3924 Posted August 31, 2007 Report Share Posted August 31, 2007 (edited) Norge planerar helikopterstöd till Afghanistan. Om allt faller på platts så kan de vara på platts till årsskiftet. De bedömer att detta är nödvändigt då läget i landet har försämrats och att närvaron från talibaner har ökat i deras PRT. Meymaneh område. Källa: Helikoptre i Meymaneh Nu när precis Norge och Sverige har kommit med förslag av ökat samarbete, kan då inte detta vara just en sådan sak att samarbeta om. En gemensam MEDEVAC resurs i norra Afghanistan? Edited August 31, 2007 by 3924 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lynx Lynx Posted September 1, 2007 Report Share Posted September 1, 2007 Norge planerar helikopterstöd till Afghanistan. Om allt faller på platts så kan de vara på platts till årsskiftet.De bedömer att detta är nödvändigt då läget i landet har försämrats och att närvaron från talibaner har ökat i deras PRT. Meymaneh område. Källa: Helikoptre i Meymaneh Nu när precis Norge och Sverige har kommit med förslag av ökat samarbete, kan då inte detta vara just en sådan sak att samarbeta om. En gemensam MEDEVAC resurs i norra Afghanistan? Ja, det vore ju lämpligt och önskvärt! Dock, jag undrar hur lång tid det tar innan svenska helikopterflottiljen har uppnått tillräcklig mognad och "insats-inställning" för att verkligen kunna bidra konkret i utlandsstyrkan. Visst, insatsen i Kosovo var skarp, men ärligt. Den följer väl bara mönstret av "sambandsflygning", "VIP-transporter" och annan halvcivil verksamhet såsom SAR/FRÄD som man även haft i Sverige sedan ett antal år. Har en känsla av att det varit kärnverksamhet på senare år. Är det fler som känner som jag? Förhoppningsvis blir väl NBG en riktig vändpunkt, men detta talar ju emot: http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_16971544.asp Inköpet av business-helikoptern A109E i 20 ex, som enligt rykten kan ta max två stridsutrustade soldater, tycker jag tyvärr följer i samma linje. Är lite bitter pga ovanstående nyhetsartikel, kanske onödigt negativ. Men ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts