Jump to content
Sign in to follow this  
Animal

Möllerödsdagarna

Recommended Posts

Efter två års frånvaro av olika skäl, så har jag nu anmält mig och min Dodge som är US andra världskriget.

Funderar på att som person ha svensk infanteriutr anno 1994, dvs det jag hade i lumpen, när jag går runt och tittar på andra, för att ge lite variation till allt andra världskriget som dominerar.

Vore kul att träffa lite folk här där.

Publikt är träffen bara lördag dag, men de flesta deltagare är där fredag e.m./kväll till söndag morgon.

Hemsidan är fortfarande mollerod.se, samt FB http://www.facebook....31120023593267.

Edited by 709

Hur motiverar du svensk infanteriutrustning anno 1994 på en US Army Dodge anno 1945?

Du hinner skaffa ett par lämpliga byxor, lämplig jacka och ett bälte kanske kryddat med den reglementerade dricksflaskan till Augusti. Det kommer lyfta presentationen av ditt fordon en hel del i oss MÖP'ars ögon.

Jag är övertygad om att det finns gott om uniformspersedlar (repliker eller original) av det snitt som US Army använde under vk 2 och Koreakriget att få tag på. Jag köpte t.ex en passande hjälm för nån hundring på Mölleröd förra året. Så jag tror inte det behöver innebära en förmögenhet att kitta sig något så när tidstypiskt och korrekt.

Alternativt så kör du i ingen uniform alls. Att köra i helt fel uniform blir bara... fel.

Alternativt byter du Dodgen mot en Bv2062 - då kan du ju använda fältunform 90, stridsbälte 304, mössa m/59 eller stålhjälm m/37 med hjälmduk.

Här är lite foton från förra årets Möllerödsdag:

http://www.plasticwarfare.se/2011/08/mollerod-2011/

Notera hur mycket bättre det ser ut med en homogent och korrekt klädd fordonsbesättning, än när besättningen har på sig lite vad som helst.

/E

Alltså, jag tänker inte köra någon reenacting Erik. Bilen får stå för sig själv. Måste inte hänga vid den hela dagen. Går ju att byta om också. + att mina kompisar lär köra US fullt ut.

Jag har även en sjömansdräkt, en US permisuniform och en svensk Hv-outfit a la 41.

Har redan "allt"...inklusive Clark Gable-mustasch. Jag till höger:

b45201213818Pe8a3.jpg

Edited by 709

Du ska inte medverka i fordonsparaderna då? Det var dem jag tänkte på.

Det ser ju ludermässigt ut om du kör en vk 2 dodge i m90. :-P

Tycker du ska ta på dig Clark Gable-muschen oc GI-outfitten, mina foton blir bättre då.

/E

Jo, till paraden blir det full GI-kit. Får se med resten, det är ju en del meckel att byta om, särskilt när det bara är en dag.

Ni som är inom körhåll, kom dit. Skulle ju kunna ha en mini-SoldF träff fredag kväll?

Måste fixa stolpar till mitt officerstält och premiära det också.

Det lär bli lite fler amerikanska fordon och deltagare i år, Big Red One eller delar av föreningen kommer att närvara. Det innebär förmodligen:

1 Ford-jeep med släp

1 GMC lastbil m kok

1 Dodge Ambulans

en massa prylar samt folk

Jag är inte längre med i den föreningen, men kommer att slå följe.

www.mölleröd.se

Tyvärr krockar Mölleröd med en flygdag på Såtenäs, och jag vill gärna se Viggen flyga i år, så jag planerar att åka dit istället.

/E

Tillbaka från 48 timmar på vägen och på Mölleröd med en Dodge om tickade på utan problem (motormässigt,annat småstrul, som löstes på plats).

Riktigt trevlig helg, gött gäng och förtroendet för bilen är tillbaka.

Nästa år är det tio års-jubileum, så det kommer att bli större då. Vi deltagare hoppas jag kan kraftsamla och göra vårt bästa, samt samla ihop ännu fler fordon.

Dodge, vår display och jag.

1346007711_resized.jpg

1346007712_resized.jpg

1346007714_resized.jpg

1346007716_resized.jpg

1346007717_resized.jpg

1346007719_resized.jpg

1346007720_resized.jpg

1346007721_resized.jpg

1346007723_resized.jpg

Möllerödsdagen hemsida: http://mollerod.se/

Mölleröd Facebook: http://www.facebook....231120023593267