HåkanE Posted August 30, 2007 Report Share Posted August 30, 2007 Kanske en luddig titel. Men jag sysslar en del inom musikbranchen med att boka band för olika tillställningar. Vid en träff med ett av banden så kom vi in på FN tjänst osv av nån anledning. Men frågan som kom fram då var . Tillåter FM att band spelar för svenska/nordiska soldater när dom är på utlandstjänst ? Dvs att FM betalar resa ner och logi för bandet. Dom roar soldaterna för att sen åka hem ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fanjunkar´n Posted August 30, 2007 Report Share Posted August 30, 2007 Kanske en luddig titel. Men jag sysslar en del inom musikbranchen med att boka band för olika tillställningar. Vid en träff med ett av banden så kom vi in på FN tjänst osv av nån anledning. Men frågan som kom fram då var . Tillåter FM att band spelar för svenska/nordiska soldater när dom är på utlandstjänst ? Dvs att FM betalar resa ner och logi för bandet. Dom roar soldaterna för att sen åka hem ? Du bör kolla upp det med Fältartisterna som är en frivillig försvarsorganisation som organiserar artister för det här ändamålet. Kolla länken, där har du kontaktuppgifter och info. Fältartisterna Vi är idag cirka 630 artister och musiker från hela Sverige som är medlemmar i Försvarets Fältartister. Några var med redan 1956 när vi bildades, men många är unga och relativt nya som fältartister. Nästan alla har gått fältartistkurs i Hemavan eller någon av fältartistkurserna som sedan 1989 hålls på Falsterbo Kursgård i Höllviken. Nästan alla har varit aktiva, både i Sverige och utomlands genom åren. För att kunna bli fältartist måste man vara svensk medborgare och ej vara vapenvägrare. Dessutom måste man vara professionell utövare. Musiker, sångare, tekniker, dansare, skådespelare eller "ståuppare" Link to comment Share on other sites More sharing options...
HåkanE Posted August 30, 2007 Author Report Share Posted August 30, 2007 Tackar så mycket det ska jag ta och göra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TePe Posted August 30, 2007 Report Share Posted August 30, 2007 Nu under KS15 har möjligheterna att få Sabaton att spela i Kosovo undersökts. För övrigt undertecknads idé från början även om folk från B-coy tog över ärendet ganska omgående. Det som kom fram var att FM hade någon form av avtal med Fältartisterna som gjorde att FM endast fick anlita dem. Övriga artister kunde dock få spela men då fick finansieringen skötas på annat vis, typ biljettförsäljning eller liknande. Möjligt att en del av wellfarebudgeten för missionen också får användas. De kunde även få flyga gratis med ordinarie leaveflyg i mån av plats. Gratis logi i form av barack på campen antar jag... Allt förutsatt att jag inte missuppfattat något eller att det hänt något nytt sen jag roterade hem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted August 30, 2007 Report Share Posted August 30, 2007 Hmm eftersom Fältartisterna kräver svenskt medborgarskap så minskar väl urvalet en hel del? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.