Jump to content

Recommended Posts

http://hemvarnet.se/?action=visaartikel;ar...id=0;kommunid=0

Äntligen! Vet inte om denna varit uppe förut men den publicerades igår, hur ofta ser man egentligen bilder på hemvärnsungdomar med öppna fickor, öppna jackor och horrörer där de blandat civila och militära persedlar _så det syns_. En grön mössa i militärt snitt är inte fel, men att bära en vit mössa som det står MILKO på är inte ok att bära till uniform. :surprise:

Mycket välgenomtänkt artikel. Mannen som har skrivit den är avdelningschef för min ungdomsavdelning och har faktiskt åstadkommit en del förändringar i det lokala hemvärnet. En annan stor förändring här har kommit sedan vi fick en ny bataljonchef som är tidigare yrkesofficer och överstelöjtnant. Han förbjöd helt sonika baskern, vilket har lett till att bataljonens rekryteringsevenemang plötsligt ser riktigt bra ut uniformsmässigt.

Tyvärr bär författare dock fortfarande vapenrocken uppvikt.... ;)

En mycket bra artikel. Man ska komma ihåg att iklädd uniform är man alltid en representant för en organisation, vilket sätter vissa krav till den enskilde. Jag hade nästan trott att det är bara hos oss i Finland där reservister uppträder slarvigt klädda, vilket tycks vara mer en regel än ett undantag. Att man följer uniformsreglementen och beter sig på behörigt sätt är särskilt viktigt när man tillhör en militär organisation, men i princip kan samma tankesätt tillämpas t.ex i vissa yrkeskårer. Enstaka människor kan göra såväl nytta som skada med de intrycken de ger av hela organisationen.

Exakt. De gånger jag sett "fel" färg på t-tröja under fältjackan/fältskjortan och/eller oknäppt/helt öppen fältjacka på övning/utbildning så har det så gott som uteslutande varit uteslutande äldre hv-soldater (därmed naturligtvis inte sagt att alla äldre missköter sin "puts och studs".

Men så finns det ju som alltid "undantaget som bekräftar regeln"; när jag var på högvaktsträning nyligen var det en av soldaterna (manlig!) som var klädd i rosa t-tröja under fältskjortan, fullt synlig... och för att göra det hela än värre... när han hade vapnet "upp och ner" när vi hade "på axeln gevär" (han hade pistolgreppet åt höger) och jag i all vänlighet påpekade det för honom så svarade han väldigt bryskt "fråga mig om sånt!" :dong:... sådant uppträdande ger ju ingen bra bild av Hv... lyckligtvis ingick jag sedan i en annan grupp så jag "slapp" honom under resten av högvakten :worthy:.

Av Stocken

Edited by Stocken

Nu känner jag att jag (för ovanlighetens skull) måste ta HV och övriga frivilliga organisationer i försvar.

Det är inte bara "reservister" som står med en öl i näven och öppen fältjacka när det är dags för samkväm.

Har personligen hjälpt ett flertal militär attachéer (stavning?) från andra länder, på besök i sverige, upp ur snödrivor och dyligt, där de låg, apraka, bärandes delar av sin och vår uniform.

Eller Yoffare som klätt sig i både det ena och det andra och som druckit det tredje.

Detta gör det givetvis inte rätt för HV och andra att se ut som slasktrattar, Alla skall se snygga och propra ut (och man kan låta bli ölen och whiskyn tills man byt om till civila kläder) men att hävda att HV är de enda som kan se för taskiga ut, eller är majoritet när det gäller att bryta mot UniR FM..tja...det finns fler sidor av varje mynt antar jag.

Sedan så instämmer jag med föregående talare om att den heraldiska våldtäkten som Hemvärnets "H"-sköld är, borde bytas ut fortast möjligen, gärna nu mot Infanteriets korslagda gevär.

LG får helt enkelt låta alla bära KAV kragspeglar :D:lol:

Edited by Mordred

• 5 weeks later...
Så här är det inte helt ovanligt att det ser ut, denna bild är tagen på en internationell tillställning i närvaro av många andra krigsmakter.

det där var fan det värsta jag sätt. Alla läsare får ursäkta språkbruket. Men jag tycker att det lämpar sig till bilden. Jag hoppas att deras chef(er) har tagit tag i det och de fått sig en omgång. Stryk befattningsersättning eller annat eftersom de inte uppför sig som en soldater.

/edit Hänvisar inte till just den bild som publicerats i denna tråd. Pratade med en i samma grupp när vi surfade runt på forumet så beskrev han andra situationer som absolut INTE är lämpliga i uniform. Bland annat HVsoldater som blitit upptrycka mot polisbilen motorhuv på grund att dom uppfört sig OBRA i uniform. Ech det var det jag menade Inte den bilden i tråden. Utan rent allmänt är det helt sjukt att de chefer inte kan ta ansvar elelr åtgårder för de som missköter sig.

Självklart har jag deltagit på fest/bal eller efter en veckoövning då alkoholhaltiga drycker förtärts.

Jag tar åt mig fullt att jag var oklar i min post i tråden.

Edited by Nordman
bild i quote, big no no

det där var fan det värsta jag sätt. Alla läsare får ursäkta språkbruket. Men jag tycker att det lämpar sig till bilden. Jag hoppas att deras chef(er) har tagit tag i det och de fått sig en omgång. Stryk befattningsersättning eller annat eftersom de inte uppför sig som en soldater.

Helt sjukt. Hoppas man aldrig behöver se sådan bild igen.

Du kan ju blunda?

Skärp till dig nu, felet är inte det som förekommer på bilden (eller så har du aldrig varit på en mäss, eller genomfört en längre övning där det funnits fritid). Felet är att bilden publiceras.

Edited by Hans Engström

Felet kan ju aldrig vara att en bild publiceras, bara att motivet finns ur, betraktarens ögon...

Allt ska tåla insyn som nån hög mupp sa, alltså nån med lågt nummer i nivå...

LG ja. Kom på mig själv att jag skröt över LG när en tjej jag träffade skröt över att hennes ex jobbad i Norges motsvarighet (Gardesmoen?).

"Vi e lite bättre, lite finare men inte helt straight" mm sa jag o log åt mig själv med förhoppning att ingen annan skulle höra.

Men fan, jag tillhör ju inte LG o ni e ju inte bättre... :baskerPa: Men lite finare....

Snacka om att man är sig själv närmst o vad som är närmst är så sjukt relativt.

Amf-soldaterna är bäst i marinen, mariniärerna bäst i försvaret (ja, förrutom flottisterna då), det militära i totalförsvaret, insatsplutonerna är bäst av HV.

NBG är det bästa EU haft, EU är mkt mer kompetenta är AU osv, ni hajar.

• 4 weeks later...

Vadfalls!? Reglementsvidrigt! (för att få rätt effekt ska det innan skrivna ordet uttalas på bred värmländska)

Bär man militära persedlar representerar man automatiskt FM, med det följer enligt mig ett åtagande att sköta om och bära uniformen med värdighet. Kan man inte det finns det alltid civila kläder. (blanda civilt o militärt?! bajsmacka direkt!)

men är det inte så att alkoholförtäring i uniform är förbjuden ?

fick jag lära mig iaf att så fort man ville ta nåt starkare än folköl så fick man vackert byta om till civil klädsel

rätta mig gärna om jag har fel....

Detta måste vara fel.

Efter Insatsövningen i Göteborg så åt vi middag med Rikshemvärnschefen och då var vi beordrade att bära uniform M90. Till maten serverades vin, öl och avec. :lala: Så det är inte förbjudet att dricka alkohol när man bär uniform.

Men det är en helt annan sak om man är i tjänst.

fick jag lära mig iaf att så fort man ville ta nåt starkare än folköl så fick man vackert byta om till civil klädsel

Detta måste vara fel.

Efter Insatsövningen i Göteborg så åt vi middag med Rikshemvärnschefen och då var vi beordrade att bära uniform M90. Till maten serverades vin, öl och avec. :banghead: Så det är inte förbjudet att dricka alkohol när man bär uniform.

Skulle tro att det bara är i Sverige (och ev. även i Norge) någon kan hetsa upp sig för att man dricker alkohol i uniform utanför tjänsten?

Detta måste vara fel.

Efter Insatsövningen i Göteborg så åt vi middag med Rikshemvärnschefen och då var vi beordrade att bära uniform M90. Till maten serverades vin, öl och avec. :) Så det är inte förbjudet att dricka alkohol när man bär uniform.

Skulle tro att det bara är i Sverige (och ev. även i Norge) någon kan hetsa upp sig för att man dricker alkohol i uniform utanför tjänsten?

Undra vad Danskarna tycker om denna diskution :banghead:

Guest Triggerpuller

Rätt många europeiska grannar som tycker att den svenska inställningen till alkohol är helt knäpp. Fullt med massa konstiga förbud och pekfingrar. Men när vi väl dricker klarar vi inte av att göra det på ett normalt sätt utan alla är aspackade, slåss, vandaliserar och är allmänt asociala.

Och jo, dom har en poäng.

/TP, som finner en öl i en uniformerad soldatnäve fullkomligt normalt så länge det inte sker under tjänstetid.

På de skolor (motsv. högstadiet/ gymnasiet) jag har varit i Danmark, har man haft kylskåp för almindelig öl, som fritt fick drickas av lärarna på konferenstid.

Jag var på jeepträff på Jylland för några år sedan och bodde då på ett hotell för intensivutb körkort... starköl i kylen i alla rum :)

När det gäller glycol i uniform så är det helt ok om det är en formell tillställning... men inte annars. Jag har själv bevittnat min fd komp C när han stod och trattade starkbertil under en stridsskjutning med hela bataljonen.... gissa om han var på fisens mosse när bat C nalkades :unsure:

Har förtärt alkohol klädd i både M90 och m/87, fullt lagligt och till och med påbjudet. Detta har skett på icke militärt område samt på militärt område(mäss).

Kan det vara så att det är tillåtet under vissa speciella omständigheter(kursavslutning, avfirande, högtidlighållande etc. inom en avgränsad plats. Inte dräller bland allmänheten) men inte när man går i befattning och så att säga arbetar? Kan det vara så enkelt?

Jag har varit på flertalet tillställningar som andra länders försvarsmakter har anordnat (alla bär naturligtvis uniform) och tämligen stora mängder alkohol har konsumerats - inte minst om det vorit tyskar som hållit i stafettpinnen :)

Hur många är det inte som har varit på HvSS och druckit öl/vin/sprit i den såkallade mässen!? :rolleyes:

Dem flesta som sitter där, eller spelar biljard mm brukar svinga en "genstand" (danska) eller två iklädda i uniform.

Vad är problemet?

Ok, ibland är det säkert någon som får lite för mycket i sig speciellt på avslutningsmiddagen (festen) :)

Men förhoppningsvis så finns det "kamrathjälp" tillhands. :dribble:

Att gå på krogen i uniform och kröka på en icke formell tillställning (utan uniformsinbjudan) är mindre lämpligt.

:worthy:

• 6 months later...