Aigore Posted September 18, 2007 Report Share Posted September 18, 2007 Jag råkade på en underlig rysk fågel, PAK FA (Sukhoi Su-50), vad tusan är det? är det seriöst?? Har inte ryssarna väldigt många flygplans projekt igång nu som det redan är, jag menar först MiG 1.44 (floppy miggen som jag kallar den efter di här 3 å en kvarts tums disketterna som rymmer 1.44 Meg -jag vet jag kommer inte ut så ofta), sedan S-37 eller SU-47 som det heter nu mera...men den vet jag bara är en test plattform för ny teknik osv, sedan alla andra konstiga SU-27 varianter som finns som dom inte vill producera ens själva och så nu den här SU-50. Är det inte lite mycket dyra projekt på gång samtidigt eller är det bara jag? Börjar nästan likna det tyskarna gjorde under andra världskriget när dom spred massa pengar omkring sig i olika forsknings projekt som inte utmynnade i praktiskt taget någonting som de fick nytta av under kriget utan bara skingrade resurser som behövts på andra ställen. Ryssarna brukar vara knepiga men dom brukar ju vara pragmatiska i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted September 18, 2007 Report Share Posted September 18, 2007 (edited) Aigore Du måste göra skillnad på vad den ryska militären hittar på och det industrin sprutar ut. Ryssarna är utan tvekan pragmatiska, men det som de gör är inte så ovanligt jämnfört med vad andra länder, inkl. Sverige håller på med. Det finns ett antal olika editioner av Su-27 familjen. De enklaste varianterna flyger knappt, och vad de senare heter har jag knappt koll på då industrin gärna ger planen nya nummer (Su-27/30/35/37) medan militären ger dem ytterliggare bokstavsbeteckningar. Vi får inte heller glömma att industrin tittar på vad de får för förfrågningar och försöker hitta på något som inbringar lite cash. Floppy-Mig'en (den stjäl jag rakt av!) och S-37 var demonstratorer och provplatformar som hade kunnat bli något, men nu väljer man att satsa på ett nytt projekt istället och plocka erfarenheterna från dessa två projekt. Om det nu blir så att MIG-MAPO gör ett lätt jaktplan och Suchoi ett tungt som den ursprungliga upphandlingen rörde, ja, det får tiden utvisa. Att skisserna ser ut som en Stealth-Flanker gör bara mig som Flanker-fantast varm och hjärtat. Edited September 18, 2007 by Sytare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aigore Posted September 18, 2007 Author Report Share Posted September 18, 2007 [ Jo jag kan inte sticka under stolen att flankern är vackert flygplan som dessutom är en utomordentlig bas att bygga vidare och utveckla konstuktionen. MEn det jag tänker på är väl snarare att det inte är som att ryska flygvapnet är gjort av pengar i dags läget även om de börjar spänna lite muskler här och var. Se t.ex. ett annat SU-27 derivat, SU-34 som är tänkt att ersätta SU-24 som medeldistans attackkärra. Det är bestämt att flygvapnet ska ha den och mycket gärna dessutom men hittills har de väl utrustat ett halvt regemente med flygplanet och blev tvungen att ta en brejk och resten av regementet kommer inom inom x-år, (har inte tidsplanen i huvet) visst jag förstår att de inte kommer att ersätta SU-24 flyplan för flygplan då 34:an är bra mycket bättre. Det jag försöker komma till är att om det tar 20 år att införa bytet av flyplan mot ett flygplan som redan existerar som prouktions maskin på grund av dåligt med dollars kanske man ändå inte ska kasta ut enorma summor på utveckling av maskiner som ligger 20 år in i framtiden. Då får du ju ett gap på en generation mellan de maskiner som behöver bytas ut och de som de ska bytas ut mot.Kanske pengar bör satsas på att byta ut en flygplansflotta som faller i bitar pga hög ålder än att sprida ut resurser på allt för många dyrbara projekt samtidigt. Visst ska de ha utveckling men man behöver ju inte pressa fram det som behövs om tjugo år just den här veckan bara för att det går. Eller är jag helt ute och cyklar nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts