Jump to content

Jag skådar ny Stridsväst på Ing2

3924

Recommended Posts

Det där är Snigels Utrustningsväst Polis (du hittar den på recon.se).

Den går inte att köpa (numera) som civilist, utan endast myndigheter kan köpa den.

Men de två som springer runt i den kanske:

1. Testar den för FMV's räkning

2. Har något förflutet inom Polis/Tullväsendet och därför har kvar sina västar.

Vilka är det på bilden? Folk som ingår i NBG som övar?

Men rätt många på de där bilderna har västar av annan tillverkning än Kronan.

En av personerna ska till för bara ett par veckor sedan jobbat inom ambulansväsendet. Den andra personen vet jag inget om. Jag hade mina aningar om att det röde sig om Snigels väst men jag var inte säker. Tycker mig se sjukvårsdfick liten från samma företag i en av bilderna. Dock på en av tjejerna som kör BHI väst.

Det är bilder på sjukvårdsgrupperna inom Ingkompaniet i NBG. De övar casevac med hkp.

Sjuktransport med helikopter

Edited by 3924

På Ing 2 under vårt utbildningsår var BHIs Omegaväst RU för sjv. Det fanns även en annan väst (typ Snigels utrväst polis) som jag vet provades ut under vår övningsserien av ett befäl hos oss för sjvårdarnas räkning.

Försöket med nya västar för sjukvårdspersonal på Ing 2 har pågått i över 2 år.

Sjukvårdsskolans egen personal har varit mycket drivande i detta. De är under tiden fått stöd från FMC. Västarna är har olika funktioner för de olika befattningshavarna på sjukvårdsgrupperna. Västarna nyttjades när EN03 förstärkte i Afg 2005-6.

Nyttjare än så länge

EN03 (Afg)

Ing 2 GU-Bat

EN04 Utbildning

21 ENG COY (NBG)

Västarnas uppsättning av fickor mm anpassas hela tiden och nya lösningar provas fram

Är det någon som vet om den kommer vara tilldelad utrustning för NBG och EN04 och om man köppt in den i mer passande färger. Svarta västar funkar ju för att öva här hemma med, men kanske inte så funkis i en öken/tropikerna men värmestrålning och allt där till.

På Ing 2 under vårt utbildningsår var BHIs Omegaväst RU för sjv. Det fanns även en annan väst (typ Snigels utrväst polis) som jag vet provades ut under vår övningsserien av ett befäl hos oss för sjvårdarnas räkning.

Tre av de fyra PB-elevern på 2. komp, SoT, 06/07(GU) fick prova två olika stridsvästar. En PB fick oxå ut en väst som liknade sjukvårdarnas. :banghead:

Edit: Befälen sprang omkring i två sorters västar utöver SV2K.

Edited by daddlar

FMC = Försvarsmedicincentrum (FörmedC) eller

FMC = Flygmedicincentrum (FMC)?

Försvarsmedicinskt centrum FöMedC har egentligen förkortningen FSC (!)

Flygmedicinskt centrum FMC är nedlagt/outsourcat till Aleris.

/K

/K

Nja... FSC var väl gamla Försvarets sjukvårdscentrum och i övrigt så hänvisar jag till mil.se under rubriken Organisation --> Centra (när nu den listan blev uppdaterad senast).

/K

Nja... FSC var väl gamla Försvarets sjukvårdscentrum och i övrigt så hänvisar jag till mil.se under rubriken Organisation --> Centra (när nu den listan blev uppdaterad senast).

Jaha, jag citerar då saligt bortorganiserade FMC-Flygmedicinskt centrum:

Under 2006 och efter en särskild utredning av förre Logistikinspektören generalmajor Åke Jansson beslutades att samla de försvarsmedicinska kompetenserna innefattande Flygmedicincentrum (FMC), Dyk- och Navalmedicin (DNC) samt Försvarsmaktens sjukvårdscentrum (FSC) i en och samma organisation. Den nya organisationen benäms Försvarsmedicincentrum, FömedC, och gäller från och med 2007-01-01.
Det fina i kråksången är att gamla förkortningar blivit kvar så ska man in på FöMedCs hemsida så ska man välja FSC i rullgardinslistan.

Vem tror att Ing förband i sjukvårdshänseende lyder under ngt som har med flyg att göra?

Gamla FSC=nya FörmedC

Ja, inte jag, men det handlar väl om att vara tydlig nog när man skriver och i det möjligaste använda korrekt terminologi.

När kontakten togs från Ing 2 så hette det fortfarande FSC. Detta var alltså korrekt. Om det har varit någon kontakt sedan årsskiftet (namnbytet) är för mig oklart. Om jag hade skrivit att de haft kontakt med FörmedC hade jag farit med osanning då jag inte vet om så är fallet.

Jag hade kunnat utveckla med att förklara att FSC har bytt namn till FörmedC.

OT Slut!

Nu föreslår jag att vi snackar västar i denna tråden... :-P