Jump to content

Foto: Redigering, manipulering, tips och trix

Skuggan

Recommended Posts

Eftersom vi redan har en tråd som avhandlar Foto och hur man tar de bästa bilderna osv så tänkte jag starta en tråd där vi kan hjälpas åt med hur man redigerar sina foton i Photoshop (och liknande) för att få dem exakt som man vill...

själv är jag inte så duktig på det men vill gärna lära mig mer och jusst nu är jag mycket inne på att få bilderna att se ut som i serien Band of Brothers... dvs liknande färgskala, grynighet, suddighet osv...

är det någon som kan förklara hur man gör det i Photoshop?

men framförallt är denhär tråden som sagt för att vi skall kunna hjälpas åt med hur man ger bilderna detdär "lilla extra" som ibland krävs för att framhäva en känsla eller stämning....

eller helt enkelt hur man böra förvandlar en bild rent allmänt :navy:

Eftersom vi redan har en tråd som avhandlar Foto och hur man tar de bästa bilderna osv så tänkte jag starta en tråd där vi kan hjälpas åt med hur man redigerar sina foton i Photoshop (och liknande) för att få dem exakt som man vill...

själv är jag inte så duktig på det men vill gärna lära mig mer och jusst nu är jag mycket inne på att få bilderna att se ut som i serien Band of Brothers... dvs liknande färgskala, grynighet, suddighet osv...

är det någon som kan förklara hur man gör det i Photoshop?

men framförallt är denhär tråden som sagt för att vi skall kunna hjälpas åt med hur man ger bilderna detdär "lilla extra" som ibland krävs för att framhäva en känsla eller stämning....

eller helt enkelt hur man böra förvandlar en bild rent allmänt :navy:

Ja du skuggan, det här med PS är ju något som man skulle vilja kunna mer om..

Ett tips är att läsa lite på den HÄR sidan. Pedagogiskt och lärorik.

/JBP

tack JBP....

ja, PS är kul när man väl börjar komma igång med det... och Foto likaså...

helt obegripligt vad mycket man lärt sig på bara ett år... när jag kollar på mina gamla bilder blir man nästan chockad över hur dåliga de är, men samtidigt har de en viss charm :navy:

och går man över dem med PS så kan det ibland bli riktigt intressant resultat :eeh: (men inget jag tänker posta här det närmaste) ;)

• Forumsledning

Jag förmodar att alla som pillar med PS här har en äkta licens av programmet... ?

..host.. var bara tvungen. Man kan bli lite kaxig nu när man själv äger en. :navy: ..jaja skitsamma inte det som var ämnet..

iaf..

..PS är det program jag sjäv använder mest om vi räknar bort notepad och firefox.

Grejen är att det finns så troligt mycket tips och trix där ute så om man behöver hjälp så ska man vara så specefik som möjligt. Annars kommer det bara bli att t.ex. hänvisar till massa hemsidor.

Jag kan kolla lite på favotrixen lite senare.

• 6 months later...

Tänkte bara tipsa om det trevliga lilla programmet Paint.NET. Paint.NET är en freeware-ersättare för klassiska MS Paint och har grundfunktionerna som bildbehandlaramatören behöver utan att för den sakens skull behöva sitta med en Photoshop med tveksam licens. Bland annat finns justering av "Levels" samt klon-verktyget... alla bildbehandlares grundbult.

http://www.getpaint.net/

/J

Tänkte bara tipsa om det trevliga lilla programmet Paint.NET. Paint.NET är en freeware-ersättare för klassiska MS Paint och har grundfunktionerna som bildbehandlaramatören behöver utan att för den sakens skull behöva sitta med en Photoshop med tveksam licens. Bland annat finns justering av "Levels" samt klon-verktyget... alla bildbehandlares grundbult.

http://www.getpaint.net/

/J

Men jag anser att dess hantering av råformat såsom NEF, vilket är min grundbult, är undermålig relativt Nikon Capture eller PS.

Guest J-Star
Tänkte bara tipsa om det trevliga lilla programmet Paint.NET.

Men jag anser att dess hantering av råformat såsom NEF, vilket är min grundbult, är undermålig relativt Nikon Capture eller PS.

Jo men då är man i min mening på hobbynivå... d.v.s. lite över amatör. :D

/J

Guest J-Star
Eller så kör man Gimp oberoende av plattform.

Photoshopdödaren för den fattige/laglydige

Har de fått den stabil än då? Senast jag provade den var den stadig som ett korthus i en tornado.

/J

Har de fått den stabil än då? Senast jag provade den var den stadig som ett korthus i en tornado.

/J

Låter som lite sämre än Photoshop CS 2, som i alla fall är stabilt som ett korthus i en klass II storm.

Men jag kör hellre photoshop än...tja, de få alternativ som finns.

/E, licensed to photoshop

Jag har aldrig fått Gimp (versioner >2.2) att krasha, varken på Linux eller Vista. Jag använder Gimp inte riktigt dagligen, men i alla fall flera gånger i veckan.

Bilder som går i ton, sepia, kan man

göra på två sätt. Halvbra genom att

använda nyans/mättnad. klicka i färga

och sedan dra ner mättnaden till 20-25

och sedan vilken nyans man vill.

Nackdel: dålig stuns i bilden.

På riktigt: Duplexfärg. Svart+pantone.

individuell justering av svärta samt sepiafärg.

Blir jäkla bra tryck i dessa bilderna.

/martinator

Edit: repor och damm mm finns det

tredjepartsfilter som fixar (i detta fall

lägger till). Annars är det rätt mycket

jobb att göra det från grunden i PS.

Edit, igen...

Varför ligger inte denna tråd i dataenheten?

Jag har aldrig fått Gimp (versioner >2.2) att krasha, varken på Linux eller Vista. Jag använder Gimp inte riktigt dagligen, men i alla fall flera gånger i veckan.

Gimp var lite trasigt under v2.0 Idag funkar det hur bra som helst. Har dock inte provat att köra med 30-40 lager som man kanske gör i PS ibland. Kan väl säga att PS går att krasha det med så ingen friskrivelse där inte. Gimp v2.4.5 är helt funkis. och med tanke på funktion, kompabilitet och pris är det tämligen svårt att hitta motståndare.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...