RU01 Posted September 6, 2007 Report Share Posted September 6, 2007 (edited) Genom tillförlitliga källor har jag fått reda på att man planerar att destruera mellan 70000 till 100000 AK5, dvs av den ursprungliga modellen. En del av dessa nya och aldrig använda. Jag tycker det är absurt att höra, framför allt som skattebetalare, men i all synnerhet som hemvärnsgubbe eftersom Hv säkert hade mått bra på alla möjliga olika sätt av att kunna använda sönder dessa vapen istället för att bara se dem skrotas medan vi fortfarande släpar omkring på AK4B. Nån som kan förklara hur man tänker? Edited September 6, 2007 by c3grp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stocken Posted September 6, 2007 Report Share Posted September 6, 2007 (edited) "Tänker"? Att bestämma att 70 000 till 100 000 Ak5, varav ett antal alldeles nya, ska destrueras är väl inte att tänka... bara grövsta sortens tok tycker jag. Den som har hittat på att skrota vapnen => <= jag Av Stocken Edited September 6, 2007 by Stocken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted September 6, 2007 Report Share Posted September 6, 2007 Genom tillförlitliga källor har jag fått reda på att man planerar att destruera mellan 70000 till 100000 AK5, dvs av den ursprungliga modellen. En del av dessa nya och aldrig använda. Jag tycker det är absurt att höra, framför allt som skattebetalare, men i all synnerhet som hemvärnsgubbe eftersom Hv säkert hade mått bra på alla möjliga olika sätt av att kunna använda sönder dessa vapen istället för att bara se dem skrotas med vi fortfarande släpar omkring på AK4B. Nån som kan förklara hur man tänker? om man har en övertalighet av ak5 ska man istället skrota samma antal AK4or som är uppgraderade med RPS och som HV behärskar ? var ligger vinsten i det? obs att jag inte tar upp vikt, ergonomi osv /u Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted September 6, 2007 Report Share Posted September 6, 2007 Well... Chefen för ett av våra regementen har i alla fall uttryckt sin bekymring över var han skall härbärgera ett mycket stort antal 5:or som han inte har användning för. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie Spartan Posted September 6, 2007 Report Share Posted September 6, 2007 Kan väl vara en regemetschefs uppgift att ordna förvaring/förrådsställning. Snarare FM LOG uppgift och de har en hel rada med säkra bergrum och förråd till sitt förfogande. Charlie Spartan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted September 6, 2007 Report Share Posted September 6, 2007 Genom tillförlitliga källor har jag fått reda på att man planerar att destruera mellan 70000 till 100000 AK5, dvs av den ursprungliga modellen. En del av dessa nya och aldrig använda. Jag tycker det är absurt att höra, framför allt som skattebetalare, men i all synnerhet som hemvärnsgubbe eftersom Hv säkert hade mått bra på alla möjliga olika sätt av att kunna använda sönder dessa vapen istället för att bara se dem skrotas med vi fortfarande släpar omkring på AK4B. Nån som kan förklara hur man tänker? om man har en övertalighet av ak5 ska man istället skrota samma antal AK4or som är uppgraderade med RPS och som HV behärskar ? var ligger vinsten i det? obs att jag inte tar upp vikt, ergonomi osv /u Köp hyllvara. Extra skenor för montage av rps finns på marknaden, så riktmedlen vi utbildat på följer med. Allt fler inom HV har idag via grundutbildning eller utlandstjänst utbildning på Ak5, vilket innebär att ombeväpningen borde gå betydligt bättre än om kalendern sagt 1997. Låt sedan FMV efterhand modifiera ytterligare Ak5 till Ak5C, tills dess att hela FM har samma beväpning. Det kan helt enkelt inte vara mer kostnadseffektivt att hålla utgånga vapensystem i drift. Att hålla fast vid en felinvestering (Ak4B) bara för att "nu har vi ju betalat så mycket" är inget annat än att fortsätta galenskaperna in absurdum. Var det inte sånt här vi skulle slippa när vi anställde en civil verkschef i Hkv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted September 6, 2007 Report Share Posted September 6, 2007 Genom tillförlitliga källor har jag fått reda på att man planerar att destruera mellan 70000 till 100000 AK5, dvs av den ursprungliga modellen. En del av dessa nya och aldrig använda. Jag tycker det är absurt att höra, framför allt som skattebetalare, men i all synnerhet som hemvärnsgubbe eftersom Hv säkert hade mått bra på alla möjliga olika sätt av att kunna använda sönder dessa vapen istället för att bara se dem skrotas med vi fortfarande släpar omkring på AK4B. Nån som kan förklara hur man tänker? om man har en övertalighet av ak5 ska man istället skrota samma antal AK4or som är uppgraderade med RPS och som HV behärskar ? var ligger vinsten i det? obs att jag inte tar upp vikt, ergonomi osv /u Köp hyllvara. Extra skenor för montage av rps finns på marknaden, så riktmedlen vi utbildat på följer med. Allt fler inom HV har idag via grundutbildning eller utlandstjänst utbildning på Ak5, vilket innebär att ombeväpningen borde gå betydligt bättre än om kalendern sagt 1997. Låt sedan FMV efterhand modifiera ytterligare Ak5 till Ak5C, tills dess att hela FM har samma beväpning. Det kan helt enkelt inte vara mer kostnadseffektivt att hålla utgånga vapensystem i drift. Att hålla fast vid en felinvestering (Ak4B) bara för att "nu har vi ju betalat så mycket" är inget annat än att fortsätta galenskaperna in absurdum. Var det inte sånt här vi skulle slippa när vi anställde en civil verkschef i Hkv? att ha kvar dom befintliga ak4orna tills HV läggs ner måste på alla sätt kosta mindre än att skrota dom och modifiera ak5orna till HV, enda vinsten vore om man fastsällde att 7.62 skulle utgå som kaliber helt. För annars så kan du knappast kalla AK4an ett utgånget vapensystem´. /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted September 6, 2007 Report Share Posted September 6, 2007 Genom tillförlitliga källor har jag fått reda på att man planerar att destruera mellan 70000 till 100000 AK5, dvs av den ursprungliga modellen. En del av dessa nya och aldrig använda. Jag tycker det är absurt att höra, framför allt som skattebetalare, men i all synnerhet som hemvärnsgubbe eftersom Hv säkert hade mått bra på alla möjliga olika sätt av att kunna använda sönder dessa vapen istället för att bara se dem skrotas med vi fortfarande släpar omkring på AK4B. Nån som kan förklara hur man tänker? om man har en övertalighet av ak5 ska man istället skrota samma antal AK4or som är uppgraderade med RPS och som HV behärskar ? var ligger vinsten i det? obs att jag inte tar upp vikt, ergonomi osv /u Köp hyllvara. Extra skenor för montage av rps finns på marknaden, så riktmedlen vi utbildat på följer med. Allt fler inom HV har idag via grundutbildning eller utlandstjänst utbildning på Ak5, vilket innebär att ombeväpningen borde gå betydligt bättre än om kalendern sagt 1997. Låt sedan FMV efterhand modifiera ytterligare Ak5 till Ak5C, tills dess att hela FM har samma beväpning. Det kan helt enkelt inte vara mer kostnadseffektivt att hålla utgånga vapensystem i drift. Att hålla fast vid en felinvestering (Ak4B) bara för att "nu har vi ju betalat så mycket" är inget annat än att fortsätta galenskaperna in absurdum. Var det inte sånt här vi skulle slippa när vi anställde en civil verkschef i Hkv? att ha kvar dom befintliga ak4orna tills HV läggs ner måste på alla sätt kosta mindre än att skrota dom och modifiera ak5orna till HV, enda vinsten vore om man fastsällde att 7.62 skulle utgå som kaliber helt. För annars så kan du knappast kalla AK4an ett utgånget vapensystem´. /b Även Hv:s vapen ska underhållas och en vapentyp minde att bekymra sig om i underhållskjedjan är naturligtvis en besparing. Om det är nedläggning av Hv som är målbilden så hoppas jag att all nyanskaffning av materiel stoppas omedelbart. Men nu var det kanske inte det som var ämnet för stunden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gurgel_90 Posted September 6, 2007 Report Share Posted September 6, 2007 hemvärnet kan väl få några i stället? och varför skrota några över huvud taget? borde man inte kunna sälja dom till någon istället? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted September 6, 2007 Report Share Posted September 6, 2007 hemvärnet kan väl få några i stället? och varför skrota några över huvud taget? borde man inte kunna sälja dom till någon istället? Inte helt omöjligt att man skrotar av de mest slitna vapnen. AK5 har funnits i försvaret i över 20 år och många vapen är troligen mycket slitna. Det har funnits ca 200 000 AK5 men nu finns det endast ca 30 000 soldater totalt + hemvärnet som ständigt minskar. Modernare saker än AK5 har skrotats i det här landet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oak Posted September 6, 2007 Report Share Posted September 6, 2007 Genom tillförlitliga källor har jag fått reda på att man planerar att destruera mellan 70000 till 100000 AK5, dvs av den ursprungliga modellen. En del av dessa nya och aldrig använda. Jag tycker det är absurt att höra, framför allt som skattebetalare, men i all synnerhet som hemvärnsgubbe eftersom Hv säkert hade mått bra på alla möjliga olika sätt av att kunna använda sönder dessa vapen istället för att bara se dem skrotas med vi fortfarande släpar omkring på AK4B. Nån som kan förklara hur man tänker? Dina tillförlitliga källor är nog inte så tillförlitliga ändå. Du måste tänka lite själv också. Vår nya regering ( till skillnad mot den gamla) ser betydligt mer seriöst på ekonomi och budget inom FM så att gamla tokerier, ditt exempel, kommer att upphöra. Visst är det som c3grp skriver att strax över 100.000 st ak5 ska försvinna det är helt korrekt.Vad man ska göra med dom det vet jag inte om det blir skrot eller om man ska använda dom till moddning.Det finns riktigt många skrot högar bland dom vapnen men även vapen som inte har varit ute på någon gu utb finns bland dom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pansardvärg Posted September 6, 2007 Report Share Posted September 6, 2007 Kan de inte kränga bössorna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solon Posted September 6, 2007 Report Share Posted September 6, 2007 Kan de inte kränga bössorna? Säkert, men frågan är om de som skulle kunna tänka sig att köpa dem går att betrakta som legetima handelspartners. Det skulle säkert vara något att bita i för info ansvariga att förklara hur man tänkte när man pumpade ut 100 000 AK5 till div. krigshärdar i tredje världen för rea pris. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted September 6, 2007 Report Share Posted September 6, 2007 Lustigt att det inte setts till en enda källa i den här tråden. Bör nog komma fram någonting vettigt om den ska fortsätta, och inte bara ses som rykten eller bullshittande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted September 7, 2007 Author Report Share Posted September 7, 2007 (edited) Lustigt att det inte setts till en enda källa i den här tråden. Bör nog komma fram någonting vettigt om den ska fortsätta, och inte bara ses som rykten eller bullshittande. Källa: vapentekniker och officer från P7. Jag har namn på bägge men det är INGET jag har för avsikt att skriva här. Slut. Edited September 7, 2007 by c3grp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hensoldt Posted September 7, 2007 Report Share Posted September 7, 2007 (edited) Det finns nog inga källor med den enkla anledningen att om vi som tillhör Hv skulle få reda på att AK5 skrotas så försvinner dom ur vår framtida beväpning, vilket skulle medföra en hel del upprördhet hos gemene Hv man. HKV lägger hellre locket på å skrotar i smyg. Och skulle ändå infon läcka ut så skulle man från högre ort säga att en ombeväpning ändå kommer snart. Till vad? Steyr AUG? Och när? 2043? AK5 har som tidigare skrivits funnits i FM i 20 år. Hur lång tid tror ni att det tar innan vi får en ny beväpning. Nää. Det här är som vanligt vansinnig FM logik på hög nivå där för många mossgubbar med pärmar som innehåller siffror får bestämma för mycket. / Hensoldt ( som tycker att det liknar kattskit ) Edited September 7, 2007 by Hensoldt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stolpskottet Posted September 7, 2007 Report Share Posted September 7, 2007 Då ingen officiell källa har angetts får man verkligen hoppas att detta inte stämmer. Dock kommer jag inte att bli förvånad om de kommer att skrotas. Vad kostade ombeväpningen till AK4B per vapen? Vad kostar den enklaste moddningen till AK5 för att kunna skruva fast RPSet? (inte en rulle eltejp vill jag ha som svar) Vad kostar det det skrota ovannämda antal AK5? Vad kostar en ny/att modda en AK5C? (heter den så den senaste?) Vad kostar ett nytt patronlägeslås till AK5an? Att skrota dåliga prylar har jag ingenting emot men om grejerna är i bra skick, fungerar och det finns ett behov (HV, lite önsketänkande) så finns det ingen anledning att skrota ALLA vapen. Skrota det som är sämst, tilldela HV resten. Med eller utan RPS. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted September 7, 2007 Report Share Posted September 7, 2007 Kan väl vara en regemetschefs uppgift att ordna förvaring/förrådsställning. Snarare FM LOG uppgift och de har en hel rada med säkra bergrum och förråd till sitt förfogande. Det kan vi tycka, men regementschefen såg väl inte problemet på samma sätt - och troligen är han betydligt mer "insyltad" och troligen även mer lämpad att göra bedömningen än både du och jag tillsammans, får man hoppas! (F.ö. tror jag du missat ett "inte" i din första mening...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vapensmen Posted September 7, 2007 Report Share Posted September 7, 2007 Lustigt att det inte setts till en enda källa i den här tråden. Bör nog komma fram någonting vettigt om den ska fortsätta, och inte bara ses som rykten eller bullshittande. Källa: vapentekniker och officer från P7. Jag har namn på bägge men det är INGET jag har för avsikt att skriva här. Slut. FEL FEL FEL!! Sprid inga lösa rykten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted September 7, 2007 Author Report Share Posted September 7, 2007 Lustigt att det inte setts till en enda källa i den här tråden. Bör nog komma fram någonting vettigt om den ska fortsätta, och inte bara ses som rykten eller bullshittande. Källa: vapentekniker och officer från P7. Jag har namn på bägge men det är INGET jag har för avsikt att skriva här. Slut. FEL FEL FEL!! Sprid inga lösa rykten! Jodå, på detta forum är vi experter på att sprida lösa rykten om alt möjligt, dock är det lite dåligt med rykten om att vi ska upprusta osv. Som skattebetalare är ingen gladare än jag om det visar sig att de AK5 som ska skrotas endast är sådana som är utslitna. Eftersom herr Vapensmen är synnerligen väl insatt kunde han kanske berätta vad som egentligen gäller? Jag har hört det "lösa ryktet" från två av dina kollegor i det gröna företaget och det är ju synnerligen trist om dessa far med osanningar eftersom det allvarligt kommer att skada deras trovärdighet även i alla andra sammanhang! Har jag fel är det enklast att döda ryktet med fakta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Almost MÖP Posted September 7, 2007 Report Share Posted September 7, 2007 Lustigt att det inte setts till en enda källa i den här tråden. Bör nog komma fram någonting vettigt om den ska fortsätta, och inte bara ses som rykten eller bullshittande. Källa: vapentekniker och officer från P7. Jag har namn på bägge men det är INGET jag har för avsikt att skriva här. Slut. FEL FEL FEL!! Sprid inga lösa rykten! Jodå, på detta forum är vi experter på att sprida lösa rykten om alt möjligt, dock är det lite dåligt med rykten om att vi ska upprusta osv. Som skattebetalare är ingen gladare än jag om det visar sig att de AK5 som ska skrotas endast är sådana som är utslitna. Eftersom herr Vapensmen är synnerligen väl insatt kunde han kanske berätta vad som egentligen gäller? Jag har hört det "lösa ryktet" från två av dina kollegor i det gröna företaget och det är ju synnerligen trist om dessa far med osanningar eftersom det allvarligt kommer att skada deras trovärdighet även i alla andra sammanhang! Har jag fel är det enklast att döda ryktet med fakta. Jag jobbar för Värnpliktsnytt och är intresserad av att undersöka vad som egentligen gäller. Om du eller någon har mer fakta eller namnet på källorna får du gärna maila mig dem, så går jag till botten med det för allas skull. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted September 8, 2007 Report Share Posted September 8, 2007 Enligt konversation i höstas med personal på förbandsutvecklingssidan på HvSS så skrotas de oanvändbara ( i princip) AK5orna. Användbara moddas. Detta låg till grund för beslutet att HvUND förbanden fick AK4B. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted September 8, 2007 Report Share Posted September 8, 2007 Enligt konversation i höstas med personal på förbandsutvecklingssidan på HvSS så skrotas de oanvändbara ( i princip) AK5orna. Användbara moddas. Detta låg till grund för beslutet att HvUND förbanden fick AK4B. Lite konstigt att det krävs ett beslut att skrota ett stort antal utslitna vapen. Jaja, dumheter har ju förekomit förr. J.K Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted September 8, 2007 Report Share Posted September 8, 2007 Hade säkert gått att använda dessa ett par år till...men enklare att skrota ut hela satser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted September 8, 2007 Report Share Posted September 8, 2007 Hade säkert gått att använda dessa ett par år till...men enklare att skrota ut hela satser. Så kan det ju vara, jag vill dock lyfta frågan om kostnaden för att göra GT och andra åtg. är värt det? Jag (och mitt dåvarande förband) har fått ut vapen där GT missats, av de vapnen gick flera sönder. Svetsar som lossnade, bl.a mellan låsstycke och pistong, svetsarna som håller pipan i lådan lossnade, det blev en "take-down" Ak5, dvs samtliga 6 svetsar lossnade... Såg väl även några hanar som gick av, det skall väl vara ett känt problem om jag inte missminner mig? Min tanke var att det kanske krävs mer åtg. än man tror för att serva och underhålla slitna vapen, även om jag absolut håller med om Hv kontra Ak4/Ak5 etc. så har jag, faktiskt, lyckas lära mig att det sällan är så enkelt som man kan tro. Mina 5 ören... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andrew Posted September 8, 2007 Report Share Posted September 8, 2007 (edited) men 2sharp ... det är ju här på soldf den yttersta expertisen finns .... någon som fattat det beslutet måste ju ha fel. *detta inlägg kan innehålla viss form av ironi* Min fem ören ! Edited September 8, 2007 by Andrew Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Almost MÖP Posted September 10, 2007 Report Share Posted September 10, 2007 Lustigt att det inte setts till en enda källa i den här tråden. Bör nog komma fram någonting vettigt om den ska fortsätta, och inte bara ses som rykten eller bullshittande. Källa: vapentekniker och officer från P7. Jag har namn på bägge men det är INGET jag har för avsikt att skriva här. Slut. Det finns fyra vapentekniker på P7 och ingen känner till någonting om detta... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted September 10, 2007 Report Share Posted September 10, 2007 Om man för ett ögonblick antar att destruktionsspekulationerna är sanna. Med rådande metallpriser får man förmodligen mer för en AK5:a som metall än som vapen. Skulle gissa att tillgången vida överstiger (den lagliga) efterfrågan på begagnade militära eldhandvapen med NATO-kaliber. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted September 10, 2007 Report Share Posted September 10, 2007 Ak5 ja, jag skulle nog också skrota skiten.... Men ärligt, det är inte alls otroligt att man gallrar ur en massa slitna ex istället för att de ligger i något förråd och tar plats och kostar pengar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted September 11, 2007 Report Share Posted September 11, 2007 Hade säkert gått att använda dessa ett par år till...men enklare att skrota ut hela satser. Så kan det ju vara, jag vill dock lyfta frågan om kostnaden för att göra GT och andra åtg. är värt det? Jag (och mitt dåvarande förband) har fått ut vapen där GT missats, av de vapnen gick flera sönder. Svetsar som lossnade, bl.a mellan låsstycke och pistong, svetsarna som håller pipan i lådan lossnade, det blev en "take-down" Ak5, dvs samtliga 6 svetsar lossnade... Såg väl även några hanar som gick av, det skall väl vara ett känt problem om jag inte missminner mig? Min tanke var att det kanske krävs mer åtg. än man tror för att serva och underhålla slitna vapen, även om jag absolut håller med om Hv kontra Ak4/Ak5 etc. så har jag, faktiskt, lyckas lära mig att det sällan är så enkelt som man kan tro. Mina 5 ören... Jag var (för en gångs skull) inte sarkastisk. Om man har förråd fyllda med relativt hårt använda (5 kullar värnpliktiga t.ex.) AK5or så har du helt rätt i att flertalet nog inte är funkis. Kostnaden för att kontrollera vilka som är OK att fortsätta använda (röntgen etc.) är nog avsevärt högre än den eventuella nyttan av att ha ett par 1000 extra AK5 liggande någonstans. Sedan gör man nog det väldigt enkelt genom att skrota (exempelvis) de som finns i diverse vapenförråd i gamla MILO NN istället för att överföra de till nuvarande regementens förråd, oavsettt om vissa av dessa är litet slitna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts