gråben Posted September 4, 2007 Report Share Posted September 4, 2007 Hallå! I lumpen fick vi lära oss hur man "knyter" en klättersele av en rem på 4-5 meter eller nåt. Det är länge sen nu och jag har glömt hur man gjorde. Om nån kunde ge en länk till beskrivning eller kanske scanna in en bild och lägga upp så skulle det uppskattas! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted September 5, 2007 Report Share Posted September 5, 2007 (edited) "Swiss seat" Edit: Just det... "nötknäckaren" är den även kallad i folkmun! Edited September 5, 2007 by Sir Vival Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andrew Posted September 5, 2007 Report Share Posted September 5, 2007 (edited) Finns ju fler varianter än Swiss som är snabbare och enklare att snabbt använda för firning. Även om man skall klättra så finns det bra guider på nätet över både seat och chest selar. Det är att föredra att använda chest-harness om man skall klättra Militärt. Dock bör man absolut gå kurs av utbildad instruktör , att läsa sig till knopar själv och sedan genom trial and error pröva sig fram är riskabelt men att läsa på lite själv för ökad förståelse är aldrig fel. http://www.altrec.com/published/climb/howt...yourownharness/ Länk till en sida med många bra tips för militär klättring , hur man bör nyttja kängorna på bästa sätt samt även en förklaring i txt och bild över en variant på egen-tillverkad bröst och traditionell sele. Länk ------> Militära klättrings tips Enklaste sätt enligt min egna erfarenhet är att göra en slinga utav ett bilbälte. Skär av en lämplig längd för din kroppsstorlek (cirka 120 cm lång ,färdig slinga) utav ett bilbälte. Sammanfoga sedan de lösa ändarna med en knop. Lägg slingan på marken , böj dig ner och ta tag i vänster och höger sida av den ovala slingan som du lagt på marken. Kliv sedan över slingan (framåt) och för upp slingan bakom ryggen tills du har det övre bandet i slingan till ryggslutet. Det undret bandet ser du till att det stannar under skinkorna. för fram vänster och höger hand som du bör ha vid respektive höft mot magen. Därefter tar du och håller båda ändarna med en hand varpå du tar den fria handen och för den mellan din ben och fiskar upp det nedre bandet som du har bakom dig under skinkorna , och drar fram det till de andra två looparna som du håller med ena handen. Du bör då fått 3 st loopar framme på magen som du sedan trär på en karbinhake genom samtliga 3 looparna. Finns ju säkrare färdiga slingor att köpa. Not to me self: , hade varit enklare att förklara med bilder! Edit: Fotograferade en slinga jag hade hemma och lagt till några bilder som kanske förtydligar? @ gråben ... det kanske var denna typen av sling-sele ni fick göra ? // Andy Edited September 5, 2007 by Andrew Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredriksson Posted September 5, 2007 Report Share Posted September 5, 2007 @Andrew: Min tjej tycker du har en snygg rumpa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andrew Posted September 5, 2007 Report Share Posted September 5, 2007 (edited) @Andrew: Min tjej tycker du har en snygg rumpa. OT: äh hon är bara avis för att hon inte har någon klättersele ;D Min tjej säger att rumpan är upptagen ! ;D Hälsa henne att man får sådan rumpa när man springer en kvart på tio minuter Edited September 5, 2007 by Andrew Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gråben Posted September 6, 2007 Author Report Share Posted September 6, 2007 Tack för svaren fast det var inte riktigt samma som vi gjorde. Vi hade långa remmar och började med att göra en ögla som var lika lång som en själv. Och selen gick dessutom även runt axlarna så om man hängde i den så kunde man luta sig bekvämt bakåt. Vi lärde oss att ta sig ner för klippor genom att gå baklänges ner så att man liksom stod rakt ut från väggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted September 6, 2007 Report Share Posted September 6, 2007 Hittar du en beskrivning på den selen, så posta den gärna här! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gråben Posted September 7, 2007 Author Report Share Posted September 7, 2007 Jo det kan jag väl göra om jag skulle hitta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted September 7, 2007 Report Share Posted September 7, 2007 Jo det kan jag väl göra om jag skulle hitta. det var inte så att ni knöt en Swiss enligt ovan och tog en slinga och gjorde en bröstslinga till ? http://www.chockstone.org/TechTips/Chest.htm liten annan: http://www.rescuedynamics.ca/articles/knots/Knots.htm sen så vill jag med avråda från att köra utan att gå en ordentlig utbildning /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andrew Posted September 8, 2007 Report Share Posted September 8, 2007 Man kan ju även fira ner sig utan sele och istället använda trä det rep som skall ta en ner runtkroppen på ett visst sätt. Obekvämt men funkar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gråben Posted September 9, 2007 Author Report Share Posted September 9, 2007 >blackadder Nej det var bara en rem, med bara en knut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andrew Posted September 9, 2007 Report Share Posted September 9, 2007 Du får väl ta en rem eller ett rep hemma gråben och sätta dig och pilla lite så kommer nog minnet tillbaka för du har ju gjort det förut eller ? Isf brukar minnet komma tillbaka. Fippla , fippla och sedan när du kommer på det så gör en skiss eller fota. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gråben Posted October 16, 2007 Author Report Share Posted October 16, 2007 ok jag tror jag hittade den. http://www.expedition-altitud.com/expediti...utbr_firkla.pdf kolla sidan 54. Heter visst HBF-sele. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nya killen Posted July 23, 2009 Report Share Posted July 23, 2009 Finns det någon som kan lägga upp en instruktion om hur man ska knyta en swiss-seat enligt FMs modell? Den instruktionen som finns i firkla är inte komplett i min bok (PDF utgåva). Den modellen som man beskriver i länken ovan är en äldre version jag har för mig att den som beskirivs i firkla är både säkrare och bekvämare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted July 25, 2009 Report Share Posted July 25, 2009 Jag vill inte vara för tråkig men om man har med sig karbiner 120slingor och rep så kanske man borde pula ner en sele i en av repsäckarna.... Skönare, enklare och säkrare! En knuten sele är lika fallsäker som en klättersele men en klättersele skyddar oftare kroppen mot det tryck som blir när man faller eller hänger i selen med lite bredare benremmar. Jag har två selar en superenkel helt utan vaddering och med ganska smala remmar som går att justera från XS-XXL som är bra att ha om man skall gå på glaciärer eller motsv där man inte hänger i selen och då den skall bäras utanpå ev förstärkningsplagg och en vanlig med mer vaddering och utrustningshällor. Den förra tar ingen plats alls och den senare ett par dm3. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nya killen Posted July 27, 2009 Report Share Posted July 27, 2009 Jag vill inte vara för tråkig men om man har med sig karbiner 120slingor och rep så kanske man borde pula ner en sele i en av repsäckarna....Skönare, enklare och säkrare! En knuten sele är lika fallsäker som en klättersele men en klättersele skyddar oftare kroppen mot det tryck som blir när man faller eller hänger i selen med lite bredare benremmar. Jag har två selar en superenkel helt utan vaddering och med ganska smala remmar som går att justera från XS-XXL som är bra att ha om man skall gå på glaciärer eller motsv där man inte hänger i selen och då den skall bäras utanpå ev förstärkningsplagg och en vanlig med mer vaddering och utrustningshällor. Den förra tar ingen plats alls och den senare ett par dm3. Visst är det bättre med en rikitig sele men ibland är man ju utan. Jag tänkte introducera brorsan till sporten och är inte så sugen på att köpa en sele som bara kommer användas två-tre gånger. Det är ju inte skönt att sitta i en bandsele men det får jag ta ett par gånger. Självklart kommer jag trycka på att han ska köpa en bra sele om han vill fortsätta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts