Jump to content

Har nån LÄST sagan om ringen??

Guest Narya

Recommended Posts

Har någon överhuvudtaget läst Sagan om ringen??

Jag är nog den ända i välden... :ph34r:

Jag har ingen att diskutera den med.

Snälla kan nån svara om den har läst den????

Det är väl VÄLDIGT många som läst trilogin, den blev ju t.om korad till världshistoriens bästa bok för några år sedan.

Jag håller på att plöja mig igenom den för säkert den 5:e gången och det är fortfarande en lika fängslande berättelse. I vanlig ordning så håller självklart aldrig filmatiseringen lika bra som böckerna, men jämfört med andra skräckexempel där böcker blivit film så tycker jag att de här filmerna är kanonbra!

läste trilogin när jag gick på gymnasiet, alltså en 5-6 år sedan. Så minnet av boken var grumligt när jag såg filmen. Jag kom ihåg huvuddragen men inte detaljerna, alltså kunde jag inte heller irritera mig på felaktiga detaljer, med andra ord så blev filmerna asbra, framförallt tvåan.

Jag stötte faktiskt på en annan soldf-are i kön till den senaste filmen. (Undertecknad köade i fyra dagar.) Jag vet inte om personen jag stötte på vill att hela världen ska veta att han är galen nog att köa så länge, så jag håller hans identitet hemlig tills vidare och uppmanar honom att träda fram frivilligt.

För att hålla mig till ämnet så kan jag säga att jag irriterade mig något grymt på att de gjort dvärgen till någon form av "comic relief" i filmerna.

Tja läst o läst. Beror på hur man ser det. Snarare slukat.

Läst den på svenska ett par gånger och läste nyligen ut den på engelska. Den egelska versionen är att rekomenedera!

Är faktiskt mycket nöjd med filmerna.

Bra gjorda, även om det finns en hel del missar på detaljer/ story ändring / störade humor...

/Cinnes, som också såg båda filmerna på premiären, utan att köa i mer än sammanlagt (för båda gångerna) i fem minuter...

Köa i fyra dagar (?!?). Bättre att bo i Glesbygden där det bara är att knalla in direkt i salongen på premiärdagen...

Nån mer som läst 'Tom Bombadills äventyr'?, fann den i farsans Tolkiensamling från 70-talet, en pocket på 60 sidor cirkus skrivet på vers ;)

Jajjemän, ett par tre gånger sådär, bra tips att läsa den på engelska, det får bli ett projekt...

Det var länge sean jag läste dem, så jag störde mig inte på ev. ändringar i filmerna, jag tycker för övrigt att filmerna är otroligt bra, wow!

Har läst trilogien ett antal ggr.

Men bara halva Silmarillion, lånade så mycket böcker då att jag inte hann läsa dem alla

och fick grova böter. 40 spänn, det är nästan en pizza :)

Narya det är en av de tre alvringarna som anförtroddes Gandalf av

Galadriel. Ger någon form av eldmagi.

Elrond och Galadriel har från första början ansett Gandalf vara den främste och godhjärtade i Istari

(Trollkarlsordern med Saruman, Gandalf, Radagast och två andra som försvann på något underligt sätt.)

Radagast är en hippie som luktar på blommor och leker med fåglarna i Mörkmården och struntar i sitt uppdrag.

Dock blir han utnyttjad av Saruman ett flertal ggr då han låter hans fåglar spana efter ringens brödraskap.

Det är en så vattentät och bra story att man bara blir bäng :)

Nobelpriset postumt yrkar jag för.

Fick trilogin i tolvårspresent.

Har läst den minst en gång vartannat år sen dess...

(Är inne på min tredje uppsättning, dom två förra är sönderlästa)

Har läst allt som den gode T skrivit, och allt som hans son sammanställt postumt.

Är beroende.

FINNS DET INGEN MEDICIN MOT TOLKIENISM!!!!

Narya det är en av de tre alvringarna som anförtroddes Gandalf av

Galadriel. Ger någon form av eldmagi.

Elrond och Galadriel har från första början ansett Gandalf vara den främste och godhjärtade i Istari

(Trollkarlsordern med Saruman, Gandalf, Radagast och två andra som försvann på något underligt sätt.)

Det där första stämmer inte riktigt. Är nästan rätt men... :) Jag är rädd för att bli kallad otrevliga saker i stil med besser visser om jag skulle rätta.

De två andra trollkarlarna hette Alatar och Pallando. Dom var blå.

Jag är en SoRnörd så det bara skricker om det. :D Och jag är stolt över det!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...