Jump to content

Liten sjukvårdsficka för enskild soldat till SV2K

Koskela

Recommended Posts

Vilka olika fickor finns det som kan passa SV2K? Vad jag har fått det förklarat för mig så passar inte MOLLEfästen till SV2K.

Recon har en väska http://www.recon.se/product_info.php?cPath...;products_id=62 men jag misstänker att den är lite stor.

Samtidigt finns det en annan http://www.recon.se/product_info.php?cPath...;products_id=72 som är något mindre. Nackdelen med den är försedd med tradionellt lock.

Vad jag är på jakt efter är en ficka, något större än den andra, men som öppnas utåt likt den första....

Tips?

/K

Edited by Koskela

Jag har båda fickorna du länkat till. Och har även haft BHI Strike medical ficka och har nu Endom BOMB.

Jag kan posta jämförande bilder i em. Skall till jobb nu.

Vad hade du tänkt ha med dig i fickan så är det lättare att veta storleken.

Molle passar men det är inte optimalt.

Vissa fickor fäst med Maliceclips och dom ramlar inte av.

@Koskela

Jag är av den meningen att en personlig sjukvårdsficka är något eftersträvansvärt i syfte att förstärka grundberedskapen. Främst därför att vi tillämpar kamrathjälp, och att sjukvårdsmannen kan vara i fel ände av stridsställningen.

Därför tycker jag det är viktigare att diskutera vad som skall vara i fickan, istället för hur stor den skall vara och hur den skall vara fäst, i alla fall till att börja med.

Däremot så kanske detta kan vara ett intressant inlägg i debatten:

dscn0016bv9.th.jpg jmfmemdom1qu3.th.jpg jmfmemdom2ak4.th.jpg

(klicka för större bilder)

Om fickan:

Recon's Förbandsficka är tillverkad i Cordura Heavy väv. Färgen upplever jag som "berghausgrön", men det är inget som stör. Fickan stängs med kardborre, och den har en enklare dragflärp för att man skall kunna öppna den lite smidigare. I botten så finns ett dräneringshål. Infästningen sker med hjälp av rem och kardborre, men det finns en liten finess. På de flesta av Recon's fickor, anpassade för Sv2K, så har man förstärkt remarna med en plastbit. Detta gör remmarna styvare, och desto lättare att trä genom de tvärslående banden. En annan finess är att det på det tvärslående bandet som finns på fickan, så har man lagt en söm tvärs över, så även om man sätter fickan tätt mellan två andra så sitter fickan ändå stadigt med hjälp av distanseringen. Fickan kan monteras på Recons egna västar eller på västdelen på Sv2K, men om man monterar den på västdelen så har man inte rum att använda fickans egna tvärgående band, och fickan kan bli lite ostadig. Bästa placeringen av förbandsfickan är i min mening på vänstra sidan av Sv2K's bälte. Där sitter den som berget, samtidigt som den sitter tvärs emot höger benficka, då kommer man alltid åt först förband, hur den skadade eller man själv än ligger.

tomzs6.th.jpg infstningpj1.th.jpg

Innehåll/Nyttolast/Packplan

Enligt informationen på Recon's hemsida så rymmer fickan 2 stycken av kronans första förband. Det är enligt min mening, lågt räknat.

dscn0018ab2.th.jpg innehlloe2.th.jpg

Som ni ser på bilden ovan så har jag lyckats klämma i lite till, och packplanen är som följer:

3 st Första Förband

1 st kirurgsax

1 par nitrilhandskar, samt

1 st Space Blanket

Syftet med denna nyttolast är att kunna omhänderta en skadad, och om det i värsta fall är så att det är jag som är den skadade, ja, alla kan använda ett par första förband och bädda ner någon i en space blanket!

Summa sumarum:

Recon's Förbandsficka är en mycket bra ficka av mycket hög kvalité. Det är ett litet minus att den är berghausgrön, men smutsar man ner den något genom normalt bruk i ur, skur och terräng så får den snabbt rätt färg. Fickan kan te sig liten, men Recon's Förbandsficka rekommenderas starkt om man som jag väljer att bära materiell för daglig sjukvård i packningen (samt de nödvändigaste preparaten och enklaste artiklarna i en Kifaru Pull Out i lämplig ficka).

