Jump to content

Telefonist/Signalist

Guest Pontus42

Recommended Posts

Guest Pontus42

Hej, jag är vid denna tidpunkt 15 år gammal. För några veckor sedan kom jag på att det vore kul att jobba som en telefonist/signalist i armen. Dock hittar jag inte mycket info på internet om de krav som ställs, vad för slags utbildning man får osv. Om någon kunde ge mig någon slags information skulle jag bli väldigt tacksam. 8-/

Hej, jag är vid denna tidpunkt 15 år gammal. För några veckor sedan kom jag på att det vore kul att jobba som en telefonist/signalist i armen. Dock hittar jag inte mycket info på internet om de krav som ställs, vad för slags utbildning man får osv. Om någon kunde ge mig någon slags information skulle jag bli väldigt tacksam. 8-/

Tag kontakt med ditt nämaste FRO förbund. De har eller vet var det finns signalungdom i din närhet.

Adresser etc. hittar du på FRO:s hemsida ,O

Signalister finns lite överallt i försvarsmakten. Finns som befattning på olika staber, jägargrupper (jag själv var signalist på en sådan), olika fartyg m.m. Bör inte vara några problem att få en sådan tjänst tycker jag.

Hej Pontus!

Som signalist (det finns egentligen inga speciella telefonister i försvaret, utan ibland använder man fälttelefon ("fältapa" på militärslang), ibland mer eller mindre avancerade radioapparater) i armén kan man få ansvara för sambandet på olika nivåer, mellan olika förband.

Inom exempelvis en insatspluton behöver man främst ha bra fysisk kondition, medan man inom en stab har mera stillasittande jobb. Istället ställer jobbet som stabssignalist stora krav på stresstålighet, simultankapacitet, koordinationsförmåga och förmåga att tänka snabbt.

Mitt tips till dig är att du, efter att du gått igenom grundkursen för signalister, FRO 10, söker till något ordinarie hemvärnskompani för att få "känna på" om det är något för dig.

Här http://www.fro.se/cgi-bin/fro.pl?id=15 kan du kolla om det finns någon FRO-avdelning nära där du bor.

Lycka till!

/Stocken