Jump to content

Köp av handdator

Vildmannen

Recommended Posts

Hej

Är det någon forumsmedlem som har koll på handdatorer. Jag funderar på att köpa en med inbyggt wlan så man kan surfa på resor.

Vad ska man tänka på vid köp?

Dela gärna med er av erfarenheter ni har av handdatorer.

Om du med handdator menar Palm, Treo motsv., så tycker jag du ska tänka om. Skämt åsido så finns det i mitt tycke väldigt få anledningar till att köpa en ren handdator idag. En schysst mobil med Symbian (UIQ) eller Windows Mobile har det mesta som en ren handdator har, plus att du kan ringa på den.

Själv kör jag Sony Ericssons P1i sen en dryg vecka tillbaks och är väldigt nöjd. WLAN:et funkar också det mycket bra i mitt hemmanät och ute på publika hotspots.

Förmodligen (jag vet inte själv eftersom jag aldrig haft någon) finns det vissa mindre fördelar med rena handdatorer, men de måste blankas ut av att släpa med sig den obligatoriska mobilen PLUS en dosa till...

Mina €0.02

/CQ

Har själv haft en Palm TX de senaste åren men tröttnade på att alltid behöva ha med mig två prylar (palm+mobil).

Köpte i början av sommaren en HTC P3300 Premium och är grymt nöjd. Den har allt! Skulle man sakna något så finns det garanterat i tredjepartsutgåva.

Kika runt lite på www.htc.com, de har ett antal modeller med touchscreen eller qwerty-tangentbord.

Jag har köpt en HP Ipaq RW6815 som jag är otroligt nöjd med.

Jag använder den flitigt med Kartex, Fugawi för att ha GPS inkopplad för att körta Terrängkartan och sjökort. Men även Tex Tomtom som navigationsprogram. Fungerar toppenbra.

Dustinhome

Vill du ha mer info eller bilder hör gärna av dig.

// Nordmans

Guest Major Error

Använder en Nokia N95.

Suverän, GPS, kalender mm.... inget att klaga på, förrutom att som alla dylika leksaker, bör laddas varje dag...

mvh

Major Error

Håller med föregående talare om att det är bättre att köpa en handdatortelefon..

Jag ser inte någon fördel med att ha bägge och när man är ute.

Det finns smartphones av varierande storlek ute nu, från små nästan vanliga telefoner till små mikrolaptops.

Själv har jag en SE P990 som ju ligger någonstans i mitten. Den har likt P1 beskriven ovan, Wlan, plus allt det där vanliga. Det jag uppskattar mest med min telefon är att den har ett "riktigt" tangentbord, vilket för att man faktiskt kan maila eller skriva inlägg på Soldf med den om man vill. Men ska du surfa mycket så kanske du ska ha en större tingest.

De flesta smartphones har ju inbyggt wlan, de flesta har någon form av kamera >3mpix, alla har bluetooth och många har även GPS, vilket gör att du har väldigt många prylar i en. Summan blir liksom större än helheten. Ok, kameran är skräp jämfört med t.ex en DSLR, men den duger i många fall. GPS'en är inte lika smidig som en "riktig", och du kanske inte ska anförtro den med ditt liv genom att använda den under en hike genom australiens outbacks, men det funkar bättre än kartor utskrivna från gulasidorna (så länge du har satelitkontakt dvs).. Den främsta fördelen som jag ser det är ju att du har telefon och dator i ett, du slipper ladda två enheter och slipper hålla reda på att den ena befinner sig inom räckhåll för den andra. Med ett headset kan du lyssna på musik samtidigt från mobilens inbyggda MP3-spelare eller radio.

/E

• 3 months later...

Ohh jag vet då vad jag skulle välja om jag fick välja fritt:

En BOBm2 från login mest bara för att den är ruggad.

www.login.se

Har dock själv en Palm TX och är nöjd med den både BT och WLAN funkar bra. Annars såg jag en pryl på Dreamhack nu i helgen

ASUS P750.. kommer snart till Sverige enligt säljaren pris runt 8000.Vill ha!

http://event.asus.com/mobile/pda_phone/

Själv kör jag med en Nokia e61i, bästa telefonen jag någonsin haft.. Wlan + 3G. Riktigt qwerty-tangentbord, så extremt enkelt att sitta och knacka ner mail på. Hyggligt stor skärm, så kör man ett 2gb-minneskort kan man få ner ett antal filmer eller tv-serier som man kan glo på när man reser.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...