Jump to content

LV6 bevakningsgruppchef

Recommended Posts

Blev uttagen för en vecka sen som bevakningsgruppchef. Inte direkt den tjänst jag vill få. men hade C i syn så det begränsade de tjänster jag kunde få rätt markant. Vad jag undrar är om och vilka "bättre" tjänster jag borde kunna få med C i syn? Skulle helst vilja bli Skyttesoldat/gruppchef. eller nåt liknade stridande befattning då jag vill göra utlandstjänst. Går det tjata till sig en skyttesoldattjänst hos pliktverket även om man bara hade C i syn på mönstringen?

Tacksam för svar!

Blev uttagen för en vecka sen som bevakningsgruppchef. Inte direkt den tjänst jag vill få. men hade C i syn så det begränsade de tjänster jag kunde få rätt markant. Vad jag undrar är om och vilka "bättre" tjänster jag borde kunna få med C i syn? Skulle helst vilja bli Skyttesoldat/gruppchef. eller nåt liknade stridande befattning då jag vill göra utlandstjänst. Går det tjata till sig en skyttesoldattjänst hos pliktverket även om man bara hade C i syn på mönstringen?

Tacksam för svar!

Tjata går väl alltid men tvivlar på att det kommer ge resultat. Sen får du tänka på att det finns en anledningen till varför det krävs A i syn för att bli skyttesoldat. Det är ju jobbigt om du inte ser målet menar jag. Jag var lite i samma sits som dig efter mönstringen och tyckte inte min tjänst lät så jävla ball och ville ha en "hårdare". Såhär i efterhand när jag ryckt in så har jag börjat värdera andra saker än vad jag gjorde innan inryck. Jag tycker till exempel inte att det finns något egenvärde med att få en hård tjänst, försök få en tjänst som du tycker verkar rolig och som motsvarar dina intressen. Jag känner mig väldigt nöjd med min tjänst som bevakningssoldat, nu har jag förvisso inte avslutat min GSU än men so far so good. En orsak till detta att jag får göra min GSU nere i Karlskrona och jag har svårt att tänka mig en trevligare och vackrare miljö få göra lumpen på. Efter GSUn har vi blivit lovade mycket exercis vilket är något som jag är road av men som lät helt värdelöst innan inryck. Jag värderar också att jag hamnade i marinen och inte i armén. Såhär i efterhand har jag insett nsett att jag inte tycker det är asschysst att ligga i skogen i veckan, äta frystorkat och inte ha tillgång till rinnande vatten. Vissa tycker det är jättekul och då bör man väl kanske sikta på en tjänst där 1/3 av tiden tillbringas i fält, jag själv är glad att jag slipper det och är ligger inne som bevakning. Fundera lite på vad du faktiskt värderar, vill få ut av lumpen och tycker roligt. Sträva inte bara efter att få en så hård tjänst som möjligt eller som ger dig störst kuk på krogen. Jag tycker inte det finns "bättre" eller "sämre" tjänster, det beror ju helt och hållet på vad man efterfrågar.

Edited by Hamberg

tack för det utvecklade svaret :banghead: Jag vill inte ha en stridande befattning bara för att var tufft utan mest för att öka chanserna til en utlandstjänsgöring då det är min högst adröm att få gneomföra.

Men en annan fråga till er som har kunskap i om olika regemetenten.

Var nånstans får man ut mest av bevkaningsgruppchefutbildningen?

har fått höra att P4, I19, F21 är bra ställen.

Men vet nån vilken regemente som är bäst för mig som ska gå bvgchf som vill öka chansen till en utlandstjänstgöring?

tacksam för svar.

Edited by diskocube

mest för att öka chanserna til en utlandstjänsgöring då det är min högst adröm att få gneomföra.

Diskocube! Tänk inte sådär! Kolla här själv vad det står på www.lumpen.nu:

Befattningar

Det finns i dag flera olika sätt att söka sig till internationell tjänst inom försvaret.

De befattningar som är aktuella varierar från insats till insats. Ett par exempel på befattningar du kan söka efter genomförd värnplikt är skyttesoldat och bevakningssoldat, men det finns också flera tjänster som man kan söka på civila meriter, till exempel läkare, kylmekaniker och kock.

Så, Diskocube! Bevakningssoldater (speciellt gruppchefer) är riktigt eftersökta ut i Utlandsstyrkan. Kosovo och Afghanistan.

Jag är också placerad som bevakningssoldat, i Eksjö, och kommer göra mitt bästa i GSU och de resterande månaderna, för att bevisa att jag kan platsa i Utlandsstyrkan. Och du har ett stort plus i kanten för att du är placerad som gruppchef, så gör ditt bästa under dina 11 månader, så är dina chanser att du blir placerad i utlandsstyrkan riktigt stora! B-)

@duffe88

Du ska nog inte lita för mycket på den texten. Eller rättare sagt texten är lite vilseledande, bara för du kan söka till "bevakningssoldat" betyder inte att de vill ha en som gjort lumpen på insats till den befattningen.

Edited by SemperMetamContingimus

Duffe88.

"Bevakningssoldater (speciellt gruppchefer) är riktigt eftersökta ut i Utlandsstyrkan. Kosovo och Afghanistan."

Har du nån källa som styrker ditt påstående? Jag påstår att detta är rakt upp och ner fel. Snarare tvärtom. Nog om det.

Discocube.

Då jag mönstrade 2002 fick jag samma tjänst som du. Ett tag senare ångrade jag mig då jag hört negativa omdömmen om bev tjänsten på LG och F7 +framtida karriärmöjligheter(vet inte hur det är på LV6 dock). Jag ringde upp min mönstringsförättare och berättade rakt upp och ner att jag ville byta och varför. Jag fick välja på några nya tjänster och tog pjäsgruppchef i boden (vilket vid inryck ändrades iofs). Förmodligen vissa omständigheter som föll väl in för mig dock såsom lediga platser, tid i besättandet av platser mm.

Ring och hör med pliktverket om du undrar.

Fråga är gratis!

Lycka till