Jump to content

Recommended Posts

FMV kommer att få i uppdrag att modifiera ett visst antal Ak4B så fort som finansieringen av dessa är löst. Detta innebär att en ny kolv kommer att införskaffas (troligtsvis justerbar). Dessa kommer att tilldelas personligen vilket innebär att dessa kommer ges till bilkåristerna som ingår i insatsplutonerna då de har klagat över den tunga och otympliga Ak4:an.

Ang Ak5 kommer denna inte tilldelas hemvärnet då FM inte kommer att ha tillräkligt med Ak5C.

Varför inte fler Ak5 modifieras så att alla använder samma vapen kan man fråga sig, men så är FM tyvärr.

Kommer de justerbara kolvarna bara att delas ut till bilkårister? Är det inte bättre att alla fordonsförare, oavsett om de är bilkårister eller inte, får kolven? Känns lustigt att några ska få förbättrat vapen bara för att de tillhör en viss grupp, när soldaten bredvid i samma kompani/pluton utför samma uppgifter men tillhör "fel" grupp eftersom han är hemvärnssoldat, men ändå förare.

• Replies 341
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kommer de justerbara kolvarna bara att delas ut till bilkårister? Är det inte bättre att alla fordonsförare, oavsett om de är bilkårister eller inte, får kolven? Känns lustigt att några ska få förbättrat vapen bara för att de tillhör en viss grupp, när soldaten bredvid i samma kompani/pluton utför samma uppgifter men tillhör "fel" grupp eftersom han är hemvärnssoldat, men ändå förare.

Det kommer bli ett väldans gnäll om ställbar kolv...

För nästan samtliga behöver den..

Och det blir intressant att se vilka som lyckas korpa åt sig den :D

Och med det så påstår jag att FM gör fel när dom inte beställer åt samtliga...

*ironi* Kanske skulle vara bättre att ge hemvärnet fler pumpar än vapen? *ironi*

Jag tror nog att hemvärnet klara sig alldeles utmärkt med dom AK4or dom har!

Men därimot kunde man ju ge tillbaka rödpunktssikten till Armen efter som det verkar vara ont om dem till insatsförbanden främst KSP90.

Edited by Balt

Ge tillbaks? Dom är ju inköpta av hemvärnet för hemvärnet så här ska inget ges tebax- armèn får köpa sina egna istället för att vara avundskjuka när hemvärnet för en gångs skull får något först!!

Edited by jöjje

Och sen när tillhör inte hemvärnet arme'n

Men jag är inte imot att byta till Ak5 även om jag är grund utbildad på 4an och tycker den är ett mycket bra vapen, förutom att maggen rymmer för lite patroner och vikten är för hög.

Edited by "SSA" Gunny
FMV kommer att få i uppdrag att modifiera ett visst antal Ak4B så fort som finansieringen av dessa är löst. Detta innebär att en ny kolv kommer att införskaffas (troligtsvis justerbar). Dessa kommer att tilldelas personligen vilket innebär att dessa kommer ges till bilkåristerna som ingår i insatsplutonerna då de har klagat över den tunga och otympliga Ak4:an.

Ang Ak5 kommer denna inte tilldelas hemvärnet då FM inte kommer att ha tillräkligt med Ak5C.

Varför inte fler Ak5 modifieras så att alla använder samma vapen kan man fråga sig, men så är FM tyvärr.

Det här är så jäkla dumt så klockorna går baklänges. :rockon: Nu har man plöjt ner en jäkla massa miljoner skattekronor i Ak5C som bland annat har just ställbar kolv. Istället för att se till att bilkåristerna får det nya standardvapnet så ska man lägga ännu mer pengar på en ny kolv till Ak4.

:rockon: FMs klokskap i beväpningsfrågor är .... intressant!

*ironi* Kanske skulle vara bättre att ge hemvärnet fler pumpar än vapen? *ironi*

Jag tror nog att hemvärnet klara sig alldeles utmärkt med dom AK4or dom har!

Men därimot kunde man ju ge tillbaka rödpunktssikten till Armen efter som det verkar vara ont om dem till insatsförbanden främst KSP90.

Du menar alltså att man skulle avstå från rödpunktssikte och inte ha några sikten alls???????

Det är nämligen så att de yttre siktena har tagits bort på AK4B, och några AK4 lär inte finnas att få tag på.

I alla fall inte i den mängd som krävs för att på nytt ombeväpna HV.

Tills det är fastslaget vad vi ska ha för uppgifter så tycker jag Ak4:an funkar fint.

Från att varit en Ak4-hatare, så har jag väl kommit att acceptera vapnet som ganska trevligt. I den perfekta världen skulle jag gärna ta en Ak5:a. Men känns väl inte riktigt som om det kommer att häna :banghead:

Tycker man vapnet är för tungt så är det bara att pallra sig till gymmet. Annars kanske man inte är i den fysiska trim som krävs av en svensk soldat ;)

• 1 year later...

Fick nöjet att på Skövde skjutbana prova på AK4 med rödpunkt dagen innan muck, och den enda fördelen som jag såg det var just rödpunkt som lika gärna kan fästas på en AK5.

Jag upplevde att den hade större precision, men det kan som sagt bero på rödpunkts siktet som var fäst på den. Jag älskar AK5, och, hade jag varit en HV soldat, så skulle jag givigtvis föredra den. Mest kanske för att det är det vapnet jag vart utbildad på i lumpen, och är van vid. Men överhuvudtaget så känns den bra mycket smidigare på alla sätt.

Jag skulle garanterat föredra det iaf. Ak4an är trevlig, dock lite för tung och dålig mag-kapacitet. Finns ju en anledning till varför man bytte från den från början...

Sen vore det ju smart med samma vapen i hela systemet.

Beaver_sthlm, det är inte hela sanningen.

På 70-talet så hade Sverige ett stort behov av automatkarbiner, trots att Ak 4 var hyffsat färsk i organisationen. Krigsmakten som sådan släpade fortfarande på ett arv av Mauser-gevär, vilket var huvudbeväpningen för mer än hälften av fältförbanden. Vi hade då att välja mellan att gilla läget, skaffa fler Ak 4:or eller följa efter den internationella trenden med mindre kulor.

Just principbeslutet att följa NATO:s övergång till mindre kulor p.g.a. en förväntad ammunitionsproduktion utomlands är en viktigare faktor än att Ak 5 är lättare och smidigare, med större magasin och lättare ammunition. Vi hade mycket väl kunnat göra som Norge som höll i sina AG3:or och MP5:or till för inte så länge sen.

Det historiska faktum att vi inte utnyttjat den lättare ammunition eller vapensystemet på något annat sätt än att släpa med oss ännu mera ammunition är utanför ramen för den här tråden. Men från läktaren ser det ut som att Tolgfors idé att ha 40 stycken HV-bataljoner kan ha en negativ inverkan på en eventuell, framtida ombeväpning av de Nationella skyddsstyrkorna. Ak 5C är en trevlig bekantskap och även om jag blev varse om vissa delar av utvecklingen via SoldF.com, så kanske det inte är så att HV har ett skriande behov just nu. SÅ LÄNGE SOM HEMVÄRNETS UPPGIFTER INTE FÖRÄNDRAS FRÅN TOEM 2009!

Ni skall bevaka skyddsobjekt och ni skall vara kapabla att genomföra fördröjningsstrid med ett visst mått av förberedelser (tider och förväntad förmåga finns i TOEM). Min uppfattning är att dessa uppgifter kan lösas med Ak 4. De gamla lokalförsvars-/stadsskytteförbanden kunde fortfarande lösa sina uppgifter trots Ak 4 och 20 bulor i magasinet. Gör ett ärligt försök att släppa Jantelagen, titta utanför ramarna, se möjligheterna. Märkligt nog så är det ett historiskt faktum att de som vetat hur de ska hantera sin materiel och känt dess styrkor och svagheter också är dom som gått vinnande ur striden.

En ev. ombeväpning av Hemvärnet skulle kräva att ytterliggare Ak 5A moddas till Cesar-standard och även om jag inte har koll på vilken kassa så skulle pengarna tas någon stans ifrån, í ett läge där nästa eldhandvapenprojekt redan är försenat. Visst kan vi fortsätta att sminka grisar, men jag skulle hellre se att vi satsade på Ak 6 och såg till att hela Försvarsmakten verkligen fick en enhetsbeväpning, plus att Hemvärnets framtida krav dimensionerades efter framtida utvecklingar och förväntade förmågor.

Hmm. Jag hör dig. Bör väl kanske nämnas att jag inte alls är speciellt engegerad i Hv, åker dit ibland för att panga lite. Och visst, jag köper hela dit resonemang och håller även med dig i princip samtliga punkter. Så på Jante-spåret var du nog lite fel ute 0:)

Mitt inlägg var byggt på upplevelser och utan analys, mycket enkel sådan också. Jag trivs med ak5, gör inte det med ak4an. Således skulle jag hellre ha ak5a eftersom jag trivs bätter med den, dock inte sagt att jag anser att man ska lägga ner pengar på hv.

:rockon:

/C