Jump to content

Försvarsminister Odenberg avgår?

Recommended Posts

• Replies 128
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Handelsminister Sten Tolgfors uppges efterträda Odenberg.

Snabb politisk resume av Sten Tolgfors:

94-98 Sammansatta utrikes- och försvarsutskottet & Näringsutskottet 94-98

98-03 utbildningsutskottet 98-03

03-06 LEdamot socialförsäkringsutskottet 03-06

06 Innan han blev handelsminister efter Maria Borelius var han iordförande i utrikesutskotte

M skolpolitiske företrädare 03-06

M flyktingpolitiske talesman 02-03

Har en bakgrund från RödaKorset.

Mer info kommer...

Mycket bra tal av FM där han verkligen pekar på försvarsmaktens interoperabilitet och att pengarna måste komma utifrån de behov som finns. Inte att pengarna skall styra behoven.

ett stående uttryck från honom var "Allting hänger ihop" och "inriktningen" det tror jag vi får höra av mer under kortare interjuver. Det var ett budskap han använde mycket flitigt.

Kommer bli intressant att följa ledardebatterna efter odenbergs avgång samt ev kommentarer från både reinfeldt och borg. Dessa borde börja rullas i media inom en timme.

Starkt att gå när man inte längre tror på verksamhetens inriktning.

Dock kan man tycka att man åtminstone inom det största regeringspartiet borde ha snackat ihop sig om detta liiiiiite tidigare.

Det är väl det som är problemet.

Borg har kört på i sitt eget spår, förmodligen med Fredrik Reinfelts tysta medgivande, utan att ha förankrat med ansvarig minister angående besparingar inom försvaret.

På tiden att någon faktiskt talar klarspråk om att uppgifterna inte kan frikopplas från tilldelade resurser.

Starkt av Odenberg att stå upp för sin åsikt. Håller dock med om att samordningen inom regeringen i allmänhet (moderaterna i synnerhet) varit minst sagt bristfällig i den här frågan.

Tyckte det vart ytterst starkt av Odenberg att stå upp för sin åsikt. Framförallt att markera att han inte är villig att kämpa för nått som han inte tror på. Synd att han avgick, längesedan vi hade en Försvarsminister med så mycket pondus. All heder Odenberg!

Edited by Trizz

Vad ska man säga. Bra gjort av Odenberg! Jag kan inte annat än att hålla med honom. Formuleringar med mera var klockrena.

Öppenhet i hur det ligger till.

Han avgår pga att han inte längre tror på uppgiften med givna medel, att önskat resultat inte kommer kunna uppnås.

Han tar ansvar genom att avgå, då han inte längre tror på uppgiften.

Jag frågar mig: Vad blir de av det hela?

Om man plockar bort en av vingarna på ett flygplan så kommer planet inte leva upp till målsättningen, att flyga, då får man istället ge planet en sänkt ambition, att kanske bara låta det rulla nere på flygplatsen... Det hela hänger ju ihop, man kan inte räkna med att spara in på en vinge å ändå få planet att flyga.

Tyvärr tror jag att Odenberg har rätt i det faktum att i princip bara FM skulle få en sån här behandling. Det är möjligt genom att allt för få personer bryr sig det minsta om försvaret. Tyvärr tror jag att det kommer behövas något av en nationell kris där folk själva blir drabbade innan de kommer förstå vikten av Försvarets betydelse.

Har FM personal möjlighet att strejka motsv?

Vad sägs om en namninsamling, en nationell, skulle det kunna göra någon skillnad?

Jag börjar tyvärr att fundera på att flytta utomlands, då jag inte längre känner att jag har förtroende för riksdagen, det verkar ju inte spela nån roll om det är vänster eller höger som sitter i regeringen, Försvaret är pissrännan...

Jag vill aktivt bidra till en säkrare omvärld, men jag tvivlar på att vi i sveriges försvar kommer få tillräkligt med stöd och förståelse från folket och de förtroendevalda.

Slut, frågor?

ÖB kommenterar på mil.se

- Jag har haft en tät och förtroendefull kontakt med Mikael Odenberg, som har präglats av både starkt engagemang och stort kunnande i försvarsfrågor.

- Jag beklagar att han nu har valt att ta det här steget, men jag har förståelse och respekt för att han har kommit till denna slutsats, säger ÖB Håkan Syrén.

Någon som sett uttalanden av Borg eller Reinfeldt? Borg kommer att bli den viktiga individen i dagens uttalanden.

ÖB kommenterar på mil.se

- Jag har haft en tät och förtroendefull kontakt med Mikael Odenberg, som har präglats av både starkt engagemang och stort kunnande i försvarsfrågor.

- Jag beklagar att han nu har valt att ta det här steget, men jag har förståelse och respekt för att han har kommit till denna slutsats, säger ÖB Håkan Syrén.

Någon som sett uttalanden av Borg eller Reinfeldt? Borg kommer att bli den viktiga individen i dagens uttalanden.

Jag trodde att de stora försvarsbesluten var viktiga vägval, Men efter detta känns det lite som att vi inte riktigt vet vart det rullar.

Mycket spännande fortsättning

Mycket bra talat av odenberg under presskonferansen!

Det är det starkaste intrycket jag fått av en försvarsminister under min livstid.

jag tycker dock att det är dåligt att han avgår från alla poster och inte för sin talan i riksdagen åtminstånde.

Där kan han påverka.

Efter denna presskonferens så märktes det att Odenberg var regeringens lysande stjärna. Att stå upp för sina ideal är mycket starkt då det mesta handlar om att stanna kvar vid makten.

Jag själv känner att jag står vid ett vägval. Jag är borgerlig politker och håller fullständigt med Odenbergs åsikter i dagens försvarstal. Mitt stora intresse i politiken är en bra försvarspolitik och jag har alltid trott att en borgerligt regering skulle vara till försvarets bästa. Men nu känner jag mig lite skeptisk. Kan inte heller vara politiskt aktiv om inte de huvudgripande idealen stämmer överens. Kanske skulle man engagera sig i någon försvarspolitisk organisation? Vad tycker ni på Soldf?

En oundviklig konsekvens. I en demokrati som Sveriges så är det en karriär att styra landet i första hand. Det leder till att man som politiker aldrig kan öppet styra mot det man tror på om det man tror på avviker för mycket mot den rådande opinionen. För om man sticker ut för mycket mot den allmänna rådande opinionen så är man en fara för alldeles för många människors/partikamraters karriär och då blir man bortplockad.

Detta betyder att i praktiken styrs inte landet av hur man röstar utan av hur mycket opinion man skapar. Därför är genomtänkt PR och opinionsbildning allt för att nå sina mål. Om man anser det mycket farligt att inte ha en försvarsmakt så måste man med finess och känsla för opinion göra allt för att underbygga en framtida opinion där en försvarsmakt anses viktig av folket. Det innebär att även om varenda en av de som sitter i regeringsposition i riksdagen idag har utbildats och haft möjlighet att studera historia och efter detta anser att ett försvar är nödvändigt så kommer det ändå inte påverka deras beslut om opinionen i folket inte har fått samma förståelse och därmed tycker annat.

Två saker har under åren eroderat bort folkets vilja att offra personlig levandsstandard för att betala för försvaret. Försvarets fokus på att inte försvara Sverige och åratal av allt färre som gör värnplikt. Jag har påtalat detta i många år, framförallt det försnämnda. För mig är det inte överaskande att också den regering som traditionellt skall vara försvarsvänlig slaktar försvaret lika hårt. Det hade kanske kunnat undvikas, men de som påtalade återvändsgränden blev inte populära och de som hade möjlighet att lyssna och agera valde att sticka huvudet i sanden och ha kul kortsiktigt istället. Som politiker idag står man inför fullbordat faktum. Försvarsmakten och vi som anser den viktig är de som sitter med skulden för detta, vi borde agerat annorlunda under de tio senast åren som gått. Det är vårt fel, det är vi som vägrat lära oss hur landet styrs och fungerar.

Edited by Pal

Efter denna presskonferens så märktes det att Odenberg var regeringens lysande stjärna. Att stå upp för sina ideal är mycket starkt då det mesta handlar om att stanna kvar vid makten.

Jag själv känner att jag står vid ett vägval. Jag är borgerlig politker och håller fullständigt med Odenbergs åsikter i dagens försvarstal. Mitt stora intresse i politiken är en bra försvarspolitik och jag har alltid trott att en borgerligt regering skulle vara till försvarets bästa. Men nu känner jag mig lite skeptisk. Kan inte heller vara politiskt aktiv om inte de huvudgripande idealen stämmer överens. Kanske skulle man engagera sig i någon försvarspolitisk organisation? Vad tycker ni på Soldf?

Tror dock det lättaste sättet att påverka och göra skillnad är genom att infiltrera dagens politiskasystem och partier. Känns som de lyssnar mer på en försvarsminister som avgår i protest än en lobbyist som skriker av vrede.. :rolleyes:

Odenberg avgår och erhåller därmed en aura av rakryggad ärlighet och att vara en man som följer sina principer. Allt väl så långt.

Nästa försvarsminister då? Hur kommer denna att rekryteras? En jasägare som ställer upp finansministerns linje?

Politiska efterverkningar av Odenbergs avgång:

Kort sikt

Frågan om försvarsanslagets storlek kommer högt upp på agendan.

Oppositionen kan angripa regeringen för att "inte ens vara överrens om något så viktigt som rikets säkerhet"

De stora tidningarnas ledarskribenter kommer att lovorda Odenbergs principfasthet och plädera för att Regeringschefen måste få Finans och Försvars departementen att jobba mot samma mål. De kommer också hålla med.

Lång sikt:

Beror i mångt och mycket på hur den nye ministern lyckas med att lobba försvarsfrågan i budgeten (Man skulle ju tycka att hotbild/uppgifter skulle få påverka men det kanske är för mycket begärt?)

Guest koenigsegg88

Starkt av Odenberg att verkligen tro på sin sak och avgå när han verkar bli totalt överkörd.

Det är intressant vilka följder det här får för framtiden, hur långt går det egentligen att sänka budgeten, och kommer ännu mer förband läggas ner?

Nuvarande artikel på Aftonbladet visar på ett konstigt sätt att se på¨det dom definerar som problem.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article713127.ab

(nuvarande då dom uppenbarligen ändrar den under presskonferensen)

Köpa till lägre pris

Fredrik Reinfeldt är inte omedveten om kritiken av besparingarna inom försvaret.

– En del skojar om att försvaret inte längre finns, sa Fredrik Reinfeldt.

Samtidigt ser han möjligheter att kunna spara pengar.

– Nu kan vi minska ner på egenutveckligen och köpa över hylla till ett något lägre pris, sa Reinfeldt. Jag och Odenberg gör inte samma bedömning av minskningen på anslagsförslaget.

Enligt Fredrik Reinfeldt är besparingar inom budgeten och en ansvarsfull ekonomisk hållning en del av nyckeln till den svenska välfärden.

– Jag kan som moderat statsminister säga att min attityd till skattebetalarnas pengar är att varje skattekrona kan ifrågasättas vad gäller ändamål och effektivitet.

Förändrat läge

Reinfeldt talade om ett förändrat läge där ekonomin riskerar att överhettas, något som han menar påverkar även försvaret. Enligt Reinfeldt har man dock ännu inte fattat något exakt beslut om hur och när försvaret ska bantas ekonomiskt.

– Sverige ökar sin närvaro vid krishärdar runtom i världen. Det är min uppfattning om man kan dämpa utgifterna för materialsidan så bör det kunna överföras till att ytterligare öka de internationella insatserna. Finansplanen är fortfarande ett dokument som förhandlas och det är inte färdigt. Vi har talat om en inriktning på besparingar på 3 till 4 miljarder inom försvaret men vi har inte angett något slutår. Jag är beredd att se personalen inom försvarsmakten i ögonen men även det svenska folket.

Dom ska öka närvaron genom att skära ner på materialinköp?

Lite sarkastiskt så blir nästa FN mission utförd i tunna med hängslen och en knölpåk?

Kan ingen fråga herr reinfeldt vad svenska försvaret ska pyssla med hemma?

Jag vill höja ett varningens finger för denna tråd.

Tänk på att hålla partipolitiken utanför och endast diskuera sakfrågan, försvarsministerns avgång.

Det finns viss tendens i något inlägg att glida liiite för långt in på partipolitik.

The Swede

BLÅGUL

Någon gång så måste dagen politiker fatta att antingen har du ett försvar eller inte.

Idag har vi något som i bästa fall är mitt i mellan. Varken fågel eller fisk så att säga.

Dagens ideer har prövats bland annat på 20 och 30 -talet. Trots att staten mångdubblade pengarna till försvaret så krävdes det insamlingar från Svenska folket på motsvarande 70 - 80 miljarder i dagens peningvärde i tre olika insamlingar under andra världskriget.. Tänk då att det mest komplecerade vi använde var plan med automatisk luftbroms!!!

Tyvärr så har försvaret mycket sig själv att skylla. Tänk bara på inköp så som GW, 5- 600 000 styck, Sprint, kanske världens sämsta bil. JAS delserie 3 som vi visste redan vid beställning att vi inte skulle använda!! Nya helikoptern som är så tekniskt avanserad (och därför dyr = få antal) att det räcker med en slangbella för att göra den obrukbar. När vi hade chansen att köpa t.ex. UH-60 som är en krigarmaskin och lätt att underhålla. Listan kan göras lång vilket är sorgligt.

T.ex alla dessa namnbyten på olika regementen så det låter mer claschit för millioner i byte av brevpapper, skyltar och liknande.

Vad är anledningen? Vete fan (ursäkta svordomen) Den som kan svara på det får gärna upplysa mej!!

Jag anser det är bra att försvarsministern avgår. Han visar med all önskvärd tydlighet med sina uttalanden att han inte förstår vad problemen inom FM idag beror på (jag vill även hävda att de flesta som skrivit hör inte heller gör det).

Jag efterlyser en försvarsminister med stöd hos partiledaran att genomföra de nödvändiga reformer som de facto krävs. Att man inom myndigheten trots den kraftigt begränsade produktionstakten av förband fortfarande inte klarar av att varken hålla givna budgetramar eller levererar någon form av besparing är skrämmande. Att vi idag har så pass många officerare i stabstjänst vid HKV etc. trots de minskade förhållandena är skrämmande. Inte undra på att Parkinsson använde militären som exempel i sin organsitionslära (inget gott exempel, för dom som inte känner till det).

Den enklaste av alla reformer är att lägga ner myndigheten och friställa all personal (har gjorts tidigare). Återanställ de som behövs och är kompetenta. Inrikta på de uppgifter som de facto ställs av regering och riksdag.

JDen enklaste av alla reformer är att lägga ner myndigheten och friställa all personal (har gjorts tidigare). Återanställ de som behövs och är kompetenta. Inrikta på de uppgifter som de facto ställs av regering och riksdag.

När gjordes det, och är det möjligt med nuvarande lagar?

Tolgfors gjorde civilplikt (pga sin övertygelse mot vapen)

Han skall tydligen ha bytt åsikt efter massakern i Halabja

Källa: Presskonferansen 16:00 idag med Reinfeldt och Tolgfors

Låter ju bra eller inte en försvarsminister som gör civilplikt pga sin övertygelse mot vapen. Hur kommer det bli med försvaret då??....

Känns ju lite konstigt... förhandlingar skadar ju inte men känns ju som om FM kommer att bli ett förband och det kommer vara en grupp med kabelläggare

Edited by Karl_Swe