facit Posted February 5, 2003 Report Share Posted February 5, 2003 Min pluton hade idag 2 allvarliga olyckor. En kylbil körde rakt in mot en lastbil med utfälld vinch som en soldat hängde på, hade han inte sett och väjt undan i sista stund så hade han delats på mitten, för det gjorde motorhuven på kylbilen iaf. En annan råkade pajja den andra kylbilen på grund av att bilen inte stannade när han bromsade (ooops is) och rakt in i ett förråd. Sen kom våra befäl på..ooops vinterutbildning för fordonsförarna. Jag vet inte därför frågar jag, brukar man få ngn viss utbildning i hur man kör på hal is i det militära? För det drog våra befäl igång nu. Är det sent ute (tänkt på att det är p7 SKÅNE ) lr är det normalt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted February 5, 2003 Report Share Posted February 5, 2003 Då jag för någon månad sedan var på halkutbildning för att få körkort (som jag fick i måndags ) så lämnade ett antal värnpliktiga halkbanan samtidigt som jag kom. Jag kan bara utgå ifrån att de hade fått någon form av halkutbildning då jag inte kan se någon annan anledning för dem att ha varit där. Så några värnpliktiga får i alla fall halkutbildning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jason Posted February 5, 2003 Report Share Posted February 5, 2003 Vi på Värmlandsbrigaden (R.I.P.) hade vinterutbildning för alla i mitt kompani i alla fall. Körde på en stor halkbana i Örebro trakten.(personbilar, lastbilar och lastbil med släp) ps. 360 med lastbil rockar fett! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
facit Posted February 5, 2003 Author Report Share Posted February 5, 2003 Bara undra:Vad är det man gör lär sig igentligen på halkörningsbanorna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_mistaken Posted February 5, 2003 Report Share Posted February 5, 2003 (edited) Håller med Jason att snurra på is med större fordon är lite intressant trist nästan att dom installerar antisladd system i mer och mer fordon, snart sitter det väl nåt anti förar system också i bilarna *The mistaken som sladdat runt med 14 meter Scania buss* Bara undra:Vad är det man gör lär sig igentligen på halkörningsbanorna? Lär sej hur man ska göra om man tappar kontrollen Edited February 5, 2003 by the mistaken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JBP Posted February 6, 2003 Report Share Posted February 6, 2003 Håller med Jason att snurra på is med större fordon är lite intressant Hmmm vet inte om jag är så benägen att hålla med om det där... Speciellt inte när man har varit med om att kränga in en stor gran i förarhytten på en FH12 lastväxlare i lumpen. Märket efter bilbältet satt i länge. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted February 6, 2003 Report Share Posted February 6, 2003 Bara undra:Vad är det man gör lär sig igentligen på halkörningsbanorna? Man lär sig sitt fordons begränsningar under kontrollerade former. Den utbildning som krävs för civilt körkort tar ungefär 4 timmar och kostar 1200 spänn (Gillingebanan, Stockholm) under den tiden får man inte bara halka omkring med bilen, utan man får också en hel del teori. Då jag körde på Gillingebanan utanför Stockholm utfördes sju övningar: 1. Inbromsning på barmark med låsta hjul (pedalen genom golvet). 2. Som ovan, fast med korrekt bromsteknik (ger något längre bromssträcka, men bilen går att styra under tiden). 3. Som ovan, fast med ABS-bromsar. 4. Som övning 1, fast på halyta. (Det blir OMÖJLIGT att styra bilen. Bromssträcka från 60 km/h är >100m.) 5. Korrekt teknik för att väja runt hinder. (Spårval och sånt.) 6. Som 5 fast med ABS-bromsar. 7. Försöka häva sladd. (Läraren som gör det 3 ggr/dag klarade det nästan...) Upplägget på utbildningen ändrades tydligen för ett par år sedan. En av dem som gick den samtidigt för mig sa att den är mycket bättre nu än innan. Han fick medhåll av läraren. Jag har helt klart en annan inställning till halt väglag nu än vad jag hade innan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Günther Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Då jag för någon månad sedan var på halkutbildning för att få körkort (som jag fick i måndags ) så lämnade ett antal värnpliktiga halkbanan samtidigt som jag kom. Jag kan bara utgå ifrån att de hade fått någon form av halkutbildning då jag inte kan se någon annan anledning för dem att ha varit där. Så några värnpliktiga får i alla fall halkutbildning. Försvarsmakten har ändrat på reglerna kring minibuss, numer krävs förarbevis och bilkörkort för att man ska få framföra dom. Kursen för bevis består i stort sett bara i en 4 timmars lektion på halkbana. Alla som kört en VW Caravelle i halka förstår varför försvaret vidtagit denna åtgärd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tgb 40 Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 (edited) ps. 360 med lastbil rockar fett! Kan bara instämma! Har halkat med Tgb 40, Volvo Fl 10 samt Bv 206, jävligt kul! Edited February 9, 2003 by Tgb 40 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
