Jump to content
Sign in to follow this  
sleget

HMS Carlskrona

Recommended Posts

Vad betyder P:et?

Patrullfartyg! Den utländska benämningen är OPV, Offshore Patrol Vessel...

Om TSKP på Carlskrona och Visby varför har man inte satsat på en eller ett par RWS som förmodligen ger ökat personskydd, optiska fördelar för identifiering och inmätning och bättre stabilitet ? Enligt tex Kongsberg kan man även länka flera system med Naval Protector.

http://www.kongsberg.com/en/KPS/Products/R...aPROTECTOR.aspx

Vi testade väl Lemur på Stridsbåt ett tag så ett helt nytt område är det inte.

Om TSKP på Carlskrona och Visby varför har man inte satsat på en eller ett par RWS som förmodligen ger ökat personskydd, optiska fördelar för identifiering och inmätning och bättre stabilitet ? Enligt tex Kongsberg kan man även länka flera system med Naval Protector.

http://www.kongsberg.com/en/KPS/Products/R...aPROTECTOR.aspx

Vi testade väl Lemur på Stridsbåt ett tag så ett helt nytt område är det inte.

Kostnad.

En T-Ksp kostar säkert inte nämnvärt mycket mer än 100000kr medan ett RWS system både kräver mycket mer kostnader i installation (en ksp kan du ju i princip hänga på relingen om man hårddrar det) och säkerligen kostar ett antal miljoner extra.

Så vitt jag vet har inte ens jänkarna gjort på det sättet. Dessutom kan jag tänka mig, nu är jag inte flottist så kan ha fel, att ksp-skytten även agerar observatör (eller vad det nu kan tänkas kallas) och optiskt övervakar havet där han står vilket är svårt att göra på ett bra sätt med en RWS även om det går.

Sen tror jag knappast att personskyddet spelar så stor roll, eventuella fiender åker runt i små instabila jollar så deras kapacitet att träffa något är nog högst begränsad.

Betänk att det här projektet är bråttom som tusan att få klart. Att hänga på saker som inte är klara eller provade görs bara för sådant där det är absolut nödvändigt, för att kunna få allt driftsatt i tid för insats.

Ny bild på HMS Carlskrona på provtur utanför Karlskrona den 14 Jan.

marinetraffic.com: HMS Carlskrona

Man kan notera att även den aktra 40 mm pjäsen m/48 bytts ut mot den nyare versionen med stealthkupol. Även aktra eldledningsradarn verkar vara kvar, trots reduceringen av det aktra artilleriet som gjordes vid ombyggnaden 2002.

/Per

Det går framåt! Senaste nytt... :Malaj:

Roligt att FM verkar ha bestämt sig att Carlskrona ska medföra en HKP 15, men hur ska helikoptern kunna skyddas mot vädrets makter utan en hangar? Eller ska man sätta upp nån form av tillfällig ihopfällbar hangar? Kanske den tidvis ska baseras eller härbärgeras ombord på andra EU fartyg med hangar? En helikopter som står helt oskyddad på en platta har väl sämre tillgänglighet och uthållighet än en som står skyddad i en hangar, eftersom man inte kan underhålla helikoptern lika bra? Kommer den att behöva flygas i land för underhåll? Vid en kraftig storm, finns det inte risk att helikoptern blåser överbord om den står oskyddad på plattan i aktern?

Sen har jag funderat en del på var jag läst om de renoverade och moderniserade 40 mm pjäserna som Carlskrona m fl nu fått. Hittade ett par norska PDF:er som beskriver hur man moderniserar Boforspjäserna i Norge. Jag tror att de svenska pjäserna är modifierade på ungefär samma sätt (men med en mer utpräglad stealthkupol), men finns det någon som kan bekräfta detta? Tyvärr finns ingen uppgift om eldhastighet, men den borde väl vara antingen 300 eller möjligen 330 sk/min.

Oppgradering-Marine-01.pdf

IC presentasjon 07.pdf

/Per

--

Enklaste sättet att vika ihop en vägkarta igen är på något annat sätt.

Edited by Perman

HMS Carlskrona: Ship Photos

Har Carlskrona målats om också? Det ser ut som om hon har en ganska ljust sandgul nyans nu på nytagna bilder, eller är det bara solljuset som lurar ögat (och kameran)?

/Per

Ser mer ut som ljuset tycker jag.

Kan bekräfta att Carlskrona målats om, men i samma grå som fanns tidigare. Alltså bara solljuset som lurar dig.

Kan bekräfta att Carlskrona målats om, men i samma grå som fanns tidigare. Alltså bara solljuset som lurar dig.

Tack för infon! Hur som helst så tycker jag hon ser ganska fin ut nu med de nya pjäserna. :baskerPa:

/Per

--

Visdomsord från Falstaff, Fakir:

"Vatten är ett farligt gift, vilket omger Visby stift."

Om det finns plats att operera med två HKP 15 ombord samtidigt på HMS Carlskrona så borde det väl också gå att bygga nån sorts temporär teleskopisk hangar i främre delen av plattan? Detta i så fall för att öka tillgängligheten och uthålligheten på helikoptersystemet under den kommande missionen.

Nån som törs gissa hur många ksp som Carlskrona kommer att utrustas med nu? :-PTrossö fick ju fyra tunga och tio lätta förra året tror jag, och det lär väl inte bli färre på Carlskrona skulle jag tro. Sedan får hon väl några RIBs också, även om hon redan har ganska gott om båtar. Hon har ju bl a en STRB 90 E tror jag. Kanske är det den som kommer att användas för bordningar och omhändertagande i första hand?

/Per

Edited by Perman

Om det finns plats att operera med två HKP 15 ombord samtidigt på HMS Carlskrona så borde det väl också gå att bygga nån sorts temporär teleskopisk hangar i främre delen av plattan? Detta i så fall för att öka tillgängligheten och uthålligheten på helikoptersystemet under den kommande missionen.

Nån som törs gissa hur många ksp som Carlskrona kommer att utrustas med nu? :)Trossö fick ju fyra tunga och tio lätta förra året tror jag, och det lär väl inte bli färre på Carlskrona skulle jag tro. Sedan får hon väl några RIBs också, även om hon redan har ganska gott om båtar. Hon har ju bl a en STRB 90 E tror jag. Kanske är det den som kommer att användas för bordningar och omhändertagande i första hand?

/Per

Nån enkelbåt finns det inte ombord på Ckr, det har det inte funnits sedan HTM:en 2002. Det fanns inte längre plats för den då helikopterdäck byggdes ut, istället har hon haft en specialbyggd Storebro workboat (allmänt känd som den fula lilla ankungen!)! Då ankungen är ökänd för att vara hemsk i sjön så har man inför missonen nu införskaffat en rejäl RHIB (denna har kört provturer på västkusten dom senaste veckorna!).

Det är heller inte fullt så enkelt att bygga nån hangar akter om överbyggnaden, detta då delar av fartygets helikopterlandningsystem (bl.a. horisontreferensindikatorn!) sitter där den aktra 57mm pjäsen satt. En hangar skulle således dölja dessa tämmeligen viktiga apparater.

Angående KSP:na så skulle jag gissa på att man kommer ha ungefär samma antal som Trossö. Ser inte riktigt varför man skulle behöva fler då Ckr tillskillnad från Trö också har tre kanoner att jobba med... :baskerPa:

Det är heller inte fullt så enkelt att bygga nån hangar akter om överbyggnaden, detta då delar av fartygets helikopterlandningsystem (bl.a. horisontreferensindikatorn!) sitter där den aktra 57mm pjäsen satt. En hangar skulle således dölja dessa tämmeligen viktiga apparater.

Ok, så en eventuell hangar skulle förmodligen då kräva att man tog bort även den aktra 40 mm pjäsen med tillhörande eldledning. Det kanske vore ett alltför högt pris att betala...

Det kan väl knappast vara så att man planerar för att ta med två helikoptrar? En enda helikopter i området är ju en väldigt sårbar resurs. På nåt sätt gissar jag att det ändå kommer att finnas en reservmaskin någorlunda tillgänglig nånstans. En helikopter kvar ombord på främre delen av plattan hela tiden borde dock ställa till det om Carlskrona måste ta emot en större utländsk helikopter under missionen.

Jag vill minnas att man från början utrustade Carlskrona med två stridsledningscentraler, en som såg ut som den i robotbåtarna och en annan som såg ut som den i patrullbåtarna, och att en 57 mm och en 40 mm var kopplade till var och en av dessa. Finns dessa kvar idag trots att varken robotbåtarna eller patrullbåtarna finns kvar? Eller det kanske var just dessa man gjorde om i den stora ombyggnationen 2002?

Carlskronas hemsida på svenska wikipedia verkar ha uppdaterats ordentligt nu, vilket är trevligt: HMS Carlskrona (P04)

(De ombyggda och nyrenoverade 40 mm pjäserna heter dock 4048 EL eller nåt sånt.)

/Per

Edited by Perman

Jag trodde ni dammsög allt på nätet om Carlskrona men ser att det saknas två intressanta länkar iaf :)

Helikopter 15 ska baseras ombord och därför har tankningsutrustning installerats. Inflygningshjälpmedlen för att medge landning i mörker och dåligt väder finns nu också på fartyget. Verifiering av hela helikopterfunktionen genomförs nu, samtidigt som piloter och markpersonal utbildas.

Under uppdraget i Adenviken kommer fartyget att ha en bordningsstyrka ombord. För att denna styrka ska kunna utföra sina uppgifter har en ny snabbgående dieseldriven RIB-båt anskaffats tillsammans med en ny dävert. Runtom fartyget har fästen för kulsprutor monterats med ballistiskt skydd för skyttarna. Fartyget har även föreberetts för att hantera omhändertagna pirater.

HMS Carlskrona har sedan tidigare en kvalificerad sjukvårdsavdelning. Denna har moderniserats, dessutom har en patienthiss installerats för att möjliggöra patienttransport till och från helikopterplattan.

http://www.fmv.se/WmTemplates/page.aspx?id=5042

Obs! bilder.

http://sollyckan.bloggplatsen.se/2010/02/1...hms-carlskrona/

Jag vill minnas att man från början utrustade Carlskrona med två stridsledningscentraler, en som såg ut som den i robotbåtarna och en annan som såg ut som den i patrullbåtarna, och att en 57 mm och en 40 mm var kopplade till var och en av dessa. Finns dessa kvar idag trots att varken robotbåtarna eller patrullbåtarna finns kvar? Eller det kanske var just dessa man gjorde om i den stora ombyggnationen 2002?

Carlskrona byggdes med EN SLC som kunde delas av på mitten med ett draperi. I den ena delen fanns då ARTE 726 (Ptrb) och i den andra MARIL 880 (Rbb), det ena systemet var kopplat till det förliga siktet och den andra till det aktra. På detta viset kunde kadetterna öva mot varandra men också öva mot sin respektive fartygstyp. Denna lösningen är nu borttagen och ersatt med Cetris light, ett lösning liknande det ombord på Sto/Mmö. Ingenting vitalt gjordes i SLC vid HTM:en...

@Karl_P - Det är en något missvisande artikel, eftersom bunkringsutrustning och inflygningssystem för mörkerlandning av helikopter installerades redan vid HTM:en 2002. Ckr blev faktiskt certifierad som flygplats redan våren 2003...

Edited by PB-Syte

Från Blekinge Läns Tidnings nätupplaga:

blt.se: Regeringen beslutade om HMS Carlskrona

Regeringen beslutade om HMS Carlskrona

Karlskrona 2010-03-04 | Uppdaterad 2010-03-04

Regeringen tog i dag formellt beslut om att Försvarsmakten även i år ska delta i EU:s marina insats Atalanta utanför Somalias kust. HMS Carlskrona inleder sitt uppdrag i mitten av april.

Den svenska insatsen planeras pågå under sex månader. Bidraget kommer att bestå av HMS Carlskrona med bland annat en helikopterenhet och en säkrings- och bordningsstyrka ombord. Personalstyrkan kan komma att uppgå till cirka 175 personer.

Sverige kommer under de första fyra månaderna, april till augusti, även att ha ledningsansvaret för Operation Atalantas styrkehögkvarter, (FHQ). Det innebär att en svensk amiral kommer att vara styrkechef och leda styrkehögkvarteret, placerat ombord på HMS Carlskrona.

HMS Carlskona ska genom eskortering trygga World Food Programs, WFP, humanitära hjälpsändningar till Somalia. Närvaron bedöms även underlätta för övrig handelssjöfart i området.

Jens Olander

[email protected]

/Per

Edited by Perman

nyteknik.se: HMS Carlskrona rustad för att leda piratjakten

HMS Carlskrona rustad för att leda piratjakten

Av: Lars Anders Karlberg

Publicerad idag, 12:44

Nu är det formellt klart att det svenska stridsfartyget HMS Carlskrona ska leda EU:s piratjakt utanför Somalias kust. Carlskrona ska kunna bära både en svensk helikopter och en snabbgående båt för piratjakten.

carlskrona64160575a.jpg

HMS Carlskrona redo för Adenviken. Kastar loss på lördag den 13 mars. Foto: Peter Nilsson Kockums

Regeringen fattade det formella beslutet i torsdags att den svenska försvarsmakten ska delta i EU:s marina insats Operation Atalanta utanför Somalias kust.

På lördag kastar HMS Carlskrona loss från hemmahamnen i Karlskrona för att ge sig ned mot Adenviken.

Högkvarteret på Carlskrona

Under ett halvår från den 13 april ska det nyrustade krigsfartyget med 165 personers besättning plus en helikopterenhet från försvarets helikopterflottilj och en säkrings- och bordningsstyrka delta i den EU-ledda piratjakten Operation Atalanta.

De första fyra månaderna kommer den svenska styrkan under ledning av flottiljamiralen Jan Thörnqvist att ha ledningsansvaret för hela Operation Atalanta.

Sverige ska också delta med ett sjöövervakningsfartyg från Kustbevakningen.

Sjukhus, kulsprutor och helikopter

Under hösten har HMS Carlskrona genomgått en total översyn i Oscarsdockan på Karlskronavarvet.

Allt som varit slitet i maskineriet har bytts ut, en ny manöverbrygga har byggt och ett nytt ledningssystem har installerats.

HMS Carlskrona har också utrustats med ett helt nytt akutsjukhus i miniformat.

För att jaga pirater och skydda sig mot piraternas eventuella beskjutning har HMS Carlskrona ett antal tunga kulsprutor för närstrid som ett komplement till fartygets ordinarie 57 millimeterskanoner.

I piratjakten ingår också försvarets nya Helikopter 15, som är anspassad att operera från fartyg, samt en snabbgående piratjägarbåt som sjösätts med en nybyggd dävert.

HMS Carlskrona har byggts om så att helikoptern kan tankas, landa och lyfta från fartygets däck och att den kan surras när den inte är i luften.

Observera att videoklippet som man refererar till i slutet är det gamla klippet från SVT i höstas, så det är inget nytt där tyvärr. Det hade ju annars varit kul att fått sett de senaste modifieringarna på Carlskrona. Bl a har det ju talats om ballistiskt skydd för ksp-bemanningarna.

Mig veterligen så är det inget sjöövervakningsfartyg från Kustbevakningen som ska delta i operation Atalanta, men däremot ett sjöövervakningsflygplan.

/Per

Härligt!

Åkte man med helikoptern pålastad nu eller hoppar den på senare ?

Här är ett par dåliga webkamerabilder från mynningen av Kielkanalen vid Brunsbüttel när hon lämnade slussen precis nyss. Så vitt jag kan se så har hon ingen helikopter på plattan, så de bägge maskinerna måste transporteras ner på annat sätt. Ganska kul när man kan följa Carlskrona live på en webkamera.

ucanew2.jpg

ucanew3.jpg

/Per

Edited by Perman

Härligt!

Åkte man med helikoptern pålastad nu eller hoppar den på senare ?

Här är ett par dåliga webkamerabilder från mynningen av Kielkanalen vid Brunsbüttel när hon lämnade slussen precis nyss. Så vitt jag kan se så har hon ingen helikopter på plattan, så de bägge maskinerna måste transporteras ner på annat sätt. Ganska kul när man kan följa Carlskrona live på en webkamera.

ucanew2.jpg

ucanew3.jpg

/Per

På den sista bilden ser det ju faktiskt ut som att det står något på akterdäck.

På den sista bilden ser det ju faktiskt ut som att det står något på akterdäck.

Här är några bättre bilder som någon lagt upp på marinetraffic.com från hennes position i Kielkanalen ca 2,5 timme tidigare som verkar bekräfta att hon inte har någon helikopter ombord. Det man såg på akterdäck på min förra webkamerabild var förmodligen en kran eller nåt annat.

marinetraffic.com: HMS CARLSKRONA photos

Vad som kanske är mer förvånade är väl att hon till synes inte verkar ha några extra positioner för tunga kulsprutor. Det har ju talats om att hon skulle få sådana med ballistiskt skydd. Eller är det nåt som jag missat?

/Per

Edit: Här är ytterligare en webkamerabild från när hon passerade hamnen i Cuxhaven nyss:

cam02.jpg

Edited by Perman

Najs bilder.

Vad jag minns av tidigare länkar så ska en helikopter skickas ned med fraktflyg men den andra skulle åka med. Tror ni dom flyger ner den till sydeuropa och sen hoppar på innan tex Suezkanalen?

HMS Carlskrona medför inga helikoptrar under transporten ner till missionsområdet. De kommer att transporteras ner på annat sätt. Fartyget kommer att rustas så som angetts på mil.se och i andra öppna källor.

Jag försökte förtvivlat få familjen att slå på datorn i samband med inloppet till Kielkanalen, men just då skymdes vi av en stor fläskig containerbåt så min lilla vinkning blev inte av, annars hade det varit en kul grej om man synts till på däck och samtidigt pratat med dem där hemma på mobilen. Kamera två och fyra var ur drift i morse så jag brydde mig inte om att ringa hem något mer...

Just nu gungar det ganska hyfsat på Nordsjön. Stay tuned!

HMS Carlskrona medför inga helikoptrar under transporten ner till missionsområdet. De kommer att transporteras ner på annat sätt. Fartyget kommer att rustas så som angetts på mil.se och i andra öppna källor.

Jag försökte förtvivlat få familjen att slå på datorn i samband med inloppet till Kielkanalen, men just då skymdes vi av en stor fläskig containerbåt så min lilla vinkning blev inte av, annars hade det varit en kul grej om man synts till på däck och samtidigt pratat med dem där hemma på mobilen. Kamera två och fyra var ur drift i morse så jag brydde mig inte om att ringa hem något mer...

Tack för infon! Kul att det är någon från forumet som är med ombord. Ni har väl inte glömt sjösjukepillren hoppas jag... ;-)

Bon voyage!

/Per

Tack för infon! Kul att det är någon från forumet som är med ombord. Ni har väl inte glömt sjösjukepillren hoppas jag... ;-)

Bon voyage!

/Per

Det kräks undan en del as we speak, så att säga. ;-) Många har offrat hela middagen till Kung Neptun. Ett hett tips mot sjösjuka, som funkar i alla lägen, är en bit rå ingefära som en snuspris under läppen. Men ingen verkar lyssna.... Jag mår emellertid som en liten prins!