Jump to content

Kurator eller liknande i utlandsstyrkan

Recommended Posts

Hej!

Detta blir mitt första inlägg här på forumet men förhoppningsvis inte det sista =)

Jag har inte gjort lumpen (för dålig syn) men jag är intresserad av att göra utlandstjänst nån gång i framtiden, men då måste man laseroperera ögonen antar jag?

Hursomhelst så pluggar jag nu socionomprogrammet i Umeå på Universitetet (börjar termin 3 strax) och som socionom kan man arbeta som kurator och det är även det jag tror att jag kommer vilja jobba med, det eller någonting liknande.

Jag undrar iaf då om det brukar finnas några anställda kuratorer eller liknande på missionerna och om man kan göra tjänst som sådan?

Andreas

Jag har inte gjort lumpen (för dålig syn) men jag är intresserad av att göra utlandstjänst nån gång i framtiden, men då måste man laseroperera ögonen antar jag?

Man får göra utlandstjänst med korrektion som glasögon eller linser.

Jag undrar iaf då om det brukar finnas några anställda kuratorer eller liknande på missionerna och om man kan göra tjänst som sådan?

Andreas

Det finns en personalsektion i staben. Där finns oftast en personalchef, en pastor, en fältpostchef, en läkare, en hygienofficer, en pressofficer mm etc. Självklart varierar dessa något mellan olika missioner beroende på organisation och storlek. Det som nu är intressant för dig är att det även ingår en eller flera welfareofficerare. De ska få personalen på förbandet att må bra genom att ordna aktiviterer och möjligheter. Det kan vara att beställa filmer och böcker. Ordna till ett gym. Anordna fälartisternas besök. Löptävlingar. Tevespelshörnor. Tidningar. Högskoleprov. Jägarskola. Humverksamhet. Luciatåg. Midsommarfirande mm etc .... Dessutom är de självklart en ventil för soldaterna och ska kunna lyssna och hantera sådana problem som kan uppstå av ex. att det är 800 mil hem och att förhållandet sambon inte mår så bra eller att man blivit beskjuten eller att gruppmedlemmarna bara lyssnar på Iron Maiden och aldrig KISS samt allt annat möjligt som kan uppstå.

Dock brukar alltid prehab ha ett finger med i spelet då just krishanteringen är något som FM tar på stort allvar (Som tur är). Så mitt tips är att du kontaktar dem och pratar med dem om krav och möjligheter.

Kontakta Personalenheten Utlandsstyrkan / Prehab Telefon växel: 08-788 75 00. Begär PersE US Prehab.

Finns mera att läsa på mil.se exempelvis. Stöd efter utlandstjänst

Okej, så jag kan göra utlandstjänst med dålig syn (riktigt dålig V+4,25, H+5,25) bara jag har glasögon eller linser på??

Det är en mycket god nyhet isf =D

Okej, det låter ju lite lovande iaf =)

Vad är Prehab??

Andreas

• Forumsledning

Prehab-avdelningen (Preventiv Rehabilitering) De arbetar med bl.a utbildning, hemkomstsamtal och obligatoriska återträffar för att fånga upp och stödja alla som behöver hjälp.

Alltså de som tar hand om folket när man kommer hem från utlandstjänstgöring. Även vid skador och dödsfall i utlandsstyrkan ansvarar Prehab för stöd till anhöriga.

Länk med lite info

http://www.mil.se/int/index.php?lang=S&amp...ws&id=18072

En länk från en jobbannons

http://www.mil.se/pages/jobs.php?command=d...ob&JobID=21

Edited by Kimster
rättar mig själv

Okej, så jag kan göra utlandstjänst med dålig syn (riktigt dålig V+4,25, H+5,25) bara jag har glasögon eller linser på??

Andreas

Tjaaa en "kompis" till mig har -5,5 på bägge ögonen och han har varit i Bosnien, Kosovo, Liberia, en bunt beredskapsförband och jag..host host han verkar inte komma undan Sudan heller. Så det borde inte vara ett problem.

Aha okej.

Så det finns inte så speciellt mycket behov av kuratorer osv under själva missionerna?

Andreas

Det finns absolut ett behova av folk som kan krishantering m.m. på plats i missionen, som nämnts ovan så tillfaller den rollen vanligtvis det som heter Wellfare officer och fältpräst.

Men det är inte kris hela tiden så det mesta av deras tid handlar om att se till att soldaterna har det så bra det går, på alla tänkbara sätt.

Det brukar finnas någon form av beredskap för kunna utföra psykologisk "första hjälpen" på plats, innan prehab hinner ta över.

Så har man relevant utbildning för sådant så finns det chans att kunna komma iväg.

Vad är Prehab??

Andreas

Inte värre :) Hemskt vad det har ändrats på mönstringen. Mig ville de ha som KB på skyttereg 1991 och jag har gjort 2 utlandssvängar med +6 på glasögonen....

Visst lumparglasen är inte snygga men ändå :rockon:

De tjänster som jag har sett annonseras, har samtliga haft värnplikt som minimikrav på militär erfarenhet. Det har i o f s rört psykologtjänster, men arbetsområdet är ju liknande.

Du kan kanske även ha glädje av Läkare utan gränser; de söker rätt mycket psykfolk framöver.

De tjänster som jag har sett annonseras, har samtliga haft värnplikt som minimikrav på militär erfarenhet. Det har i o f s rört psykologtjänster, men arbetsområdet är ju liknande.

Du kan kanske även ha glädje av Läkare utan gränser; de söker rätt mycket psykfolk framöver.

Det finns en del tjänster i varje förband som är i huvudsak "civila" och man söker då på sina civila meriter och har man inte militär grundutbildning går man GSU US (Grundläggande Soldatutbildning Utlandsstyrkan) innan inryckning och tjänstgöring.

Det finns en del tjänster i varje förband som är i huvudsak "civila" och man söker då på sina civila meriter och har man inte militär grundutbildning går man GSU US (Grundläggande Soldatutbildning Utlandsstyrkan) innan inryckning och tjänstgöring.

Det var som fasen. Tack!

Jag kollade runt lite, men hittade ingen info om vad den 'fysiskt ansträngande' träningen skulle innebära eller hur tung den är. Vet någon hur pass vältränad man bör vara? Om man varken är arton eller man, men i hyfsad form- räcker det?

Det var som fasen. Tack!

Jag kollade runt lite, men hittade ingen info om vad den 'fysiskt ansträngande' träningen skulle innebära eller hur tung den är. Vet någon hur pass vältränad man bör vara? Om man varken är arton eller man, men i hyfsad form- räcker det?

I hyfsad form och med hyfsat god vilja att genomföra det hela. Ja, då fixar man det. Många som varit över 30, 40, 50 som fixat det. Det är ingen jägarutbildning vi talar om här.

Det brukar finnas någon form av beredskap för kunna utföra psykologisk "första hjälpen" på plats, innan prehab hinner ta över.

Så har man relevant utbildning för sådant så finns det chans att kunna komma iväg.

Jag trådkapar lite. Det tål att sägas att "psykologisk första hjälp" i Försvarsmakten i första hand är något som utförs inom grupps ram och som kamrathjälp. Avlastningssamtal och psykologiskt omhändertagande är i första hand ett chefsansvar på alla nivåer, vilket finns fastställt i försvarets handledning i psykiatri. Det finns tyvärr en spridd missuppfattning att varje form av avlastningssamtal etc ska utföras av externa experter. Så är inte fallet, högre utbildad personal används först vid svåra fall. Det grundläggande stödet och uppföljningen ska ske inom gruppen och under ledning av närmaste chef. (så säger i alla fall reglementet, hur det ser ut i praktiken kan säkert variera).

Det sagt, så kan det förstås vara vettigt att ha ett proffs på plats. Som redan har nämnts borde en socionom vara en utmärkt tillgång för S1 (personalavdelningen). Kanske mera för att reda ut "vardagskonflikter" än för riktigt svåra fall (ett par månader hemifrån tenderar att göra folk en smula cranky...).