facit Posted February 9, 2003 Author Report Share Posted February 9, 2003 ps. 360 med lastbil rockar fett! Kan bara instämma! Har halkat med Tgb 40, Volvo Fl 10 samt Bv 206, jävligt kul! ursäkta hur kan man halka med en bv206. Vill du förklara utförligt?! Har svårt och se den bilden i mitt huve. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 det skulle var tvångsförflyttning hit till rätt landsända medan man tar körkort, bara så att folk lär sig hantera bilen när det är snö och halt. man ser ju hur det går när det snöar i tex sthlm och gbg, folk blir ju paralyserade och dom som tar sig från parkeringen kör ju av vägen. halkbanan man kör för att få körkort är rena skämtet jämfört med att köra i en dec snö medan det är snöstorm och becksvart. har själv halkat runt i diverse bmws, volvosar, bv 206, hjullastare och sett på när några pansarsluskar körde leo2 utan isdobbar på snö, säger bara bambi. funkar utmärkt att sladda med bv206 dock rätt okontrollerat, man vevar fullt åt ena hållet och sen åt det andra, under hela utförande bör gasen masera golvet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu.Bar Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 [...]man ser ju hur det går när det snöar i tex sthlm och gbg[...] Delvis sant, jag är livrädd när jag (ex-norrbottning) ska korsa en gata här i Götaland om det har fallit lite snö. Efter att ha sladdat runt en hel del med Volvo 240 innan lumpen trodde man att man behärskade isen likt J. Kucera. Men 240 var ju en sak, Volvo F10 (Lastbil från 70-talet) visade sig vara en annan. På A8 tyckte man att vinterfordonsutbildning kunde utföras "live" om man begränsade sig till militära vägar. Och Ing3 passade på att öva överskeppning eller vad dom nu kallar det. Nåväl, det var första vinterkörningen och snökedjorna lät jag bli tillsvidare. Glad ihågen körde man alltså längs en smal (5-7 m?) skogsväg. Kommer så till en brant uppförsbacke vilken tgbilarna hade lite problem att ta sig uppför. Min F10 var ju i princip civil och driver på två av tio hjul med däck anpassade efter asfalt och jag förstod att utan snökedjor kommer jag ha en promille av det väggrepp som Tgb 40 har och alltså borde få mångdubbelt svårt att klara mig uppför backen. Med boggielyften lyft och gasen i botten skaffade jag mig en ansenlig fart som jag tyckte att jag skulle behöva för att klara mig upp. Och upp kom jag i väldans fart och backen tog slut lite för fort och bortom krönet var en ännu brantare och jättelång nerförsbacke. Jag insåg att min fart var på tok för hög och började bromsa vid krönet. Lastbilen ställer sig i 45-gradig vinkel, men jag behövde ju akut få ner farten och hade fortfarande kontroll på ekipaget. Men då kommer en Tgb 40 uppför backen mot mig dragandes en haubits bakom sig. Eftersom vägen inte kunde rymma min tvärställda lastbil och det mötande ekipaget var goda råd dyra för att rädda liv och dyrbar mtrl. Alternativet frivillig avåkning fanns inte för någon av oss p g a att vägen kantades av hårda träd. Återstod då bara en sak; gasa på för att räta ut lastbilen och skona haubitsekipaget. Mötet blev då genomförbart, men bieffekten blev att jag spädde på min redan alldeles för höga fart nedför den långa backen. Håret vitnar trettio ytterligare nyanser när jag ser att terrängbilen som kört långt framför mig har sladdat och står på tvären över hela vägen i slutet av backen. Panik. Jag pumpbromsar och gör allt jag förmår för att få ner farten och ber en stilla bön att bromstrycket inte ska ta slut och att föraren av terrängbilen / vägspärren där nera ska sluta spinna och få bort fanskapet ur min färdväg. Denne förare har sett mig komma dundrandes och sladdandes mot honom, men lyckas inte få tgb:n att röra sig en millimeter. Han liksom den övriga besättningen gör det enda rätta och evakuerar fanskapet och kastar sig ut i skogen. Som tur var lyckades jag få ner hastigheten på min skenande F10:a till ett läge där jag inser att jag kommer överleva krocken, sedan glider jag i några cm/s för att slutligen stanna ett par meter innan den tvärställda terrängbilen. Där blir jag sittande ett halv minut innan ett befäl (som inte sett skådespelet) öppnar dörren och undrar varför jag sitter i bilen och latar mig istället för att sätta på snökedjorna. "Det är halt på vägen", säger han. Jag mumlar något till svar och tänker: "Visst, så snart jag lyckas bända bort mina fingrar från ratten där de sitter som fastlimmade i ett krampaktigt grepp." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inf Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 Jag tycker personligen att det är värre att köra vid nollgrader än vid 20 minus. Det verkar som norrlänningar egentligen tycker det med för när det väl töar däruppe så brukar de med klaga på väglaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu.Bar Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 Jag tycker personligen att det är värre att köra vid nollgrader än vid 20 minus. Det verkar som norrlänningar egentligen tycker det med för när det väl töar däruppe så brukar de med klaga på väglaget. Tycker och tycker.. det är väl ganska uppenbart att det är mycket halare vid nollstrecket än vid tiotals minusgrader. Fysikens lagar tar sällan hänsyn till tycke och smak. Men kör jag cabriolet så föredrar jag lite mildare väder. -30°C + ABS + bra vinterdäck är väl att jämföra med sommarväglag + lite regn + lite sämre däck, d v s acceptabla bromssträckor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts