Jump to content

Penguin. Robot 12

Pal

Recommended Posts

Jag kollade på websidan United Nations Register och Conventional Arms. För år 2005 så har sverige redovisat våra styrkor under warships, och vi har inte längre några Patrullbåtar av Hugin klass. Inget konstigt med det, men under missiles så har vi redovisat att vi har Robot 12 Penguin kvar. Så dessa har vi sparat av någon anledning eller har det begåtts ett misstag? Någon som har en idé om varför vi har kvar robot 12, har den alternativa användingsområden nu när de inte sitter på patrullbåtarna längre.

Är det någon som vet på ett ungefär hur många Penguin mk2 vi köpte in till våra patrullbåtar?

http://disarmament2.un.org/UN_REGISTER.NSF

Edited by Pal

@Psilander

Visst så skulle det vara bra att ha Penguin-robotar till HKP-14 när det stora fosterländska kriget drabbar oss, men frågan är om det är någon vidare plan att ta just de robotarna som tillhört våra små robotjollar.

Även om robotarna har legat skyddade i förråd sen 80-talet och underhållits på löpande band så har jag aldrig hört talas om en robot vars bäst-före-datum sträckt sig bortom 20 år.

• 4 weeks later...

Jag har för mig att det skall ha funnits en landbaserad version av Penguin för KA rörliga spärrbatt, men jag är nog fel ute??? Dvs som företrädare och/eller försökssystem innan Rb 17 inköptes. Kan det var några sådana som står och skrotar i något bergrum i väntan på avveckling?

SS-11 eller något kallades den utomlands.

SS-11 var en sovjetisk interkontinental kärnvapenrobot, om jag inte minns helt fel och några sådana har vi sannolikt aldrig förfogat över.

:surprise:

Edited by Skoog

SS-11 eller något kallades den utomlands.

SS-11 var en sovjetisk interkontinental kärnvapenrobot, om jag inte minns helt fel och några sådana har vi sannolikt aldrig förfogat över.

:surprise:

Rätt och fel.

I den här tråden syftas det på:

Pv-roboten SS.11

Du tänker på:

UR-100/SS-11 SEGO ICBM

Det första hade vi definitivt, den senare är önsketänkande.

SS.11/Robot 52 var i sanning en FFFS, d.v.s. Fet Ful Fransk Sak.

Roboten finns att beskåda i Arboga robotmuseeum, och den användes av några enstaka plutoner på våra fortifikatoriska anläggningar (C 2:a pjäs kanske t.o.m. vet betydligt mera rent organisatoriskt). Jag har sett något montage med tre robotar placerade framför en skytt med sikte och styrsystem på ett mindre terrängfordon, och att detta skulle vara arméns påhitt, men googlar man lite så hittar man bl.a. denna bild på ett Rb 52 batteri i KA-tappning:

6-e%20rb-batt.jpg

061214-rb52-arboga.jpg

Bilderna är lånade från:http://www.oxelosund.net/femore/femorefort...tuellt-2006.htm

Pansarmuseet har också en bild på SS.11, men denna gång monterad på en Strv 89

Förtydligande: Det jag menar var att de kustfortifikatoriska anläggningarna hade en pluton var, men även det är en siffra som kan justeras upp och ner av folk som kan mera.

Edited by Sytare