Stocken Posted September 3, 2007 Report Share Posted September 3, 2007 Jag har funderat på vilken verkan eld med 40 mm GRT har mot icke pansrade fordon. Någon som vet/provat att slå ut själva fordonet på det sättet? Fråga 2: Om man tänker sig att soldaten till vänster på bilden nedan (jag antar att det sitter en GRT på hans vapen) får order att slå ut ett sådant fordon med hjälp av GRT, hur ska h*n göra då? Vad säger SäkI om det? Rekylen i GRT är säkert för kraftig för att tillåta avfyring med vapenkolven mot axeln. Av Stocken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted September 3, 2007 Report Share Posted September 3, 2007 Jag har funderat på vilken verkan eld med 40 mm GRT har mot icke pansrade fordon. Någon som vet/provat att slå ut själva fordonet på det sättet? Fråga 2: Om man tänker sig att soldaten till vänster på bilden nedan (jag antar att det sitter en GRT på hans vapen) får order att slå ut ett sådant fordon med hjälp av GRT, hur ska h*n göra då? Vad säger SäkI om det? Rekylen i GRT är säkert för kraftig för att tillåta avfyring med vapenkolven mot axeln. Av Stocken Rekylen är inte så farlig men det är ett oerhört oprecist vapen du kan behöva upp mot 10 försök för att träffa en bil bara några hundra meter bort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stocken Posted September 3, 2007 Author Report Share Posted September 3, 2007 Ok fast jag tänkte på ett skjutavstånd på typ 50 till 100 meter (men då får man ju hoppas att besättningen i det fordonet inte upptäckt skytten ...). Har granaten tillräckligt kraftig laddning att slå sönder motorblocket på det avståndet? Motorn på ett jetplan? (fast jetplan på marken är säkert alltför välbevakade av hundpatrull eller flygbasjägare för att man ska kunna komma inom skotthåll med eldhandvapen+GRT). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted September 3, 2007 Report Share Posted September 3, 2007 Ok fast jag tänkte på ett skjutavstånd på typ 50 till 100 meter (men då får man ju hoppas att besättningen i det fordonet inte upptäckt skytten ...). Har granaten tillräckligt kraftig laddning att slå sönder motorblocket på det avståndet? Motorn på ett jetplan? (fast jetplan på marken är säkert alltför välbevakade av hundpatrull eller flygbasjägare för att man ska kunna komma inom skotthåll med eldhandvapen+GRT). Vi har inte några sådana i sverige? Vet inte om någon har tagit fram någon form av den typen av ammnution? Men med en spräng så kan du slå ut flaket så det spelar som ingen roll om dom kan köra vidare. Tjaa du får kanske ducka om ksp-skytten överlever för han lär vara sur på dig.. Ska du slå ut fordonet så har du bättre saker, fordonsminor av olika slag, pskott och grg..fast det är ganska dyra saker mot ett okvalificerat mål som en TGB ;) Där duger en AK4 rätt bra ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stocken Posted September 3, 2007 Author Report Share Posted September 3, 2007 Ja är flaket lastat med ammunition så kan man säker anse det fordonet utslaget... Men med en spräng så kan du slå ut flaket så det spelar som ingen roll om dom kan köra vidare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koskela Posted September 3, 2007 Report Share Posted September 3, 2007 Till skillnad från USA, där vapnet kommer ifrån har vi bara en typ av stridsammunition till GRT:n, och det är kulspräng. Vapnet ger mao splittereffekt. Motorblock och andra solida metallföremål slår den inte genom, men väl bilplåt, vävplast, kött, aramid, bomullsväv, skallben osv. Skall man ha ett tyngre alternativ är det rsv som gäller. En enkel sökning på wikipedia gav att US Army har följande granater till sina: * High Explosive (HE) — M381, M386, M406, M441 * High Explosive Dual Purpose (HEDP) — M433 * Airburst — M397, M397A1 * No. 4 buckshot — M576 * Star parachute (flare) — M583A1 * Star cluster (flare) — M585 (white), M661 (green), M662 (red) * CS gas — M651, * Smoke Canopy — M676 (yellow), M680 (white), M682 (red) * Ground Marker (smoke) — M713 (red), M714 (white), M715 (green), M716 (yellow) * Practice — M781, M918 (target practice) * Infra-red illumination — M992 * Non lethal (crowd control) * Sponge Grenade (crowd control) * 40 mm Canister Round Så det är väl bara att ta fram den stora tiggarnäven och hundögonen och knacka på hos Herr Borg, det är ju han som håller i stålarna. Jag saknar lys, rök, tårgas och rsv hos oss. OK, jag ger mig, buckshot skulle vara coolt. Har vi ändå irslprj kan vi ändå fixa ir-lys oxå! /Koskela Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pansardvärg Posted September 4, 2007 Report Share Posted September 4, 2007 Rekylen är inte så farlig men det är ett oerhört oprecist vapen du kan behöva upp mot 10 försök för att träffa en bil bara några hundra meter bort. Du tror inte det är en tränings-sak? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
404 Skenberg Posted September 4, 2007 Report Share Posted September 4, 2007 Jag såg att 3924 Ansåg att Grt är väldigt oprecist vapen. Jag är lite av annan åsikt där. När jag bar Ak5/M203. Så blev min skottställd ordentligt. Efter skottställningen så landade granaterna där jag riktade med riktmedelena. Vi hade ett moment med dold grp i terräng. Där var det jag och en annan M203 skytt som fick in de första träffarna. Det var på första granaten som jag avfyrade mot målen. Sen var det bara att fortsätta lobba in dem. Min poäng är ganska enkel här. Har man avståndet och vapnet är skottställdt. Så kan M203 vara ett hyffsat precist vapensystem. Men det beror ej bara på vapnet. Skytten måste vara förtrogen och veta vad han gör och hur han gör när han skjuter med vapnet ifråga. Mvh 404 Skenberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted September 4, 2007 Report Share Posted September 4, 2007 (edited) Rekylen är inte så farlig men det är ett oerhört oprecist vapen du kan behöva upp mot 10 försök för att träffa en bil bara några hundra meter bort. Du tror inte det är en tränings-sak? Allt blir bättre med träning men även om granaten är fenstabiliserad så påverkas den lätt av miljöfaktorer, sedan är inte systemet byggt så att det klarar att lobba granater på en yta av 1x1 meter från ett par hundra meter bort. För att vara säker på träff på första försöket ska du gärna ner mot hundra meter kanske en bit under. Nu kanske det finns någon här på forumet som är herr yberbra på att lobba 40mm granater och då får man böja hôvet för dennes förmåga. Jag bifogar vår eget forums info om Granattillsats 40 mm Ak förmåga inom detta ämne. Praktiska skjutavstånd: Punktmål 150m Ytmål 350m Försvaret hade ett 40mm system på test som hade en mycket högre träffsäkerhet men det vart det inget av. MGL 40 MK-1 Edited September 4, 2007 by 3924 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted September 4, 2007 Report Share Posted September 4, 2007 Jag såg att 3924 Ansåg att Grt är väldigt oprecist vapen. Jag är lite av annan åsikt där. När jag bar Ak5/M203. Så blev min skottställd ordentligt. Efter skottställningen så landade granaterna där jag riktade med riktmedelena. Vi hade ett moment med dold grp i terräng. Där var det jag och en annan M203 skytt som fick in de första träffarna. Det var på första granaten som jag avfyrade mot målen. Sen var det bara att fortsätta lobba in dem. Min poäng är ganska enkel här. Har man avståndet och vapnet är skottställdt. Så kan M203 vara ett hyffsat precist vapensystem. Men det beror ej bara på vapnet. Skytten måste vara förtrogen och veta vad han gör och hur han gör när han skjuter med vapnet ifråga. Mvh 404 Skenberg På vilket avsånd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted September 4, 2007 Report Share Posted September 4, 2007 (edited) Rekylen är inte så farlig men det är ett oerhört oprecist vapen du kan behöva upp mot 10 försök för att träffa en bil bara några hundra meter bort. Du behöver antingen skottställa och skruva fast din granattillsats eller skaffa glasögon. Om du behöver 10 granater för att träffa en bil på 200m så skall du lämna bort vapnet till någon annan. Edit:stavning Edited September 4, 2007 by GC1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted September 4, 2007 Report Share Posted September 4, 2007 Rekylen är inte så farlig men det är ett oerhört oprecist vapen du kan behöva upp mot 10 försök för att träffa en bil bara några hundra meter bort. Du behöver antingen skottställa och skruva fast din granattillsats eller skaffa glasögon. Om du behöver 10 granater för att träffa en bil på 200m så skall du lämna bort vapnet till någon annan. Edit:stavning Skrev inte att det behövs 10 granater att träffa en bil utan att det kan behövas. Jag försöker bara förklara att det är ett system som man inte ska förlita sig på att det träffar på första försöket dag ut och dag in. Det är inte ett presitionvapen, det var alldrig byggt för att vara ett och i det utförande vi har det så kommer det att alldig bli det heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pansardvärg Posted September 4, 2007 Report Share Posted September 4, 2007 Bah....att träffa ett punktmål på 100-150 m med första granaten går, bara man övar. Det är som all träning vid skytte, mängdträning ger resultat! Att säga att det inte går är helt fel! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
404 Skenberg Posted September 5, 2007 Report Share Posted September 5, 2007 (edited) Som svar på 3924´s fråga om avståndet vid en skjutning med M203 Det jag minnes var att målen befann sig på cirka 200m avstånd. Jag fick en direkt träff i den målgrupppen som jag riktade på. Men den första granaten. Samtliga andra granater träffade mitt i mål gruppen där de skulla hamna. Det var en lite större tavla, cirka dubbla storleken mot en vanlig helfigur om jag ej minnes fel. Lite ot Pga det så fick jag och en annan plutons kollega skjuta slut på de fullskarpa när vi sköt träd brisader. Vi avfyrade runt 10 var om jag ej minnes fel. medan övriga i gruppen fick skjuta 5 var mot de målen. Lite av belöning från Löjtnanten Det viktiga var att jag använde rätt avstånd på riktmedelna och riktade rätt och fick iväg granaten. Den landade där jag riktade utan större problem. Detta gällde hela tiden. Vid sista momentet som vi hade under den skjutningen så sköt vi trädbrisader. Under den skjutningen så träffade samliga granater där de riktades. En i plutonen lyckades med bedriften att få en liten gran att flyga med en träff. Mvh 404 Skenberg Edited September 5, 2007 by 404 Skenberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted September 5, 2007 Report Share Posted September 5, 2007 Skrev inte att det behövs 10 granater att träffa en bil utan att det kan behövas. Jag försöker bara förklara att det är ett system som man inte ska förlita sig på att det träffar på första försöket dag ut och dag in. Det är inte ett presitionvapen, det var alldrig byggt för att vara ett och i det utförande vi har det så kommer det att alldig bli det heller. Det är skytten du inte kan förlita dig på, så kass precision är det inte i själva vapnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts