Jump to content

HMS Carlskrona


sleget

Recommended Posts

Carlskrona hade kunna göra bättre nytta i insatsförsvaret, som lednings och stödfartyg.

 

Som signalspaningsfartyg blir hon lite stor för Östersjön. Dock hade det blivit för dyrt att bygga om henne till fullfjädrat stödfartyg som Trossö, och Trossö till signalspaningsfartyg.

 

Stora fördelen är att du kan smyga ner långt innan missionen är verklighet ligga utanför TVG och bygga upp ett digert underrättelseunderlag för de pojkar och flickor som skall sändas ner, dessutom så kan detta göras helt osanktionerat från internationella samfund, och tom ge underlag till dessa samfunds beslut.

 

Alltså..

Jag kan den ena delen av detta men har vaga kunskaper på detaljnivå avseende hur Carlskrona ser ut så jag frågar och litar på din.

 

Kan man modda mindäck UTAN att ta bort HKP däck så att luckorna på aktern kan göras stora nog att ta emot 20 fots container??

Finns det verkligen plats för alla anteenner?? I min värld så ser det inte ut att vara lika lätt att montera ett väderskydd på henne som Orion..

 

Men ni missar en av fördelarna med Carlskrona...

Hon kan ligga ute i Norra ishavet och lyssna vid murmansk också...

Det borde kunna ge en del intressanta saker...

 

Sedán...

Alarmklocke funktionen kan man GARANTERAT lösa under en begränsad tid...

Vill du höra mina tankar om det så dra ett PM... Det ligger i min värld på gränsen vad som kanske bör pratas öppet (även om det bara är mina tankar och ideer).

 

Min tanke med frågorna är i princip mot samma sak..

Kan du få in container på mindäck..

Så får man plötsligt ett MYCKET flexibelt fartyg som kankse kan användas till mer än SIGINT.

 

TYVÄRR¨får jag säga att jag tror inte vi kommer se Carlskrona eller något annat fartyg utanför kusten av ett land där det KANSKE skall sättas in en operation. Detta då den politiska klimtatet i sverige hindrar sådana operationer..

MEN NU säger jag en sak som jag vet kan hoppa upp och bita mig... ,O

Link to comment
Share on other sites

Efter lite fundering har jag svängt, och vi äntligen börjat spela i de stora ländernas liga med en global signalspaningsresurs. Tyvärr ännu bara ett fartyg.

 

Dock tycker jag det är synd och tragiskt att långresan är borta

Edited by Psilander
Link to comment
Share on other sites

Ja då var ödet med HMS Carlskrona fastslaget, hon tar över som signalspaningsfartyg när HMS Orion går i pension.

Redigt stort signalspaningsfartyg hon kommer att bli, går nog att trycka in både det ena och det andra inom hennes skrov.

 

Carlskronas framtid tryggad - blir spaningsfartyg

 

Jag har då bara en fråga, era komentarer på detta?

 

Härligt låter som en mycket bra lösning.

Link to comment
Share on other sites

Just Carlskrona har så mycket tradition i sig så det är bra att hon inte säljs ut eller skrotas utan får vara kvar ett tag till.

 

Hoppas bara att de får till byggantionen bättre än på Orion som inte går att kalla vacker i något hänseende.

Link to comment
Share on other sites

På tiden att hon tas ur tjänst! Hoppas att beslut om total avveckling/skrotning tas snarast. Bedrövligt med den senaste "ombyggnaden" - 225 mkr rätt ner i avloppet...

 

Hmm tiden fram till skrotningsbeslut kommer nog snabbare än du tror, tyvärr.

 

Är beslutet som Spaningsfartyg klubbat och klart ännu, detta KAN innebära mer pengar i avloppet.För om 5 år kommer ett nytt beslut som säger "Skrotning".

Edited by Ghostman
Link to comment
Share on other sites

På tiden att hon tas ur tjänst! Hoppas att beslut om total avveckling/skrotning tas snarast. Bedrövligt med den senaste "ombyggnaden" - 225 mkr rätt ner i avloppet...

 

Hmm tiden fram till skrotningsbeslut kommer nog snabbare än du tror, tyvärr.

 

Är beslutet som Spaningsfartyg klubbat och klart ännu, detta KAN innebära mer pengar i avloppet.För om 5 år kommer ett nytt beslut som säger "Skrotning".

 

 

Ironi i första inlägget? :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

På tiden att hon tas ur tjänst! Hoppas att beslut om total avveckling/skrotning tas snarast. Bedrövligt med den senaste "ombyggnaden" - 225 mkr rätt ner i avloppet...

 

Hmm tiden fram till skrotningsbeslut kommer nog snabbare än du tror, tyvärr.

 

Är beslutet som Spaningsfartyg klubbat och klart ännu, detta KAN innebära mer pengar i avloppet.För om 5 år kommer ett nytt beslut som säger "Skrotning".

 

Läser du länken så får du svar!

 

- Det är det billigaste lösningen, säger marinchef Anders Grenstad till BLT. Beslutet som nyligen fattades av högkvartersledningen innebär att fartyget, som sedan några månader är lagd i malpåse vid kaj i Karlskrona, nu får nya uppgifter.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...
Nu verkar det hända grejor med Carlskrona, hon rustas för att avlösa korvetterna i Afrika när deras mission är slutförd.

 

Säger vem?, Källa?

Har flera olika källor.. Dels har jag kompisar som rustar henne och en släkting som har fått erbjudande om att segla som ELO ombord.

Link to comment
Share on other sites

Nu vill jag inte vara sån men en bättre källa än så måste nog redovisas innan jag tror på detta.

 

OT: vad gör en ELO? EldledareOppepå?

Släktingen är min far så jag kan säga att jag litar på källan.

 

All heder åt din far då!, men är du säker på att han finner det OK att du snackar om det här då?

Link to comment
Share on other sites

Nu vill jag inte vara sån men en bättre källa än så måste nog redovisas innan jag tror på detta.

 

OT: vad gör en ELO? EldledareOppepå?

Släktingen är min far så jag kan säga att jag litar på källan.

 

All heder åt din far då!, men är du säker på att han finner det OK att du snackar om det här då?

Det är officiella uppgifter så inga bekymmer...

Link to comment
Share on other sites

Men varför ska man skicka ner ett signalspaningsfartyg för att jaga pirater i fiskebåtar? Eller hon ska fungera som någon form av lednings/sambandsfartyg?

 

Ombyggnationen av Carlskrona till signalpaningsfartyg hann väl aldrig genomföras innan beslutet kom om att stoppa denna? Om Carlskrona ska till Somalia på mission så måste det vara för att avlösa Trossö som stödfartyg.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Men varför ska man skicka ner ett signalspaningsfartyg för att jaga pirater i fiskebåtar? Eller hon ska fungera som någon form av lednings/sambandsfartyg?

 

Ombyggnationen av Carlskrona till signalpaningsfartyg hann väl aldrig genomföras innan beslutet kom om att stoppa denna? Om Carlskrona ska till Somalia på mission så måste det vara för att avlösa Trossö som stödfartyg.

 

/Per

Men vad är då planerna med vår kära HMS Carlskrona, skrotning efter ev. insats eller inget beslut har blivit taget? Och ska de behålla HMS Orion som signalspaningsfartyg eller vi ska vara utan?

 

//lhenning

Link to comment
Share on other sites

Men varför ska man skicka ner ett signalspaningsfartyg för att jaga pirater i fiskebåtar? Eller hon ska fungera som någon form av lednings/sambandsfartyg?

 

Ombyggnationen av Carlskrona till signalpaningsfartyg hann väl aldrig genomföras innan beslutet kom om att stoppa denna? Om Carlskrona ska till Somalia på mission så måste det vara för att avlösa Trossö som stödfartyg.

 

/Per

Men vad är då planerna med vår kära HMS Carlskrona, skrotning efter ev. insats eller inget beslut har blivit taget? Och ska de behålla HMS Orion som signalspaningsfartyg eller vi ska vara utan?

 

//lhenning

 

Nytt signalspaningsfartyg ska vara införskaffat till 2014, så fram till dess torde Orion tuffa på.

Källa: Försvarsmaktens underlag för regeringens försvarspolitiska proposition 2009 / Regeringens proposition 2008/09:140 Ett användbart försvar

 

Vad som kommer hända med HMS Carlskrona verkar vara okänt fartyget nämns inte i något av dokumenten.

Link to comment
Share on other sites

Ett rykte som verkar vara vettigt är att HMS Visborg utrangeras inom några år, därefter blir HMS Trossö 4.sjöstrids lagfartyg och HMS Carlskrona blir 3.sjöstrids. Med tiden ersätts båda av L10.

 

Kan inte på något sätt styrka detta.

Link to comment
Share on other sites

Ytterligare ett RYKTE, (men bra källa) angående L10 är att MI hade fått pengar och godkännande att köpa in 1 st L10-fartyg. Detta strök dock regeringen senare, så i någon budget finns det antagligen en massa pengar över just nu.

 

Finns antagligen källor på detta i regeringsbeslut någonstans, men tyvärr har jag inte tiden att leta reda på det just nu.

Link to comment
Share on other sites

 

Fast det är som jag förstått det 2 olika frågor, den övning de nämner kommer enbart att innefatta amfibiekåren, de fick en inbjudan av den holländske marinkårschefen efter att denne varit på besök och sett den svenska bataljonen.

Link to comment
Share on other sites

 

Fast det är som jag förstått det 2 olika frågor, den övning de nämner kommer enbart att innefatta amfibiekåren, de fick en inbjudan av den holländske marinkårschefen efter att denne varit på besök och sett den svenska bataljonen.

 

 

Hur många L10 är det tänkt att köpa in??

Detta då man pratar om ett till varje Flotilj, skall det finnas ett för AMf med eller är de i såfall i läget att de får ta ett av lagfartygen??

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Nu verkar det hända grejor med Carlskrona, hon rustas för att avlösa korvetterna i Afrika när deras mission är slutförd.

 

Jaha du.

 

det är inte aktuellt att förlänga den pågående svenska insatsen, enligt försvarsminister Sten Tolgfors (M).

 

Jo, fast det sa dom ju om Libanon insatsen också! Och där blev ju som bekant en 02:a. Det smids förövrigt stora planer på MTK, och om dom får som dom vill så kommer ME att få både en 02:a och en 03:a. I höst är tanken att TRÖ ersätts utav CKR, och STO/MMÖ ersätts utav GLE/SVL - GLE/SVL ersätts i sin tur sedan av en av dom två först operativa VBY korvetterna tidigt under våren 2010... :)

Link to comment
Share on other sites

Kommer man verkligen att skicka ner två i princip nya VBY-korvetter på insats? Är man inte lite mer rädda om dessa, borde ju gå att skicka ner Stockholm och Malmö en vända till i så fall. Lite annat värde på dem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...