Jump to content

Vad är det för flygplan?

konane

Recommended Posts

@coolhand

Ledsen om jag regnar på din parad, men är du helt säker?

Tittar man på planet här ovan så bär den kapslar längst ut på vingarna, och mig veterligen så är det bara IDS och ECR-varianterna av Tornado som har dessa, varav britterna bara opererar IDS (Tornado GR4) samt spaningsvarianten av dessa (Tornado GR4A).

EDIT: ahh, det kanske var så den gode Coolhand menade, att den undre var en F3'a

Edited by Sytare

Tittar man på planet här ovan så bär den kapslar längst ut på vingarna, och mig veterligen så är det bara IDS och ECR-varianterna av Tornado som har dessa, varav britterna bara opererar IDS (Tornado GR4) samt spaningsvarianten av dessa (Tornado GR4A).

Det där har jag haft som riktlinje vi snabb-id av Tornadoverre, men lärde mig den hårda vägen att F3or mer frekvent börjat uppträda med motmedel/VMS på yttersta balkplatserna. Det kostade mig en lunch. :happy:

Edited by Danne

F3an har ju lite smalare nos än GR4, som dessutom har lite små utväxter nertill. Jag är nog mer benägen att tro att det i samtliga fall rör sig om Tornado F3.

Dock är ju bilderna på tog för små för att jag ska kunna ge ett säkert besked. Har inte hittat den där mjukvaran som Hollywood använder, som kan göra en riktigt grynig, lågupplöst bild till en perfekt exponerad högupplöst dito.

Att det är en Tornado är dock helt säkert. Smala "swing-wings", två tätt monterade motorer och en kraftig, lådliknande cockpit-del och så en enorm fena och stora höjdroder, och plåtad i Skottland. Lär inte kunna vara mycket annat.

/E

Det är som tidigare konstaterats Tornado F.3 och du var väl måhända i närheten av Dundee? Utanför där finns en bas som heter Leuchas (reservation för stavningen ...gaelliskt i alla fall) hur som helst vet jag att de flyger F.3 or där och nu för tiden börjar väl dom pojkarna få att göra nu när ryssarna börjat med sina Badger flygningar igen :sniper:

• 2 weeks later...