Jump to content

Hur hjälpa djuret?

Länus

Recommended Posts

Tänkte kolla om ni vet vad man kan göra.

Tjejen har just nu en skadad hjort på tomten mitt i Bromma, Äppelviken. Ganska stort djur som ni vet. Jag ser inte skadan själv men den skakar, har svårt att gå, haltar, ligger still mestadels.

Polisen vad gör de? Skjuter de djuret?

Har sökt på google men inte hittat någon att ringa.

Djurskyddsmyndigheten kan väl inte heller göra ngt? Viltvårdare.. Finns väl inga i Bromma..

Ja, jag vet inte. Tacksam för tips. Vill inte gärna själv bära in den i min lilla bil och åka till vet. Lite stora horn för min smak..

/L

Möjligt, om det anses nödvändigt och om det finns tillgång till vapen och rätt personal i tjänst. Annars är kommunjägaren den vanliga vägen och iom att det är ett vilt så är det nog tyvärr det enda alternativet.

Möjligt, om det anses nödvändigt och om det finns tillgång till vapen och rätt personal i tjänst. Annars är kommunjägaren den vanliga vägen och iom att det är ett vilt så är det nog tyvärr det enda alternativet.

Ok. Då ringer jag alltså ingen.

Kan man inte skjuta den själv? Man kan ju fråga polisen om de tycker det är ok.

Jag tror att hela grejen är att han vill få reda på om det går att hjälpa djuret utan att döda det. Är liksom inte alla som tycker att det bästa sättet att hjälpa ett djur är att döda det på direkten.

EDIT: Slarvig läsning av första inlägg. Straffar mig själv på lämpligt vis med armhävningar vid senare tid. :p

Jaha? Så det är bättre att djuret ligger där och lider då.....? :)

Exempelvis trafikskadat vilt äger du rätt att själv avliva på lämpligt sätt, även då du befinner dig på annans mark. Det döda djuret tillfaller därefter jakträttsinnehavaren, inte markägaren. Arter som tillhör gruppen statens vilt tillfaller staten.

Jaktförordningen 40§ lyder i sin helhet :

"Har björn, varg, järv, lo, älg, hjort, rådjur, utter, vildsvin, mufflonfår, eller örn skadats eller dödats vid sammanstötning med ett motordrivet fordon, är fordonets förare skyldig att snarast möjligt märka ut olycksplatsen och underrätta närmaste polismyndighet".

Olyckan i sig är inget lagbrott men det är däremot brottsligt att inte anmäla till polisen. Det räcker således inte med att meddela markägaren eller jakträttshavaren. Att underlåta att anmäla en viltolycka enl. jaktförordningen ovan, ser lagen allvarligt på.

Älg eller hjort som påträffas död eller dödas när sådant djur är fredat tillfaller staten med de undantag som följer av 34 §. Vidare gäller att älg för vilken det betalas avgift enligt 52c § får behållas av jakträttshavaren.

Jaktförordningen 34 §

Naturvårdsverket får meddela föreskrifter om eftersök och tillvaratagande av sådant vilt som tillfaller staten och som har skadats eller dödats av annan orsak än påskjutning under legal jakt. Om en älg eller hjort har skadats av någon annan orsak än påskjutning och till följd av detta dött eller avlivats under fredningstid, får djuret behållas av jakträttshavaren, om han på sådant sätt som anges i Naturvårdsverkets föreskrifter har hjälpt till med att vid behov spåra och avliva djuret eller ta hand om det. Inom ett viltvårdsområde där jakt efter älg eller hjort sker gemensamt får dock viltvårdsområdesföreningen behålla sådant vilt på de villkor som anges i andra stycket. Andra och tredje styckena gäller även i fråga om sådana djur som under fredningstid har avlivats eller fångats enligt 30 §.

Från Nationella Viltolycksrådet

Angående vaeterinärvård för en skadad hjort:

Om faunavårdsvärdet kan ifrågasättas mot bakgrund av de kostnader som vård av skadat djur kan antas komma att medföra, skall samråd ske med Naturvårdsverket. Verket avgör därvid om vårdinsatser är motiverade med hänsyn till djurartens skyddsvärde. Avsikten är att djuret efter vård skall kunna återfå friheten eller ingå i pågående avelsprojekt.

Dvs. nej...

Jag tror att hela grejen är att han vill få reda på om det går att hjälpa djuret utan att döda det. Är liksom inte alla som tycker att det bästa sättet att hjälpa ett djur är att döda det på direkten.

EDIT: Slarvig läsning av första inlägg. Straffar mig själv på lämpligt vis med armhävningar vid senare tid. :p

Tack. Precis.

Sen övriga. Låta djuret ligga och lida, nej det vill jag inte. Jag vill heller inte döda det, eller låta någon annan göra det. En människa skulle ha fått vård, inte blivit skjuten. Jag har för mig att det finns möjlighet till att vårda skadade djur, vilda.

Sen om den lider? Vad vet jag. Hur hade den haft det i det vilda? Hade den vilat som den göra nu och kanske klarat sig? Jag ska åka dit snart och se själv. Hon säger att den ser ut att vara skadad i benet, djur kan gå på 3 ben. Bara det inte blir infekterat.

Sista jag tänker göra är att låta någon skjuta den. Den vill antagligen leva, och det måste ta mig fan finnas nåt sätt som vi människor kan hjälpa den att få göra det.

För övrigt så har den sin unge där.

Heter det föl? Hjort.. Di någonting?..

Kalv.

Kontakt

Här finns all kontaktinfo du behöver. Observera att det är ett lagbrott att inte anmäla skadad eller död hjort. Dina moraliska bambi-aspekter får du sätta åt sidan just nu.

Din moraliska bambi-aspekter.. Tror du inte jag fattar att man inte kan låta ett skadat djur bara ligga där?

Tack för länken dock

Har du den kunskap och erfarenhet som krävs för att avgöra om djuret lider eller inte? Om inte - ta kontakt med någon som har det. Nu. Inte senare i eftermiddag när du har orkat massa dig dit.

Kalv.

Kontakt

Här finns all kontaktinfo du behöver. Observera att det är ett lagbrott att inte anmäla skadad eller död hjort. Dina moraliska bambi-aspekter får du sätta åt sidan just nu.

Din moraliska bambi-aspekter.. Tror du inte jag fattar att man inte kan låta ett skadat djur bara ligga där?

Tack för länken dock

Idag är det Tryckfrihetens Dag... :)

Veterinärvård för vilt som ej är fredat eller utrotningshotat går ej att försvara ekonomiskt.

Har du den kunskap och erfarenhet som krävs för att avgöra om djuret lider eller inte? Om inte - ta kontakt med någon som har det. Nu. Inte senare i eftermiddag när du har orkat massa dig dit.

Nej det har jag absolut inte. Ja jag har ringt personer jag känner som har det.

Förklara det här med vård av vilt djur lite utförligare tack. Som jag sa, ingen erfarenhet.

Lite ovidkommande kanske, men är du säker på att det är/var en hjort? I Äppelviken har jag ganska ofta sett rådjur men inte dovhjort (vilket man väl får utgå ifrån att det rör sig om i fallet hjort...)

Du kan ha rätt, jag har bara sett en snabbis av den. Jag tycker att det borde vara rådjur, men jag har aldrig sett rådjur med de hornen. Dessutom har den mörkare päls än rådjuren brukar ha.

Den ser faktiskt inte heller ut som en dovhjort. Liknar mer en vanlig hjort.

Hmm. ensamt handjur (oavsett klövviltart) med unge så här års? I wonder... Hör inte till vanligheterna om vi säger så

Nej precis. men nu är inte jag där att se med egna ögon.

Tror hon sa att det var en hona.

Så det kan vara ett annat djur än det jag sett.

Lite ovidkommande kanske, men är du säker på att det är/var en hjort? I Äppelviken har jag ganska ofta sett rådjur men inte dovhjort (vilket man väl får utgå ifrån att det rör sig om i fallet hjort...)

Du kan ha rätt, jag har bara sett en snabbis av den. Jag tycker att det borde vara rådjur, men jag har aldrig sett rådjur med de hornen. Dessutom har den mörkare päls än rådjuren brukar ha.

Den ser faktiskt inte heller ut som en dovhjort. Liknar mer en vanlig hjort.

En Ren :banghead: - Inga andra av sveriges klövvilthonor har horn?

Vem skulle ta hand om/bekosta djuret under konvalescensen ? Ring polisen ochså de an avliva det stackars djuret. :mellow:

Som jag ser det finns det tre alternativ.

1. Ring polisen, som förmodligen har koll på vad som gäller. Du slipper hur som helst lösa problemet själv.

2. Ring en veterinär och betala ev vård el avlivning själv.

3. Gör inget.

/E

Det ligger ett djur och lider och du sitter vid datorn och letar efter en länk för att du är djurens räddare som låter dem lida medan du sitter vid datorn? Ring polisen NU! Eller en veterinär, men räkna med att få pejja för ingen jävel jobbar gratis för att en hjort/ren/whatever ska få leva. DE KOMMER AVLIVA DEN, Såvida inte du BETALAR vården, vilket kostar JÄVLIGT MYCKET, djurvård är nämnligen svindyrt. Tyvär så är nog lilla bambis sista stund kommen...

Jaa, inget nytt under solen.

Vem ska betala vården? Skattepengar? Då blir en människa utan psykiatrisk vård, sjukvård, bidrag eller annat nödvändigt. Ful värld vi lever i, jag prioriterar mäninskor högre. Lagen har sagt sitt.

Ring polisen - och vänta inte en sekund till. Ett vilt djur vet nog bra mycket bättre att livet är hårt, kallt och annat otrevligt redan, och känner nog inget krav på att fortsätta må piss.

/edit: Horn + egen unge + Nu!? I Slutet på Augusti? Vad har du hittat för nått?

/edit2: Redan sagt ja... Mjaha.

Mycke gott kött på en Hjort Ett tips bara :)

Hoppas att du ringde och fick ett slut på plågan.

Har själv varit ute några gånger på eftersök och man tycker varje gång att det är förjävligt med skadade djur och känns mycke bättre efteråt.

En hjort är inte lätt för en vetrinär att bara FIXA till TYP.Den blir ju avskjuten senare ändå.

MVH

Olaevil

Mycke gott kött på en Hjort Ett tips bara :baskerFN:

Hoppas att du ringde och fick ett slut på plågan.

MVH

Olaevil

@olaevil

Gärna hjortkött men inte om den har varit skadad, finns det infektion någonstans så är köttet inte lämpligt som livsmedel.

@Länus

Hur gick det? lever hjorten fortfarande?

II63

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...