Vikström Posted February 6, 2003 Report Share Posted February 6, 2003 vi hade några GN 1 ute under våran slutövning den här tiden förra året, måste säga att dom var otroligt bra, gick att springa runt helt fritt med dom. tyvärr så råkade en kille sticka in huvudet i en bandvagn med vitljus på utan att fälla ner locket den bildförstärkaren vart lite ledsen(läs: spökbild) vid en stridsövning som jag inte deltog i så fick några kamrater testa skjuta IR-spårljus (osynliga för ögat) med Kulspruta 58 dom sa att det var helt överlägset, bättre än på dan med vanligt spårljus. tyvärr snodde (tror jag) swedint dom efter 4 dar så vi fick bara testa lite. undrar om någon testat strid i bebyggelse (främst inomhus) och kan referera upplevlsen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Odeys Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 undrar om n虍on testat strid i bebyggelse (fr舂st inomhus) och kan referera upplevlsen Inte strid men däremot patrullering i ett mörkt Muskövarv. Rätt intressant effekt av den självlysande färgen i golvet som ska visa närmsta utrymningsväg vid brand el. dyl. Den färgen gjorde att man inte behövde tända ir-ljuset. Dock var det lite meckigt att manövrera stötvågsportarna d?Eman blev bländad av kontrollamporna.... /o Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oz Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Hmm... är jag den enda som tycker att dem sög? Asskass att man måste fippla med fokus-spaken hela tiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Jag tyckte att de var bra. Har haft dem på nattkörningar utan radar några gånger. All belysning släckt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oz Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Jag tyckte det var ett h-e att försöka köra båt med dem. Enklare att skippa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Jag tyckte det var ett h-e att försöka köra båt med dem. Enklare att skippa. G-båt eller Stridsbåt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Dom var väl inte direkt bra, men bättre än bildförstärkare HV å bildförstärkare ak5 iaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted February 8, 2003 Forumsledning Report Share Posted February 8, 2003 Hmm... är jag den enda som tycker att dem sög? Asskass att man måste fippla med fokus-spaken hela tiden. ...mm nä jag e inte heller så förtjust i dem. Visst de är bättre än ingenting och bättre än t.ex HV´-varianten. Men fokuseringen e jobbig att behöva mixtra med jämt o ständigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Jag tyckte att de var bra att köra båt med. Man hade ju fasta referenspunkter att utgå ifrån ( fören etc.) Men att gå runt med dem i skogen är värdelöst. Man såg ju inte hålor o annat skit som man satte foten i och föll som en skadeskjuten kråka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Djupseende och avståndsbedömning blir ju en smula feppligt, men jag har inte stött på något bättre. Jag anser också att det är en vanesak, ju mer du använder den ju bättre koll har du. Just att justera fokusspaken har inte jag problem med, bara att hitta det gyllene medelvärdet så funkar det mycket bra. Behöver du titta på något som ligger nära eller långtifrån, då använder du den. Att framföra fordon är väl kanske ingen höjdare, jag har bara kört bil i låg hastighet och det är krångligt. En polare körde in en skoter i en gran när han körde med GN-1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oz Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Jag körde G-båt. Just därför som jag tyckte det var mekigt att ha en hand på fokusen när man gärna skulle vilja ha den någon annanstans....på en ratt t.ex Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 .oz Det var knepigt med stridsbåten också i början. Man har inte bägge händerna på ratten. Högerhanden ska alltid ligga på skoporna i fall att man skulle bli tvungen att göra ett nödstopp. Det gäller ju att hitta det där perfekta fokusläget, då är det helt okej Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VH Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Dom gånger jag använt dom (ett antal) så har det skitit sig. Om det inte är focusen man måste gå å fippla med hela tiden så blir dom oftast immiga samt framryckningshastigheten/ljuddiciplinen blir svår att hålla. Dock så lär man väl inte ha så hög frr hastighet när man är på patrull men jag gillar inte att stappla runt och trilla runt i skogen pga kasst djupseende Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Dom gånger jag använt dom (ett antal) så har det skitit sig. Om det inte är focusen man måste gå å fippla med hela tiden så blir dom oftast immiga samt framryckningshastigheten/ljuddiciplinen blir svår att hålla. Dock så lär man väl inte ha så hög frr hastighet när man är på patrull men jag gillar inte att stappla runt och trilla runt i skogen pga kasst djupseende Nä det är ju ganska irriterande när man sätter fötterna i hålor som man inte kan se. Man går och ramlar hela tiden. De gångerna som de KJ jag körde runt med använde GN:1:orna var när de bedrev spaning, eller vid korta stopp under framryckning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VH Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Japp det blir ju det, spaning oftast och om man letar efter någon/något som kanske har en ljusskälla/använder IRlampan. Brukar klara mig finfint både orienteringsmässigt och fummelmässigt i skogen utan några mörkerhjälpmedel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Jepp, klarar mig nästan bättre utan, speciellt i de stora MÖRKA skogar vi har runt oss som inte släpper in ngt ljus över huvud taget (nästan), i alla fall inte när det är mulet, vilket gör att GN-1:an bara visar en svag suddig grön bild som inte går att utläsa. Vill ha ett mörkerhjälpmedel för bara ena ögat och med autofocus. / En något gnällig Mattias som borde vara nöjd då vi iaf. har 2 st GN-1 per grupp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oz Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Amfibieslusken, vad bra att du förklarar för mig hur man kör båt hörru... ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Jag vidhåller min åsikt om att det är en vanesask med djup/höjd seende, men det tar ett tag att vänja sig. Jag är också en smula skeptisk till att man klarar sig utan mörkerhjälpmedel, din motståndare som har det kommer ju alltid att ligga i förhand, han har sett dig långt innan du snubblar över honom. Imman är ett problem, man får tänka på hur man andas helt enkelt, och att inte fälla upp dem och hatta omkring. Används de inte så skall de plockas loss. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Amfibieslusken, vad bra att du förklarar för mig hur man kör båt hörru... )<!--emo&--><!--endemo--> hehe sorry. inte meningen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Jag tyckte att de var bra. Har haft dem på nattkörningar utan radar några gånger. All belysning släckt. Det går även hyfsat att köra med radar om man drar ner skärmbelysningen till minimum samt skjuter fram "brillorna" så långt det går på skenan. man kan då snegla på radarn och glutta genom brillorna samtidigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted February 8, 2003 Author Report Share Posted February 8, 2003 jag tyckte dom funka bra i skogen iofs var det snö och ganska plant så det fanns inte så mycket att trilla runt i... en sak som verkade var bra på en evetuell patrull var att tälten lyste som lampor på lång väg även fast dom var så gott som omöjliga att se dagtid (haha helikopter fegisarna hittade oss inte ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Razvedka Posted February 10, 2003 Report Share Posted February 10, 2003 Stromtrivs med GN-1. Har använt dem vanemässigt på fältövningar under 10 års tid och har endast vid ETT tillfälle fått ett tillkortakommande: I en MKT svart skog i Småland (molnbas <100m), totalt svart! Men å andra sidan så gav ju inte "obeväpnade" ögon bättre sikt heller! (Ngt du känner igen 2Sharp:) Vad gäller "fokuseringsspaken" så gäller det bara att arbeta fram mot ett läge i samklang med okularens inställningar som fungerar med ögats grundsyn. Som med en kikare som är rätt inställd, är den av bra kvalitet och rätt hanterad så behöver man inte efterjustera! Ögat har ju i sig en fantastisk förmåga att arbeta över "fokuseringsregistret". Klart det finns undantag: Behöver justeras för att växla mellan ex detaljläsning karta(text) och fjärrseende...Som tidigare nämts liknande situationer