kerran Posted September 11, 2007 Report Share Posted September 11, 2007 Tjena. Jag var inne på franska flottans hemsida. Där hittade jag ett video klipp som visar franska flottans Dassault Rafale göra touch & go, landa och starta från US Navys hangarfartyg USS Enterprise. Intressant video. Jag visste inte att franska flottans och amerikanska flottans inflygningssystem, bromskrok och katapultsystem var detsamma. Det måste väl vara väldigt sällsynt att US NAVY har "främmande" stridsflyg som gästar hangarfartygen? Tror ni US Navys F/A-18 Super hornet kan starta och landa från franska hangarfartyget CDG? Den nya franska presidenten är ju mån om att stärka banden med USA. Kanske vi kommer få se fler Rafale i framtiden på amerikanska hangarfartyg? http://www.defense.gouv.fr/marine/base/med..._uss_enterprise Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ytter Posted September 11, 2007 Report Share Posted September 11, 2007 Fransmännen har köpt sina katapulter av amerikanarna så det är inte så konstigt att det funkar att göra gästspel. Om det funkar åt andra hållet vet jag inte, men jag har för mig att Charles de Gaulle just nu ligger i torrdocka. I så fall är det inte aktuellt just nu... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted September 12, 2007 Report Share Posted September 12, 2007 Det måste väl vara väldigt sällsynt att US NAVY har "främmande" stridsflyg som gästar hangarfartygen? Tror ni US Navys F/A-18 Super hornet kan starta och landa från franska hangarfartyget CDG? Att göra Touch and go är nog inte ovanligt. Såg någon film på discovery där Ronald reagan seglade runt Sydamerika den långa vägen och hade då bland annat besök av Brasilianska piloter som med A4 Skyhawk gjorde det samma. Enligt någon intervju var detta ett vanligt sätt att ge marinflygare från andra länder möjlighet att testa på den speciella miljö som ett hangarfartyg är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted September 14, 2007 Report Share Posted September 14, 2007 Jag vet att argentina brukar göra touch & go på amerikanska hangarfartyg. Jag har också sett bilder på en F/A-18 som gästade CDG, frågan är om inte anledningen till att fransmännen måste göra touch & go medan amerikanarna kan landa och starta är att Rafale behöver wairar när dom startar. (är dock osäker på om Rafale behöver det) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted September 14, 2007 Report Share Posted September 14, 2007 Jag vet att argentina brukar göra touch & go på amerikanska hangarfartyg. Jag har också sett bilder på en F/A-18 som gästade CDG, frågan är om inte anledningen till att fransmännen måste göra touch & go medan amerikanarna kan landa och starta är att Rafale behöver wairar när dom startar. (är dock osäker på om Rafale behöver det) Titta på filmen i första inlägget. Rafale landar och startar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ytter Posted September 14, 2007 Report Share Posted September 14, 2007 Jag vet att argentina brukar göra touch & go på amerikanska hangarfartyg. Jag har också sett bilder på en F/A-18 som gästade CDG, frågan är om inte anledningen till att fransmännen måste göra touch & go medan amerikanarna kan landa och starta är att Rafale behöver wairar när dom startar. (är dock osäker på om Rafale behöver det) Jag tror du tänker på Super Etendard som kräver en speciell anordning för att skjutas iväg med katapulten. Jag tror att amerikanarna har använt samma anordning förr i tiden, men jag kommer inte ihåg för vilket plan det krävdes. Rafale klarar sig som sagt utan den, som videon visar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted September 14, 2007 Report Share Posted September 14, 2007 Jag tror du tänker på Super Etendard som kräver en speciell anordning för att skjutas iväg med katapulten. Jag tror att amerikanarna har använt samma anordning förr i tiden, men jag kommer inte ihåg för vilket plan det krävdes. Rafale klarar sig som sagt utan den, som videon visar. F-4 Phantom II använde en anordning av kedjor vid ivägskjutning. Dessa kedjor följde med överbord. Man kan se dem på denna målningen: Jag tror även att andra flygplan krävde liknande anordningar. Moderna hangarfartygsbaserade flygplan har ju ofta en "krok" på nosstället som fälls ner och fästs i katapulten. På denna bilden av Rafale M kan ni se den i form av den "pinne" som sticker ut rakt fram på nosstället: /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.