sfguiden Posted September 12, 2007 Report Share Posted September 12, 2007 Är ny på forumet så om den här tråden ligger fel så straffar jag mig själv med 30st "böj-sträck" Sitter och tittar i Nr 2 -07 av tidningen "Insats & Försvar" och där är en artikel om flygbasjägare som tränar CSAR i Karlsborg. På en av bilderna så ser man en sjukvårdare men en ryggsäck som ser ut att vara en Blackhawk model....tänker främst på S.T.O.M.P. II. Är det någon som har koll på vilken väska det är ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stocken Posted September 12, 2007 Report Share Posted September 12, 2007 OT-fråga : Vad gör killen i mitten? Tillber han någon/något? Och vad har han i handen? Radio? Magasin? Slut OT. /Stocken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vemtogmittnamn Posted September 12, 2007 Report Share Posted September 12, 2007 Killen i mitten är den räddade piloten, och i handen har han en radio. Orsaken till att han står sådär är för mig okänd, men jag är säker på att han är upptagen av att bli räddad enligt regelboken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted September 12, 2007 Report Share Posted September 12, 2007 det skulle ju kunna vara så att han inte är identifierad och därför behandlas med försiktighet = fbj vill antagligen inte bli skjutna av den de räddar = händerna utsträckta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingecho1 Posted September 12, 2007 Report Share Posted September 12, 2007 För er som är intresserade så finns tidningen här:Insats och Försvar nr 2 2007 Anledning till händerna är väl så uppenbar som att soldaterna ska kunna se vart de är för sin egen säkerhets skull. Dock undrar jag hur man ser att det är en sjukvårdare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stocken Posted September 12, 2007 Report Share Posted September 12, 2007 Aha... det är en sådan situation... ja det borde jag ha fattat . Så det är hans vapen killen längst bak håller i handen (Ak4 med uppspännt manöverhandtag?)? Övning eller skarp situation? Och om piloten är från "rätt" sida, varför får han isåfall inte ha sitt vapen (det ser ju ut som soldaten som går sist har sitt eget, eller pilotens, vapen på ryggen)? Och jag undrar också hur man kan se att den främsta soldaten är sjukvårdare. Recons (motsv) sjukvårdsficka/-väska på benet? /Stocken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted September 12, 2007 Report Share Posted September 12, 2007 Det är ingen Ak4 med på bilden och piloter har pistol inte ak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted September 12, 2007 Report Share Posted September 12, 2007 Aha... det är en sådan situation... ja det borde jag ha fattat . Så det är hans vapen killen längst bak håller i handen (Ak4 med uppspännt manöverhandtag?)? Övning eller skarp situation? Och om piloten är från "rätt" sida, varför får han isåfall inte ha sitt vapen (det ser ju ut som soldaten som går sist har sitt eget, eller pilotens, vapen på ryggen)? Och jag undrar också hur man kan se att den främsta soldaten är sjukvårdare. Recons (motsv) sjukvårdsficka/-väska på benet? /Stocken Snabbt raljerat, en hel del gissat. Läs först den bifogade länken (Flygbasjägare övar upphämtning/SAR/CSAR). Piloten kan ju spela "badboy" som tagit pilotkläder eller annat tråkigt. Varför är han gissningsvis sjukvårdare? Den ende som bär ryggsäck (vilket leder mot att denna är nödvändig i befattningen), han är också tätt intill den som skall hämtas, och som då förmodligen är den som kan ha behov av sjukvård. Lite andra ledtrådar och sådant finns också. Angående vilken ryggsäck det är går jag bet. STOMP, Eagles AIII, och Camelbaks säckar har alla likheter, men det stämmer liksom inte.... Ak5'a som sagt var, på både soldat i tät och den bakom, den bakre soldaten får jag för mig har en radio som sticker upp.