Jump to content

extra försäkring

Recommended Posts

Är det nån som vet hur det här med en privat extra försäkring fungerar, vilka försäkringsbolag som har dem, vad de kostar mm?

Dessutom ersätter arbetsgivaren (enligt Avtal om ersättning vid olycksfall och dödsfall i utlandstjänst) och de privata försäkringar som blir ogiltiga (på grund av den höjda risknivån) när den enskilde tjänstgör i Utlandsstyrkan. Det är inte helt ovanligt att försäkringsbolagen hävdar sk force majeur på grund av att den enskilde befinner sig i krigszoner. Det är dock viktigt att du som enskild får ett skriftligt besked på huruvida dina privata försäkringar gäller eller inte när du tjänstgör utomlands.

http://www.officersforbundet.se/infor_utla...tm#forsakringar

läs mer på länken ovan där står det en hel del, sedan så är det bara att ringa runt Se till att ha skriftligt på allt och kolla även över vem som ärver dig om du skulle gå bort

undrar du mer är du välkommen att fråga mig.

/b

Tack för svar. Om jag förstod det rätt så gäller min vanliga olycksfallsförsäkring (har både hemförsäkring i länsförs och olycksfall i T-hansa) Försvarsmakten går in och hjälper till att lösa ut den då de inte gäller i konfliktsituationer? Eller har jag förstått det fel. Kort och gott...räker det med att jag har en olycksfallsförsäkring hos T-hansa och hemförsäkring i länsförsäkringar. Helt vanliga försäkringar inget extra eller andra krusiduller?

Edited by cholm

Tack för svar. Om jag förstod det rätt så gäller min vanliga olycksfallsförsäkring (har både hemförsäkring i länsförs och olycksfall i T-hansa) Försvarsmakten går in och hjälper till att lösa ut den då de inte gäller i konfliktsituationer? Eller har jag förstått det fel. Kort och gott...räker det med att jag har en olycksfallsförsäkring hos T-hansa och hemförsäkring i länsförsäkringar. Helt vanliga försäkringar inget extra eller andra krusiduller?

Som sagt och som det gick att läsa på en pdf som var länkad till sidan jag sände:

Det nya

avtalet innebär :

förbinder sig arbetsgivaren i

avtalet att ge full kompensation till de

medlemmar (och anhöriga) vars försäkringar

blir ogiltiga/inte utfaller på grund

av den höga risknivån (force majeur) i

Utlandsstyrkan. Kompensationen för den

enskilde kan därför både bli högre och

lägre än 60 prisbasbelopp beroende vilket

privat försäkringsskydd som tecknats.

.

Avtalet är temporärt och nya förhandlingar

kommer att påbörjas under hösten

i samband med förhandlingarna som rör

URA och U-ALFA.

men ännu en gång DU ska kolla med ditt bolag om dom betalar ut ersättning, gör dom det så fine (skaffa papper på det) gör dom inte det så se till att få även det på papper så kan FM gå in och betala