Jump to content

Flygbasjägare - F7 Såtenäs

Recommended Posts

Hur bra som helst, jag kanske kan få rycka in med dig nu igen i Augusti?

Inriktningen har ju ändrats i och med att man går över till Bas 2004, men jag är helt övertygad om att du kommer att få en bra och givande GU.

Säkert kommer du att lära dig uppskatta relaxavdelningen utanför kasern 23...

@ Emil:

Mest för mitt intresse;

Hur lång är er utbildning? m.m

Antal inryckande? (om du sitter på sådan information)

Förövrigt får ju naturligtvis vem som helst gärna svara, 2Sharp kanske?

Anledningen till att jag frågar är att jag ville bli FBJ när jag gjorde min första-mönstring. Jag klarade kraven men detta gick inte med "anledningen" till att jag INTE mönstrade i Göteborg. (?)

Bor förövrigt max 15 mil från F7...

Jaja, är verkligen nöjd med min blivande tjänst i vilket fall!

Men hundarna är nog bra gulliga ;)

Ja ! eller varför inte en liten härlig promenad ifrån F7 upp till Hunneberg , knalla runt och titta på den vackra naturen där för att sedan ta en liten fika och promenixa tillbaka till F7. ,O:D

Har för mig att FBJS enbart tar in folk som är bosatta inom en viss radie från den bas som plutonen skall krigsplaceras på. En polare låg där 1992, och dom hade nån bas i Eskilstuna trakten som krigsplacering. Med andra ord så var det bara Stockholmare och folk från Eskilstuna/Västerås trakten som låg inne. Kan iofs ha ändrats sen dess, men jag tycker det låter som ett smart system.

/me gjorde lumpen 110 mil från hemmet.

Har för mig att FBJS enbart tar in folk som är bosatta inom en viss radie från den bas som plutonen skall krigsplaceras på. En polare låg där 1992, och dom hade nån bas i Eskilstuna trakten som  krigsplacering. Med andra ord så var det bara Stockholmare och folk från Eskilstuna/Västerås trakten som låg inne. Kan iofs ha ändrats sen dess, men jag tycker det låter som ett smart system.

Det stämmer Nordin att man inom FV har försökt att hålla strikt på det här med lokalrekrytering då Fbj är tänkt att "mobba" vid P-mob. mindre .... Vet ej hur hårt man går efter det systemet i dagsläget , men när jag gjorde Gu så var samtliga på min pluton folk som hade hyfsat nära till vår Krigsbas. Tycker också att det är ett relativt smart system då man får folk som dels kan mobba snabbt samt , folk som ev. känner till terrängen då flera kanske vuxit upp i områden på basen.

Edited by Andrew

Har för mig att FBJS enbart tar in folk som är bosatta inom en viss radie från den bas som plutonen skall krigsplaceras på. En polare låg där 1992, och dom hade nån bas i Eskilstuna trakten som  krigsplacering. Med andra ord så var det bara Stockholmare och folk från Eskilstuna/Västerås trakten som låg inne. Kan iofs ha ändrats sen dess, men jag tycker det låter som ett smart system.

Låg på en pluton med folk från mellansverige. Vi är dock krigsplacerade lååångt uppe i Lappland... :ph34r:

FBJS: När låg du inne?

Jag tycker det är ett utmärkt system. Så här efteråt så var det lite onödigt att göra GU uppe i lapphelvetet, man kommer ju aldrig komma dit i ofred ändå!!! Jag har "samlingsplats för vidare transport" vid Ikea Barkaby, och chansen är ju mindre att man kan ta sig dit om en ev FI kör lite diversion taktik.

Säkert kommer du att lära dig uppskatta relaxavdelningen utanför kasern 23...

He he... Har även en känsla av att "glada gläntan" också kommer att ses som något "positivt"! :)

"Glada Gläntan" även känd som "Dumma Dungen" :)

Magnus, blanda inte ihop Flygbasjägare och Flygbassäk nu :D

Björkman, utbildningstiden har varierat, när jag gjorde GU var det 10.5 för GB, 7.5 för meniga.

Edited by 2Sharp

Officiell info om FBJS: http://www.f7.mil.se/article.php?id=622

Utbildningstiden idag är ca 11.5-12 mån - Har varierat under åren. Stor vikts läggs vid att utveckla förbandet och dess utbildning. Intag av aspiranter görs med sikte på att utbilda en pluton per år (dagsläget).