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted September 12, 2007 Report Share Posted September 12, 2007 Min helt ovetenskapliga bedömning är att han är sjukvådare och bär på en sådan här på ryggen....... S.T.O.M.P. II Medical Pack ......och på vänster ben har en sådan hära. Omega Elite Modular Drop Leg Medical Pouch ......men vad vet jag.......... mvh 3924 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted September 12, 2007 Report Share Posted September 12, 2007 3924: Jag är nog mer inne på att det är Recons sjukvårdsficka small. Recons ficka Ryggsäcken vågar jag inte säga emot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mordred Posted September 12, 2007 Report Share Posted September 12, 2007 (edited) Nej, på benet har han en Snigel Design Sjukvårdsväska Small, hittas HÄR. Den används rätt frekvent av personal i Afgh och på andra ställen. Sitter med en själv i knät just nu, det Är en sån på bilden (sitter med tidiningen också). Någon som Vet vilken sjukvårds-ryggsäck det är? De flesta hyfsade gissningar finns i tråden redan, men någon som Vet? EDIT: ARG pucktvåa efter Kjellberg, som vanligt :( Edited September 12, 2007 by Mordred Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted September 12, 2007 Report Share Posted September 12, 2007 3924:Jag är nog mer inne på att det är Recons sjukvårdsficka small. Recons ficka Ryggsäcken vågar jag inte säga emot. aaaaaaaaa, hur kunde jag missa detta då jag själ är en innehavare av denna ficka, till mitt försvar måse jag jag säja att jag inte tittat på den på ett tag. Går och svär i ett hörn. Mig --> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sfguiden Posted September 12, 2007 Author Report Share Posted September 12, 2007 Precis som någon nämnt innan så behandlas piloten med störta försiktighet eftersom han inte har identifierats. Eftersom jag tror att han är sjukvårdare är pga av att han har en Snigel sjukvård ficka på benen plus att han följer med fram till piloten, utifall han behöver omedelbar sjukvård. Istället för att man kallar fram honom senare... Att jag tror att det är en BHI rygga beror på den svarta fyrkantiga loggan på toppen av väskan som påminner om Blackhawks logga. Dock såg jag att även Eagle´s medic rygga hade en liknande logga. Ingen på flygbas som kan hjälpa ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stocken Posted September 12, 2007 Report Share Posted September 12, 2007 OT-fråga: Är det anslutning till g-dräkt som syns ovanför pilotens vänstra höft? Slut OT. /Stocken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sfguiden Posted September 12, 2007 Author Report Share Posted September 12, 2007 (edited) Stocken har du rökt på eller nåt ? vart ser du en AK4 någonstans ? och vilka svenskapiloter har ett vapen mer än en pistol ? och det är en övning.....skulle det vara skarpt så skulle dom antagligen inte ha en fotograf i täten Var någonstans ser du ett uppspännt manöverhandtag? Ja piloten har en radio i handen läs gärna artikeln som någon ovan redan länkat till TACK ! Tack för dom som försökt ge ett vettigt svar....även när det gäller erfarenheter av snigel sjukvårdsfickan. Edited September 12, 2007 by sfguiden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pappa6116 Posted September 13, 2007 Report Share Posted September 13, 2007 (edited) Mina fem ören till varför piloten går med händerna uppsträcka är att han mentalt gör sig beredd att visa tecknet för "landa här" Orsak till edit* det heter ören och inte öron, även om det kanske hade varit roligare i just mitt inlägg.... Edited September 13, 2007 by pappa6116 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
coolhand Posted September 13, 2007 Report Share Posted September 13, 2007 Dock såg jag att även Eagle´s medic rygga hade en liknande logga. Laget pa lappen ar samma som pa min Eagle RAID sa det kan nog vara en Eagle A-III Medical Pack... Kanske denna: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sfguiden Posted September 13, 2007 Author Report Share Posted September 13, 2007 Ja det känns också som om det skulle kunna vara Eagle väskan men om man tittar på detaljer, så som sido fickan och spännbanden vid handtaget så syns ju inte dom grejerna på bilden jag visade. Det är det som gör mig så förvirrad att jag inte kan sova på nätterna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CfrHGB