Var kan jag då köpa en Recon Förbandsficka? Enklast och snabbast är via Recon's egna webshop, där kostar den bara 129 SEK. Dock är minsta order 300 SEK, en summa som man mer än gärna kommer upp i när man handlar från Recon Vildmark :wink:

Recons första förbandsficka är utan tvekan en av de bättre förstärkningsfickorna för personligt sjv-bruk, tack vare sitt låga pris och sin enkelhet.

Tilläggen till sjukvårdsmannens utrustning jämnfört med det som tas upp här ovan har traditionellt varit gasbindor och säkerhetsnålar (mycket förenklat). Är det på den nivån det skall ligga, ja, då är en Blow Out-ficka ett bättre alternativ.

Edited by Sytare

Bra recencion Sytare!

Har ju läst den förut. :rodna:

Håller med om att den räcker till själv och kamratvård.

Här kommer utlovade bilderna.

Hade dock ingen med den Sytare visar och dessa ihop.

sjvfickor1cz4.jpg

sjvfickor2lo8.jpg

Från V: Recon, Endom BOMB , BHI STRIKE

Här Recons sida vid sida med Recons magficka.

Samma storlek som SV2K fickan.

maxpeditionproteus011zk1.jpg

Ett annat alternativ till BOMB eller BHI ar Tactical Tailor's Medic Pouch.

Likt Sytare sa skrev jag en recension pa ett annat forum

Har kommer en liten recension om Tactical Tailors Medic Pouch.

dscf50460ir.th.jpg

Om Fickan

TT's Medic Pouch var designad med hjalp ifran SF personal (special forces, inte surefire) och forutom att den kan anvandas som en Medic ficka passar den ocksa bra som en E&E eller som en flerbruksficka.

Storleken ar 23hx15bx7.5d cm. Fickan fasts med 2 langa Malice Clip (for utforligare beskrivning kolla pa Sg Tolls Knife Pouch recension) och kan saledes fastas pa baltet, stridsvasten eller en rygga.

Materialet ar 1000D OD Cordura. Den har ocksa ett draneringshal pa botten, btw.

dscf50565am.th.jpg dscf50470fc.th.jpg

Locket lases med fastex samt kardborrband pa insidan. Den har aven ett svart kors for att beteckna dess roll. Dessutom finns det lite 550 paracord fastsatt under locket sa att man kan satta dit en rulle med sartejp el dyl. Man kan aven se kardborrlasningen pa den hogra bilden.

dscf50550bp.th.jpg

Dragkedjan ar av bra kvalitet (tror det ar #9 el #10, vet inte riktigt sakert) och har tva "zipper pulls". Detta mojliggor att man kan ta tag i overkanten pa fickan och dra nedat, (da locket ar oppet) och pa sa vis oppna fickan snabbt och effektivt. Pa min ficka har dragkedjo"handtagen" ersatts av 550 paracord (kopte min begad :))

dscf50489au.th.jpg dscf50517es.th.jpg

Insidan av fickan har tva fickor av tygnat. Dessa var ursprungligen designade for att ha 1st 500ml IV pase var. Dessa fickor har ocksa en shockcord stangning i toppen. Som ni kan se sa oppnas vaskan sa att bada fickorna har sin oppning uppat. Dvs da fickan ar stangd ar den nedre fickans oppning nedat. Inuti fickorna finns det tre resar fasten for kompresser el dyl. (Se hogra bilden)

Innehall i min ficka

Detta ar ett "work in progress" men for tillfallet finns det i ovre fickan (Vanster):

- 2x Forsta Forband

- 2x Kerlix gasbinda

- 1x Torni-kvik avsnorande forband

- 1x Hand sanitizer

- 1x Sax

- 4x Handskar

dscf50507qh.th.jpg dscf50525na.th.jpg

Den nedre fickan (Hoger) innehaller:

- 2x bandage

- 1x Kerlix

- 1 BOK vakumforpackat (2x USGI Forsta forband, 1x USGI Triangel forband? (Kravat) 2x handskar, 1x luftvagstub, 1x Kerlix)

Som sagt, "work in progress".