FBJ har en mycket FIN kamratanda genom dels utbildningen på skolan men även genom Ksin Kamratförening. Det är bara att gratulera till de som har möjlighet att visa sitt bästa på en sådan prioriterad tjänst som Flygbasjägeriet utgör!

- Om man ändå kunde få göra en utbildning till - :)

Razvedka: Det tror jag säkerligen att det är!

Så här i efterhand så skulle man självklart velat vara FBJS, men när man var 17 år så hade man noll koll men det var ju tur att man hamnade i FV iaf :) GC NSKY2111

Apropå FBJS, har dom bytt basker märke eller har det hela tiden varit detta:

http://www.f7.mil.se/images/local/utbtecken.gif

Razvedka: Det tror jag säkerligen att det är!

Apropå FBJS, har dom bytt basker märke eller har det hela tiden varit detta:

http://www.f7.mil.se/images/local/utbtecken.gif

Furir Nordin:

Märket du länkar till är Utbildningstecken m/99, som är reglementerat att bäras på vänster bröstficka på permissionsuniform alt i tygformat på höger axel fältuniform.

Baskermärke är samma som tidigare.

Min åsikt är att tiden bör vara längre, en 25-30 år hade varit lagom :)

Under min värnplikt var det ont om tid, vilket leder till mindre ledighet och mycket kvällstjänst. Nu är det ju stora förändringar på gång men jag tror knappast att man kommer ha mindre att lära sig.

Varför tiden är sat till 10 månader har jag ingen aning om, det är väl en kostnadsfråga som allt annat.

Samövningar med DJK är såvitt jag vet fortfarande aktuellt, dock vet jag inte om man gör det varje [utbildnings]år.

Hur det kommer sig? Tja, försvarets vägar äro outgrundliga. Nä, jag vet inte men deras inriktning har ändrats så det kanske spelar in. Gamla NSKY, nuvarande Flygbassäk har också dragits ner från 11 till 10 månader för GB och från 11 till 7,5 för meniga.

Personligen anser jag att GB skall ligga inne 15 och F-sold. i 10 månader för att hinna med allt man skall, som det är nu så hastas vissa delar igenom medan annat utlämnas helt, vilket är totalt oacceptabelt.

Själv låg jag 11 mån som NSKY GB (RRKOMP), och mitt i sommaren när officerarna skulle ha semester så var vi funktionärer på nån jävla "PAIM" (vm i flygfemkamp el dyl) i typ två veckor. Total slöseri med tiden.

För övrigt så utnyttjades tiden väl, för vi klarade förbands kravet som var intakt objekt i 10 dygn. K4 jägarna sprängde 11 dygnet, och självklart så var det min grupp som missat en väg övergång som ledde till en T-bas som dom hade i 12 timmar :<

Bör även nämnas att min grupp inte sköt ett skott på slutövningen, då vi enbart hade dag patrullering. Vi sov minst ochså, för när vi hade gått från beredskap till vila så började spårupptagningarna vilket medförde att vi fick ligga på SSP på något spännande ställe :D

För det tredje så kan jag väl nämna att jag har tusen andra lumpar stories om nån orkar höra :)

Enbart dagpatrullering?  :blink:  Låter märkligt... En slutövning utan strid skulle få mig att gråta blod..  :(

Japp enbart dagpatrullering. Dom andra tre grupperna tog resten, och vi sköt inte ett skott.

Bör även nämnas att min grupp inte sköt ett skott på slutövningen, då vi enbart hade dag patrullering.

Enbart dagpatrullering? :blink: Låter märkligt... En slutövning utan strid skulle få mig att gråta blod.. :(

Om det finns någon övning där du inte skulle gråta blod vid brist på strid så gör du mig besviken :)

Bör även nämnas att min grupp inte sköt ett skott på slutövningen, då vi enbart hade dag patrullering.

Enbart dagpatrullering? :blink: Låter märkligt... En slutövning utan strid skulle få mig att gråta blod.. :(

Om det finns någon övning där du inte skulle gråta blod vid brist på strid så gör du mig besviken :)

Du kan vara lugn, broder... Tror att vi är stöpta i samma tunna skit du och jag... :)