Cloudbuster Posted February 5, 2003 Report Share Posted February 5, 2003 Igår var en mycket speciell skoldag på en liten gymnasieskola i Malmö med ca 100 elever. En föredetta militär skulle nämligen hålla i en föreläsning om Källkritik. Denna ex militär var noga med att säga att han inte drog sig för att skrika på elever som inte lyssnade. Allting började bra och alla lyssnade, men när två typer inte kunde hålla sig längre(behöver inte nämna vad det är för typer) så började dom prata med varandra. Jag citierar "Du där i luva! Omgruppering dit! Verkställ! Du där! Omgruppering till rektorn! Verkställ" Dom två typern såg ut som två röda orörliga frågetecken. Då skrev han ännu högre "Agera! Agera! Agera! Det märks att man avskaffat lumpen i Sverige!" Efter det så var alla tysta... Tänkte bara dela med mig av den upplevelse... Link to comment Share on other sites More sharing options...
ERI Posted February 5, 2003 Report Share Posted February 5, 2003 Igår var en mycket speciell skoldag på en liten gymnasieskola i Malmö med ca 100 elever. En föredetta militär skulle nämligen hålla i en föreläsning om Källkritik. Denna ex militär var noga med att säga att han inte drog sig för att skrika på elever som inte lyssnade. Allting började bra och alla lyssnade, men när två typer inte kunde hålla sig längre(behöver inte nämna vad det är för typer) så började dom prata med varandra. Jag citierar "Du där i luva! Omgruppering dit! Verkställ! Du där! Omgruppering till rektorn! Verkställ" Dom två typern såg ut som två röda orörliga frågetecken. Då skrev han ännu högre "Agera! Agera! Agera! Det märks att man avskaffat lumpen i Sverige!" Efter det så var alla tysta... Tänkte bara dela med mig av den upplevelse... Det är nog bra för vissa att få lite krav ställda på sig! ;) /ERI Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted February 5, 2003 Report Share Posted February 5, 2003 Yes, gott att höra... Min idé är att vi behöver lite av det militära i det civila, och lite av det civila i det militära... Att ställa krav är förbannat viktigt. Du vet inte om han kommer och föreläser någon annanstans? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted February 5, 2003 Report Share Posted February 5, 2003 Där ja. Så ska det se ut Ungtuppar ska sättas på plats Lite av det militära behövs verkligen i det civila. Doyles vision: Skoluniform, dageleven i klassen gör anmälan till läraren innan lektionen börjar Det skulle vara nåt det. Jag vill inte ha en tok-militär disciplin i skolan så att barnen går hem och gråter och inte vill gå i skolan och lära sig. Men en uppstramning skulle behövas. Skoluniform och anmälan innan lektionen börjar skulle vara utmärkt "7A närvarande 28, frånvarande 2, Kalle och Johan, sjuk i hemmet" Ok, anmälan kan vi väl skippa, men skoluniform är nåt jag vill se i svenska skolor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aron Posted February 5, 2003 Report Share Posted February 5, 2003 Vi hade en fd armékapten som lärare under högstadiet. Han körde lite med det militära stuket under lektionerna, vilket var bra enligt min åsikt, det var ju alltid uppstyrt under hans timmar. Bland annat så var vi tvugna att ställa oss upp och vara helt tysta när han kom in i salen osv. Lite knäppt då men när man väl ryckte in förstod man ju vart han hade fått allt ifrån. Håller absolut med om att det militära tänkandet bör med lagom mängd genomsyra det civila samhället. För mycket gnäll och bortförklaringar, Lös uppgiften! /Aron Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cloudbuster Posted February 5, 2003 Author Report Share Posted February 5, 2003 Han arbetar med Säkerhetspolitiska frågor i riksdagen eller något liknande... Jag tror inte att jag får skriva hans namn här, så jag gör inte det.... Han sa också nåt så här "Om Major XXX och Kapten Siewertz hade suttit där nere så hade jag inte vågat skicka ner dig där!" Ett stort leende mot rektorn och rektorn gav ett leende tillbaka. Rektorn är också en exofficer. Vad menade han med att man avskaffat lumpen i Sverige? Det har man ju inte... Ironi? Link to comment Share on other sites More sharing options...
snake Posted February 5, 2003 Report Share Posted February 5, 2003 Instämmer helt med övriga forummedlemmar....tycker det verkar som om skolan har blivit fruktansvärt "slapp", dvs ingen respekt för skolans personal, våld och hot är ju nästan dagligt förekommande. Tror inte det skulle skada med lite mer militärt stuk i skolan. Iaf till den grad där man har disiplin på eleverna. Kan inte påminna mig att man var otrevlig eller uppstudsig när en annan gick i skolan -89 grundskolan och -91 gymnasiet. Sedan så måste det väl vara en lagom dos av det hela också... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel KB K3 04-05 Posted February 5, 2003 Report Share Posted February 5, 2003 Ett utbyte mellan FM och skolan kanske? Idag är lärare Åke på P4 och kapten Macht i klassrummet...? kan det vara något? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted February 5, 2003 Report Share Posted February 5, 2003 Vi har ganska bra ordning i skolan... iaf på vissa lektioner. Vår handledare/mattelärare är fd RO i FV, vår träslöjdslärare är K4-jägare och vår förra idrottslärare är KJ. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cinnes Posted February 5, 2003 Report Share Posted February 5, 2003 Hade en rätt rolig historielärare som hade väldigt bra pli på sina elever. dock så har jag svårt att tro att han varit yrkesofficer. Liten knubbig man i ca 50 årsåldern. gick konstant runt i kostym. han tyckte väldigt mycket om att föreläsa (som i lektionsföreläsning, inte som i utskällning) och gjorde så rätt ofta. Dock så ogillade han skarpt folk som var ouppmärksamma och speciellt inte folk som satt o småpratatde. Han hade en abnormal hörsel och var det någon som satt o viskade längst bak i salen fick han snabbt tyst på dem. Han avbröt genast den mening han var i och skrek "helt tyst"... Väldigt effektivt. ex. "Carl den femtioelfte adolf ledde ett fälttåg HELT TYST *paus* ner till tyskland under 1700-frösihjäl" Gick föbi hans sal någon gång när det var lite folk som satt o småpratade utanför salen, samtidigt var det nog någon som pratade inne i salen för man hörde "HELT TYST" genom dörren. Och tyst blev det....även i korridoren.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
bri_span Posted February 5, 2003 Report Share Posted February 5, 2003 Ok, anmälan kan vi väl skippa, men skoluniform är nåt jag vill se i svenska skolor. Som lärare skulle jag hellre önska att anmälan infördes. Skoluniform? Nja, kluven på den punkten då jag själv inte lever upp mot "normen" hur en lärare ska se ut Att ha ett utbyte skulle nog inte vara helt fel. Tänk att få in lite trevliga kurser som t ex ledarskap, friluftsliv/överlevnad på det inviduella valet. Ska bli intressant att se hur den nya gymnasieskolan som håller påatt arbetas fram kommer fungera. Förslaget är att man ska komma in på det man vill gå, och IV avskaffas helt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 5, 2003 Report Share Posted February 5, 2003 Man kan ju undra lite grann om inte föreläsaren var lite yrkesskadad. Bra gjort av honom i alla fall. Link to comment Share on other sites More sharing options...
