Jump to content

Rysslands militära förehavanden.

Recommended Posts

Lite mer nytt på Rysslandsfronten, känns ju som en riktig markering!!

http://www.dn.se/nyheter/varlden/ryska-att...ar-oro-1.925994

Egentligen inte så konstigt med tanke på deras återupptagna bombplanspatruller. Ryssen har delvis tagit tillbaka initiativet och detta medvetet lättupptäckta ubåtspatrullerande är nästa logiska skede. Inga konstigheter med tanke på NATOs återkommande patruller utanför kolahalvön med omnejd.

En parentes: någon MÖP som vet om väst fortfarande "behärskar" GIUK-gapet?

• Replies 608
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

DN rapporterar att vår kära granne och vän Medvedev vill skriva en ny lag för att förtydliga hans rätt att skicka in T-72'orna när någon är elak mot ryska medborgare. Detta ska göra att landet slipper eventuell konstitutionell kris i händelse av Sydossetsien 2.0

http://www.dn.se/nyheter/varlden/medvedev-...llmakt-1.928362

Läste den här blogg-inlägget nyss om den ryska övningen Zapad09.

Trots att den är sjukt vinklad, så stämmer det mesta av informationen.

Det börjar brännas

Övningen ZAPAD 09 må vara aggressiv och offensiv till sin planläggning men enligt ryssen så är ändamålet för övningen defensivt. ZAPAD 09 går nämligen enligt ryska källor ut på att öva försvar av en gasledning. Det intressanta i detta resonemang är att man knappast försvarar en gasledning på havets botten med landstigande marininfanteri, flyganfall och luftlandsättning av tunga stridsfordon - om man nu inte läser in det som jag läser in i det hela... Var skall gasledningen gå? Jo, utanför Gotland.

Edited by Yohn
  • Super Administrators
Vad gjorde man förr under det kalla krigets dagar när ryssarna hade en storövning? Höjde man beredskapen eller lät man bara allt vara som vanligt då?

Observerade och samlade in data. Men andra ord spionerade.

Finns det någonstans man kan läsa om de olika beredskapslägena? (alt en kort förklaring här)

En beredskapshöjning kunde ske inom vissa ramar. Beredskapshöjningen fanns i två steg, benämnda lystring respektive givakt.

Lystring innebar skärpt beredskap med utökade bevakningsåtgärder, indragna permissioner för inneliggande värnpliktiga, inkallelser till beredskapstjänstgöring etc. Givakt innebar högsta beredskap och förberedelser för mobilisering. Beredskapshöjning till givakt innebar att krigsfaran var överhängande och att krigstillstånd eller beslut om mobilisering var att vänta under de närmaste dygnen.

Svenska dagbladet har idag en läsvärd debattartikel av militärhistorikern Mikael Nilsson (FHS):

Sverige borde samöva med Ryssland

[...] Sten Tolgfors har sagt att Loyal Arrow inte påverkar Sveriges säkerhetspolitiska vägval. Detta är antingen ett utslag av exceptionell naivitet eller oärlighet å försvarsministerns sida. Ett ökat Natosamarbete är ett klart vägval, inte minst med ryska ögon sett. Hela 41 av de 61 övningar som försvarsmakten genomför 2009 är samövningar med Natoländer. Skulle samma antal övningar med ryska styrkor in te ses som ett vägval? Vi måste tänka om gällande hanteringen av den säkerhetspolitiska situation som nu uppkommit i Europa innan vi fått ett nytt kallt krig på halsen.

Somliga, som den brittiske journalisten Edward Lucas, hävdar att så redan är fallet. Tonen i Lucas bok The New Cold War känns igen. Ryssland pekas återigen ut som gossen Ruda, vilket är lika onyanserat som att ensidigt lägga skulden för kalla kriget på Sovjet.

Den 10 augusti inledde Ryssland en stor övning i den ryska Karelen som utan tvekan är ett svar på Loyal Arrow. Tolgfors ser dock ingen koppling. Svaret är logiskt med tanke på kapplöpningen om Arktis naturresurser och Natos och EU:s expansion österut. Vad vi ser är en smygande Hobbesiansk fälla – en serie ömsesidiga defensiva åtgärder som på båda sidor läses offensivt och riskerar utlösa en ’’preemptive strike’’. Vägen till helvetet kantas som bekant av goda avsikter. [...]

Vägen till helvetet kantas som bekant av goda avsikter. [...]

Vad sägs om att förlägga en del av Zapad '09 till ex Slite, Stockholms skärgård och Bråviken..?

Eller kan vi samöva med valda delar av Amf i Kaliningrad?

Kanske samöva alla deras Ropucha och våra Gripen och Korvetter...vore inte det något?

jag tycker vi ska vara lite restriktiva med vår kvalitets filosofering, vi har i mångt och mycket stor kunskap och stort intresse av det som i dag kallas MÖP och vi bör inte tala vitt och brett om det vi tycker är bra eller obra i dessa ämnen ..detta gäller även israel ….eller övrig utriket politisk mil verk.

Tänk på vårt fosterland och att Ryssland och ”alla andra” läser det vi skriver på detta forum inkl. FRA

webfalcon: På pannan STÄLL!

Oroa dig inte, vi har duktiga moderatorer som tänker åt oss när hjärnkontoret fallerar och vi glappar för mycket.

Men det är gott att du är på alerten. Fortsätt så.

jag tycker vi ska vara lite restriktiva med vår kvalitets filosofering, vi har i mångt och mycket stor kunskap och stort intresse av det som i dag kallas MÖP och vi bör inte tala vitt och brett om det vi tycker är bra eller obra i dessa ämnen ..detta gäller även israel ….eller övrig utriket politisk mil verk.

Tänk på vårt fosterland och att Ryssland och ”alla andra” läser det vi skriver på detta forum inkl. FRA

Vi tackar för omtanken. Vi är ju ett gäng här som skall se till att de får en runda båda på sö:a fältet, mytanche och vattentornshöjden om skallen loggar ur på dem innan munnen gör det.

GMY

Om man känner för att spekulera, Tänk över följande. Zapad har genomförts två gånger tidigare. 1981 och 1999. Operationsmålet i Zapad 09 kan vara klart begränsat, Till exempel annektera Gotland i syfte att skydda sin gasledning.

Jämför maskirovkan i mönstret med Egyptens förberedelser för Operation Badr, Eller Yom Kippur kriget 1973 för de flesta.

Anfallet över Suez-kanalen förövades 22 gånger, En av övningarna fick Israel att genomföra en partiell mobilisering, Så stor var omfattningen. Det riktiga anfallet utlöstes när en del av de Egyptiska förbanden var under urdragning. Några Egyptiska soldater badade i kanalen fram till att stormelden började.

Personligen tror jag mer på tomten än ett krig i Europa i morgon, Men jag vill visa att en övning kan vara ett av många sätt att starta krig utan att man ser det komma.

Glöm inte förspelet till Georgien -08, en storövning i närområdet med resurser inkörda från andra distrikt.

Om man nu bara kunde hitta den där foliehatten.... :happy:

Om man känner för att spekulera, Tänk över följande. Zapad har genomförts två gånger tidigare. 1981 och 1999.

Spekulera färdigt först; Övningen Zapad har genomförts fler än två gånger, Lita inte på Wikipedia utan Googla ordentligt istället så kommer du finna fler än två. :happy:

• BlåGul -1
...

Personligen tror jag mer på tomten än ett krig i Europa i morgon, Men jag vill visa att en övning kan vara ett av många sätt att starta krig utan att man ser det komma.

Jag förstår vad du menar men du valde ett ganska dåligt exempel när du använde Yom Kippur. Ett krig uppstod ju i direkt anslutning till de övningarna, precis som du skriver.

Om du vill påvisa att manövrar inte behöver vara hotfulla får du nog använda andra exempel.

/K

...

Jag förstår vad du menar men du valde ett ganska dåligt exempel när du använde Yom Kippur. Ett krig uppstod ju i direkt anslutning till de övningarna, precis som du skriver.

Om du vill påvisa att manövrar inte behöver vara hotfulla får du nog använda andra exempel.

/K

Övningarna "Befrielse 1-23" var maskirovkan för att dölja "operation Badr". Alltså en informationsflod som hade till avsikt att "mätta" den Israeliska ledningen så att det riktiga anfallets tidpunkt, omfattning och mål döljdes. Och inte att glömma, Med ryska rådgivare som utbildare av planerarna. Jag anser att det verkligen visar att en manöver har möjligheten till att dölja den verkliga avsikten.

Att dölja en övning i Sibiriens militärdistrikt som är riktad mot operationer i terräng och klimat liknande Sveriges är inte svårt. Att även låta omvärlden tro att Rysslands luftransport kapacitet rostar bort på igenväxta landningsbanor är i själva verket genialt.

Kan vara att det är min GU som spökar, Men jag ifrågasätter information som påstår att en potentiell motståndare har dålig utrustning och urusla soldater. Desinformation är en av de moment som ingår i Maskirovka.

• BlåGul -1

Ja, men hur tusan läser jag egentligen?

Jag läste dig som att du menade att en övning inte innebär något annat än övning, Widowmaker. Nu ser jag att det inte alls var det du skrev.

Du har givetvis rätt och jag står på pannan ställ.

/K

Ja, men hur tusan läser jag egentligen?

Jag läste dig som att du menade att en övning inte innebär något annat än övning, Widowmaker. Nu ser jag att det inte alls var det du skrev.

Du har givetvis rätt och jag står på pannan ställ.

/K

Så, Nu är jag nöjd. Du får resa dig igen. :rolleyes:

• 3 weeks later...
Om man känner för att spekulera, Tänk över följande. Zapad har genomförts två gånger tidigare. 1981 och 1999. Operationsmålet i Zapad 09 kan vara klart begränsat, Till exempel annektera Gotland i syfte att skydda sin gasledning.

Jämför maskirovkan i mönstret med Egyptens förberedelser för Operation Badr, Eller Yom Kippur kriget 1973 för de flesta.

Anfallet över Suez-kanalen förövades 22 gånger, En av övningarna fick Israel att genomföra en partiell mobilisering, Så stor var omfattningen. Det riktiga anfallet utlöstes när en del av de Egyptiska förbanden var under urdragning. Några Egyptiska soldater badade i kanalen fram till att stormelden började.

Ett annat lyckat exempel i regionen är ju hur Israeliska stridsflygplan i stort antal flög an mot Egyptiska kusten, bara för att vika av precis innan man passerade gränsen. Denna manöver utfördes varje morgon under senare delen av maj 1967. Dom första gångerna gick Egyptiska flygvapnet givetvis upp i högsta beredskap. Men då IDF väl slog till på morgonen den 5e juni hade beredskapen sedan länge sjunkit tillbaka till bottennivå. Flygvapnets chef hade tom gått på semesterledighet.

Så visst han övningar vara en inledning till en verklig attack. Tysklands angrepp på Polen 1939 maskerades väl delvis på detta sätt? Men att ta sig över Östersjön är nog lite knepigare (och dyrare) än att korsa Suez-kanalen. (Speciellt om man ska göra 20 skenanfall först).

Beror på hur du definierar skenanfall. För det har hänt, händer i nutid och kommer fortsätta att ske att vissa länder provocerar mha. full fart mot gränsen och tvär gir när det börjar koka i kitteln... Det gäller både luft, flyte och sjunketyg.... Men å andra sidan, vi är inte speciellt mycket bättre själva... ;)

Finns väl även allmänt dokumenterat att ryssarna hade ett ganska stort antal fartyg ångandes mot svenska gränsen för kanske 20 år sedan eller liknande.

Så, nu kom det på nyheterna till slut.

Först ett inslag om eventuellt ökat svenskt engagemang i Afghanistan, direkt därefter "-I Vitryssland övar just nu vitryska och ryska pansarförband som man gjorde under kalla kriget". Detta följdes av ett 5 minuters inslag från övningsområdet... Mi-24, Tunguska, T-80, mm allt för full rulle.

Man undrar vad som skulle hända om de olika "inriktningarna" möts, den västliga insatstypen mot den östliga mass armén!?!

Källa: Rapport TV1 kl 19.30 av dagens datum.

Jag tror inte Rysslands förehavanden är så annorlunda från den västerländska alliansens. Min syn på de senaste årens utveckling är att Ryssland behöver "väst" som ett hot för att ena sitt stora land och vi behöver Ryssland som ett hot för att sammanhållningen bland de liberaldemokratiska västerländska länderna ska bestå. Om inte våra och deras militära och politiska strateger börjar tänka lite nytt och längre än vad historieböckerna räcker så kommer vi snart att ha ett nytt kallt krig. Kanske spännande, men farligt och inte precis idealistiskt. :D

Kanske egentligen det bästa skulle var om "vi" och Ryssland fixade en gemensam fiende som Iran!?

Först ett inslag om eventuellt ökat svenskt engagemang i Afghanistan, direkt därefter "-I Vitryssland övar just nu vitryska och ryska pansarförband som man gjorde under kalla kriget". Detta följdes av ett 5 minuters inslag från övningsområdet... Mi-24, Tunguska, T-80, mm allt för full rulle.

Man undrar vad som skulle hända om de olika "inriktningarna" möts, den västliga insatstypen mot den östliga mass armén!?!

Länk:

http://svtplay.se/t/103261/rapport

Tidsnr: 08:30

"Stora pansarslag".... :D

Länk till ovanstående nyhetsinslag, börjar ca 8,5 minuter in i sändningen.

(EDIT: hoppsan, ser nu att RRM sjöbev hann före)

Det är väl uppenbart att huvudsyftet med denna uppvisning, är just vad det är: en uppvisning för inbjudna utländska gäster och inhemsk media. Har svårt att se vilka kompetensmässiga vinster man gör vid sådana manövrer. Nja, lite samverkan och koordinering mellan de olika vapenslagen och enheterna samt kanske även fordonskännedom får man väl på köpet.

Zapad-09 pågår väl egentligen nån annanstans under ett helt annat mer genomtänkt format, skulle jag tro. Dessutom vill jag fortsätta tjata om ryssarnas benägenhet att använda vilseledning och desinfomation i alla sammanhang. Precis som i allt annat finns ett syfte bakom fasaden. Detta är något som finns djupt förankrat i den ryska själen!

Eller som nån insiktsfullt sa i en hollywoodrulle:

"The average Russkie don't take a dump without a plan!"

Edited by Zhukov
Länk:

Tidsnr: 08:30

"Stora pansarslag".... :mellow:

Googlade lite på detta efter inlägget. Tydligen ska det "bara" delta runt 12.500 man på Zapad 09, om jag fattade rätt så skulle den även genomföras på flera platser samtidigt, precis som Zhukov säger.

Att man i rapport säger "Stora pansarslag" kanske är en jämförelse med vad vi övar med våra så kallade pansarstyrkor, blir väl i stil med en Patria uppställd i en rondell i Skövde... en svensk pansarövning där man ska öva i att jaga terrorister. :D

• 6 months later...
Jag tror inte Rysslands förehavanden är så annorlunda från den västerländska alliansens. Min syn på de senaste årens utveckling är att Ryssland behöver "väst" som ett hot för att ena sitt stora land och vi behöver Ryssland som ett hot för att sammanhållningen bland de liberaldemokratiska västerländska länderna ska bestå. Om inte våra och deras militära och politiska strateger börjar tänka lite nytt och längre än vad historieböckerna räcker så kommer vi snart att ha ett nytt kallt krig. Kanske spännande, men farligt och inte precis idealistiskt. :)

Kanske egentligen det bästa skulle var om "vi" och Ryssland fixade en gemensam fiende som Iran!?

Hej Mezzia och välkommen till forumet.

Jag som är en sur gammal gubbe har spammat den här tråden i åratal med min oro över björnen som "sover".

Nu tror jag att du slagit huvudet på spiken. Din tankegång har slagit även mig på sistone.

Alltså: vi har folk i Affe som hjälp åt USA för att odla relationen med dem (och att öva trupp).

Jag undrar vad det skulle innebära om vi sände trupp till orosområdena kring Chechenien i samarbete med och som stöd åt ryssen? Att samverka med och på det viset komma på "speaking terms med "Björnen"...

Tänk att sådana tankar kommer från en som mig? :D

Vad tänker ni med utrikespolitiskt intresse när ni hör en sådan tanke? Är jag galen, eller?

Pappsen