för båtförare. Tror dock att ett vanligt grundfel är att man inte ger sig tid att arbeta fram en bra grundinställning, samt att det finns många GN-1 or som är misshandlade (som ex med p-vagnen med vitljus). Vid immproblem kan man justera gummikåpornas anliggning mot ansiktet, ev vika ned dem eller justera hela förstärkaren med hjälp av huvudställningen. Har otal erfarenhetsbaserade situationer där man varit på ruskig förhand med GN-1 an. Allt från "krock" och strid till visuell kontakt etc... Sedan är det ju svårt att finna ETT mörkerhjälpmedel som är fullt utnyttbart i hela FM. För olika förarmiljöer finns ju varianter som tillåter en större mix och även användande av ljuskällor i normalregistret. Ex kan man då hantera förarmiljö med lägeskartor (lcd) etc samtidigt med en yttre miljö med liten exponering av normalregistret ("mörk")... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted February 10, 2003 Report Share Posted February 10, 2003 I en MKT svart skog i Småland (molnbas <100m), totalt svart! Men å andra sidan så gav ju inte "obeväpnade" ögon bättre sikt heller! (Ngt du känner igen 2Sharp:) Liiiite... Håller med dig i det du säger, du är bara bättre på att formulera dig Ring när du behöver fika, jag har en ny kniv att visa upp... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Razvedka Posted February 10, 2003 Report Share Posted February 10, 2003 Ring när du behöver fika, jag har en ny kniv att visa upp... 2Sharp: Ja än så länge har de inte infört metalldetektorer på fik - så jag är på under veckan! Den "lille" ser ju VÄLDIGT fin ut! Kanske kan jag hjälpa dig att avyttra andra skärverktyg? Behöver en liten fin för fickan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted February 10, 2003 Report Share Posted February 10, 2003 2Sharp: Ja än så länge har de inte infört metalldetektorer på fik - så jag är på under veckan! Den "lille" ser ju VÄLDIGT fin ut! Kanske kan jag hjälpa dig att avyttra andra skärverktyg? Behöver en liten fin för fickan! Lungt, jag har "kolfiber"/plast kniv i beredskap tills den dagen de börjar med det Hmm, vi kan säkert komma upp med nå't, det beror på hur stora fickor du har! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted February 12, 2003 Report Share Posted February 12, 2003 Tycker att det var jobbigt i början att använda dom, man drog i fokusspaken jämt, sen vande man sig vid att man inte måste ha perfekt fokus jämt, man ställer in nåt som en lagom och så får det va! Va ganske äckligt att köra bil med första gången, men kul att se folks miner när dom mötte en i ~100 mitt i natten med bara parkeringsljus! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zaitoh Posted March 11, 2003 Report Share Posted March 11, 2003 får en som aldrig använt prylen alla tjatar om ställa en liten fråga - förstörs inte mörkerseendet när man använder dem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan ES Posted March 11, 2003 Report Share Posted March 11, 2003 Hur mycket motljus klarar GN1 och likvärdiga bildförstärkare utan att skadas? Är det skillnad mellan de olika generationerna? Klarar t ex gen. 1 mindre motljus än gen. 3? Med motljus menar jag ljuskällor som t ex en liten ficklampa eller innerbelysningen i en bil. Är bildförstärkaren permanent förstörd om den utsätts för stark plötslig belysning? /Johan ES Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted March 11, 2003 Report Share Posted March 11, 2003 får en som aldrig använt prylen alla tjatar om ställa en liten fråga - förstörs inte mörkerseendet när man använder dem? Jo, man märker det tydligt när man fäller upp bildförstärkaren. En del blundar på ena ögat eller fäster något för ena okularet för att i alla fall kunna se på ett öga när man tar av sig bildförstärkaren. Man har ju ändå inte stereoskopiskt seende så lite onödigt är det att se med båda ögonen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zaitoh Posted March 11, 2003 Report Share Posted March 11, 2003 så en variant för ena ögat är att föredra om jag fattad det rätt. just därför skulle fmv införskaffa de de gjorde så att ingen blir riktigt nöjd... skämt åsido, är det bättre att spana/posta med båda ögonen, eller är det bara helt onödigt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.