Jump to content

Kök i Försvarsmakten

Bravo One

Recommended Posts

Nu när försvarsmakten köper in och uppgraderar och byter ut allt gammalt, är det inte dags att byta ut snuskburken och jägarköket mot något mer modernt. Vet att vissa jägarförband använder sig av multifuelkök och mini trangia.

Någon som vet om några fler kök som används eller om FM har någt på G?

Visst är det så att snuskbruken har används i många år, likaså jägarköket och att det finns mycket bättre kök ute på marknaden.

Men om man ser på alla ytterligare nedskärningar inom Försvarsmakten så finns det enligt mig viktigare saker att lägga de återstående kronorna på.

Bara mina tankar och åsikter

/MikaelD :navy:

Jag tycker som förregående talare: Att pengarna kan läggas på annat än nya kök. För visst fungerar jägarköken bra till det de är menade till.

Men snuskburken kan man nog pensionera och se till att man får jägarkök istället.

Är väl större sannolikhet att man går mot MRE systemet. Både snuskburk och jägarkök funkar. De gör det som krävs varken mer eller mindre. De använder ett vettigt bränsle (t-sprit är förhållandevis lätthanterligt och ogiftigt) och är hållbara.

Sen finns det som sagt mycket viktigare saker att prioritera över nya kök när de andra är tillräckligt bra.

Det vore nog inte allt för svårt att konstruera något som skulle kunna rymmas mellan flaskfodralet på fältflaskan och fältflaskan om man bortser från själva brännaren.

Så länge som det bara ska värmas vatten.

Snuskburkar av de jag sett har varit i bedrövligt skick, nästan helt oanvändbara.

En av dom absolut vitigaste sakerna är just att soldaten får mat i sig för att behålla stridsvärdet.

SÅ om man gör en viktning mellan uppgradering av RA 180 och bättre/behändigare/lättare/effektivare sätt att tillreda mat.

Då hoppas jag att HKV prioriterar maten.

Är inte snuskburken bra nog? :navy: Har själv köpt en, inget dåligt köp alls. Det hörs också vara populärt hos finska kadetter att köpa ett svenskt enmanskök, ty det är enkelt att ha med sig. Trots att det finns många moderna och dyra kök på marknaden.

Snuskburken är överlägsen jägarköket när man äter utskick, dock om man är en sådan person som endast äter grönpåse och man måste koka sitt eget vatten då är jägarköket bäst.

Dock så hoppas jag på att man övergår till MRE liknade mat, minskad värmesignatur jmf om man måste koka vatten varje gång. Och troligtvist både godare och nyttigare är grönpåsen, samt att man slipper elefantbajs 2000 1 gång per dygn.

Men om man övergår till vakuum packad mat (MRE) så måste ändå soldaten på enskild nivå kunna koka sitt egna vatten. Hur löser tex jänkarna det problemet eller anser dom att det inte finns något problem?

Koktid på 1l vatten för "jägarköket" (i princip alla vpl har väl det?) bör vara styft 10min, snuskburken ytterligare lite längre då den har mindre bottenyta mot brännaren ett gaskök ligger på ca 3-5min. Jag har iaf inte varit med om att jag har haft för mkt tid till lunch. Gas sotar inte heller ner hela köket som spriten gör.

Kan man kapa 5-10min i tid på varje lunch så är det guld värt men jag tycker dock att robustheten, enkelheten med sprit samt priset för ett kök typ Trangia 27 av enklaste snitt skulle vara fullt tillräckligt för de aldra flesta soldater.

Edited by johanp

Gamla hederliga snuskburken är bra, behåll den många år till, dessutom tål den att värma mat och vatten över öppen eld utan att slå sig.

US Army, egen erfarenhet: en Standard utrustad Army soldier har inget enmanskök alls, och följaktigen inte kan värma sig sitt eget vatten. Däremot så har man MREs i ett överskott. För att rena vatten har varje kompani sin egen massreningsutrustning.

Vår gamla hederliga snuskburk blev mäkta populär när jag låg inne. Fick koka kafevatten för hela plutonen....

Charlie Spartan

Snuskburken är överlägsen jägarköket när man äter utskick, dock om man är en sådan person som endast äter grönpåse och man måste koka sitt eget vatten då är jägarköket bäst.

Dock så hoppas jag på att man övergår till MRE liknade mat, minskad värmesignatur jmf om man måste koka vatten varje gång. Och troligtvist både godare och nyttigare är grönpåsen, samt att man slipper elefantbajs 2000 1 gång per dygn.

Men om man övergår till vakuum packad mat (MRE) så måste ändå soldaten på enskild nivå kunna koka sitt egna vatten. Hur löser tex jänkarna det problemet eller anser dom att det inte finns något problem?

Varför är snuskburken överlägsen? Jag tycker det är lite lättare att äta ur ett kärl från jägarköket.

Angående jänkarna så har de väl självuppvärmande påsar?

Snuskburken har handtag på både övre och undre kärlet, vilket inte jägarköket har. Till det senare så bränner man sig jämt när man äter, då det bara finns 1 st tamoj. Och ist för att behöva ta bort en massa bös från köket så är snuskburken nästa klar direkt att äta ur.

Dock är detta endast personliga erfrenheter/åsikter.

Och MRE har en liten påse som på kemiskt sätt värmer maten med.

Snuskburken har handtag på både övre och undre kärlet, vilket inte jägarköket har. Till det senare så bränner man sig jämt när man äter, då det bara finns 1 st tamoj. Och ist för att behöva ta bort en massa bös från köket så är snuskburken nästa klar direkt att äta ur.

Dock är detta endast personliga erfrenheter/åsikter.

Och MRE har en liten påse som på kemiskt sätt värmer maten med.

Jag läste lite suddigt om MRE:s, trodde du undrade hur de värmde påsarna. My bad, sorry. 0:)

Har de som vill ha gasol tänkt på att det ökar logistiken en hel del.

Desto färre bränslen som ska skeppas runt och desto färre mojänger som kan strula desto bättre.

Om jag inte minns fel så läste jag någonstans att man i USA till och med gått så långt att de bara använder jp8 bränsle till allt. (kan självklart ha missförstått men så tolkade jag det) Inget som använde något annat bränsle skulle användas.

Varför inte ha ett minitrangia som personligt kök och ett primus Omnifuel som grupp eller triss kök?

Används inte detta koncept på vissa förband redan?

Vi hade det på AJB i år. T-sprit funkar ju inte på vintern i Arvidsjaur, så då blev det Multifuel köket. Dock måste man vara väldigt nogrann med hur man använder det så det inte sotar helt igen. Det var mindre kul att rensa kök i -30. Men är man någonstans där det inte blir så kallt funkar ju minitrangia. Får dessutom plats i stridsvästens tillbehörsficka.

Det vore ultimat att köra samma bränsle till allt, tyvärr så skulle det inte kunna gå i Sverige pga:

1. För mycket som fortfarande går på bensin/fotogen.

2. Vi är i Sverige, det går bara inte, varför? Skulle vara för enkelt, detta är trotts allt Sverige!

Annars skulle fotogenkök/multikök vara intressant att titta in på, om man får bort en typ av bränsle (t-röd) från underhållskedjan så skulle det förenkla hanteringen av övriga drivmedel. Det är även enklare att lämna över x antal liter fotogen ist för att lämna ut två olika typer av drivmedel.

Men då kommer frågan:

Har fotogen någon nackdel mot t-röd?

Det vore ultimat att köra samma bränsle till allt, tyvärr så skulle det inte kunna gå i Sverige pga:

1. För mycket som fortfarande går på bensin/fotogen.

2. Vi är i Sverige, det går bara inte, varför? Skulle vara för enkelt, detta är trotts allt Sverige!

Annars skulle fotogenkök/multikök vara intressant att titta in på, om man får bort en typ av bränsle (t-röd) från underhållskedjan så skulle det förenkla hanteringen av övriga drivmedel. Det är även enklare att lämna över x antal liter fotogen ist för att lämna ut två olika typer av drivmedel.

Men då kommer frågan:

Har fotogen någon nackdel mot t-röd?

Fotogen tål kyla bättre, sen "torkar" det inte ur handen.

Helt rätt att multikök skulle vara bättre. Fast många vpl är riktiga klåpare :bash: som inte kan hantera sin materiell. Det skulle få bytas många kök efter varje årskull om multikök infördes :/

Edited by klasse

Varför inte ha ett minitrangia som personligt kök och ett primus Omnifuel som grupp eller triss kök?

Vi hade det på AJB i år. T-sprit funkar ju inte på vintern i Arvidsjaur, så då blev det Multifuel köket.

Jag måste ringa de kompisar som låg på K4 innan Multifuelköken kom och berätta att dom åt sin mat kall!

Sarkasm åsido;

1. Det är inte alltid så kallt att spritköken inte fungerar. Om jag inte helt missminner mig så funkar det helt OK ner till ca -25. Hur många övningsdygn (av årets) är temperaturen under -25, ens i Arvidsjaur? Om så är fallet (mycket kallt), då gäller punkt 2 nedan.

2. Spritköken funkar utmärkt om man tar vissa elementära grepp på situatione. Spritflaskan och brännaren förvaras nära kroppen. Voila, löst problem.

T-röd har en flampunkt på 8 grader förresten, och fryser vid -114.

Stridsvästens tillbehörsficka? Vilken är det? Samma som flerbruksficka stor/liten?

Av Stocken

stridsvästens tillbehörsficka.

My bad, flerbruksficka stor. Jag kallade den slarvigt för tillbehörsficka. Dock inte i befälens närhet.

Vi hade det på AJB i år. T-sprit funkar ju inte på vintern i Arvidsjaur, så då blev det Multifuel köket.

Jag måste ringa de kompisar som låg på K4 innan Multifuelköken kom och berätta att dom åt sin mat kall!

Sarkasm åsido;

1. Det är inte alltid så kallt att spritköken inte fungerar. Om jag inte helt missminner mig så funkar det helt OK ner till ca -25. Hur många övningsdygn (av årets) är temperaturen under -25, ens i Arvidsjaur? Om så är fallet (mycket kallt), då gäller punkt 2 nedan.

2. Spritköken funkar utmärkt om man tar vissa elementära grepp på situatione. Spritflaskan och brännaren förvaras nära kroppen. Voila, löst problem.

När vintern kom så blev vi tillsagda att inte använda spritköken längre då effekten var kass. Jag hade ingen längtan efter att springa ut första bästa -30dag och bevisa befälen fel.

Edited by klasse

Problemet med fotogen är att det är giftigt och mycket lättare att få fyr på.

Sen har spritköken hängt med sen tja jag gissar kriget, har för mig jag såg nån variant som var stämplad -44. Tror helt ärligt att man lyckades laga burkmat i dem tidigare.

Har det inte funnits modifierade jägarkök med fotogen som bränsle? Sitter en tank på sida om jag inte minns fel.

En enkel uppgradering skulle kunna vara att köpa in multifuel brännare från trangia och lätt modifiera jägarköken, och utan att ha tänkt på det har man även gjort en ams åtgärd. :)

Sarkasm åsido;

När vintern kom så blev vi tillsagda att inte använda spritköken längre då effekten var kass. Jag hade ingen längtan efter att springa ut första bästa -30dag och bevisa befälen fel.

Det är inte kritik mot er (ni gör som ni blir lärda), utan för att man från befäls sida löser ett problem som egentligen inte finns (i alla fall inte allvarligt).

Alla kök har sina fördelar.

Så länge logstiken fungerar är moderna kök mycket bra. Om inte så så står de gamla sig bäst. Sprit är behändigt men tar ganska mycket bränsle. Gas är rent snabbt men kräver att speciell påfyllning finns tillgägligt. Fotogen varar länge men kan vara lite svårtänt i kyla.

Snuskburken är kanske inte så bra när logstiken fungerar men när det skiter sig så har du en stålburk som du till och med kan gräva med ( har du spade??). Häng den över en eld, sätt den på en platta eller bygg en enkel vedspis för den. Hoppa på den, bygg om den till en mina, förvara glödande kol i den. Dessutom är den helt överlägsen av alla kök att poppa popkorn i.... Alla kök avger värme. Lär dig att avskärma!!

Snuskburken har bevisat sitt existens berättigande i över 100 år och två världskrig. Dock tycker dagens supersoldater att den är besvärlig att diska och behöver därför plastpåsar, diskkuddar, mobila diskmaskiner och metatabletter som inte sotar ner. De kan inte strida utan ready to eat rationer, konserver och vacumtorkat. I själva verket är nog sanningen att de inte kan koka havregryn, välling och ärter. Nä, snuskburken är kass för man kan inte värma pizza i den.... : )

Det över 100år gamla primus köket är fortfarande den bästa köket. Lite tungt och inte anpassad med kastrull är nackdelarna. Men med ett fyllt primuskök kan du klara dig några veckor. Förvärmning och rensning av brännaren gör den lite mecklig men det är inga oöverkomliga hinder. Har ett par primuskök som är runt 100 år och de fungerar oklanderligt. Ett plus är att ingen speciell bränsleflaska behövs (förutom förvärmningsspriten). Ta ett gammalt primuskök och kombinera med kastrull som det får plats i, och en dito lättmetalls stekpanna som lock, så har du ett rejält kök och uthållighet.

Sedan kommer alla varianter på campingköken. Jägarköken är ok. Det går att använda ved om så skulle behövas. Ok funktion. Sprit är ok men primusvarianter är ett strå bättre pga fotogenens bränslevärde (dock lite svåra vid kyla).

Resterande köksvarianter som adventure reklamen hävdar är bäst kan du lungt låta bli att titta på.

Optimus 123 eller Svea verkar litet och smidigt. Det känns nästan som att det skulle få plats i en snuskburk. Det verkar dock lite svårt att få tag i numera. Då har du ett utmärkt kök som går på fotogen.

Det finns/ har funnits massvis med fotogenkök i FM.

Vad händer förresten om man matar enmansköket med fotogen, sot, dödsmat och dödslukt?

Optimus 123 eller Svea verkar litet och smidigt. Det känns nästan som att det skulle få plats i en snuskburk. Det verkar dock lite svårt att få tag i numera. Då har du ett utmärkt kök som går på fotogen.

Vad händer förresten om man matar enmansköket med fotogen, sot, dödsmat och dödslukt?

Den gången jag har sett fotogen i enmansköket var i Ånn när det var en par st. som tog fel.

De fick det inte ens att börja brinna. Men det var vintertid så det var kallt. Det kan ha spelat en roll i det..

Edited by TomS

Den gången jag har sett fotogen i enmansköket var i Ånn när det var en par st. som tog fel.

De fick det inte ens att börja brinna. Men det var vintertid så det var kallt. Det kan ha spelat en roll i det..

En länk till hur det går att använda fotogen i spritkök (som inte är byggda för det).

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?threadid=13532