Jump to content

Svensk bombning under andra vk

Länus

Recommended Posts

Min farfar påstår att han har utfört flygräder över Tyskland under andra VK. Han påstår att han flög ett av de större planen och bombade norra Tyskland. De ska ha gjort övningsflygningar (officiellt) och sedan ska de ha vikit av och flygit mot norra Tyskland för att utföra bombräder.

Jag har ingen aning. Bara gubben som påstår. Vad har ni att säga om saken.. Det är ju liksom lite svårt att utreda.

Min farfar påstår att han har utfört flygräder över Tyskland under andra VK. Han påstår att han flög ett av de större planen och bombade norra Tyskland. De ska ha gjort övningsflygningar (officiellt) och sedan ska de ha vikit av och flygit mot norra Tyskland för att utföra bombräder.

Jag har ingen aning. Bara gubben som påstår. Vad har ni att säga om saken.. Det är ju liksom lite svårt att utreda.

Det finns nog inte ett jota sanning i det. Sorry.

Jag tror inte ens att Sverige hade bombare under VKII

Det finns ett uns med sanning i påståendet dock. Svenska fjärrspaningsplan, S16, gjorde svep över en del av tyska östersjöhamnarna, bland annat Stettin. Efter att några blev nedskjutna nöjde man sig att hålla sig på avstånd och plåta...

Mer att läsa om detta finns i "Bortom horistonten" av Lennart Andersson

Sverige hade några divisioner bombplan under kriget, licenstillverkade Ju 86, men att man skulle ha använt dessa för att bomba Tyskland är en smärre överdrift.

Din farfar var kanske spaningsflygare under kriget, och att åldern har börjat ta ut sin rätt?

/Koskela

Jag tror inte ens att Sverige hade bombare under VKII

Förutom nämnda Junkers (B3) så hade vi ju SAAB B17, Caproni B16 (som beteckningen till trots väl mest användes som spaningsfpl?) och från slutet av kriget även SAAB B18A

/E

Det finns ett uns med sanning i påståendet dock. Svenska fjärrspaningsplan, S16, gjorde svep över en del av tyska östersjöhamnarna, bland annat Stettin. Efter att några blev nedskjutna nöjde man sig att hålla sig på avstånd och plåta...

/Koskela

Visst finns detta med i en film eller vad det en miniserie som gick på TV?? Någon som vet vad namnet var på filmen /serien?

/Koskela

Visst finns detta med i en film eller vad det en miniserie som gick på TV?? Någon som vet vad namnet var på filmen /serien?

Tre kärlekar. Gick i repris nu i somras. Ovanligt välgjord.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...