Magnus Posted September 12, 2007 Report Share Posted September 12, 2007 Min flickvän köpte en laptop för någon vecka sedan. Det är en Acer 3054 WXMi med Windows Vista Home Basic. När man pluggar in USB-kabeln från hennes digitalkamera, en Olympus FE-230, hörs det karaktäristiska ljudet från windows då datorn hittar en ny USB-enhet, men sedan händer inget mer. Kameran syns varken i utforskaren eller någon annanstans. Kan tillägga att det fungerar perfekt på min stationära dator, som förvisso kör Windows XP. Vad göra? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Agentorange67 Posted September 12, 2007 Report Share Posted September 12, 2007 Ringa supporten för olympus. Är kameran på? Är det vista på den stationnäradatorn? Finns det någon programmvara installerad för kameran på laptopen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted September 13, 2007 Author Report Share Posted September 13, 2007 Ringa supporten för olympus.Är kameran på? Är det vista på den stationnäradatorn? Finns det någon programmvara installerad för kameran på laptopen? Kameran är på. När man ska föra över bilderna till datorn ska man i kameran välja om man vill skicka bilderna till en skrivare eller en PC. När jag väljer PC står det "Ett ögonblick" i kameran, men sen händer det inte så mycket mer. Jag kör XP sp2 på min stationära. Ja, jag har provat att lägga in programvaran på laptopen, vilket inte behövdes i XP. Tyvärr fungerade det inte ändå. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SBP Posted September 13, 2007 Report Share Posted September 13, 2007 Det är inte så att den "bara" kommer upp som "flyttbar disk"? Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted September 13, 2007 Report Share Posted September 13, 2007 köp minneskortläsare. Snabbare och bättre. Framförallt snabbare. /martinator Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted September 13, 2007 Author Report Share Posted September 13, 2007 Det är inte så att den "bara" kommer upp som "flyttbar disk"? Nix, tyvärr. Har kollat. Det märkliga är att "USB-ljudet" kommer när man ansluter kameran, så på något sätt får datorn och kameran kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JBP Posted September 14, 2007 Report Share Posted September 14, 2007 Det är inte så att den "bara" kommer upp som "flyttbar disk"? Nix, tyvärr. Har kollat. Det märkliga är att "USB-ljudet" kommer när man ansluter kameran, så på något sätt får datorn och kameran kontakt. tycker det låter som ett kompabilitetsproblem med vista.. jag tycker du skall göra som förgående talare sa, införskaffa en kortläsare och jacka in i USB porten i stället. Mycket smidigare och oftare lite snabbare överföring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sleget Posted September 15, 2007 Report Share Posted September 15, 2007 Jag hade problem med min usb hub förra veckan. Okänd enhet eller nåt i den stilen babblade vista om. Provade många saker men det gick inte alls. Skyllde på min nyligen genomförda ominstallation av vista. Så, när jag skulle ladda min nokia telefon upptäckte jag att laddaren inte var laddaren utan spänningsagget till usb hubben! Oooops, skiftade snabbt och lätt och si, både telefonen och hubben kom igång som de skulle. Detta är något OT , jag vet, ville bara visa på att det kan finnas massa orsaker till att prylarna inte fungerar ibland. Jag har själv gjort som tipsare sagt innan, skaffat en minneskortläsare. Slipper ju dessutom släpa med kablage till kamera etc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest koenigsegg88 Posted September 15, 2007 Report Share Posted September 15, 2007 Jag har en FE-240 har inte haft några som helst problem, men så kör jag xp pro Sp2 också Har tyvärr inga idéer om hurvida du kan lösa det, då jag inte är bekant med Vista*och hoppas slippa bli det* Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted September 15, 2007 Author Report Share Posted September 15, 2007 Det hela löste sig idag. Plötsligt fungerade det bara. Obegripligt. Tack för alla försök till hjälp dock. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.