Jump to content

Recommended Posts

Ni som fått sökt, har ni fått svar än? Till mig sa dom att jag skulle få defenitivt besked i slutet av januari/början av februari?

Också lite frågor:

1. Hur mycket pengar har man ungefär på fickan när man kommer hem? (Som Menig)

2. Vad finns det egentligen att göra åt pengar på där nere?

3. Stiger man i grad men tanke på att man faktiskt utbildas innan man åker?

4. Hur ser "schemat" ut? Antar att den som lever får se, men på ett ungefär? 8h-patruller? 3x3h-patruller? Nattpatrullering?

5. Får man någon längre ledighet under tjänstgöringen?

6. Hur är situationen där nere nu?

Finns väl alltid någon veteran där ute som kan svara på någon av frågorna?

Undrar om jag kommer med? Jag blev uppringd från K3 (värd-regementet) i höstas och blev vidare rekommenderad till SwedInt. Detta borde väl vara ett gott tecken?

Beror på hur mycket skit du köper eller om du snålar. mellan 70.000-100.000 är en vanlig siffra.

Px px px px px px Baccis baccis.........Köpa grejjer som fan!!

Nej, du har den grad som befattningen ger dig.

4. Hur ser "schemat" ut? Antar att den som lever får se, men på ett ungefär? 8h-patruller? 3x3h-patruller? Nattpatrullering?

Olika från dag till dag och tidpunkt till tidpunkt. För mig var allt ganska olika och flexibelt.Man visste samma morgon/kvällhur det skulle bli. Som sagt varierar, dag natt what ever..

3 veckor som är uppdelat i 1 veckas ledighet och 2 veckors ledighet

Hur lugnt som helst. Det har ju inte varit krig där sedan 1999. Så lunga gatan och enligt mina ögon ej ekonomiskt försvarbart att ha en full bataljon längre. Polisiära uppgifter mm. Bättre att starta en ny bataljon däre kompentensen behövs. Man blir urtråkad snabbt..

Beror på hur mycket skit du köper eller om du snålar. mellan 70.000-100.000 är en vanlig siffra.

Px px px px px px Baccis baccis.........Köpa grejjer som fan!!

Nej, du har den grad som befattningen ger dig.

Olika från dag till dag och tidpunkt till tidpunkt. För mig var allt ganska olika och flexibelt.Man visste samma morgon/kvällhur det skulle bli. Som sagt varierar, dag natt what ever..

3 veckor som är uppdelat i 1 veckas ledighet och 2 veckors ledighet

Hur lugnt som helst. Det har ju inte varit krig där sedan 1999. Så lunga gatan och enligt mina ögon ej ekonomiskt försvarbart att ha en full bataljon längre. Polisiära uppgifter mm. Bättre att starta en ny bataljon däre kompentensen behövs. Man blir urtråkad snabbt..

Tjena! fick ett positivt KS svar idag, ska tjänstgöra som sign/bilf i staben, vet du hur vardagen ser ut för en sådan?

• Forumsledning
Tjena! fick ett positivt KS svar idag, ska tjänstgöra som sign/bilf i staben, vet du hur vardagen ser ut för en sådan?

Måånga timmar på STEX (stabsexpedition) eller "SignalCenter".

Sitta och passa radionätet en hel del. Samt skjussa lite folk hit o dit.

Skulle jag tippa på.

Hade den tjänsten Både i Libanon och Bosnien.

Jag förmodar att Kosovo är väldigt lika Bosnien.

Som signalist brukar man jobba skift, m.a.o kommer de bli mycket sitta ensam

på natten och kämpa mot john blund om läget är lugnt. Igengäld kan man få

slagga på morgonen när andra får göra skitgöra (om du jobbat natt, iofs kan

man ha otur för att någon jäkel ska ha skjuts någonstans eller att det händer något

så man måste rycka ut med kompanichefen eller liknande)

På dagtid när alla är ute och far kan det bli stressigt, nu vet jag inte om de som

ligger ute och kör i AO:t i Kosovo har 20-30 minuters signalering (man måste via radion

meddela vart man befinner sig) eller om det är annorlunda.

Om det är så även i Kosovo kan du räkna med en viss stress då du kan få hålla reda på

säg ca 10 transporter på samma gång samt hålla

koll på växeln + faxar m.m.

Räkna med att ta en massa skit från idioter som ropar på dig på radion och förutsätter

att de är de enda som är ute och kör samt att du skall svara på deras anrop genast.

Att hålla kontakten är viktigt och det är DU som bär ansvaret om någon inte hör av sig

och du inte larmar (det är i sådana lägen som du kan få sura kompisar, många har nämligen

egenskapen att glömma bort att ropa in vart de befinner sig vilket leder till att du larmar och

de i sin tur får skit av något befäl och i deras ögon så tycker de naturligtvis att det är ditt

fel fast du bara gjort ditt jobb, i sådana lägen är det bra

att ha lite "fingerspitzengefühl") de kan ju faktiskt ha kört på en mina, kört av vägen eller något annat skit har hänt. Då gäller det att veta vart de var sist.

Man bör alltså kunna svara för sig och räkna med att alla inte kommer att gilla en.

Fördelarna är dock många, man vet oftast allt först, man kan ofta baccisa på dagen (vi

hade egen Sisu, pbv och Mercedes geländewagen så vi for runt överallt och ofta. vi fick även ta förarbevis på Sisun samt utbildning på hmg och akan)

Man får ofta mycket tid för fys. När de andra ligger ute på OP och tittar på ekorrar eller

vaktar campen kan man ta en löptur eller styrketräna.

Du tillhör förmodligen stab o tross, är det så får du polare bland kockarna och förrådskillarn

a vilket brukar leda till fina fördelar, utnyttja dessa!

Sist men inte minst, du är där frivilligt var ingen lök. När någon behöver hjälp, hjälp till, det kommer du få igen.

Något mer du undrar ?

Tack Miccar! det var verkligen konkreta svar och nu har jag inte lika många frågor som snurrar... vad är "baccisa" för nått? som bilf så kommer jag väl "bara" köra vanliga personfordon eller hur är det på den fronten?

Baccis används om mycket, men i detta fallet menas att man, när tid finnes, glider runt i lämpligt fordon och bla shoppar på andra nationer PX (Post and X-change, "Ica") och köper dyra saker man inte behöver till billiga och bra priser. Knivar bör alltid prioriteras.. :)

Beroende på vart man är kan man åka och äta på Burger King, Anthony's pizza, gå på bio etc. etc.

Kort sagt, man är ledig och vill bort från campen! :)

Leo dags att börja lära dig signalering då kanske...

Alpha Bravo Charlie Delta Echo Foxtrot osv :)

//Over and out

He he..är det nått som har fastnat från lumpen så är det samband...men det kan bli knepigt, jag är ju flottist(!) från början... ):)

Tack Miccar! det var verkligen konkreta svar och nu har jag inte lika många frågor som snurrar... vad är "baccisa" för nått? som bilf så kommer jag väl "bara" köra vanliga personfordon eller hur är det på den fronten?

Normalt sett så är det "vanliga" fordon som gäller, ofta kan det dock bli problem att få alla scheman osv att gå ihop vilket leder till att något befäl kommer på den

ljusa ideén att det kanske vore bra om signalisten kunde köra apc och akanskytten hoppa in som signalist. Jag åkte ner som signalist och kom hem som signalist, hmg, akanskytt och nästan Sisuförare (missade teorin, tråkig historia).

Men som ja sa i det tidigare inlägget, så var det för mig i Bosnien och det är inte

säkert att det är så i Kosovo.

Mycket hänger på vad du kommer få för chefer.

(Om du får chansen att ta förarbevis för Sisu så tveka inte, om du tar det har du

nästan gratisbiljett till missioner i framtiden, sisuförare växer inte på träd)

Förresten, det kanske inte riktigt berör ämnet just här, men det är så här att jag hade tänkt plugga på distans den kommande terminen i Kosovo, är de petiga om man tar med sig en laptop till Campen och förekommer det ofta att utlandsoldater pluggar på det här viset? pluggar systemvetenskap förresten och kommer att läsa informatik därnere (om allt går bra vill säga)

Förresten, det kanske inte riktigt berör ämnet just här, men det är så här att jag hade tänkt plugga på distans den kommande terminen i Kosovo, är de petiga om man tar med sig en laptop till Campen och förekommer det ofta att utlandsoldater pluggar på det här viset? pluggar systemvetenskap förresten och kommer att läsa informatik därnere (om allt går bra vill säga)

Att ta med en laptop är inga som helst problem, det har jag själv haft! Men det kan vara kärvt om du behöver koppla upp dig med den, eller det var iaf för ett par år sen, det kan ha ändrats nu!

Fast under slutet av 06:an satte de stop för en hel del sajter... Alla som man behövde ett loggin för att komma in på fungerade inte.. :(

Men det finns ju lokala internetcafén som man kan gå till och sköta allt sådant :)

Lyxliv med internet å grejer... Man skall vara glad att det finns en telefon som man får ringa på mer än några minuter i veckan...

Vad är det för fys-krav egentligen? När/hur testas detta?

Det borde ske när vi kommer på plats antar jag, jag fick höra att vi skulle springa milen på 50 min eller nått, har du fått ditt besked förresten? ...Såg att du låg på Amf4, gjorde rekryten där, min definition av Amf4 och GBG= Paradiset!

• Forumsledning
Vad är det för fys-krav egentligen? När/hur testas detta?

Det borde ske när vi kommer på plats antar jag, jag fick höra att vi skulle springa milen på 50 min eller nått, har du fått ditt besked förresten? ...Såg att du låg på Amf4, gjorde rekryten där, min definition av Amf4 och GBG= Paradiset!

Milen ?? De måste vara nått nytt ?! :)

Fysik. Fälttest (löpning 1000 meter med utrustning) genomförs av alla under utbildningstiden. Tidskravet på 1000 meters löpning är sex minuter för förbandspersonal och sex och en halv minuter för övrig personal.

Alla krav finns på FM´s hemsida

Fänriken som ringde upp mig frågade om jag hade kondis nog att utföra nyss nämda test ocg efter vidare diskussion då uppfattade jag det som det var ett krav fr FM, att tilläga är att fänriken rinde JÄVLIGT tidigt på morgonen, fattade först på kvällen vad jag hade sagt ja till :)

Fyskraven verkar variera, under utb. för Ba12 var samtliga tvungna att springa milen på under 50 för att få godkänt, vakansutbildningen för Ks05 så sprang vi nå'n km med stridsutrustning.

Utb. för Ba05 så kan jag inte komma ihåg att vi hade några som helst löpkrav?

Verkar som sagt variera beroende på vem som sätter upp bataljonerna.