LYNX Posted September 6, 2007 Report Share Posted September 6, 2007 Jag blir så trött! http://www.metro.se/se/article/tt/2007/09/...orbud/index.xml Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted September 6, 2007 Report Share Posted September 6, 2007 det finns en hel del om detta på www.sydsvenskan.se Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted September 6, 2007 Report Share Posted September 6, 2007 Lägge lite direktlänkar till artiklarna i Sydsvenskan. Artikel 1 Artikel 2 Artikel 3 personlig reflektion.... Så här var det när jag var liten. På skolavslutningar och på Svenska Flaggans Dag (ja det hette så förr) så var det strängeligen förbjudet att sjunga nationalsången och hissa den svenska flaggan. Gjorde man detta ansågs man tillhöra VAM (vitt ariskt motstånd) och förädrarna fick ett samtal från rektorn. Under flera år pågick debatten om att svenska nationalsymboler måste förbli allmänhetens egendom och att alla måste få vara stolta över dem och använda dem fritt, utan att behöva riskera stämpel FRÄMLINGSFIENTLIG. Jag ser att arbetet i malmö inte lett nåong vart och att vi är tillbaka, om vi ens lämnat ruta ett. /martinator Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted September 6, 2007 Report Share Posted September 6, 2007 Jag har lärt mig ett bra ord för dessa situationer: Stjärthjärna! Den här pk-paniken driver mig till vansinne... Jag som i min enfald hade fått för mig att man i Sverige fick se ut, tycka, och tänka ungefär vad man ville. Naiva jag, får väl se till att bara bära grå kofta i syntetmaterial hädanefter... Tänker på alla dessa tröjor med tryck av "denim-stuk", där det oftas står tonvis med obskyra meningar och ord, som inte en fan vet vad dom betyder. Helt ok antar jag? Link to comment Share on other sites More sharing options...
sgt Odh Posted September 6, 2007 Report Share Posted September 6, 2007 Då skolan nu infört en kränkningsförebyggande kläd- och symbolpolicy så skulle jag vilja veta vilken typ av klädesplagg och symboler som är tillåtna i skolan. Eftersom gula tröjor med svenska flaggor (enligt en artikel) och tröjor med symboler för asatro (enligt en annan artikel) är förbjudna så följer ju naturligtvis en hel garderob med klädesplagg och symboler som kan uppfattas som kränkande av andra. Jag tycker att det ser urfult ut när kidsen springer runt med byxorna vid knäna. Kan jag bli ''kränkt'' av att se halva arslet på en finnig fjortis framför mig i valfri kö? Enligt rektorn på skolan så kunde en obestämd grupp av människor bli kränkta av detta översvallande nationalistiska påfund. Jag är en bestämd grupp och jag känner mig kränkt av fjortisarslen överallt så förbjud dem. Så kan det fortsätta, med tröjor som visar magen, mössor inomhus, respektlösa skitungar överallt och en hel del annat och då har jag ändå inte tagit upp religiösa symboler eller symboler av religionsliknande karaktär. Inför skoluniform på alla. Då ser alla likadana ut och ingen kan bli ''kränkt'' av något. Just det, tjejerna får ju inte ha kjol, då kan ju någon obskyr typ från ''non skiing nation'' känna sig kränkt av att få se snygga tjejknän i vita strumpor och svarta skor. Lösningen på det problemet är att ta den individen under behandling och påvisa fördelarna med våra västerländska värderingar och övertyga den personen om fördelarna av att bo i Sverige jämfört med att bli hemskickad till den ''non skiing nation'' han kom ifrån. Hur kan en rektor/lärare/skolpersonal/förälder tillåta kläder där det står texter av typen ''hooker'' tvärs över rumpen på en tioåring eller alla dessa Playboykaniner högt och lågt. Om man nu också har listor på traditionellt ''svenska'' symboler (det skall ju finnas någon pärm med asatrosymboler) som inte är godkända, finns det i samma utsträckning liknande pärmar med symboler från alla andra kulturer vars människor rör sig i samhället. Om en lärare går förbi ett skåp det står F**ta eller H**A på så förstår han vad det betyder och agerar därefter. Om det står %.#¨> på ett annat skåp så kanske det betyder samma sak men på utrikiska. Den utrikiska tjejen kanske får gå med den texten på skåpet i dagara eftersom ingen reagerar. Om man inför att alla pratar SVENSKA i skolan så medför det att risken för kränkningar minskar. Om en svensk kille skriker F***A över hela korridoren så vet folk vad han menar och kan agera därefter (inget händer), om någon skriker &%¤#" till en tjej så förstår inte lärarna ett smack. Antingen så anställer man skolpersonal som kan de språk som pratas på skolan eller så pratar alla svenska. Apropå skillnaden mellan svensk nationalism och amerikansk. Skillnaden kan vara att i Sverige är en svensk något rasbiologiskt medan i USA är det geografiskt. En svensk skall vara blåögd, ljushårig, dricka Norrlands Guld, supa på midsommar och ha rötter i samma socken gärna sedan Gustav Vasa. En Amerikan är den som BOR i USA oavsett ursprung. Därför kan alla som bor där just då vifta med den flaggan på 4/7 oavsett tidigare härkomst. Om vi i Sverige kan övertyga alla om Svensk det är man om man BOR här eller om man är född här (avsteg finns) Då kan alla vifta med svenska flaggan den 6/6 utan att vara rasister. En annan vinkling kan vara att de som åker till USA, åker dit för att stanna och har ''lämnat'' sitt gamla land, medan många som kommer till Sverige egentligen är här av någon anledning för att i framtiden åka tillbaka till sitt forna hemland igen. Lite som skillnaden på att flytta och att åka på semester. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BuddhaSWE Posted September 6, 2007 Report Share Posted September 6, 2007 Det finns mycket främlingsfientlighet som göms bakom nationalismen som vi alla vet(det ska ju alltid låta som att det finns ett högre syfte ungefär), men man kan ju för f*n inte "förbjuda" någon att visa kärlek för sitt hus/gata/bostadsområde/region/land eller hela världen om man så vill. Det kanske är dags att ta tillbaka svenska flaggan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted September 6, 2007 Report Share Posted September 6, 2007 och det finns mycket nationalism som inte vågar visas upp pga rädslan för rasiststämpling. Ska fan ha vit T-tröja när sverige möter danmark. Eller vänta nu... Vit T-tröja. Det kan säkert uppfattas som rasistiskt, tänk på alla färgade så kränkta de måste bli. Nä det blir en betonggrå stickad kofta. Hoppas danskarana vinner för då slipper vi vifta med våran väldigt kränkande och farliga svenska flagga!! /martinator edit: Vi pratar alltså fotbollsfrälsta småkids som älskar sitt landslag och inte minst Zlatan som ju ändå måste räknas som en andragenerations invadrare. Undrar om han tar illa upp av att spela i en blå/gul tröja?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted September 6, 2007 Report Share Posted September 6, 2007 Jag blir så less på allt sånthär skit, vad är det för idioter som gnäller om det egentligen? Jag menar, jag hör skit varje dag "Ööh du gillar militärer va? Rasist!" "Patriot=Rasist" Det värsta är att minst hälften av mina kompisar är "utlänningar". Så fort jag hade en munkjacka med camomönster som det stog "Sweden" på så vart jag minsann kallad för rasist. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinceres Posted September 6, 2007 Report Share Posted September 6, 2007 hehe jag som är Monarkist, patriot samt Adopterad från Indien har de tur, aldrig blivit kallad rasist. Alla vet ju att rasister är vita Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cesium Posted September 6, 2007 Report Share Posted September 6, 2007 Stjärthjärna var fan ett bra ord, kommer nyttjas flitigt Min kommentar lyder: Sinnessjukt! Alltså invandrare kan ha sina AFA grejjer och skrika "svenneballe" och tracka en såfort man säger "försvarsmakten". Svenskar kan inte säga "Sverige är fint" vara glada att bo här eller helt enkelt ha en svensk landslagströjja. Lyssnar man dessutom på rock och är en kortklippt MIP, då jävlar, då är man medlem i VAM. Och nej, shit... FBU... NAZZAR! "That make sense..." Har till och med hört om en skola i norrland någonstans där de inte ens får ha blå jeans och gul t-shirt p.g.a. att då är man rasist. Det mest störda med hela skiten är att rektorer mfl. tycker att det här är skitsmart, för de verkar som antirasister och det är ju bara svenskar som klagar och det är ju skitsamma, det här är ju ett hotell för flyktingar! "Kunden har alltid rätt". Inte konstigt att svenska ungdomar lutar mer och mer åt höger. Det känns som att många ungdomar vill ha ett slut på det här helpuckade skitsnacket. Hela min generation har från början tills nu blivit itutade hur fel det är med Svenska flaggan att gilla sitt land och att vi måste anpassa oss, vi börjar tröttna! I skolvalet fick SD tillräckligt många röster för riksdagen, nästa val får de som nu går i gymnasiet rösta på riktigt... Det blir intresant. Jag tror att den här skiten bara delar landet mer och mer, svenskar blir sura på invandrare för att de hela tiden måste anpassa sig efter dem. Då tror invandrarna att svenskarna hatar dem för deras "ras" och ursprung och hatar tillbaks. Onda cirkeln är igång. Jag tror att enda lösningen är att acceptera att detta är Sverige och vi har en flagga som vi faktiskt är stolta över och om någon har svårt att acceptera det så kan de ta sitt pick och pack och dra, det är inte vårt problem. Om någon har svårt att förstå att svenska flaggan inte har med rasism att göra så är även det deras problem, DE är dumma och måste fatta, VI vet och ska inte behöva anpassa oss. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerle Posted September 6, 2007 Report Share Posted September 6, 2007 Alltså invandrare kan ha sina AFA grejjer Det är långt ifrån alla AFA som har invandrarbakgrund. det här är ju ett hotell för flyktingar! "Kunden har alltid rätt". Hotell och fängelse på samma gång. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sgt Odh Posted September 7, 2007 Report Share Posted September 7, 2007 Nu ville ju dessutom någon (Egyptens ambassadör) att Sverige inför lagar som ger extra skydd åt muslimerna i Sverige för att undvika fler rondellhundar osv. Om jag inte minns helt fel så gjorde väl Wilks en betonggrisjude som en motpol till rondellhundsmohammed, men det är det inga kravaller om. Om regeringen i sitt vansinne att ''kunden alltid har rätt'' inför inskränkningar i grundlagarna för att specifikt skydda muslimer så lär ju SD komma in i riksdagen med ungefär 30% av väljarna. Kan någon förklara varför just Sverige skall vara så flat. Om man vände på det: Hur många ''utlänningar'' finns det i Iran (ABB, Ericsson, Volvo oach andra bolags personal)? Om dessa skulle kräva att deras kvinnor skulle få gå på stan i korta kjolar, få supa på stan och annat som är kultur i västvärlden, skulle detta hända. Icke, de skulle få dyngstryk av religionspolisen. Vad skulle hända här om polisen krävde att alla utlänningar tog av sig huvudduken när de gick på stan, muslimkravaller igen. Jag börjar snart allvarligt fundera på att rösta på SD, inte direkt för att jag sympatiserar med dem till 100% men i ren protest mot det rådande systemet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proto Posted September 7, 2007 Report Share Posted September 7, 2007 Håller de på ännu med det där tramset ännu? Undrar vad rektorn tycker om en landslagströja med tex Henke eller Slatan på skrivet på ryggen. Två av landslagets stora profiler de sista 10-15 åren, de ser knappast ariska ut. Men få svenskar menar väl att inte är svenskar.. Finns det någon seriös undersökning där det framkommer att "nysvenskarna" verkligen känner sig kränkta på något sätt om någon går med en svensk landslagströja eller hissar svenska flaggan? Eller är detta bara något typisk flummsvenskt påhitt av några ur 68 generationen som nu ofta sitter i maktpositioner, såsom rektorspositioner osv? Bor själv i Norge sedan 13 år tillbaka och de som flaggar mest och ivrigast på 17 maj (nationaldagen), är i många fall "nynorskarna" som kommit från "långtbortistan". Själv, hänger jag upp några vimplar på husgaveln, tar på mig slipsen och respekterar deras nationaldag. Man får ta seden dit man kommer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frekvenz Posted September 7, 2007 Report Share Posted September 7, 2007 Skalan på kläder med rasistiska förtecken är tydligen bredare än bra landslagströjor enligt Sydsvenskan Tre av dessa hade svenska landslagströjor på sig, en hade en gul t-tröja från MQ med bokstavskombinationen ”SWE” på bröstet och på den femte tröjan fanns det stora svenska riksvapnet (samma som kung Carl XVI Gustaf använder), två svenska örlogsflaggor, texten ”Mitt fädernesland” och på ryggen nationalsången. Rasistiskt eller bara olämpligt eller diskriminerande mot bärarna. De har om inte annat skapat en grogrund för rasism genom (godtycklig?) censurering. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krigsmakten Posted September 7, 2007 Report Share Posted September 7, 2007 Det märkliga är att ingen tänker på en landslagströja som negativ symbol innan en rektor beslutar sig för att tilldela den en sådan status. Han kunde lika gärna ha kunggjort i sydsvenskan att alla med invandringsfientliga åsikter bör bära landslagströja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LYNX Posted September 7, 2007 Author Report Share Posted September 7, 2007 Finns det någon seriös undersökning där det framkommer att "nysvenskarna" verkligen känner sig kränkta på något sätt om någon går med en svensk landslagströja eller hissar svenska flaggan? Spelar ingen roll om någon, nysvensk eller svensk tar illa upp av landslagströjorna. Vi kan omöjligt ta hänsyn till dumhet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proto Posted September 10, 2007 Report Share Posted September 10, 2007 Finns det någon seriös undersökning där det framkommer att "nysvenskarna" verkligen känner sig kränkta på något sätt om någon går med en svensk landslagströja eller hissar svenska flaggan? Spelar ingen roll om någon, nysvensk eller svensk tar illa upp av landslagströjorna. Vi kan omöjligt ta hänsyn till dumhet. Helt enig. Jag var ute efter o det fanns något som stöder rektorns beslutning och i så fall hur den undersökningen utformats. Undrar om samme rektor tolerer att man bär tröjor med politiska/eller andra massmördare, tex Che Guevara, Mao, Stalin, Hitler mfl? Några av dessa är populära figurer på tröjorna de sista åren bland ungdom som inte har någon aning om vilka de personerna är eller vad de stog för eller gjorde. De var väl inte rasism som drevdessa två, utan politik. Men om man tycker illa om eller har ihäl andra spelar det i mina ögon liten roll vilken anledning man anser sig ha för det.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted September 10, 2007 Report Share Posted September 10, 2007 Nu tar vi och bromsar lite, börjar bli lite väl mycket politik i tråden. Tänk på vad och hur ni skriver. The Swede BLÅGUL Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stocken Posted September 10, 2007 Report Share Posted September 10, 2007 Jag (för min del) associerar landslagströjor till idrott... fast gränsen mellan idrott och politik är genom den rektorns uttalande ännu tunnare än tidigare anser jag. Och en sak till, OT: varje svensk soldat har ju en liten svensk flagga på fältjacka/vapenrock motsv. Men den flaggan uttrycker ju inte alls något politiskt, som jag ser det, utan enbart nationell tillhörighet. Sedan finns det ju vissa personer (ingen nämnd, ingen glömd) som inte kan se en svensk flagga utan att tänka "rasist" . OT#2: Man kan ju göra politik av vad som helst... Mina fem öre. Av Stocken Det märkliga är att ingen tänker på en landslagströja som negativ symbol innan en rektor beslutar sig för att tilldela den en sådan status. Han kunde lika gärna ha kunggjort i sydsvenskan att alla med invandringsfientliga åsikter bör bära landslagströja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalmas Posted September 11, 2007 Report Share Posted September 11, 2007 Jag har politiska åsikter som i andras ögon är synnerligen PK, men jag förstår verkligen inte den här frågan? Man kan gå till skolan i en muslimsk grön tröja om man är muslim, man kan gå i en röd om man är kommunist eller en svart- vit- röd om man är nazist, men man får inte ha svenska fotbollslandslagets tröja om man håller på Sverige i fotboll? Link to comment Share on other sites More sharing options...
LYNX Posted September 11, 2007 Author Report Share Posted September 11, 2007 Jag har politiska åsikter som i andras ögon är synnerligen PK, men jag förstår verkligen inte den här frågan? Man kan gå till skolan i en muslimsk grön tröja om man är muslim, man kan gå i en röd om man är kommunist eller en svart- vit- röd om man är nazist, men man får inte ha svenska fotbollslandslagets tröja om man håller på Sverige i fotboll? Det är inte så mycket att förstå som jag ser det. Antingen försöker rektorn samla billiga poäng (tror han) eller också är han övertygad om att tröjorna speglar rasism. Vad är värst? Fan vet! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter Posted September 11, 2007 Report Share Posted September 11, 2007 Som vanligt finns det mer än en sida på en historia. Sen ligger säkert sanningen någonstans där i mellan. I alla fall om man har tur, ibland ligger den långt ut åt i ena hörnet också. Skånska Dagbladet skriver att "klassen" ville fota sig "väldigt svenska". Döm själva. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalmas Posted September 11, 2007 Report Share Posted September 11, 2007 Isf klarnar det. Och samtidigt kan man, om skånskan har rätt, konstatera att SD tydligen (medvetet?) lyckats skapa en vandringsmyt som kommer att leva kvar länge. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted September 11, 2007 Report Share Posted September 11, 2007 Som vanligt finns det mer än en sida på en historia. Sen ligger säkert sanningen någonstans där i mellan. I alla fall om man har tur, ibland ligger den långt ut åt i ena hörnet också. Skånska Dagbladet skriver att "klassen" ville fota sig "väldigt svenska". Döm själva. Som varm anhängare av det svenska fotbollslandslaget tycker jag att det känns lite tveksamt om folk använder sig av landslagströjan som smygreklam för politiska sympatier åt det bruna hållet, vilket jag håller för mer sannolikt än att en rektor helt utan anledning förknippar Lagerbäcksligan med rasism. Dessbättre är lösningen enkel: se till att namnen Bakircioglü, Shaaban eller Ibrahimovic tydligt framgår. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LYNX Posted September 11, 2007 Author Report Share Posted September 11, 2007 När tidningar hänvisar till "anonyma källor" så blir jag misstänksam! Kan de sälja mera nummer på denna tråd utan att dra in SD?! Om SD är inblandade så uppmanar jag alla, svennar och invandrare (tolka mig rätt nu) att dra på sig tröjorna. Då faller SD i egen "fälla" och vad som var tänkt fallerar. Jag förstår att min förhoppning inte är genomförbar av en mängd anledningar, familjeekonomi m.m. EDIT Det skulle stå svennar och b...... men det verkar som om forumet automatiskt översätter det till invandrare. Jag valde de termerna då de är öknamn på både svenskar och nysvenskar. Detta gjorde jag utan ont uppsått och med en rejäl glimt i ögat. Jag förstår och respekterar BG för detta men kanske ska svennar då översättas svenskar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frekvenz Posted September 11, 2007 Report Share Posted September 11, 2007 Det skulle stå svennar och b...... men det verkar som om forumet automatiskt översätter dettill invandrare. Jag valde de termerna då de är öknamn på både svenskar och nysvenskar. Detta gjorde jag utan ont uppsått och med en rejäl glimt i ögat. Jag förstår och respekterar BG för detta men kanske ska svennar då översättas svenskar? Jag tycker det är jätteskönt att inte forumet blir gringofierat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LYNX Posted September 11, 2007 Author Report Share Posted September 11, 2007 Det skulle stå svennar och b...... men det verkar som om forumet automatiskt översätter dettill invandrare. Jag valde de termerna då de är öknamn på både svenskar och nysvenskar. Detta gjorde jag utan ont uppsått och med en rejäl glimt i ögat. Jag förstår och respekterar BG för detta men kanske ska svennar då översättas svenskar? Jag tycker det är jätteskönt att inte forumet blir gringofierat. Jag må ha uttryckt mig olyckligt men du behöver inte oroa dig, jag har inga planer på att "fiera" någonting. EDIT: Ordbyte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vildmannen Posted September 13, 2007 Report Share Posted September 13, 2007 Det tycks inte bara vara Sverigetröjor som stör folk inom utbildningsväsendet. Camomönster döljer en dold militär agenda... http://www.svd.se/dynamiskt/blogg/did_14548472.asp?ID=4804 Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalmas Posted September 13, 2007 Report Share Posted September 13, 2007 Hur tänkte lärarutbildaren där? "Jag ser individualism och "satsa-på-dig-själv-rörelsen"" och "Jag ser regler och raka led". Torde vara varandras defintiva motsatser. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted September 13, 2007 Report Share Posted September 13, 2007 Och en sak till, OT: varje svensk soldat har ju en liten svensk flagga på fältjacka/vapenrock motsv. Men den flaggan uttrycker ju inte alls något politiskt, som jag ser det, utan enbart nationell tillhörighet. Sedan finns det ju vissa personer (ingen nämnd, ingen glömd) som inte kan se en svensk flagga utan att tänka "rasist" . Varför tror du att den är sååå liten? ;) Dessutom var det först på 90-talet som den började dyka upp på uniformen i allmänhet.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.