softfeel Posted February 5, 2003 Report Share Posted February 5, 2003 Doyles vision: Skoluniform Ja, självklart ska det vara skoluniform helst grön eller varför inte camoflage mönster. En sak till: Ingen skillnad mellan skolan och militärtjänstgöring bortsett från att det inte får vara någon vapenutbildning för personer under 6 år. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted February 5, 2003 Report Share Posted February 5, 2003 Doyles vision: Skoluniform Ja, självklart ska det vara skoluniform helst grön eller varför inte camoflage mönster. Får en liten känsla av att du är emot skoluniformer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted February 5, 2003 Report Share Posted February 5, 2003 varför inte bara låta FM sköta alla samhällsviktiga funktioner? ex skola, Sjv, polisarbete, transporter osv... tänk om FM skötte allt sådant, då kanske det vore lite mer uppskattat... jag tror att FM syns för lite... det som inte syns bryr folk sig inte om... Link to comment Share on other sites More sharing options...
softfeel Posted February 5, 2003 Report Share Posted February 5, 2003 Doyles vision: Skoluniform Ja, självklart ska det vara skoluniform helst grön eller varför inte camoflage mönster. Får en liten känsla av att du är emot skoluniformer Din känsla, inte min åsikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
snake Posted February 5, 2003 Report Share Posted February 5, 2003 Ett utbyte mellan FM och skolan kanske? Idag är lärare Åke på P4 och kapten Macht i klassrummet...? kan det vara något? Låter inte alls dumt, skulle vara roligt att se ett försök med utbytessystem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ARN Posted February 5, 2003 Report Share Posted February 5, 2003 varför inte bara låta FM sköta alla samhällsviktiga funktioner? ex skola, Sjv, polisarbete, transporter osv... tänk om FM skötte allt sådant, då kanske det vore lite mer uppskattat... Låter som en snabbmarch mot det totala kaoset... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted February 5, 2003 Report Share Posted February 5, 2003 Där ja. Så ska det se ut Ungtuppar ska sättas på plats Lite av det militära behövs verkligen i det civila. Doyles vision: Skoluniform, dageleven i klassen gör anmälan till läraren innan lektionen börjar Det skulle vara nåt det. Jag vill inte ha en tok-militär disciplin i skolan så att barnen går hem och gråter och inte vill gå i skolan och lära sig. Men en uppstramning skulle behövas. Skoluniform och anmälan innan lektionen börjar skulle vara utmärkt "7A närvarande 28, frånvarande 2, Kalle och Johan, sjuk i hemmet" Ok, anmälan kan vi väl skippa, men skoluniform är nåt jag vill se i svenska skolor. Klockrent Doyle!!!! Jag är för skoluniform. Då skulle vi slippa att vissa blir mobbade för att dem har annorlunda kläder, sen har inte alla råd att ge sina barn dem allra senaste hippaste klädesplaggen. Och det skulle se mer uppsnäpt ut och det skulle inte vara en massa snorungar som försöker att se vuxna ut. Barn ska vara barn...vuxna blir dem tids nog :( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stuka Posted February 6, 2003 Report Share Posted February 6, 2003 Är tvungen att dra lite historiska paralleller här... Vi har en historielärare som är galen i paralleller till dagens samhälle. Så här på rak arm kan jag enkelt komma på två länder som i viss mån passar in på beskrivningen här inklusive militärdisciplin i skolan och uniformer. Tänk 30-talet, ett land söder om oss, obligatorisk Hitlerjugend... Sovjet körde väl också den stilen. Därmed dock definitivt inte sagt att detta var dåligt! Men risken är väl att motståndare till disciplin och uniformer drar samma paralleller som jag. Kom just på: Apropå Sovjet så känner jag en ryss som gick i skola under Sovjettiden. Bara det att det år då hon skulle få börja bära skoluniform upplöstes Sovjet. Gissa om hon blev besviken! ;) Men visst behövs det militära i det civila! Har ljuva minnen av min tid som scout - när man inte hade något att göra kunde man sitta i timmar och lyssna på ledarna som skröt för varann om hur långt de hade kastat handgranater... Link to comment Share on other sites More sharing options...
111 SSK BAT Posted February 6, 2003 Report Share Posted February 6, 2003 varför inte bara låta FM sköta alla samhällsviktiga funktioner? ex skola, Sjv, polisarbete, transporter osv... tänk om FM skötte allt sådant, då kanske det vore lite mer uppskattat... jag tror att FM syns för lite... det som inte syns bryr folk sig inte om... Om Fm skötte alla samhällsviktiga funktioner skulle samtliga svenskar betala dubbelt så mycket i skatt. Vi skulle inte vara ett av världens mobiltätaste land utan fortfarande ha bakelit telefoner för de funkade bra när jag gjorde GU. osv osv. kan inte en så bra lösning trots allt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted February 6, 2003 Report Share Posted February 6, 2003 Klockrent Doyle!!!! Jag är för skoluniform. Då skulle vi slippa att vissa blir mobbade för att dem har annorlunda kläder, sen har inte alla råd att ge sina barn dem allra senaste hippaste klädesplaggen. Och det skulle se mer uppsnäpt ut och det skulle inte vara en massa snorungar som försöker att se vuxna ut. Barn ska vara barn...vuxna blir dem tids nog :( Exakt min tanke med skoluniformen. Det är ju ett faktum att t.ex en del elever mobbas för sina kläder, och att en del inte har råd att ge sina barn alla dessa märkesplagg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted February 6, 2003 Report Share Posted February 6, 2003 Klockrent Doyle!!!! Jag är för skoluniform. Då skulle vi slippa att vissa blir mobbade för att dem har annorlunda kläder, sen har inte alla råd att ge sina barn dem allra senaste hippaste klädesplaggen. Och det skulle se mer uppsnäpt ut och det skulle inte vara en massa snorungar som försöker att se vuxna ut. Barn ska vara barn...vuxna blir dem tids nog :( Exakt min tanke med skoluniformen. Det är ju ett faktum att t.ex en del elever mobbas för sina kläder, och att en del inte har råd att ge sina barn alla dessa märkesplagg. Vad händer då när föräldrarna inte har råd att köpa NY skouniform när den tredje ungen skall börja skolan? utan han får ta en äldre, ärvd "uniform". Mobbing... Mobbingen kommer bara att byta form... Att ha Skoluniform är ett sätt att inkränka i personens egna frihet... att klä sig är ju ett sätt att uttrycka sigsjälv och vad man tycker... Skoluniform i en vanlig skola, där den egentligen inte fyller något syfte, hör hemma i faschistregimer, enligt min åsikt... Eller så kan vi alla ta på oss samma kläder och lyssna på samma producentpop, ha samma åsikte och le lika lobotomerat... //Fu Dahlberg, som var en an dom "annorlunda" under sin skolgång.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted February 6, 2003 Report Share Posted February 6, 2003 Nu när Gudrun har slutat så kommer staten få råd att köpa skoluniformerna åt eleverna Nej, men seriöst....Det där med att inte ha råd att ärva skoluniformen och att mobbingen bara byter form är också en tanke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fbj972 Posted February 6, 2003 Report Share Posted February 6, 2003 Igår var en mycket speciell skoldag på en liten gymnasieskola i Malmö med ca 100 elever. En föredetta militär skulle nämligen hålla i en föreläsning om Källkritik. Denna ex militär var noga med att säga att han inte drog sig för att skrika på elever som inte lyssnade. Allting började bra och alla lyssnade, men när två typer inte kunde hålla sig längre(behöver inte nämna vad det är för typer) så började dom prata med varandra. Jag citierar "Du där i luva! Omgruppering dit! Verkställ! Du där! Omgruppering till rektorn! Verkställ" Dom två typern såg ut som två röda orörliga frågetecken. Då skrev han ännu högre "Agera! Agera! Agera! Det märks att man avskaffat lumpen i Sverige!" Efter det så var alla tysta... Tänkte bara dela med mig av den upplevelse... Klockrent! Små drönare skall lära sig vad verksamheten går ut på! Det går icke att sitta, likt farbror Barbro, iförd en brun virkad overall och mysprata med odågorna. De måste sättas fart på i tidig ålder! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grunt Posted February 6, 2003 Report Share Posted February 6, 2003 Instämmer helt med övriga forummedlemmar....tycker det verkar som om skolan har blivit fruktansvärt "slapp", dvs ingen respekt för skolans personal, våld och hot är ju nästan dagligt förekommande.Tror inte det skulle skada med lite mer militärt stuk i skolan. Iaf till den grad där man har disiplin på eleverna. Kan inte påminna mig att man var otrevlig eller uppstudsig när en annan gick i skolan -89 grundskolan och -91 gymnasiet. Sedan så måste det väl vara en lagom dos av det hela också... Tror jag klarar mig från militär disciplin i skolan. ELEV JANSSON!!! DU HAR EXAKT 2 MINUTER PÅ DIG ATT SKRIVA DET HÄR PROVET!!! FRÅGOR? men..... UTGÅ!!!!!!! brrr...... farligt. Har själv en FD Norrlandsjägare som gympalärare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted February 6, 2003 Report Share Posted February 6, 2003 Det kan kanske gälla lärarkåren i vissa delar också...? När man la ned det anrika I 13 var det några off:ar som sökte sig mot skolans mörker och de kallades visst "majorsligan" på skolan. Iallafall var det en major som blev rektor i Falun och han införde militär ordergivning på kollegiemötena. Modellen "Oh-bild, OH-bild, OH-bild, Muntlig dragning Slut! Frågor? Verkställ !" höll tydligen på att orsaka en och annan hjärtkänning hos de lärare som varit med sen 60-talet och haft för vana att dra allt i långbänk till dess konsensus/kompromiss uppnåtts. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted February 6, 2003 Report Share Posted February 6, 2003 Jag kommer ihåg när vi hade en KJ som idrottslärare. Han körde ofta med: "Jag behöver tre frivilliga" *pekar med hela handen* "Du, du och du" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Särimner Posted February 6, 2003 Report Share Posted February 6, 2003 Efter att ha läst era inlägg har jag ett par synpunkter att dela med mig. 1. Skoluniformer Vi har diskuterat detta mer eller mindre på allvar några kollegor sinsemellan. Fördelarna skulle kunna vara det som påtalades tidigare - en enhetlig, obligatorisk klädsel besparar föräldrarna ett allt för stort klädkonto under förutsättning att skolan subventionerar denna uniform. Dessutom skulle vi slippa se 14-åriga småtjejer springa omkring utklädda som om de kom direkt från en vuxenfilms-inspelning. Nackdelarna skulle möjligen vara den att det vore VÄLDIGT tufft att "vrida tillbaka klockan" till ett system som kanske borde införts och passat bättre för 40 år sedan. Å andra sidan, om vi inte har skoluniformer, kan man då tvinga de yngre männen att ta av sig mössan/kepsen inomhus? 2. Disciplin i skolan Håller med de som vill se mer "ordning och reda" i skolan. I dag är det som regel ganska oroligt i vissa klasser och grupperingar. Enligt ett inlägg jag skrev på en annan tråd så hävdar jag bestämt att det till stor del beror på att eleverna i dag inte har fått särskilt mycket av uppfostran kring "vett och ettikett" hemifrån, med några få undantag. Men visst är det så, att man emellanåt får ta fram furiren som finns därinne någonstans, peka med hela handen och vråla "avbryt". Jag har nog en liten fördel av att jag är förhållandevis ung i jämförelse med mina kollegor och kanske har lättare att möta eleverna på deras nivå, men that´s beside the point. Ungarna borde ha så mycket vett med sig hemifrån att de respekterar andra vuxna, oavsett om de är språkfröknar i 60-års åldern eller rally-tävlande vikingafanatiker med snaggad hjässa och bestämd röst (det råkar vara en lämplig beskrivning av undertecknad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grunt Posted February 6, 2003 Report Share Posted February 6, 2003 Bara jag som tycker om unga kvinnor i skoluniformer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.