Jump to content

SR: KFOR förbereder sig på oroligheter

Recommended Posts

Ekot rapporterar idag att KFOR förbereder sig på oroligheter i samband med förhandlingarna om Kosovos självständighet:

SR: Svensk styrka i Kosovo förberedd på våld

Själv tycker jag att reportern verkar överdriva en smula. Det låter som att "förberedelserna" inte är så mycket mer än vanligt. SR skriver att KFOR funderat till på hur man ska kunna lösa underhållet, tex vatten, i en längre IMF-situation. Det är förstås bra eftersom det havererat tidigare. Dessutom står det något förvirrat om flygförband, vilket mest låter som fria fantasier...

En mening verkar lite underlig:

Det är framförallt i december som Nato-ledda Kfor-styrkan och många andra befarar att det kan bli våldsamheter

Eh, december? Många menar att vädret är den viktigaste faktorn för spontanvåld i Kosovo. Är det verkligen så troligt att folk går man ur huse för att slåss på gatorna i vintersnön?

Om jag förstått det rätt så är ett av föslagen för kosovos framtid att om inget vettigt har kommit av förhandlingarna blir kosovo självständigt i December, alt det är någon form av omröstning i någon instans. Har inte helt koll på bakgrunden men det är något i den stilen som sker i November december trakten.

Sista meningen: (angående om serberna skickar trupp till Kosovo)

"Skulle det ändå ske kommer Kfor direkt att slå tillbaka."

Säkert är det så och säkert finns det goda skäl att slå tillbaka men det innebär ju att KFOR fortsätter att göra albanernas jobb. Hur illa de än sköter sig. Det kan väl inte vara hälsosamt att skicka signaler till albanerna att vad ni än hittar på så kommer vi att rädda er?

Sista meningen: (angående om serberna skickar trupp till Kosovo)

"Skulle det ändå ske kommer Kfor direkt att slå tillbaka."

Säkert är det så och säkert finns det goda skäl att slå tillbaka men det innebär ju att KFOR fortsätter att göra albanernas jobb. Hur illa de än sköter sig. Det kan väl inte vara hälsosamt att skicka signaler till albanerna att vad ni än hittar på så kommer vi att rädda er?

Det är ju exakt det vi tillsammans med UNMIK pysslat med sen -99 så varför skall det vara fel just nu?

Det enda UNMIK och KFOR åstadkommit sedan "kriget -99 tog slut är att stärka den albanska makten i kosovo oavsett serbiska demokratiska intressen.

PS

Jag är inte särskilt stolt över mina missioner i Kosovo, förutom de få tillfällen då jag närvarat för att med egna händer skyddat enskilda människoliv.

Det är ju exakt det vi tillsammans med UNMIK pysslat med sen -99 så varför skall det vara fel just nu?

Det enda UNMIK och KFOR åstadkommit sedan "kriget -99 tog slut är att stärka den albanska makten i kosovo oavsett serbiska demokratiska intressen.

PS

Jag är inte särskilt stolt över mina missioner i Kosovo, förutom de få tillfällen då jag närvarat för att med egna händer skyddat enskilda människoliv.

Det har varit fel hela tiden.

Jag är mycket medveten om vad KFOR och UNMIK har åstadkommit sedan 1999, åtminstone vad gäller ambitionen att stoppa den etniska rensningen. Min uppgivna fråga är nog; hur länge ska detta ovilkorade stöd fortsätta?

Hade KFOR och UNMIK verkligen velat skapa säkerhet åt minoritetsgrupperna i Kosovo och skapa förutsättningar för återflyttning så hade Serbien förmodligen inte behövt börja prata om att skicka trupp. Men med tanke på hur undfallande stora delar av KFOR och UNMIK var i mars 2004 så är det väl inte så konstigt att de vill skicka egna trupper. Men förmodligen skulle väl KFOR dirigeras om för att ta upp striden med serbiska armén medan albanerna i lugn och ro skulle kuna driva bort kvarvarande serber ur Kosovo.

Även jag känner en besk eftersmak av mina missioner i Kosovo.

Är det inte så att media gärna överdriver det som händer, för det ska verka mer intressant än vad det är. Minns när man läste om svenska fn soldater som var i närheten av natobombningarna när det var 20 mil i mellan svenska campen och målen nato bombade.

Är det inte så att media gärna överdriver det som händer, för det ska verka mer intressant än vad det är. Minns när man läste om svenska fn soldater som var i närheten av natobombningarna när det var 20 mil i mellan svenska campen och målen nato bombade.

Nej, det överdrivs faktiskt ganska sällan när det gäller svensk trupp och oroligheter. Snarare är det mycket som aldrig når media och därför inte kan överdrivas (om nu det hade varit tanken).

/K