Jump to content

Datorn död efter test av mer minne...

LtLag

Recommended Posts

Jo - nu är det så här...

Har en Dell Dimension dator med 2 x 128 Mb minne.

Fick tag på ett 256 Mb minne från en slaktad Compaq från jobbet.

Stoppade i Compaqminnet i en ledig minnesplats och startade datorn - datorn pep men vägrade starta, endast ett blinkande streck på skärmen.

Flyttade Compaqminnet till "första" minnesplatsen (om det finns någon "turordning") - de två Dellminnena på plats "två" och "tre" och startade datorn igen - samma beteende som ovan...

Tog ur Compaqminnet och använde endast de två "orginalminnen" men inget hände när jag startade datorn igen - endast ett blinkande streck...

Minnen var likadana typer (SD-RAM) och t.o.m. från samma tillverkare (kommer inte ihåg namnet och minnena ligger hemma...)

Enda skillnaden var att "orginalminnet" var märkt 128 Mb / 8 (+ serienummer) och Compaqminnet var märkt 256 Mb / 16 (+ serienummer) och hade en etikett med texten "Compaq".

Min dator är från 2001 och Compaqen var oxå ungefär lika gammal.

Kan jag ha bränt något i huvudkortet???

Kommit åt någon sladd???

Funkar det om jag ersätter befintlig hårddisk med "min" hårddisk i en annan dator???

Om du inte var jordad under tiden du satte i minnet så kan du ha bränt en krets på moderkortet pga statisk elektricitet.

Är moderkortet kört så är det kört. Då hjälper inget hårddisk byte i världen.

Stoppade i Compaqminnet i en ledig minnesplats och startade datorn - datorn pep men vägrade starta, endast ett blinkande streck på skärmen.

Pipen när datorn inte startar brukar vara en ledtråd till vad det är för fel. Ett, två, tre korta eller ett långt betyder olika saker.

Jag har för mig att tre korta betyder "inget eller trasigt grafikkort" och att en lång betyder "inget eller trasigt minne".

Min dator är från 2001 och Compaqen var oxå ungefär lika gammal.

Dvs den hade ändå nått slutet på sin livslägd. Inte mycket att hålla på att bråka med. Släng och köp nytt.

Hårddisken kan du stoppa in i den nya datorn sen för att rädda innehållet på den.

De é lugnt ' datorn är hel, hade inte tryckt in ett "byglingsminneskort" helt in i hållaren :baskerPa:

Nu är det ett annat problem.

Jag har en hårddisk på 250 GB som jag har partionerat i c:, d: och e:

Nu har jag stoppat i en till disk på 250 GB men utforskaren hittar inte den så jag kan därför inte formatera disken...

Förutom de två hårddiskarna (IDE) har jag även en DVD läsare/brännare (f:) och en DVD läsare (g:)

Går jag in i kontrollpanelen -> system -> enhetshanteraren så ser jag den nya hårddisken men inte i "Min dator"?????

Jag har "pinnat" diskarna att vara "Cabel select" och har "gammla" disken på HD1 och "nya" disken på HD2.

Jag blir så less....

;-)

De é lugnt ' datorn är hel, hade inte tryckt in ett "byglingsminneskort" helt in i hållaren :baskerPa:

Nu är det ett annat problem.

Jag har en hårddisk på 250 GB som jag har partionerat i c:, d: och e:

Nu har jag stoppat i en till disk på 250 GB men utforskaren hittar inte den så jag kan därför inte formatera disken...

Förutom de två hårddiskarna (IDE) har jag även en DVD läsare/brännare (f:) och en DVD läsare (g:)

Går jag in i kontrollpanelen -> system -> enhetshanteraren så ser jag den nya hårddisken men inte i "Min dator"?????

Jag har "pinnat" diskarna att vara "Cabel select" och har "gammla" disken på HD1 och "nya" disken på HD2.

Jag blir så less....

;-)

Är HD1 och HD2 samma sak som master och slave?

Högerklicka på Den här datorn och välj hantera.

I trädet till vänster finn Disk Management, klicka där.

Nu borde Guiden initiera ny disk starta.

Om inte så bör du se den nya disken.

Högerklicka på den och välj Skapa ny partition.

Sorry, disk management = diskhanteraren.

Jag har engelskt OS.

• Forumsledning

Se även till att sätta jumper-settingarna till riktiga värden, inte cable select.

Den primära disken till MASTER och den sekundära till SLAVE.

Man kan även tänka sig att använda Bägge IDE-kanalerna för att kunna fräsa på mer på diskarna istället för att låta DVD driven, som säkert används väldigt sällan, ha en alldeles egen.

Alltså

Kanal 1 - Primary Master = HD1

Kanal 2 - Secondary Master = HD2, Secondary Slave = DVD

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...