employed Posted September 14, 2007 Report Share Posted September 14, 2007 Stort sug efter att göra lumpen Nio av tio som ska mönstra hos Pliktverket nästa år vill göra lumpen. Det visar ett frågeformulär på internet som drygt 68 000 17-åringar svarat på, enligt myndigheten. I början av oktober får 27 000 unga svenskar kallelse till mönstring hos Pliktverket. Med hjälp av fysiska, medicinska, psykologiska och teoretiska tester ska omkring 12 000 av dem väljas ut för värnplikt eller civilplikt. – De ska rycka in efter avslutad skolgång, som tidigast i juni 2009, säger Christer Nilsson, inskrivningssamordnare vid Pliktverket. Frågeformuläret är en del av det nya sättet att mönstra och hjälper myndigheten att göra urvalet och hitta de som är lämpliga och motiverade för militärtjänstgöringen. Nio av tio, eller 24 500 av de 27 000 som ska mönstra, har i formuläret sagt att de vill göra lumpen. Ytterligare omkring 2 500 kallas till mönstring trots att de uppgett att de inte är intresserade. Att i frågeformuläret uppge att man inte vill göra lumpen räcker inte för att slippa undan. Motivation är en viktig faktor, men inte avgörande, förklarar Nilsson. Bland alla som svarat på frågeformuläret vill 45 procent göra lumpen, v ilket innebär att det finns tusentals unga män som vill men inte får. Trevligt att se nått gott för en gång skull Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
033 Posted September 14, 2007 Report Share Posted September 14, 2007 Skulle knappast definiera det där som "gott"... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogel02 Posted September 15, 2007 Report Share Posted September 15, 2007 @Strato det är väl klart posivit att någon del av detta land faktiskt är positiv till försvarsmakten. Sen är det självklart tragiskt att många kommer tvingas avstå Snart krävs det väl 20,0 i betyg för att få göra lumpen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted September 15, 2007 Report Share Posted September 15, 2007 "Bland alla som svarat på frågeformuläret vill 45 procent göra lumpen" <--- det innbär ju att 55% av alla som svarat INTE vill göra lumpen.. att plicktverket äntligen insett att det räcker att de som vill göra lumpen mönstrar är ju bara positivt, lär knappast försämra stämmningen i kompanierna ;) när jag gjorde lumpen kan jag svära på att 50% bara ville därifrån, så nu kanske vi kan minska det till 5% Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zippan Posted September 15, 2007 Report Share Posted September 15, 2007 Jo man märker det på mönstringen så tydligt och man förfäras lite av vilken mankraft och personaltid det går åt till något som slutar i utbildningsreserven i de flesta fallen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Borna.A Posted October 3, 2007 Report Share Posted October 3, 2007 jag skulle vilja mönstra! fick ett nej från pliktvärket, anledningen var att jag inte var skriven i en gymnasieskola eller en internationell linje? eller vad det nu var, går i en friskola, cirka 20-40 har mönstrat 3 ska lumpa hur jag vet det? ordförande över skolan! känner alla mailade dem och sa angående detta och så sa dom att om jag fixar intyg så är det nog ok! Har fått intyg idag angående detta, ska skicka posta iväg det när jag har fått frågor besvarade, ska söka först lite i forumet innan jag gör en tråd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foftot Posted October 3, 2007 Report Share Posted October 3, 2007 Det är ju roligt att se att där finns många som är intreserade och det tråkiga är ju att där är många som kommer bli besvikna. Nästan alla killar i min ålder (född 88) har inte varit specielt intreserade av värnplik så att det e så många i denna undersökningen gör mig överaskad. Kanske är ett resultat av försvaret nya utåtriktade attityd med försvarsdagar, reklam, mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
klasse Posted October 3, 2007 Report Share Posted October 3, 2007 Det låter ju väldigt bra. En klar majoriett på min skola tyckte att värnplikten av ett skämt, att et fanns bättre saker att göra. Vad är bättre än att skida på en myr i -30? Snarare de som är knäppa :-D Jag undrar dock om det inte är som med int. tjänst. När folk frågas och man räcker upp en hand är det stora siffror som vill utomlands. Sen är det mycket färre som lämnar in ansökningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts