Anders Posted September 15, 2007 Report Share Posted September 15, 2007 Då var det dags att anmäla förband till UNSAS och PARP styrkeregister. Listan finns här. Är det bara jag som funderar på hur många av dessa förband Sverige verkligen kan sätta upp på anmodan? Visst, personal och materiel finns till det mesta, men pengarna då? Nåja, annars är allt som det ska i det upp-och-nedvända landet Lagom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted September 15, 2007 Report Share Posted September 15, 2007 Då var det dags att anmäla förband till UNSAS och PARP styrkeregister. Listan finns här. Är det bara jag som funderar på hur många av dessa förband Sverige verkligen kan sätta upp på anmodan? Visst, personal och materiel finns till det mesta, men pengarna då? Nåja, annars är allt som det ska i det upp-och-nedvända landet Lagom. Iom att det är Regeringen och riksdagen som faställer anmälan till styrkeregistret så är det också naturligt att anta att ev budgethänsyn tas mellan departementen och riksdagen, dvs med en anslagsökning, det har gjorts förut då nya uppgifter tillkommit och inte rymts inom budget. R90 förbanden finns inte stående utan ska rekryteras vid beslut som insats. Så problemet om det skulle bli framåt på hela listan är snarare det du avfärdar.... personal och mtrl skulle utan tvekan vara dom trånga sektorerna. /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
23:e komp. Posted September 15, 2007 Report Share Posted September 15, 2007 (edited) Då var det dags att anmäla förband till UNSAS och PARP styrkeregister. Listan finns här. Är det bara jag som funderar på hur många av dessa förband Sverige verkligen kan sätta upp på anmodan? Visst, personal och materiel finns till det mesta, men pengarna då? Nåja, annars är allt som det ska i det upp-och-nedvända landet Lagom. Om man börjar med att läsa den här krönikan så......http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnis...rticle785106.ab......så kan man verkligen undra om detta är realistiskt. Somliga tror på jultomten medan andra tror på att Sverige kan uppfylla sina internationella ambitioner. Jag tillhör den första kategorin. Edited September 15, 2007 by 23:e komp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted September 16, 2007 Report Share Posted September 16, 2007 Kan detta vara en lösning för den lätt utopiska listan? http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_17090860.asp Nya pengar för utlandsverksamhet lovas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krigsmakten Posted September 16, 2007 Report Share Posted September 16, 2007 Kan detta vara en lösning för den lätt utopiska listan? http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_17090860.asp Nya pengar för utlandsverksamhet lovas Av kommentarerna till Tolgfors intetsägande debattartikel att döma är förtroendet i botten. Den årligt återkommande minneshögtiden man planerar låter som ett hån, "riskera livet för McDonaldslön + traktamente så bjuder vi på smörgåstårta på FN dagen". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted September 16, 2007 Report Share Posted September 16, 2007 Om folk gjorde detta för pengarna så skulle det nog vara 100%iga vakanser... Allt handlar inte on pengar även om högre lön vore trevligt. Lönerna är nog det som det klagas minst på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balt Posted September 16, 2007 Report Share Posted September 16, 2007 Håller faktiskt med krigsmakten! Det känns som om han försöker mäkla fred med smörgåstårta. Ja blir däremot väldigt positivt överaskad av Mona Sahlin på DN Debatt Ja det må vara röst fiske men det är i alla fal bra röst fiske! @Hornet Nej man gör det inte bara för lönen. Men det finns många arbetsplatser där faktorer som arbets kamrater och ett intresse för jobbet väger in. Det betyder väl inte att man inte ska få skäligt betalt för sitt jobb? Utlandsstyrkan är som vilket annat jobb som helst alltså bör man få betalt därefter. Sedan säger jag inte att vi har katastrofal lön. Men efter vad vi gör hur mycket vi arbetar och vilka risker vi tar så tycker jag nog att vi är lite underbetalda. / Balt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted September 16, 2007 Report Share Posted September 16, 2007 Håll er On topic nu. Avtal och villkor för utlandstjänstgöring diskuteras i för det avsedd tråd, inte här. *Städar* /Krook Blågul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Posted September 16, 2007 Author Report Share Posted September 16, 2007 Kan detta vara en lösning för den lätt utopiska listan? http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_17090860.asp Nya pengar för utlandsverksamhet lovas 100 miljoner till nästa år? Tror du att det räcker till något mer än att skicka iväg delar eller majoriteten av NBG? Ytterligare pengar... tja, det finns folk som tror på den goda fén också... read my lips "Anslagssparande"... /Bitter men inte kränkt, Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted September 17, 2007 Report Share Posted September 17, 2007 (edited) R90 - Strvkomp, jo tjenare. Du kanske kan lyckas rekrytera ett strvkomp på den tiden, men knappast utbilda och samöva. Edited September 17, 2007 by simon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingecho1 Posted September 17, 2007 Report Share Posted September 17, 2007 R90 - Strvkomp, jo tjenare. Du kanske kan lyckas rekrytera ett strvkomp på den tiden, men knappast utbilda och samöva. Vad skulle ta så mycket mera tid än ett mekskyttekompani då? Man får ju förutsätta att alla har strverfarenhet så det som det borde handla om är ju en liten uppfräschning o sen samövning. Tar det längre för strv att samordnas än strf90? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted September 17, 2007 Report Share Posted September 17, 2007 (edited) Någon som undrar likt mig varför man valde att anmäla ett mekaniserat kompani och en mekaniserad bataljon som R30. Varför inte välja att ha två mekaniserade kompanistridsgrupper (mekaniserat kompani + understöds kompani) som redan är rekryterat och kontrakterat. Varför väljer alltid FM att rekrytera stora delar av understödsenheten så sent i processen, jo jag fattar att man inte vet vad man ska och detta kan påverka denna del av förbandet men IA07 är på 167 personer och *LA01 bestod av ca 230 personer. Det är ändå ca 60 personer som skiljer. Enligt IA07 org-skiss så finns det inte en ända kock med i förbandet, de behöver väll äta ändå? Någon som har ett bra svar på varför det är så här, för jag finner inte någon. * IA-förbandet var stommen i vår mission i Liberia LA0X Edited September 17, 2007 by 3924 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tgb1116 Posted September 18, 2007 Report Share Posted September 18, 2007 Vart tog EW-troppen vägen? Undrar, Pontus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jända Posted September 18, 2007 Report Share Posted September 18, 2007 Någon som undrar likt mig varför man valde att anmäla ett mekaniserat kompani och en mekaniserad bataljon som R30. Varför inte välja att ha två mekaniserade kompanistridsgrupper (mekaniserat kompani + understöds kompani) som redan är rekryterat och kontrakterat. Varför väljer alltid FM att rekrytera stora delar av understödsenheten så sent i processen, jo jag fattar att man inte vet vad man ska och detta kan påverka denna del av förbandet men IA07 är på 167 personer och *LA01 bestod av ca 230 personer. Det är ändå ca 60 personer som skiljer. Enligt IA07 org-skiss så finns det inte en ända kock med i förbandet, de behöver väll äta ändå? Någon som har ett bra svar på varför det är så här, för jag finner inte någon. * IA-förbandet var stommen i vår mission i Liberia LA0X Gör man inte så här för att det ska bli praktiskt att kunna anmäla och förhoppningsvis använda förbandet? Alltså det är lättare för politiker att för FN eller EU säga att "vi kan ställa upp med ett mekaniserat kompani" och alla förstår ungefär vad som menas med det. Om man anmäler "vi har en kompanistridsgrupp" undrar politker i andra länder "vad är det för svenskt påhitt? varför följer de inte de normer vi har fastställt för det här förfarandet sen tidigare??" och så går det vidare till nästa land som har lyckats fylla in anmälningshandlingarna på rätt sätt. Lite ralijerande kanske men jag kan tänkia mig att det handlar om byråkrati och inte militär praktik. Dock så tycker jag att idén med kompanistridsgrupper är god och borde kanske införas som norm även internationellt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted September 18, 2007 Report Share Posted September 18, 2007 (edited) R90 - Strvkomp, jo tjenare. Du kanske kan lyckas rekrytera ett strvkomp på den tiden, men knappast utbilda och samöva. Vad skulle ta så mycket mera tid än ett mekskyttekompani då? Man får ju förutsätta att alla har strverfarenhet så det som det borde handla om är ju en liten uppfräschning o sen samövning. Tar det längre för strv att samordnas än strf90? Personal skall rekryteras, mtrl och vagnar ska plockas fram, inventeras, kompletteras och rustas. Olika utbildningsplaster och årgångar innebär en hel del skilda arbetsmetoder och stridstekniker, vilket innebär likriktande utbildning. Ordentlig uppfräschning av systemkunskapen kommer att krävas, och då särskilt på de system som inte används i fredstid. Samövning av plutoner och kompani är ett måste. Mtrl skall lastas och skeppas. Klarar försvarsmakten detta idag med ett strvkomp på 90 dagar från beslut till insats? Ytterst tveksamt, då det ALDRIG gjorts förut och rekryteringsbasen är oerhört smal. Jag tror mer på det beryktade strvkomp R10 som skall sättas upp inom ett par år. Jag ser främst personalfrågan som flaskhals. Att få ihop ~80-90 man varav huvuddelen är strv-utbildad på den tiden kan bli knivigt. Edited September 18, 2007 by simon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted September 18, 2007 Report Share Posted September 18, 2007 R90 - Strvkomp, jo tjenare. Du kanske kan lyckas rekrytera ett strvkomp på den tiden, men knappast utbilda och samöva. Vad skulle ta så mycket mera tid än ett mekskyttekompani då? Man får ju förutsätta att alla har strverfarenhet så det som det borde handla om är ju en liten uppfräschning o sen samövning. Tar det längre för strv att samordnas än strf90? Egentligen inte men här är rekryteringsbasen sjukt liten. Det finns förmodligen fler gripenpiloter än aktiva stridsvagnsofficerare idag och knappast någon vpl utb...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted September 18, 2007 Report Share Posted September 18, 2007 Egentligen inte men här är rekryteringsbasen sjukt liten. Det finns förmodligen fler gripenpiloter än aktiva stridsvagnsofficerare idag och knappast någon vpl utb...... Nja, att säga att det inte finns någon vplutb på stridsvagn är väl att ta i? Det utbildades ju trots allt 2,5 strvkompani i Arméns senaste utbildningsomgång. Dessa kommer väl iofs bli något färre under nästa år, men antal kommer väl ändå ligga runt 2 kompanier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted September 18, 2007 Report Share Posted September 18, 2007 Egentligen inte men här är rekryteringsbasen sjukt liten. Det finns förmodligen fler gripenpiloter än aktiva stridsvagnsofficerare idag och knappast någon vpl utb...... Nja, att säga att det inte finns någon vplutb på stridsvagn är väl att ta i? Det utbildades ju trots allt 2,5 strvkompani i Arméns senaste utbildningsomgång. Dessa kommer väl iofs bli något färre under nästa år, men antal kommer väl ändå ligga runt 2 kompanier. Och hur många VPL behöver du utbilda för att vara säker på att få ut soldatmaterial till ett int strvkomp och sedan få dessa att söka och stå i beredskap under ett år? Jag tippar på att 2/komp år är i minsta laget för att säkerställa det här.... Titta på vakanslistan för NBG idag, där saknas skyttesoldater och vagnsbesättningar strf90, befattningar som det utbildas mångdubbelt av varje år jämfört med stridsvagnsbesättningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jända Posted September 19, 2007 Report Share Posted September 19, 2007 Egentligen inte men här är rekryteringsbasen sjukt liten. Det finns förmodligen fler gripenpiloter än aktiva stridsvagnsofficerare idag och knappast någon vpl utb...... Nja, att säga att det inte finns någon vplutb på stridsvagn är väl att ta i? Det utbildades ju trots allt 2,5 strvkompani i Arméns senaste utbildningsomgång. Dessa kommer väl iofs bli något färre under nästa år, men antal kommer väl ändå ligga runt 2 kompanier. Och hur många VPL behöver du utbilda för att vara säker på att få ut soldatmaterial till ett int strvkomp och sedan få dessa att söka och stå i beredskap under ett år? Jag tippar på att 2/komp år är i minsta laget för att säkerställa det här.... Titta på vakanslistan för NBG idag, där saknas skyttesoldater och vagnsbesättningar strf90, befattningar som det utbildas mångdubbelt av varje år jämfört med stridsvagnsbesättningar. Lite OffT men man kanske inte ska dra för mycket kopplingar till just NBG. Battlegroupen har ju i mångt o mycket varit ett pilotprojekt och t.ex. R30 förband verkar ju t.ex. haft det bra mycket lättare med rekryteringen p.g.a. bättre avtal osv. Kanske är det mer det man ska titta på när man talar om ett stridsvagnskompani. Misstänker att vi inte har så värst stor nytta av ett R10 stridsvagnskompani det är krångligare att få ner i tid osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Besuchov Posted September 27, 2007 Report Share Posted September 27, 2007 I dagens SvD(http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_17168084.asp) står det, ang eventuella Svenskar i Tchad, att IAS står i 30 dagars beredskap och behöver 6v utbildning innan man kan åka. Jag trodde 30 dagars beredskap betydde att man kan åka inom 30 dagar från beslut, inte 6*7=42 dagar från beslut (+en vecka utb till i det här fallet). Har jag missuppfattat något? Tänkte detta var en fråga som passade i tråden om registerförbanden... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted September 27, 2007 Report Share Posted September 27, 2007 I dagens SvD(http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_17168084.asp) står det, ang eventuella Svenskar i Tchad, att IAS står i 30 dagars beredskap och behöver 6v utbildning innan man kan åka. Jag trodde 30 dagars beredskap betydde att man kan åka inom 30 dagar från beslut, inte 6*7=42 dagar från beslut (+en vecka utb till i det här fallet). Har jag missuppfattat något? Tänkte detta var en fråga som passade i tråden om registerförbanden... Nu behövdes ju dom inte som ett amfibieförband som de är utbildade till utan som ett skytteförband. De har sin likheter men också sina olikheter, att omskola soldater från att framföra båt till att köra mark fordon tar lite tid. Sedan tycker jag att man borde grundutbilda våra fordonförare i beredskapsförbanden på fler fordon. (detta kanske görs redan, men det är inget jag stött på) T.ex. kunde en båtförare/cv9040förare med fler, få en baskurs i fordon som TLC/GW/Galten som är vanliga i våra missioner i nutid och troligtvis i framtiden. Om det blir så att förbandet inte åker med tilldelad utrustning eller att man behöver förstärka redan pågående mission. Kan ju vara ett sett att öka våra beredskapsförbands använbarhet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingecho1 Posted September 27, 2007 Report Share Posted September 27, 2007 I dagens SvD(http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_17168084.asp) står det, ang eventuella Svenskar i Tchad, att IAS står i 30 dagars beredskap och behöver 6v utbildning innan man kan åka. Jag trodde 30 dagars beredskap betydde att man kan åka inom 30 dagar från beslut, inte 6*7=42 dagar från beslut (+en vecka utb till i det här fallet). Har jag missuppfattat något? Helt riktigt så betyder det att förbandet vid behov ska kunna vara på plats i landet inom 30 dagar. Men det innebär ju inte att måste det! Dessutom ska du nog se att Beslutet Om Insats säkerligen inte kommer förrän det är mindre än 30 dagar till insatsen. De flesta utbildningar av registerförband har ju påbörjats innan BOI har fastställts. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Besuchov Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 I dagens SvD(http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_17168084.asp) står det, ang eventuella Svenskar i Tchad, att IAS står i 30 dagars beredskap och behöver 6v utbildning innan man kan åka. Jag trodde 30 dagars beredskap betydde att man kan åka inom 30 dagar från beslut, inte 6*7=42 dagar från beslut (+en vecka utb till i det här fallet). Har jag missuppfattat något? Helt riktigt så betyder det att förbandet vid behov ska kunna vara på plats i landet inom 30 dagar. Men det innebär ju inte att måste det! Dessutom ska du nog se att Beslutet Om Insats säkerligen inte kommer förrän det är mindre än 30 dagar till insatsen. De flesta utbildningar av registerförband har ju påbörjats innan BOI har fastställts. Så kan det ju mycket väl vara, vad som fick mig att undra var att det i artikeln skrevs att det 'normalt' krävs 6 veckor efter regeringsbeslut(vilket är det nämnda Beslut Om Instats eller?)... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingecho1 Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 Så kan det ju mycket väl vara, vad som fick mig att undra var att det i artikeln skrevs att det 'normalt' krävs 6 veckor efter regeringsbeslut(vilket är det nämnda Beslut Om Instats eller?)... Oftast så får Sverige en förfrågan från ex FN om att skicka trupp hit och dit. Regeringen ger sedan en förberedelseorder, FOI, till FM att förbereda materiel och utbilda förbandet för insats. Sedan, beroende på typ av mandat (VI el. VII), så sker sedan BOI av regering eller riksdag. Normalt sker säkerligen ca 6 veckors utbildning innan insats med beredskapsenhet. Sen är det ju inte samma sak som att förbandet behöver det. Till SU01 är det exempelvis sagt att det bara ska krävas 4 veckors utbildning. Sen att jag generellt tror att Sverige inte riktigt har kapaciteten för att vara R30 är en annan sak, utan oftast kanske behöver lite mera tid för att främst skaffa materiel och packa. Så som sagt så normalt så sker säkerligen 6 veckors förberedelser av förbandet som helhet, och bra mycket mer av kompaniledning utifrån planeringsperspektiv osv... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts