Grunt Posted February 6, 2003 Report Share Posted February 6, 2003 Har en tjejkompis som är mycket intresserad av att göra lumpen så i ett försök att göra försvaret mer jämställt så passade jag idag på att leka mönstringsförättare och tipsa henne om bra GU-tjänster. Hon är i hyfsad bra form och mycket motiverad, vill ha möjligheter att eventuellt söka vidare till YOFF och en stridande befattning som ger en utmaning. Hon ville dock inte vara KB eftersom hon inte ville ha så mycket ansvar. Hon vill dvs. frysa, vara blöt, trött och skjuta mycket. Tipsade henne att satsa på i följande ordning: Flygbassäk GB Pansarskytte GB Statsskytte GB Närskydd GB Vad tror ni om dessa tjänster? Tror själv att hon nog kan klara skyttetjänsterna men jag har ingen större kunskap om Flygbassäk. hur krävande är det? Kan en tjej klara av det fysiska? Vidare så rekommendarade jag henne att om hon får någon av dessa tjänster att söka till Såtenäs, P7, P4 eller Livgardet. Åsikter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted February 6, 2003 Report Share Posted February 6, 2003 Utbildas det något stadsskytte numera?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grunt Posted February 6, 2003 Author Report Share Posted February 6, 2003 Ja, det borde det väl göra om försvarsledningen har någpot vett i skallen kvar. P7 och Livgardet har väl stadsskytte om jag inte har fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MBW Posted February 6, 2003 Report Share Posted February 6, 2003 Inte för att kasta skit nu när jag själv har gått som GB och själv läser vidare till YOFF, visste i.o.f inte att jag ville söka vidare vid möns., men om hon ev skall läsa till YOFF och inte vill ha ansvar? Tycker annars att hon skall ha mycket credit för att hon vill göra lumpen, fler sådana. Kan heller inte uttala mig om Flygbassäk(armémänniska) mer än att jag känner tjejer som har gjort det utan att se ut som ryska kulstöterskor, gäller även närskydd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grunt Posted February 6, 2003 Author Report Share Posted February 6, 2003 Kanske var lite dåligt formulerat av mig men hon vill ha ansvar men gå utlät i början och testa på att vara GB eftersom hon ännu inte är säker på att hon vill fortsätta som YOFF och det fungerar bättre för hennes studieplan att då ta en GB-tjänst. Tack för svaret att du känner andra tjejer som genomfört Flygbassäk-utbildningen. Det var bland annat sådant jag ville ha svar på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MBW Posted February 6, 2003 Report Share Posted February 6, 2003 Då är det ingen dum idé att börja som GB när du lägger fram det så. Man kan vara med och konkurera även om man har 5 månader mindre. Fan de tog ju ut mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted February 6, 2003 Report Share Posted February 6, 2003 Finns tjejer som gjort vpl inom FBS, tror det var PB-elev på F4 bl.a. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted February 6, 2003 Report Share Posted February 6, 2003 Jag såg en från F17. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 6, 2003 Report Share Posted February 6, 2003 Hmm det fanns en PB-Amf tjej när jag ryckte in. Rakad huvud och snusade som fan gjorde hon. Totalt avtändande Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted February 6, 2003 Report Share Posted February 6, 2003 Hmm det fanns en PB-Amf tjej när jag ryckte in. Rakad huvud och snusade som fan gjorde hon. Totalt avtändande Jaha? Och hur påverkade det hennes tjänstbarhet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted February 6, 2003 Report Share Posted February 6, 2003 kanske inte hennes men amfibiesnuskern ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 Kan man göra vpl som PB i FBS? Trodde det var yoff som blev PB. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 Kan man göra vpl som PB i FBS? Trodde det var yoff som blev PB. Blanda inte ihop PlutonsBefäl med PlutonChef nu. En vanlig missuppfattning bland icke inryckta är ju också att de ska bli kompanichefer och inte kompanibefäl... B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 7, 2003 Report Share Posted February 7, 2003 Jaha? Och hur påverkade det hennes tjänstbarhet? Inget nämnvärt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
facit Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Ja, det borde det väl göra om försvarsledningen har någpot vett i skallen kvar. P7 och Livgardet har väl stadsskytte om jag inte har fel. Livgardet ja. Men icke p7. Dock tillhör 111 ssk p7, numera. Tränades på ett annat förband som las ner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MissLaser Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 Hej! Jag har varit på väldigt många FM kurser och utbildningar och skall själv söka in på MHS efter avslutad vpl. På dessa kurser/utbildningar har jag träffat många tjejer som gjort/gör sin vpl som flygbassäk, och de har inte sett mycket ut för världen. Alltså behöver man inte vara värsta elittränade människan för att klara av en tjänst som FBS. Uppmuntra din kompis så mycket som möjligt, det är jättebra att hon vill göra lumpen. Fler sådana behövs det! Ha det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fransson-AmfPB Posted February 10, 2003 Report Share Posted February 10, 2003 Tänkte jag skulle haka på denna tråd då jag kom och tänka på en fråga ang. en tjejkompis till mig. Hon är intresserad av att genonföra värnplikt. Hon vet inte riktigt vad hon kan tänka sig att söka som. En sak som kan komma att bli ett problem är att hon är endast 1.45 m lång. Dock är hon så pass kaxig så hon räcker upp ändå! Men finns det någon utbildning som inte har något större krav på längd, eller rent av en utbildning som medför en fördel att vara kort? Tack för svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recon Posted February 10, 2003 Report Share Posted February 10, 2003 Det var en tjej på grannplutonen(batspan) som ryckte in på GBS och gjorde sin tjänst alldeles utmärkt. Hon var elitgymnast så det fysiska var inte så stort problem. Man ska kunna knalla långt och länge med packning och dom tjejer jag sett i lumpen har lidit där så träna mycket på det. Rekommenderar självklart spaning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted February 10, 2003 Report Share Posted February 10, 2003 stridsvagn är väl utmärkt för små flickor.. om stora 2 meters män kommer in så borde en liten tjej kunna få plats med en hel del saker och göra det trevligare.. kanske en mjuk kudde ;) tunnelråtta kanske SSG efterfrågar. vore ju tuff tjänst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fransson-AmfPB Posted February 10, 2003 Report Share Posted February 10, 2003 stridsvagn är väl utmärkt för små flickor.. om stora 2 meters män kommer in så borde en liten tjej kunna få plats med en hel del saker och göra det trevligare.. kanske en mjuk kudde ;) tunnelråtta kanske SSG efterfrågar. vore ju tuff tjänst. Ok! Jag ska förmedla detta! Återkommer med responsen från henne då jag citerar dit svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grunt Posted February 11, 2003 Author Report Share Posted February 11, 2003 Kan ju kanske vara vissa problem med att nå ner till pedalerna........ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted February 11, 2003 Report Share Posted February 11, 2003 en kudde på varje fot då också.. rena bollhavet i den vagnen. undrar vad SäkI säger om sånt ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts