kerran Posted September 9, 2007 Report Share Posted September 9, 2007 Tjena. Varför valde flygvapnet Superpuma och inte Blackhawk...när bestlutet fattades under 1980-talet? Med facit i hand. Var det rätt val? Tror vi vår Försvarsmakt hade haft bättre eller sämre förmåga nu...såväl nationellt som internationellt om man istället för 20 år sedan besällt 10-12 Blackhawk för att ersätta flygvapnets HKP 4? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted September 9, 2007 Report Share Posted September 9, 2007 Tjena. Varför valde flygvapnet Superpuma och inte Blackhawk...när bestlutet fattades under 1980-talet? Med facit i hand. Var det rätt val? Tror vi vår Försvarsmakt hade haft bättre eller sämre förmåga nu...såväl nationellt som internationellt om man istället för 20 år sedan besällt 10-12 Blackhawk för att ersätta flygvapnets HKP 4? Jag anser att Hkp10 (Superpuman) är en utmärkt helikopter till det är satt att göra. Det som jag ser som mest tråkigt var att Hkp12 projeket stoppades på målsnöret. Var det inte så att Blackhawk var den troliga Hkp:n som skulle bli vad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted October 25, 2007 Report Share Posted October 25, 2007 Mn skall se vad vi köpt den Hkp till FRÄD och i så fall tycker jag att super puma var ett bra val.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted October 26, 2007 Report Share Posted October 26, 2007 var väl mer tandagnissel över att vi köpte NH90 (HKP14) isf Blackhawk... eller om det var HKP15 isf H-60 (blackhawk) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted October 26, 2007 Report Share Posted October 26, 2007 (edited) var väl mer tandagnissel över att vi köpte NH90 (HKP14) isf Blackhawk...eller om det var HKP15 isf H-60 (blackhawk) Det hoppas jag verkligen inte när det gäller hkp14, då hkp utan akterramp är i mina ögon är "ej bra" när det kommer till materiel transport. Helikoptrarna som slogs om kontraktet (hkp14) var Boeing CH-47, Eurocopter EC 725, Sikorsky S-92, EH-Industries EH101 och NH-Industries NH90. Edited October 26, 2007 by 3924 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted October 26, 2007 Report Share Posted October 26, 2007 då var det hkp15 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
coolhand Posted October 26, 2007 Report Share Posted October 26, 2007 Tror denna fragan varit uppe innan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yman Posted October 28, 2007 Report Share Posted October 28, 2007 då var det hkp15 Nej det var det inte. På den tiden det begav sig var det Arméflyget som hade planer på att införskaffa Blackhawk, dessa skulle ha fått benämningen HKP 12 och fungerat som en ersättare till HKP 3. Planerna skrotades i samband med att planerna för ett samnordiskt helikopterinköp trädde i kraft och DENNA helikopter kom att bli HKP 14, NH90. Slut. Vad gäller Super Puma/Blackhawk är jag på tok för trött för att gå in på detaljer (ögonen går redan i kors och tangenterna flyttar sig snabbare och snabbare...) men jag kan inte se något problem eller fel med valet. Super Puma ÄR en beprövad maskin med rötter ned till 1960-talet och har visat sig vara en väl fungerande helikopter... Kanske fördjupar mig lite mer i det nån gång då tangenterna inte försöker fly mina fingrar. God natt. //Y Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted December 1, 2012 Report Share Posted December 1, 2012 (edited) http://www.raja.fi/i...de_i_snostormen Att Super Puma fortfarande duger bevisar väl om inte annat den finska gränsbevakningen och deras piloter. Mig veterligen den enda helikopterstyrkan som med medeltunga helikoptrar regelbundet övar att landa på färjor och andra fartyg med platta för att evakuera sjuka och skadade. Sen är det möjligt att man inte landade just vid detta tillfälle utan evakuerade med vajer, men under Estoniakatastrofen landade man för att släppa av ej livshotande skadade på andra färjor. /Per Edited December 2, 2012 by Perman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted December 2, 2012 Report Share Posted December 2, 2012 Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar landar också på fartyg med platta,och dom flög tills nyligen sikorsky-76. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perman Posted December 2, 2012 Report Share Posted December 2, 2012 Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar landar också på fartyg med platta,och dom flög tills nyligen sikorsky-76. Ok, visste inte att dom övade detta också. Men dom använder väl fortfarande Sikorsky S-76? Enligt artikeln nedan så ska de nya AW 139 helikoptrarna successivt ersätta de nuvarande från halvårsskiftet 2013 till slutet av 2014: http://www.svt.se/ny...ingshelikoptrar /Per Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frippe Posted December 2, 2012 Report Share Posted December 2, 2012 Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar landar också på fartyg med platta,och dom flög tills nyligen sikorsky-76. Problemet med Sikorsky i sjöräddningen är att de för små. Du får inte ens in en bår tvärs över, utan behöver lägga den på snedden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted December 2, 2012 Report Share Posted December 2, 2012 (edited) Jo det vet jag, det är därför man också planerar för nyinförskaffningar. Edited December 2, 2012 by Chassi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted December 2, 2012 Report Share Posted December 2, 2012 Lite nekroposting, men jag ser inte riktigt att ursprungsfrågan fått ett riktigt svar. Jag vet inte vilka helikoptrar som fanns med som alternativ när hkp 10 skulle köpas in, men Black Hawk är en mindre helikopter, vilket innebär att den är mer begränsad när det gäller den mängd skadade den kan bära. Tänk Estonia så ser ni fördelarna. Nu vet jag inte vad man hade för sjukvårdsresurser på hkp 10 från början, men Super Pumans större kabin ger ju också större möjligheter till avancerad sjukvård redan ombord på helikoptern. Men ett förmodligen verkligt stort vägande skäl till att Puman är en mer lämpad SAR-maskin är dess längre räckvidd, vilket självklart medger en längre tid i luften vid sökande efter de man ska rädda, eller mer tid för själva räddningsinsatsen. Så jag tror inte det hade varit bättre med UH-60 som FRÄD-maskin, tvärt om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.