Jump to content

Skjuta mot kraftledningar

Innuendo

Recommended Posts

Jag antar att det finns någon kraftledningsexpert här på forumet. Man upphör aldrig att förvånas över hur mycket kunskap det finns här.

Som jägare har man många gånger funderat över vad som skulle kunna hända om man sköt med hagel mot luftburna kraftledningar. Det är ju ganska ofta som kråkor och duvor sitter på ledningarna och det har varit väldigt lockande att skjuta mot dem när de sitter där.

Mina frågor är altså:

Hur är en vanlig luftburen kraftledning konstruerad. Altså vilka material och var?

Vad skulle kunna hända om man träffade ledningen med blyhagel. Kan något gå sönder?

Självklart begriper väl alla att man i alla fall inte ska skjuta mot isolatorer så det behöver nog inte nämnas i svaret.

Man har ju fått en del olika svar med den här frågan, en del hävdar att det går bra så länge man använder klena hagel, en del att det är skadligt vilket som och en del att det inte gör någon som helst skada.

Kan någon här bringa ljus i frågan?

Jag antar att det finns någon kraftledningsexpert här på forumet. Man upphör aldrig att förvånas över hur mycket kunskap det finns här.

Som jägare har man många gånger funderat över vad som skulle kunna hända om man sköt med hagel mot luftburna kraftledningar. Det är ju ganska ofta som kråkor och duvor sitter på ledningarna och det har varit väldigt lockande att skjuta mot dem när de sitter där.

Mina frågor är altså:

Hur är en vanlig luftburen kraftledning konstruerad. Altså vilka material och var?

Vad skulle kunna hända om man träffade ledningen med blyhagel. Kan något gå sönder?

Självklart begriper väl alla att man i alla fall inte ska skjuta mot isolatorer så det behöver nog inte nämnas i svaret.

Man har ju fått en del olika svar med den här frågan, en del hävdar att det går bra så länge man använder klena hagel, en del att det är skadligt vilket som och en del att det inte gör någon som helst skada.

Jag föreslår att du skickar frågan till Svenska Kraftnät eller ditt lokala energibolag med ansvar för region- och lokalnätet.

www.svk.se

Det beror på vad för storts kraftledning det är.

Lokala distributionsnät (en tjock ledning mellan trästolpar) använder isolerade treledarkablar. Dessa ska man absolut inte skuta på. Isoleringen kan gå sönder med kortslutning och andra otrevligheter som följd.

Regionala distributionsnät (tre tunna ledare mellan lite större trästolpar) har oftast ganska tunna wire-ledare som mycket väl kan gå av ifall man skjuter på dem.

Stomnäten (fackverksstolpar med tre dubbla ledare plus två jordledare) däremot har såpass tjocka kablar att de knappast kan skadas av en hagelskur. Å andra sidan så brukar det sällan sitta fåglar på så höga ledningar.

Så generellt sätt: låt bli att skjuta på kraftledningar.

Det beror på vad för storts kraftledning det är.

Lokala distributionsnät (en tjock ledning mellan trästolpar) använder isolerade treledarkablar. Dessa ska man absolut inte skuta på. Isoleringen kan gå sönder med kortslutning och andra otrevligheter som följd.

Regionala distributionsnät (tre tunna ledare mellan lite större trästolpar) har oftast ganska tunna wire-ledare som mycket väl kan gå av ifall man skjuter på dem.

Stomnäten (fackverksstolpar med tre dubbla ledare plus två jordledare) däremot har såpass tjocka kablar att de knappast kan skadas av en hagelskur. Å andra sidan så brukar det sällan sitta fåglar på så höga ledningar.

Så generellt sätt: låt bli att skjuta på kraftledningar.

Vill korrigera dig något på lokalnätsnivå. Det finns tre olika modeller av ledningar där kan man säga. på ett fåtal ställen finns det oisolerade ledningar - Det skall vara en extremt koncentrerad hagelsvärm för att sabba en sådan. Sen finns det den ledningen som du eskil tar upp - isoleringen är inge bra att skjuta på. En tredje sort med ledningar finns som är byggda för att palla att ett träd faller och blir liggande mot ledningen - denna torde även klara en hagelsvärm.

Men varför testa - mitt råd i egenskap av att jobba på ett STORT energibolag :surprise: är att helt och hållet skjuta utan en ledning som kulfång.

Du tror altså att blyhagel med en anslagsenergi på under 2 joule kan skada ledningar i det "regionala distributionsnätet". det var nämnligen sådana ledningar jag mest tänkte på.

Nu är inte jag jägare, men använder man inte hårda "miljöhagel" av stål nu för tiden?

Eskil: det är bara över våtmark som det behövs. Det finns en gammal tråd om det som jag skapat nånstans i kasunen. Det vanligaste vid kråk och duvjakt är dock fortfarande bly, och det kommer troligen att vara det vanligaste alternativet en lång tid framåt. Sen är stålhagel egentligen fel namn på de så kalladew miljöhaglen, de består egentligen av mjukt järn med väldigt liten kolhalt.

Jag måste rätta mig lite också. Ett blyhagel i storlek USnr:6 har ca 3-3,5 joule i anslagsenergi på 25m.

Cesium:

Skjuta med kulvapen mot öppen himmel känns aldrig bra och bör i möjligaste mån undvikas, även om det är .22lr Tänk på att de är farliga upp till 1,5 - 3km. Här i Skaraborg är vi inte välsignade med så stora folktomma områden.

Sen är det knappast alltid man har en 22lr bössan vid duvjakt.

Jag tycker inte heller att man bör skjuta mot ledningar, men det kunde vara kul att få veta om, när och hur det är skadligt för ledningen.

Alltså, det är nog rätt obra att panga på ledningen det är ganska säkert med tanke på vad tidigare talare sagt. Men om fågeln SITTER på ledningen, varför inte bara ta .22? Funkar skitbra imo...

Tämligen obra om man missar fågeln och prickar ledningen istället.

/J

• 1 month later...

Mina frågor är altså:

Innuendo, är det du som varit ute och pangat? :rodna:

http://jonkoping.expressen.se/J%25C3%25B6n...singso-stromlos

Lite OT. Gammalt tillbaks, innan fiberoptiken och mobiltelefonen, så hade dåvarande Televerket problem med folk som brukade roa sig med att skjuta prick på telefonstolparnas porslinsisolatorer med teleavbrott som följd. Om dom någonsin fick bukt med ofoget vet jag inte.

137026841.jpg

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...