Guest Guest_Fredde_* Posted September 18, 2007 Report Share Posted September 18, 2007 Undrar vad för typ av vapen man har som vagnspersonal på stridsfordon 90. Är det en vanlig Ak5a eller en annan verision med tanke på att utrymmet inte borde vara så stort. Eller är det något helt annat vapen? Tacksam för svar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted September 19, 2007 Report Share Posted September 19, 2007 Just för tillfället används AK5 vad jag vet, men det har kommit ut 2 kortare versioner (AK5c AK5d) Men om C används i vagn vet jag inte (i sådana fall bara i utlandsstyrkan). D ska komma ut om några år. Med om David finnes här: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=7990 Link to comment Share on other sites More sharing options...
241 Posted September 19, 2007 Report Share Posted September 19, 2007 jag har bara sett ak5 som använts fast pistoler hade vart smidigare kanske Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted September 19, 2007 Report Share Posted September 19, 2007 Ak5 används tills dess att den är utbytt mot Ak5C. Därefter vet jag inte hur man skall lösa problemet, kanske att Ak5E är en sådan? Ja, pistol hade ju varit (mycket) bättre, men pistol i händerna på vpl är inte direkt önskvärt av flera skäl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted September 20, 2007 Report Share Posted September 20, 2007 Ja, pistol hade ju varit (mycket) bättre, men pistol i händerna på vpl är inte direkt önskvärt av flera skäl. Är inte ett argument mot pickadoll att när man måste lämna vagnen är det inte helt osannolikt att man befinner sig på ett avstånd från fi som ligger mellan ak- och pistolskottvidd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerle Posted September 20, 2007 Report Share Posted September 20, 2007 Ja, pistol hade ju varit (mycket) bättre, men pistol i händerna på vpl är inte direkt önskvärt av flera skäl. Varför inte? Sidospår javisst, men bejaka er kvinnliga sida nu och "multi task"! Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted September 20, 2007 Report Share Posted September 20, 2007 Det finns ju andra vpl som klarar av pistol... t.ex. MP och bordningsstyrkan. Dock tror jag att en Ak5C är klockren för vagnspersonal. Dels för att vagnen kanske inte är med på alla uppdrag och dels för att kunna skydda vagnen vid t.ex. förläggning där man kanske inte har nån som sitter i vagnen med ksp/akan/kanon utan är utanför. Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted September 20, 2007 Report Share Posted September 20, 2007 En pistol är mer lekvänlig och vådaskotts"lockande" samt som Vysotskij säger, inte alltid det vapen man vill ha med sig ur vagnen. I min värld. Förvisso är Ak5C ett vapen som är lätt att skjuta med, och då framförallt för vagnspersonal som inte får speciellt mycket övning i skytte, men det är också ett vapen som inte kommer att få plats i stridsvagnens vapenfack, tack vare rödpunktssiktet. Givetvis kan detta monteras av och då tappar man samtidigt den fördel med vapnet som jag nämnt ovan. Jag tror att en Ceasar utan rödpunktssikte kommer att bli lösningen, vagnspersonalens huvudvapen är deras vagn och eldhandvapnet kommer säkerligen att få anpassas efter den och inte tvärtom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frekvenz Posted September 20, 2007 Report Share Posted September 20, 2007 För att anknyta till frågeställningen; M/45 utbyte?, mp5 m/45 På min tid som VC var det snack om P90 som eldhandvapen åt vagnspersonal. Men det kom nog aldrig längre än just snack. Problemet med pistol är att det är ett "närstridsvapen"för att citera min löjtnad "Pistol kan funka i stabstältet, men sen går du ut... smile.gif" Enda användnigen för en pistol i en strf skulle vara att röja bort fi som hoppat upp på vagnen... Dock ÄR ak5:an otymplig för strf-besättning och andra folk i små utrymmen, men även för stabspersonal,sjukvårdare osv som inte har strid som första uppgift. Därför kollar Fmv nu på ersättare typ FN p90, ak5d osv. Från Pistol 88 diskus i http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=76 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted September 21, 2007 Report Share Posted September 21, 2007 Skulle inte David versionen komma ut för just till vagnspersonal? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted September 21, 2007 Report Share Posted September 21, 2007 Jo, ak5D var tänkt till vagnspersonal. Den var "på gång" -97. Hur många ak5C skulle få plats i dagens vapenfack på strv122 om man moddade ev hållare eller så? Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted September 21, 2007 Report Share Posted September 21, 2007 Jo, ak5D var tänkt till vagnspersonal. Den var "på gång" -97. Hur många ak5C skulle få plats i dagens vapenfack på strv122 om man moddade ev hållare eller så? Det ryms bara ett vapen i varje fack (ett vid laddarluckan och ett vid VC-luckan) Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted September 21, 2007 Report Share Posted September 21, 2007 Och det är precis. Utrymmet är väldigt dåligt tilltaget och med mynningsskydd på lösskjutningsanordning så är det hart när omöjligt att få dit vapnet (Ak5) och stänga luckan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mercai Posted October 14, 2007 Report Share Posted October 14, 2007 Är det inte så att vagnspersonal i US (IAXX) eller iaf VC där har både pistol och ak? Själv hade jag vanliga ak'n, och tyckte den var för stor och klumpig i vagnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted October 15, 2007 Report Share Posted October 15, 2007 F.ö tycker jag det är dags för de som bestämmer att släppa hörnflaggan och komma in i matchen ang. pistoler och vpl. Med en BRA utb. är det inga hinder att dela ut pistoler till vpl. allt annat är bara skit-snack. I US delas det ut pistoler till personer som garanterat har mycket mindre vapen utb./vapenvana än vpl. så då kan det inte vara ett utb. problem? Vidare anser jag att samtliga soldater i US skall ha pistol. Dags att släppa kopplingen med chef/officer och pistol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerle Posted October 16, 2007 Report Share Posted October 16, 2007 2Sharp, helt riktigt, kan man inte lita på att nån kan handskas med en pistol borde den personen nog inte få ha AK5 etc heller. Tydligen kan man i Sverige få vara stridsvagnschef etc men inte vara pålitlig nog att släpa runt på en "smoke wagon"? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted October 16, 2007 Report Share Posted October 16, 2007 Jag har en förståelse för ett mindre handeld vapen till vagnsbesättningar. Men jag vill skilja på två situationer. 1. När de rör sig utanför vagnen. Här har de oftast god tid på sig att lämna vagnen och ta med sig sitt vapen. 2.När de måste evakuera vagnen. Här torde de inte ha tid på sig att ta med vapnen utom i vissa scenarion. I första exemplet är det inte hela världen om vapnet är lite meckligt att få upp genom luckan. Man skulle till och med tänka sig att vapnet finns utanpå vagnen. I det andra exemplet handlar det om att ha ett vapen till självförsvar eller inte. Att en besättning vid en träff, som tvingar dem evakuera, skulle ha tid på sig att ta med vapen ur ett ställ ser jag som en utopi. Ett litet vapen som bärs konstant har därför sina fördelar så länge det inte hindrar vid en ev evakuering. Pistol ligger då närmast till. Men varför inte en revolver?? En revolver kräver mindre utbildningstid, kostar mindre och har enklast möjliga konstruktion. Tex så har Ruger en liten 9mm med 5 kammare. Ok, En pistol har större magasins kapacitet men besättningen skall ju inte direkt strida med vapnet. Ett standard AK 5 utanpå vagnen och en liten buren revolver. AK 5:an kan förvaras i en behållare som man med ett enkelt grepp kan slita bort i brådskande lägen. För att sedan i skydd plocka fram vapnet ur denna. Att ha vapnet utanför vagnen har sina fördelar med tanke på ev kondens, och eldavbrott pga detta, vintertid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted October 16, 2007 Report Share Posted October 16, 2007 Jag är helt med på vad du säger Stella-Polaris. Pistol på sig i vagn, Ak5C i fack 10 på tornets baksida. Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted October 16, 2007 Report Share Posted October 16, 2007 Jag är helt med på vad du säger Stella-Polaris. Pistol på sig i vagn, Ak5C i fack 10 på tornets baksida. Dito x 2! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted October 18, 2007 Report Share Posted October 18, 2007 Hittade en intressant film på youtube ang ämnet. Vårt grannland i öster verkar klara av lite större vapen i vagnen.. Övas det så här i Sverige också? I detta scenariot är det ju en fördel att ha vapnen i vagnen.. Och en liten OT bonuslänk.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mercai Posted November 4, 2007 Report Share Posted November 4, 2007 Jag är helt med på vad du säger Stella-Polaris. Pistol på sig i vagn, Ak5C i fack 10 på tornets baksida. Pistol i vagn är jag med på, men varför i hela friden skulle man lägga AK där bak? Den sitter väl bra där den sitter nu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted November 4, 2007 Report Share Posted November 4, 2007 Javisst gör den det, fackets placering är utmärkt. Frågan är bara om det är fysiskt möjligt att ha den i fack 8/12 när man uppgraderar sig till Ak5C. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mercai Posted November 18, 2007 Report Share Posted November 18, 2007 Javisst gör den det, fackets placering är utmärkt. Frågan är bara om det är fysiskt möjligt att ha den i fack 8/12 när man uppgraderar sig till Ak5C. Då kanske det är läge att även uppgradera facken isätllet för att flytta dem till en sämre placering. Om det nu ens behövs, så stor skillnad blir det väl inte? Piplängden har ju varit största problemet innan, och det blir ju bättre med C. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted November 22, 2007 Report Share Posted November 22, 2007 rödpunkten skall tydligen ta plats. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psson Posted December 10, 2007 Report Share Posted December 10, 2007 Sticker in handen i getingboet.....Pistol absolut! Kombinerat med PDW eller P90... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.