Posted September 13, 2007 Report Share Posted September 13, 2007 Under FM-dagarna i Malmö i år hade FBJ en hörna med sin utrustning, där tog jag de här bilderna, utrustningen i övrigt stämmer överens och i detta fall ser det inte ut att vara BHI STOMP II, vilken det faktiskt är vet jag itne eller om de har flera modeller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sfguiden Posted September 13, 2007 Author Report Share Posted September 13, 2007 (edited) PÅ den bilden ser det verkligen ut att vara en Blackhawk special operations medical back pack.....fast den gamla utan molle. Inuti ser den precis ut som den ju.... Edited September 13, 2007 by sfguiden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted September 13, 2007 Report Share Posted September 13, 2007 PÅ den bilden ser det verkligen ut att vara en Blackhawk special operations medical back pack.....fast den gamla utan molle. Inuti ser den precis ut som den ju.... Jag vet att det har funnits BHI ryggor på FBJS tidigare, så det är inte så konstigt om de är lika. Tyvärr kan jag inte säga om just denna är Blackhawk. Källa: jag själv, var på FBJS/F7 och okulärbesiktade ryggan. Skall se om jag ev. kan hitta på lite mer info... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sfguiden Posted September 13, 2007 Author Report Share Posted September 13, 2007 (edited) Tycker inte heller det är konstigt om det är en BHI rygga...mest fundersam över vilken model det är i så fall ! Men som sagt skulle vara tacksam om någon satt på info om vilken model det är dom använder... Edited September 13, 2007 by sfguiden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted September 13, 2007 Report Share Posted September 13, 2007 OT-fråga: Är det anslutning till g-dräkt som syns ovanför pilotens vänstra höft? Slut OT. /Stocken Heeelt riktigt. "Slut OT" Det är nog bäst att du slutar skriva, för du verkar inte riktigt inrikad på att hålla dig till ämnet. Alls. Sluta skriva. Slut. /BlåGul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted September 16, 2007 Report Share Posted September 16, 2007 (edited) ryggan liknar den som de norska plut-sjv använder. hade en del tid att titta på norsk sjv-utr denna veckan... bla är norrmännens pacienttäcke en otymplig historia med ett värmeaggregat från helvetet!! och min kära instrk från SRK hade fått hjärtflimmer om hon sett en norsk plut-sjv, de hade både MP5 och glock 17 som personlig beväpning, dvs helt i strid med hennes (och SRK´s?)uppfattning av genevekonvetionen. Edited September 16, 2007 by bushman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted September 27, 2007 Report Share Posted September 27, 2007 (edited) Jag har kollat med personal från FBJS och det kan nog anses hyfsat bekräftat att det är BHI rygga, dock ingen vidare info om ev. modell. Gav kanske inte så mycket, men... EDIT: från initierat håll kom infon att det är följande rygga: "BH Special operations medical backpack. Det är den gamla modellen utan molle" Edited September 27, 2007 by 2Sharp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andrew Posted September 27, 2007 Report Share Posted September 27, 2007 Bekräftar 2sharps inlägg då jag frågade en JägSjv-broder som legat inne nyligen och haft nämda väska/rygga förra helgen då Kamratföreningen Flygbasjägaren hade en träff på MHS. BH Special operations medical backpack stämmer korrekt och jag kan även tillägga att de Jägarsjukvårdare som använt den är väl inte sådär supernöjda med den. Det jobbas vidare på detta område med att välja fram en ny sjv-väska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
os frontale Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 Hur är det att ha en sån stor väska på benet egentligen, ser otroligt klumpigt ut i mina ögon.. Sen är risken överhängande att den spinkiga flygbasarn dör, då han har knutit in sig fel i 8an.. :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
drmagoo Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 @Andrew. Vad är det dom inte gillar med väskan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts