Jump to content

HMS Carlskrona


sleget

Recommended Posts

Sydnytt: Snart avresa till Adenviken med HMS Carlskrona

 

blt.se: HMS Carlskrona

 

Lite sent kanske men ändå sevärt. Ett inslag från Sydnytt om förberedelserna på Carlskrona ifrån 17 Februari, samt ett från blt.se när hon avgick från Karlskrona i lördags.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

HMS Carlskrona nu i Röda havet

 

Röda Havet

 

/Per

 

 

 

 

--

Someone ought to post the following warning on the docks where the pirates tie up:

 

WARNING: DO NOT SHOOT AT THE HAZE GRAY COLORED SHIPS! THEY SHOOT BACK.

- SMS12

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

2 frågor...

 

Om man trycker in mycket folk på karlskrona hur många får plats??

 

Hur högt och stort är de gamla mindäcken och kan dessa göras större utan att kompromissa med antalet som bor ombord??

Det finns 186 kojplatser ombord, dock har man haft hela 208 man förlaggda ombord under en av dom första långresorna. Detta var dock ingen succè, och har därefter inte upprepats!

Minrälsarna sträcker sig ursprungligen över ca 2/3 av fartygets längd på mindäck, och det är normal takhöjd - d.v.s. runt 2,5 meter från durk till underdurk (om jag inte missminner mig!). För att bättre kunna genomföra utbildning av kadetter, så är dock den förligaste 1/3 av minrälsen överbyggd av diverse lektionssalar och expeditioner. Dessa byggdes ovanpå minrälsen och kunde snabbt rivas ut vid en beredskapshöjning.

Numera (sedan HTM 2002!) så är stora delar av mindäck i allt väsentligt borta, man har istället byggt in nya stabsutrymmen och en stor sopstation, är dock osäker på om dessa är byggda ovanpå rälsen likt lektionssalarna, eller om det är en permanent installation. Minrälsen är ju dock onödig idag ändå, då regeringen i all sin visdom har beslutat att sjöminsystemet ska avvecklas. Ett fullständigt vansinnigt beslut, då det inte finns något billigare och effektivare sätt att neka en motståndare tillträde till ett område... :D

Link to comment
Share on other sites

Minrälsarna sträcker sig ursprungligen över ca 2/3 av fartygets längd på mindäck, och det är normal takhöjd - d.v.s. runt 2,5 meter från durk till underdurk (om jag inte missminner mig!). För att bättre kunna genomföra utbildning av kadetter, så är dock den förligaste 1/3 av minrälsen överbyggd av diverse lektionssalar och expeditioner. Dessa byggdes ovanpå minrälsen och kunde snabbt rivas ut vid en beredskapshöjning.

Numera (sedan HTM 2002!) så är stora delar av mindäck i allt väsentligt borta, man har istället byggt in nya stabsutrymmen och en stor sopstation, är dock osäker på om dessa är byggda ovanpå rälsen likt lektionssalarna, eller om det är en permanent installation. Minrälsen är ju dock onödig idag ändå, då regeringen i all sin visdom har beslutat att sjöminsystemet ska avvecklas. Ett fullständigt vansinnigt beslut, då det inte finns något billigare och effektivare sätt att neka en motståndare tillträde till ett område... :D

 

Angående minkapaciteten så är den enda siffra jag sett för hur många minor som Carlskrona kan medföra 105 st stora minor. Denna siffra har varit gällande i alla öppna källor ända sedan Carlskrona var ny, så jag förmodar att den gäller hennes originalutförande (dvs. med oinskränkt mindäck). 105 minor är (eller var) en imponerande minlast i jmf med den som våra smärre stridsfartyg kunde medföra, men knappast i jmf med minfartygen av Älvsborgklassen. Äbg och Vbg kunde enligt öppna källor som minfartyg medföra 300 minor, dvs. uppenbarligen nästan tre ggr så många som Carlskrona. Har ofta undrat vad den stora skillnaden kan bero på. Rimligtvis borde väl Carlskrona ha kunnat medföra fler minor med tanke på hennes storlek?

 

/Per

 

 

 

--

In the 13th century, Mongolia had the largest and most powerful navy in the world. Today, the Mongolian Navy has three boats, two guns, one engine, and seven sailors (only one of whom can swim).

 

- Carambol

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Minrälsen är ju dock onödig idag ändå, då regeringen i all sin visdom har beslutat att sjöminsystemet ska avvecklas. Ett fullständigt vansinnigt beslut, då det inte finns något billigare och effektivare sätt att neka en motståndare tillträde till ett område... :banghead:

 

 

Så det är egentligen den stora anledningen till att man har avskaffat alla större minfartyf med undantag av isbrytarna :)

 

Okej.,...

Låter ju... Sunt.....

 

Men om vi inte skal lägga minor varför skall vi jaga dem *IRONI*

 

Frågorna grundar sig i en "vansinnig" ide om man skulle kunna modda Carlskrona till något "lätt amfibieunderstödsfartyg" min vansinniga tanke byggde på att man skulle kunna lyfta in Stridsbåt 90 på mindäck och förlägga 300+ (exl manskap för att drifta Carlskrona). Ja jag vet att helikopterkapaciteten skulle "bli sådär" men som sagt en vansinnig tanke i grunden som faller på de existerande förutsättningarna...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
Ganska ont om nyheter om HMS Carlskrona den senaste tiden, [...]

 

Är det inte över lag anmärkningsvärt tyst om den här mission i framför allt svenska medier? Sverige har chefskapet för EU:s första sjömilitära insats. En svensk amiral för befäl över en internationell sjöstyrka som skipar rätt ute på världshaven - det måste vara hur länge som helst sedan det hände sist, om det över huvud taget har förekommit i historien (vi har väl inte ens haft en sjögående amiral hemma i Sverige sedan kustflottan upphörde för tio år sedan). Inte ens på Försvarsmaktens egen webbplats gör man något större nummer av den saken. Varför är det så tyst?

Link to comment
Share on other sites

Är det inte över lag anmärkningsvärt tyst om den här mission i framför allt svenska medier? Sverige har chefskapet för EU:s första sjömilitära insats. En svensk amiral för befäl över en internationell sjöstyrka som skipar rätt ute på världshaven - det måste vara hur länge som helst sedan det hände sist, om det över huvud taget har förekommit i historien (vi har väl inte ens haft en sjögående amiral hemma i Sverige sedan kustflottan upphörde för tio år sedan). Inte ens på Försvarsmaktens egen webbplats gör man något större nummer av den saken. Varför är det så tyst?

 

Äh nyhetsmedia har inte lyckats hitta "Sverige för USAs imperialistiska krig"-vinkeln ännu bara... det kommer kanske om tillräckligt många experter (läs:bloggare) påpekar att så är fallet för TV4/SVT/SR:s eminenta grävreportrar. Att hjälpsändningar når fram tack vare HMS Carlskrona är ju totalt ointressant.

 

Annars så kommer det ju faktiskt uppdateringar på FMs webb när något av större intresse hänt. Lokaltidningar kanske inte heller har de resurser som krävs för fysiska besök...

Link to comment
Share on other sites

Är det inte över lag anmärkningsvärt tyst om den här mission i framför allt svenska medier? Sverige har chefskapet för EU:s första sjömilitära insats. En svensk amiral för befäl över en internationell sjöstyrka som skipar rätt ute på världshaven - det måste vara hur länge som helst sedan det hände sist, om det över huvud taget har förekommit i historien (vi har väl inte ens haft en sjögående amiral hemma i Sverige sedan kustflottan upphörde för tio år sedan). Inte ens på Försvarsmaktens egen webbplats gör man något större nummer av den saken. Varför är det så tyst?

 

Äh nyhetsmedia har inte lyckats hitta "Sverige för USAs imperialistiska krig"-vinkeln ännu bara... det kommer kanske om tillräckligt många experter (läs:bloggare) påpekar att så är fallet för TV4/SVT/SR:s eminenta grävreportrar. Att hjälpsändningar når fram tack vare HMS Carlskrona är ju totalt ointressant.

 

Annars så kommer det ju faktiskt uppdateringar på FMs webb när något av större intresse hänt. Lokaltidningar kanske inte heller har de resurser som krävs för fysiska besök...

 

FM info brukar flyga ner media någon gång under varje mission och då har även Knäckebröhults Dagblad möjlighet att skica med en reporter

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Man blir så glad över att våra sjömän gör nytta:

 

http://shipgaz.com/news/top20/top3_news.php

 

On 24 September, the crew members on the EU NAVFOR Swedish ship HMS Carlskrona, found a small merchant ship, so called dhow, that seemed to be drifting with the wind in the wast part of the Gulf of Aden.

 

:navy:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

HMS Carlskrona lämnade nyligen Sicilien och beräknas anlända Karlskrona Söndag 20101205 10.00.

 

Hon passerar just nu mellan Dover och Calais i engelska kanalen. Från nordost passerar samtidigt det engelska hangarfartyget HMS Ark Royal i hög fart genom kanalen, förmodligen på sin sista resa.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

HMS Carlskrona lämnade nyligen Sicilien och beräknas anlända Karlskrona Söndag 20101205 10.00.

 

Enligt AIS-kartan så befann sig Carlskrona vid 4-tiden i morse i Hanöbukten ca 40 km S Karlshamn. Varför skulle man vilja vänta med att anlända till Karlskrona förrän i morgon fm? Vill man bedriva övningar först i Hanöbukten, eller kommer man kanske att angöra Karlskrona senare idag?

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

Media hälsas välkomna till Karlskrona örlogshamn söndagen den 5 december

klockan 0930

 

Program i stort:

0930 Samling utanför vakten vid örlogshamnen i Karlskrona, ackreditering.

1000 Fartyget förtöjer, möjlighet att gå ombord och tala med besättningen

1100-1130 Pressmöte med bland annat Fartygschef Håkan Nilsson, Överbefälhavare Sverker Göranson och Försvarsmaktens insatschef Anders Lindström

1400 Medaljceremoni i Amiralitetskyrkan Karlskrona (Ändrad plats)

För vidare planering önskar vi svar om deltagande senast klockan 1200 fredagen den tredje december. Ange namn, vilken media ni tillhör och om ni önskar intervjua någon särskild.

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/forsvarsmakten/pressrelease/view/hms-carlskrona-aater-till-sverige-535043

Link to comment
Share on other sites

Media hälsas välkomna till Karlskrona örlogshamn söndagen den 5 december

klockan 0930

 

Program i stort:

0930 Samling utanför vakten vid örlogshamnen i Karlskrona, ackreditering.

1000 Fartyget förtöjer, möjlighet att gå ombord och tala med besättningen

1100-1130 Pressmöte med bland annat Fartygschef Håkan Nilsson, Överbefälhavare Sverker Göranson och Försvarsmaktens insatschef Anders Lindström

1400 Medaljceremoni i Amiralitetskyrkan Karlskrona (Ändrad plats)

För vidare planering önskar vi svar om deltagande senast klockan 1200 fredagen den tredje december. Ange namn, vilken media ni tillhör och om ni önskar intervjua någon särskild.

http://www.mynewsdes...-sverige-535043

 

Bara media, inte allmänheten då? sad.gif

Link to comment
Share on other sites

HMS Carlskrona tillbaka efter piratjakten

 

För nästan nio månader sedan la HMS Carlskrona ut från kaj i Karlskrona.

I dag klockan 10.00 anlöpte hon Örlogshamnen igen till ivrigt väntande anhöriga.

 

Hej Karlskrona, ropade en högtalarrösten från fartyget.

– Alla med hemlängtan räcker upp en hand.

På fartyget stod besättningen på 105 man och kvinnor uppradade. Alla räckte upp en hand i luften.

På kajen stod anhöriga i minusgrader och snålblåst och vinkade tillbaka.

Sedan april har HMS Carlskrona gjort Somalias farvatten säkrare från pirater.

 

Marita Kangestad

[email protected]

 

Nån som vet hur lång hemlängtan är efter nästan 9 månaders frånvaro?

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Nja, det finns ett antal olika versioner av formeln beroende på vem man frågar. Jag har försökt snoka rätt på den i flera år utan att hitta en slutgiltig och fastställd variant. Vad jag hört själv så ska besättningens storlek definitivt ingå i formeln. Vissa hävdar att avverkad distans och antal besökta kontinenter också ska ingå. Jag tror att varje lands flotta har sin egen version så vi kan nog sluta spekulera tills någon hittar den äldsta kända formeln.

 

En trevlig tradition är det i alla händelser och jag har "hissat" en på robotbåten Strömstad en gång i tiden efter en lång sejour på väst- och sydkusten. Sekonden hittade en formel och lät sy upp en i Karlskrona innan vi gick hem till Hårsfjärden. Den formeln innehöll avverkad distans och eftersom vi farit omkring i stort sett varje dag under 6 veckor blir det ganska många distansminuter. Vimpeln blev flera meter lång så vi stoppade ute på Mysingen där jag fick fälla styrbords kortvågsantenn och fästa den i toppen för att den inte skulle nå ner till däcket.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

HMS Carlskrona tillbaka efter piratjakten

 

För nästan nio månader sedan la HMS Carlskrona ut från kaj i Karlskrona.

I dag klockan 10.00 anlöpte hon Örlogshamnen igen till ivrigt väntande anhöriga.

 

Hej Karlskrona, ropade en högtalarrösten från fartyget.

Alla med hemlängtan räcker upp en hand.

På fartyget stod besättningen på 105 man och kvinnor uppradade. Alla räckte upp en hand i luften.

På kajen stod anhöriga i minusgrader och snålblåst och vinkade tillbaka.

Sedan april har HMS Carlskrona gjort Somalias farvatten säkrare från pirater.

 

Marita Kangestad

[email protected]

 

Nån som vet hur lång hemlängtan är efter nästan 9 månaders frånvaro?

 

/Per

Ckr hemlängtan som hissades den 5 december var 80,5 meter.

/G.L.

 

dsc07934hb.th.jpg

(Lade till en bild)

Edited by Göta Lejon
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...