Pal Posted September 16, 2007 Report Share Posted September 16, 2007 (edited) Jag kollade på websidan United Nations Register och Conventional Arms. För år 2005 så har sverige redovisat våra styrkor under warships, och vi har inte längre några Patrullbåtar av Hugin klass. Inget konstigt med det, men under missiles så har vi redovisat att vi har Robot 12 Penguin kvar. Så dessa har vi sparat av någon anledning eller har det begåtts ett misstag? Någon som har en idé om varför vi har kvar robot 12, har den alternativa användingsområden nu när de inte sitter på patrullbåtarna längre. Är det någon som vet på ett ungefär hur många Penguin mk2 vi köpte in till våra patrullbåtar? http://disarmament2.un.org/UN_REGISTER.NSF Edited September 16, 2007 by Pal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogel02 Posted September 16, 2007 Report Share Posted September 16, 2007 Tar kanske tid att desarmera/skrota lagren Mig vetterligen så var det bara patrullbåtarna som använde RB12 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted September 17, 2007 Report Share Posted September 17, 2007 Min våta dröm vore en modernisering och att de tillfördes HKP14 systemet. Men drömma kan man ju alltid, nått kul händer säkert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted September 17, 2007 Report Share Posted September 17, 2007 @Psilander Visst så skulle det vara bra att ha Penguin-robotar till HKP-14 när det stora fosterländska kriget drabbar oss, men frågan är om det är någon vidare plan att ta just de robotarna som tillhört våra små robotjollar. Även om robotarna har legat skyddade i förråd sen 80-talet och underhållits på löpande band så har jag aldrig hört talas om en robot vars bäst-före-datum sträckt sig bortom 20 år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted October 14, 2007 Report Share Posted October 14, 2007 Jag har för mig att det skall ha funnits en landbaserad version av Penguin för KA rörliga spärrbatt, men jag är nog fel ute??? Dvs som företrädare och/eller försökssystem innan Rb 17 inköptes. Kan det var några sådana som står och skrotar i något bergrum i väntan på avveckling? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted October 14, 2007 Report Share Posted October 14, 2007 Har för mig att KA hade en fransk PV-robot med sjömålsstridsspets innan Hellfire. SS-11 eller något kallades den utomlands. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted October 15, 2007 Report Share Posted October 15, 2007 Har för mig att KA hade en fransk PV-robot med sjömålsstridsspets innan Hellfire.SS-11 eller något kallades den utomlands. Det torde vara Robot 52. Inte helt lätt att skjuta med. Trådstyrd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted October 15, 2007 Report Share Posted October 15, 2007 (edited) SS-11 eller något kallades den utomlands. SS-11 var en sovjetisk interkontinental kärnvapenrobot, om jag inte minns helt fel och några sådana har vi sannolikt aldrig förfogat över. Edited October 15, 2007 by Skoog Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted October 15, 2007 Report Share Posted October 15, 2007 SS-11 eller något kallades den utomlands. SS-11 var en sovjetisk interkontinental kärnvapenrobot, om jag inte minns helt fel och några sådana har vi sannolikt aldrig förfogat över. Rätt och fel. I den här tråden syftas det på: Pv-roboten SS.11 Du tänker på: UR-100/SS-11 SEGO ICBM Det första hade vi definitivt, den senare är önsketänkande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted October 15, 2007 Report Share Posted October 15, 2007 (edited) SS.11/Robot 52 var i sanning en FFFS, d.v.s. Fet Ful Fransk Sak. Roboten finns att beskåda i Arboga robotmuseeum, och den användes av några enstaka plutoner på våra fortifikatoriska anläggningar (C 2:a pjäs kanske t.o.m. vet betydligt mera rent organisatoriskt). Jag har sett något montage med tre robotar placerade framför en skytt med sikte och styrsystem på ett mindre terrängfordon, och att detta skulle vara arméns påhitt, men googlar man lite så hittar man bl.a. denna bild på ett Rb 52 batteri i KA-tappning: Bilderna är lånade från:http://www.oxelosund.net/femore/femorefort...tuellt-2006.htm Pansarmuseet har också en bild på SS.11, men denna gång monterad på en Strv 89 Förtydligande: Det jag menar var att de kustfortifikatoriska anläggningarna hade en pluton var, men även det är en siffra som kan justeras upp och ner av folk som kan mera. Edited October 15, 2007 by Sytare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts