Jump to content

Tandemhopp i Eslöv

Stocken

Recommended Posts

Så har jag gjort... från just det planet (eller i alla fall ett likadant) på filmen. Det var en present jag fick när jag fyllde 40. Men att "uppleva" hoppet igen är nästan ångestframkallande... tiden från då jag hade satt på mig overallen till dess att vi lämnade planet... hu.

Av Stocken

Kanonsnyggt! Antar att den adrenalinkicken hängde med ett tag eller? :blink:

Fixa engelska keywords och lite beskrivande text på engelska så kommer hela nätet att njuta av detta.

/J

Hej Tom!

Här kan du läsa svar på en del frågor (källa: http://skydivesyd.se/tandemQna.php#0)

Vem kan hoppa tandemhopp?

Kraven till tandempassageraren är få och enkla:

- Till att börja med så måste du ha målsmans tillstånd om du är under 18 år

- Du skall skriva under på att du är fullt frisk och att du utför tandemhoppet på egen risk

- Du får inte väga mer än 100 kg

- Du måste kunna fylla ut passagerarselen (vilket de flesta runt 140 cm och däröver gör)

- Sist men inte minst - Du bör själv vilja hoppa ett tandemhopp

------------------

J-Star:

Ja oh ja! Det dröjde länge innan jag hade "landat efter det att jag hade landat" :mellow:...

Min berättelse om hur det känndes (lååååång):

När jag kom till flygfältet kännde jag inget speciellt, bara allmän nyfikenhet... själva flygplanet, en An-2, upplevde jag som mera spännande än fallskärmshoppet. Men när jag satte på mig overallen och hjälmen... då kom tankarna... "vad har jag gett mig in på... hu...".

Men då tandempiloten berättade för mig om hur uthoppet och själva hoppet, går till, att han sköter allting, vilka rörelser jag skulle göra då vi låg i fritt fall (2 minuter, 200 km/timme) var jag så koncentrerad på vad han sade att jag inte var nervös alls.

Medan vi väntade på lagom hoppväder så stod jag och iakttog när en tjej packade skärmen vi skulle använda. Hon var lugn och metodisk, stressade inte över något enda moment…

Klockslaget då vi skulle sätta oss i planet närmade sig… och då kom nya tankar… ”tänk om skärmen inte funkar" (ja, jag tänkte på den gamla flygvapenvitsen om att ”om skärmen inte fungerar så kan du hämta ut en ny på förrådet… :D). Men när jag klev ombord såg jag att tjejen som packade ”våran” skärm satt med i planet, klädd i hoppmundering och med sin egen skärm på sig. Då blev jag helt trygg, tänkte att ”hon skulle nog inte vilja sitta med i planet inför mitt hopp om det vore risk att skärmen inte löser ut”…

Piloten startade motorn och vi taxade ut till bantröskeln. Motorljudet blev starkare, och så började vi rulla… då fylldes jag av verkligt blandade känslor… tjusningen av att flyga blandades med skräcken att lämna ett fullt fungerande flygplan… men så tänkte jag med ett stänk av galghumor att ”ner kommer man alltid. Det går nog bra”.

De andra hopparna hade varsin höjdmätare på handleden, och i början sneglade jag förstrött på de ibland. Men när vi närmade oss 2000 meter (min tandempilot berättade för mig att vi skulle lämna planet på omkring 3000 meters höjd) så började jag må lite illa, och hela tiden medan vi cirklade högre och högre satt jag och stirrade på en av de andra hopparnas höjdmätare. 2500 meter… 2700 meter… 2900 meter… 3000 meter… ”nu är det nära”, tänkte jag, samtidigt euforisk och fullständigt skräckslagen… man kan se på videofilmen från hoppet att jag blir blekare och blekare i ansiktet ju högre upp vi kom.

Jag blev hopkopplad med tandempiloten, remmarna spändes åt, och så stapplade vi fram till den stora dörröppningen. Vi var sist, och jag hade kunnat ge en massa för att få lämna planet först, få det överstökat. Men så stod jag till slut på den smala plåten som fungerade som stöd för fötterna. Och så kände jag hur instruktören jag satt fastspänd med tryckte ut mig så jag kännde det som att jag bara stod med klackarna på skorna på det lilla fotstödet. Och plötsligt trodde jag att jag skulle s***a på mig… plötsligt befann jag mig i ”tomma luften”… vågade först inte titta. Men så öppnade jag ögonen och blev… väldigt besviken… vi befann oss ovanför molnen och jag såg bara ett stort vitt moln under mig.

Men så löstes molnet upp, och vi började cirkla runt, som en pendel, och utsikten var obeskrivlig… men efter två minuters fritt fall var det tid att börja tänka på landningen… skärmen löstes ut och plötsligt såg jag hur killen som filmade for förbi, rakt ner mot jorden... men det var i stället vi som for upp, av den plötsliga lyftkraften i skärmen... kanske ett par tre tiotal meter över marken jag fick dra upp benen lite, och så såg jag marken närma sig. Fortare och fortare, och så tog vi mark, med samma fart som när man hoppar ner från en stol.

Lyckokänslan var enorm, men på samma gång var jag alldeles skakis av anspänningen…

(Jag ska sätta mig att översätta min berättelse till engelska, men det lär ta ett tag för jag har aldrig översatt en hel lång berättelse till engelska. Förresten... någon som vet var man kan hitta ett gratis :worthy: bra översättningsprogram på nätet?)

/Stocken

(Jag ska sätta mig att översätta min berättelse till engelska, men det lär ta ett tag för jag har aldrig översatt en hel lång berättelse till engelska. Förresten... någon som vet var man kan hitta ett gratis :rockon: bra översättningsprogram på nätet?)

Åh jag tänkte på YouTube... där behövs bara en kort beskrivning. :wacko:

EDIT: Ah! Nu fattar jag... det var inte "din" film utan någon annans. Läste första inlägget slarvigt. :blink:

/J

Hej J-Star

Nä. Det är inte min film.

Men hur gör man för att ladda upp en film till youtube? Jag kan inget sådant... antar att man behöver en sladd... SCART==========USB? Och var hittar man en sådan någonstans? Hmm datorbutiken kanske har... men sedan... någon form av program behövs ju... *har noll koll på sådant* :mellow:...

/Stocken

Hej J-Star

Nä. Det är inte min film.

Men hur gör man för att ladda upp en film till youtube? Jag kan inget sådant... antar att man behöver en sladd... SCART==========USB? Och var hittar man en sådan någonstans? Hmm datorbutiken kanske har... men sedan... någon form av program behövs ju... *har noll koll på sådant* :rodna:...

/Stocken

1 Filma något, förslagsvis med digitalkamera eller videokamera.

2 För över filmen till datorn. Beror helt på punkt 1, huruvida du kan föra över direkt från minneskort eller via kabel som oftast är olika för varje märke här i universum. Ev kan det krävas ett extrakort för videokameror. Läs manualen.

3 Sortera filmerna och fundera på vad du ska göra.

4 Budget: kör igång Window Movie Maker som bör vara med i alla datorer med Windows. Prova dig fram. Det ÄR enkelt.

Större budget/ambitioner: köp/ladda ner ett bättre program typ ULEAD Videostudio, Pinnacle eller Adobes varianter

5 Registrera ett konto på Youtube, läs igenom FAQ om videokvalitet och längd (100 MB/10 minuter), och se hur ditt program kan få ner filmen i rätt storlek med bra kvalitet. (svårare)

6 Ladda upp, lägg till beskrivning och taggar.

7 Posta här...

Hej 709 och tack tack för enkel instruktion :D:unsure:.

Det verkar ju jätteenkelt. Möjligen lite värre att hitta en kabel som funkar mellan videobandspelaren och datorn. Men det vet säkert någon som jobbar i datorbutiken... men jag kom på, det "ringer en liten klocka" att filmen kanske är copyrightskyddad... jag är dålig på sådant men jag ska kolla det vid tillfälle. Sedan är det ju säkrast att kolla om de andra hopparna som syns på filmen godkänner att jag lägger ut filmen på youtube.

Men gör jag det så lär det dröja, av flera personliga skäl :rodna: :rodna:

/Stocken

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...