Negativt om TT Medic Pouch

Jag har inte haft manga tillfallen att testa den men an sa lange har jag svart att komma pa nagot.

- Kanske priset om man koper den ny: $42.50

- Svart att fa ut det som ar i botten av natfickorna om man har brattom.

- Finns inte att kopa i Sverige

Positict om TT Medic Pouch

+ Gillar hur den oppnas och att den har ett lock som forhindrar att den oppnas oavsiktligen

+ I och med att den har natfickor far man plats med mycket mer an i t ex BHIs ficka upplever jag det som.

+ Fastet for sartejp i locket

+ Mycket rymlig

Summa sumarum

Gillar Tactical Tailors ficka mycket bra. En stabil, rymlig och mångsidiga ficka som kan anvandas till mer an bara en Medic Pouch. Fickan finns att köpa hos Tactical Tailor i USA för $42.50 i färgerna Olivgrön, Tan, Marpat, ACU och Svart.

For en 360grader titt, kolla pa denna lanken!

http://www.bushidodesigns.net/clients/tt/spins/medic_pouch/

Bara för att jag kan så tänkte jag bidra med en liten .pdf ang. jänkarnas IFAK. Det är ingen imponerande läsning egentligen, men det kan vara intressant för jämnförelsen av fickorna ovan.

Jag har ägt en av jänkarnas IFAK. Ser jo väldigt praktisk ut, men insert'en tar väldigt mycke plats och för att det går att packa ihop den, så måste man våra mycke noga med, hur man placera dom olika föremål. Så jag tycka inte, att den är särskild fleksibel och rymlig

Så jag har solgt den, men behåll innehållet och köpt en IFAK mycke lik Endoms B.O.M.B i M/84, då den har samma storlek och är mycke mer fleksibel och har mer plats än jänkarnas IFAK. Den har jeg kombinerat med ett Tactical Tailor Tear Away Panel.

Utrustningsficka til vänstre. IFAK til höger med plats för sax på baksidan

6837.jpg

Öppen IFAK med innehållet och sax. Toppen av Israelisk bandage kan just annas i fickan baktill.

6839.jpg

Edit: stavfel :sniper:

Edited by regstrup

Hittade den här på nätet:

http://www.ap-services.dk/233-202-208-ifak.htm

Är innehållet funkis för person med normal sjv utb? Dvs dom obligatoriska 40tim.

Vad bör man ta bort/lägga till?

Känns rent spontant att nästuben och Needle Decompression Kit går bort om man inte är utbildad speciellt på det.

needle decompression kit

Jag kommer att få hem ett par st sådana fickor i slutet av oktober.

Dock inte mina då det är en sambeställning på ett annat forum.

Men kan eventuellt ta några bilder.

@Regstrup

Visst hade du problem med att fästa den på stridsvästen, då fästbanden inte riktigt passade den svenska standarden?

Fickan var mollekompatibel och jag försökte montera den med Maliceclips, men jag avmonterade den igen, då den sat mycke glapp.

Men kanske någon kan några monteringstips som funker på den svenka stridsvästen ?

Men båda fickor är nu monterat på min stridssele, där dom sitter bra fast.

Edited by regstrup

Känns rent spontant att nästuben och Needle Decompression Kit går bort om man inte är utbildad speciellt på det.

Så särskilt svårt ser det inte ut... det bara att smörja och trycka in... :)

/K

Och alla kan lägga tryckförband på en större blödning med ett första förband genom att titta på de fyra små bilderna, eller hur :)

Behöver en skadad en nästub så lär han eller hon inte kämpa emot när man stoppar ner den, men jag är av den uppfattningen att allting är farligt om inte personalen övat på förfarandet.

Men när det gäller nästuber och NDK's så kan jag faktiskt köpa att man bär dem i våra hypotetiska sjukvårdsfickor, för förhoppningsvis så har man en sjukvårdsman på gruppen som kan använda verktygen i fråga.

Då är det precis som med första förbanden: Man tar den skadades xxxxx i första hand.

Så hittills så är våra förslag:

- Första förband (2-3 stycken, utöver de i benfickan)

- Ett avsnörande förband (har provat C.A.T. och det tror jag på)

- Kompresser (att packa sår med)

- Elastisk linda/gasbinda

- nästub med smörjmedel

- Needle Decompression-kit

Då är kanske inte en Recon-ficka det ultimata, utan då behöver vi nog snarare en ficka av typen Blow Out.

Kan säga att utan utbildning så går en NDK fet bort.

Då man kan göra så otroligt mycket skada om man inte vet vad man håller på med. (Flera stora blodkärl samt nerver som passerar i det området, för att inte tala om hur man tar reda på när/var/hur man använder NDK:n)

En nästub är enklare att hantera i sin funktion än att stoppa en artärblödning med vanliga första förband.

Finns dock ett par tillfällen där man inte ska använda nästtuben som man bör vet och dessutom så har man ju problemet med att välja rätt storlek på nästuben.

Finns dock ett par tillfällen där man inte ska använda nästtuben som man bör vet och dessutom så har man ju problemet med att välja rätt storlek på nästuben.

[OT]

Vet man hur man mäter en NPA (nästuben) sa ar det inga problem. Mät från earlobe till nose tip, och ar den for lång, sa använd din trauma Sax och klipp den till ratt längd. Den vanliga storleken ar runt 26-28 Fr.

När ska man inte använda NPA: with active nose bleed, known or suspected nose bleeds, known or suspected nasal fractures, and known or suspected basilar skull fractures. [/OT]

[OT] Skall man ha en svalgtub istället då?[/OT]

/K

[sorry mer OT] For att använda en Svalgtub sa måste man inte ha Gag reflex.

Men en NPA kan användas i bada fall pga av att den inte stimulerar pharyngeal reflex'en. Men om du använder en for lång NPA sa kommer du att stimulera pharyngeal reflex'en, och din patient kommer troligen att tomma sit mag innehåll på dej :happy: [sorry mer /OT]

Nässvalgtub: Kan användas på vakna personer, kan vara lite svårare att använda, ska inte användas vid risk för skallskador.

Munsvalgtub: Måste användas på medvetslösa personer, möjligen lite lättare att använda (som en irländare utryckte det, "Shove and twist", vilket är det man gör).

Det man ska ha om man vill ha någon av dem är en ubildning.

[OT] Är nästuben universell med andra ord? Vilken tub är den bästa enligt din mening, om man nu antingen vill ha den som svalgtub eller nästub?[/OT]

/K

[OT] Tva svar pa Fragan: Att anvandas for HLR och om pharyngeal reflex ar inte intact =Svalgtub.

For allt annat och esp. om dom har en pharyngeal reflex= nästub.

For att användas inom Topicen sa ar Nastuben battre. PGA vanligen sa måste du ge endings hjälp till en person som har en svalgtub, och den person kommer att vara triage Black (expectant) under Care under Fire scenario. Under ett everyday scenario sa kan du anvanda en nastub med en pocket-mask utan problem, dock inte lika effektivt som en svalgtub, men bättre an ingenting. [/OT]

disclaimer

Som M00nStalker säger don't do anything without any proper Training.

Edited by odenmedic

Det man ska ha om man vill ha någon av dem är en ubildning.

Word!

Men det känns lte som vi kommer lite OT, nu när vi diskuterar innehållet. För mig är fickan det aktuella.

@Kjellberg! Hur funkar Blackhawk S.T.R.I.K.E Medical Pouch till SV2K? Var du tvungen att modda den på något sätt?

/K

Jag hade den till stridsele 304K. Sen när jag fick SV2K så skaffade jag BOMB fickan och sålde STRIKE fickan.

Jag kan dock säkert låna fickan då den befinner sig i en väns ägo och kolla.

Jag hade den även på en rigg som vi tillverkade innan vi fick västen.

På 304K så hade jag den i en magficka och drog fram hela SJV-väskan med hjälp av en karbinhake.

304k003xe2.jpg

Ytterficka uppmärkt med ett kors.

304k001lr1.jpg