Jump to content

Flygbasjägarnas sjukvårdsväska

sfguiden

Recommended Posts

Är ny på forumet så om den här tråden ligger fel så straffar jag mig själv med 30st "böj-sträck" :mellow:

Sitter och tittar i Nr 2 -07 av tidningen "Insats & Försvar" och där är en artikel om flygbasjägare som tränar CSAR i Karlsborg. På en av bilderna så ser man en sjukvårdare men en ryggsäck som ser ut att vara en Blackhawk model....tänker främst på S.T.O.M.P. II.

Är det någon som har koll på vilken väska det är ???

DSCN1351.jpg

Aha... det är en sådan situation... ja det borde jag ha fattat :mellow:.

Så det är hans vapen killen längst bak håller i handen (Ak4 med uppspännt manöverhandtag?)?

Övning eller skarp situation? Och om piloten är från "rätt" sida, varför får han isåfall inte ha sitt vapen (det ser ju ut som soldaten som går sist har sitt eget, eller pilotens, vapen på ryggen)?

Och jag undrar också hur man kan se att den främsta soldaten är sjukvårdare. Recons (motsv) sjukvårdsficka/-väska på benet?

/Stocken

Aha... det är en sådan situation... ja det borde jag ha fattat :).

Så det är hans vapen killen längst bak håller i handen (Ak4 med uppspännt manöverhandtag?)?

Övning eller skarp situation? Och om piloten är från "rätt" sida, varför får han isåfall inte ha sitt vapen (det ser ju ut som soldaten som går sist har sitt eget, eller pilotens, vapen på ryggen)?

Och jag undrar också hur man kan se att den främsta soldaten är sjukvårdare. Recons (motsv) sjukvårdsficka/-väska på benet?

/Stocken

Snabbt raljerat, en hel del gissat. Läs först den bifogade länken (Flygbasjägare övar upphämtning/SAR/CSAR). Piloten kan ju spela "badboy" som tagit pilotkläder eller annat tråkigt.

Varför är han gissningsvis sjukvårdare? Den ende som bär ryggsäck (vilket leder mot att denna är nödvändig i befattningen), han är också tätt intill den som skall hämtas, och som då förmodligen är den som kan ha behov av sjukvård. Lite andra ledtrådar och sådant finns också.

Angående vilken ryggsäck det är går jag bet. STOMP, Eagles AIII, och Camelbaks säckar har alla likheter, men det stämmer liksom inte....

Ak5'a som sagt var, på både soldat i tät och den bakom, den bakre soldaten får jag för mig har en radio som sticker upp....

Nej, på benet har han en Snigel Design Sjukvårdsväska Small, hittas HÄR.

Den används rätt frekvent av personal i Afgh och på andra ställen.

Sitter med en själv i knät just nu, det Är en sån på bilden (sitter med tidiningen också).

Någon som Vet vilken sjukvårds-ryggsäck det är?

De flesta hyfsade gissningar finns i tråden redan, men någon som Vet?

EDIT: ARG pucktvåa efter Kjellberg, som vanligt :(

Edited by Mordred

3924:

Jag är nog mer inne på att det är Recons sjukvårdsficka small.

Recons ficka

Ryggsäcken vågar jag inte säga emot.

aaaaaaaaa, hur kunde jag missa detta då jag själ är en innehavare av denna ficka, till mitt försvar måse jag jag säja att jag inte tittat på den på ett tag.

Går och svär i ett hörn.

Mig --> :happy:

Precis som någon nämnt innan så behandlas piloten med störta försiktighet eftersom han inte har identifierats.

Eftersom jag tror att han är sjukvårdare är pga av att han har en Snigel sjukvård ficka på benen plus att han följer med fram till piloten, utifall han behöver omedelbar sjukvård. Istället för att man kallar fram honom senare...

Att jag tror att det är en BHI rygga beror på den svarta fyrkantiga loggan på toppen av väskan som påminner om Blackhawks logga.

Dock såg jag att även Eagle´s medic rygga hade en liknande logga.

Ingen på flygbas som kan hjälpa ?

Stocken har du rökt på eller nåt ? vart ser du en AK4 någonstans ?

och vilka svenskapiloter har ett vapen mer än en pistol ?

och det är en övning.....skulle det vara skarpt så skulle dom antagligen inte ha en fotograf i täten :uuh:

Var någonstans ser du ett uppspännt manöverhandtag?

Ja piloten har en radio i handen läs gärna artikeln som någon ovan redan länkat till TACK !

Tack för dom som försökt ge ett vettigt svar....även när det gäller erfarenheter av snigel sjukvårdsfickan.

Edited by sfguiden

Mina fem ören till varför piloten går med händerna uppsträcka är att han mentalt gör sig beredd att visa tecknet för "landa här"

Orsak till edit* det heter ören och inte öron, även om det kanske hade varit roligare i just mitt inlägg....

Edited by pappa6116

Ja det känns också som om det skulle kunna vara Eagle väskan men om man tittar på detaljer, så som sido fickan och spännbanden vid handtaget så syns ju inte dom grejerna på bilden jag visade.

Det är det som gör mig så förvirrad att jag inte kan sova på nätterna :)

Under FM-dagarna i Malmö i år hade FBJ en hörna med sin utrustning, där tog jag de här bilderna, utrustningen i övrigt stämmer överens och i detta fall ser det inte ut att vara BHI STOMP II, vilken det faktiskt är vet jag itne eller om de har flera modeller.

20070603198FBJbra.jpg

20070603199.jpg

PÅ den bilden ser det verkligen ut att vara en Blackhawk special operations medical back pack.....fast den gamla utan molle.

Inuti ser den precis ut som den ju.... :rodna:

Jag vet att det har funnits BHI ryggor på FBJS tidigare, så det är inte så konstigt om de är lika.

Tyvärr kan jag inte säga om just denna är Blackhawk.

Källa: jag själv, var på FBJS/F7 och okulärbesiktade ryggan.

Skall se om jag ev. kan hitta på lite mer info...

Tycker inte heller det är konstigt om det är en BHI rygga...mest fundersam över vilken model det är i så fall !

Men som sagt skulle vara tacksam om någon satt på info om vilken model det är dom använder...

Edited by sfguiden

OT-fråga: Är det anslutning till g-dräkt som syns ovanför pilotens vänstra höft? Slut OT.

/Stocken

Heeelt riktigt.

"Slut OT"

Det är nog bäst att du slutar skriva, för du verkar inte riktigt inrikad på att hålla dig till ämnet. Alls.

Sluta skriva.

Slut.

/BlåGul

ryggan liknar den som de norska plut-sjv använder.

hade en del tid att titta på norsk sjv-utr denna veckan...

bla är norrmännens pacienttäcke en otymplig historia med ett värmeaggregat från helvetet!!

och min kära instrk från SRK hade fått hjärtflimmer om hon sett en norsk plut-sjv, de hade både MP5 och glock 17 som personlig beväpning, dvs helt i strid med hennes (och SRK´s?)uppfattning av genevekonvetionen.

Edited by bushman

• 2 weeks later...

Jag har kollat med personal från FBJS och det kan nog anses hyfsat bekräftat att det är BHI rygga, dock ingen vidare info om ev. modell. Gav kanske inte så mycket, men...

EDIT: från initierat håll kom infon att det är följande rygga: "BH Special operations medical backpack. Det är den gamla modellen utan molle"

Edited by 2Sharp

Bekräftar 2sharps inlägg då jag frågade en JägSjv-broder som legat inne nyligen och haft nämda väska/rygga förra helgen då Kamratföreningen Flygbasjägaren hade en träff på MHS.

BH Special operations medical backpack stämmer korrekt och jag kan även tillägga att de Jägarsjukvårdare som använt den är väl inte sådär supernöjda med den.

Det jobbas vidare på detta område med att välja fram en ny sjv-väska.