Hans Engström Posted September 18, 2007 Report Share Posted September 18, 2007 Författaren till Sagan om Drakens Återkomst (Wheel of Time) serien avled den 16. september. WoT serien är kanske inte den största av litteratur, men den har hängivna fans över hela världen, och jag har följt den slaviskt sedan den första boken kom ut 1990. Rigney visste att det fanns stor chans att han inte skulle klara av sin sjukdom (en form av amyloidos) och lär ha efterlämnat instruktioner till hur serien ska avslutas (den 12. boken avsågs bli den sista, även om den skulel bli mycket lång). Beslut om hur och om den ska slutföras tas av hans fru Harriet och chefen på Tor Books, Tom Doherty. Av intesse för oss militärt intresserade tjänstgjorde Rigney under 2 år i Vetnam som helikopter pilot där han erhåll både 'Distinguished Flying Cross', Bronze Star med V tecken och eklöv, samt två 'Vietnam Gallantry Cross' med palmer. Han läste fysik på "The Citadel" efter sin tjänstgöring i Vietnam och arbetade för US Navy som kärnkraftsingenjör därefter. Även om kvalitén på böckerna erkänt varit ojämn, så har han skrivit otroligt personligt och rörande om sin kamp mot sjukdomen på sin blogg sedan i mars 2006. Jag kommer att sakna honom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted September 18, 2007 Report Share Posted September 18, 2007 Rykten gör ju gällande att frugan ska vara väl insatt... Och jag håller verkligen tummarna för att sista boken ska komma snart - även om jag är lite fundersam på hur tusan de ska kunna knyta ihop alla lösa trådar på en enda bok ;) Han har ju spenderat de sista 5-6 böckerna på att introducera högvis med nya personer och sidospår... Jag kommer hur som helst att sakna hans skrivande djupt, eftersom jag också följt dem slaviskt sedan gymnasietiden. Och även läst om serien ett par gånger - såklart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andtryggve Posted September 18, 2007 Report Share Posted September 18, 2007 De första 4 böckerna var mycket, mycket bra, den femte ok, sedan så tappade jag orken och intresset, eftersom jag inte tycker att han är (eller var) en tillräckligt bra författare för att skriva "för storyns skull" utan att det egentligen för handlingen framåt. Därför så bestämde jag mig för att vänta med att läsa fler böcker tills serien var klar. Men han borde inte ha låtit serien svälla ut så. Frågan är om det blir något riktigt avslut nu då. Synd. Han borde nog ha skrivit färdigt serien i stället för att ha skrivit prequels, med andra ord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.