Jump to content

Rysslands militära förehavanden.


Recommended Posts

Ps. får iaf klimathotet at falla i skugga en stund nu igen.

 

Och på vad vis är det bra att ett såpass allvarligt problem som klimathotet överskuggas av ett ännu större?

 

(Detta är visserligen OT, men i alla fall OT på OT - hur skulle jag annars bemöta det? Jag låter inte sånt passera oemotsagt när jag ser det! )

 

// Junior

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 608
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ps. får iaf klimathotet at falla i skugga en stund nu igen.

 

Och på vad vis är det bra att ett såpass allvarligt problem som klimathotet överskuggas av ett ännu större?

 

(Detta är visserligen OT, men i alla fall OT på OT - hur skulle jag annars bemöta det? Jag låter inte sånt passera oemotsagt när jag ser det! )

 

// Junior

Klimathotet är inte ett militärt hot. Miltären kan inte användas för att möta det. Därför har man från det gröna hållet menat att man kan minska det militära försvaret. Därför så är det bra om det uppstår något lagomt hot, vilket det i och för sig alltid kommer att finnas så att fokus hamnar på det viktiga militära försvaret.

 

Klimathotet löser vi på andra sätt än att låta FM stå för fäfot.

 

J.K Nilsson

Link to comment
Share on other sites

Ps. får iaf klimathotet at falla i skugga en stund nu igen.

 

Och på vad vis är det bra att ett såpass allvarligt problem som klimathotet överskuggas av ett ännu större?

 

(Detta är visserligen OT, men i alla fall OT på OT - hur skulle jag annars bemöta det? Jag låter inte sånt passera oemotsagt när jag ser det! )

 

// Junior

Klimathotet är inte ett militärt hot. Miltären kan inte användas för att möta det. Därför har man från det gröna hållet menat att man kan minska det militära försvaret. Därför så är det bra om det uppstår något lagomt hot, vilket det i och för sig alltid kommer att finnas så att fokus hamnar på det viktiga militära försvaret.

 

Klimathotet löser vi på andra sätt än att låta FM stå för fäfot.

 

J.K Nilsson

 

 

Jag undrar ifall Ryssland t.ex skulle passa på att ta för sig då Sverige skulle bli utsatt för ett större klimat hot/katastrof ifall vi skulle åtdraga seriösa strukturella problem p.g.a detta.

Link to comment
Share on other sites

Medvedev vill förlänga mandatperiod

Publicerad: 11 november 2008, 17.28. Senast ändrad: 11 november 2008, 18.37

 

Den ryske presidenten Dmitrij Medvedev skickade på tisdagen ett lagförslag till parlamentets underhus, duman, om att utöka mandatperioden för presidentämbetet från fyra till sex år.

 

Medvedev lade även fram ett förslag om att utöka perioden för dumans ledamöter från fyra till fem år.

 

Förslagen eldar på spekulationerna kring att Medvedevs presidentföregångare, numera premiärminister, Vladimir Putin har siktet inställt på att återta presidentposten.

 

Förra veckan citerade den ryska affärstidningen Vedomosti en källa nära Kreml som hävdade att Medvedevs planerade ändringar i grundlagen kan leda till nya val. Det skulle vara ett led i en plan för att Vladimir Putin ska återta presidentskapet.

 

Medvedev själv sade i förra veckan att anledningen till den utökade presidentperioden är att det skulle ge landets styre mer tid att genomföra reformer. En utökad mandatperiod skulle inte börja gälla för honom själv.

 

Källa: SvD

Länk: http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_2027169.svd

 

 

Det var väl aldrig någon som tvivlade på att den förre presidenten inte skulle behålla greppet om sin "federation". Men det gäller ju att göra det på ett författningsenligt och för omvärlden civiliserat och snyggt vis...

 

Jag skulle vilja läsa deras övergripande plan för de kommande tio åren (och kommande tre månader också...)

 

/K

Edited by Krigar'n
Link to comment
Share on other sites

Nu börjar tråden sladda in på politik vilket i sig givetvis är en del av militära förehavanden, som alla som läst sin Clausewitz vet. Sökte lite snabbt på FOIs hemsida och hittade ett antal rapporter som rör förhållandena i Ryssland just nu. Har endast hunnit läsa en del av dem men det har varit väl spenderad tid.

http://www.foi.se/FOI/templates/Publicatio...p;sort=ar%20DES

 

 

 

//Imint

Link to comment
Share on other sites

Ps. får iaf klimathotet at falla i skugga en stund nu igen.

 

Och på vad vis är det bra att ett såpass allvarligt problem som klimathotet överskuggas av ett ännu större?

 

(Detta är visserligen OT, men i alla fall OT på OT - hur skulle jag annars bemöta det? Jag låter inte sånt passera oemotsagt när jag ser det! )

 

// Junior

Klimathotet är inte ett militärt hot. Miltären kan inte användas för att möta det. Därför har man från det gröna hållet menat att man kan minska det militära försvaret. Därför så är det bra om det uppstår något lagomt hot, vilket det i och för sig alltid kommer att finnas så att fokus hamnar på det viktiga militära försvaret.

 

Klimathotet löser vi på andra sätt än att låta FM stå för fäfot.

 

J.K Nilsson

 

Nja.. Jag förstår din tanke men håller inte med, varken grönisarna eller din tanke.

 

Följande saker kan p g a ett växande klimathot kunna tänkas vara av intresse för svensk försvarsmakt att hålla koll på enligt mig: Brist på dricksvatten, brist på odlingsbara ytor, brist på, ja.. Uran why not, det har vi också gott om, alla dessa och säkert fler som jag inte tänkt på, kan komma att bli bristvaror runtom i världen men knappast här. Vatten är viktigast och här finns mängder av rent vatten än så länge, är du med på mitt resonemang? Vi behöver en försvarsmakt som kan upprätthålla säkerhet och möta hot om våld från annat land i syfte att få tag på saker som vi har gott om.

 

// Junior

Edited by Junior
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

För er som gillar att fantisera om kommande konflikter med Ryssland: :rolleyes:

A super-sized energy crisis is brewing in Europe

[...]

Guaranteed Crisis

 

Our research indicates that Russia will make its move after Inauguration Day (Jan. 20). Most likely, it will happen during the week between Feb. 13 and Feb. 20. Here's how it will go down:

 

- Russia will double gas prices for Ukraine, quoting supply and demand. Ukraine will be unable to pay.

- Gazprom immediately will cut off natural gas deliveries.

- Ukraine's already damaged economy will grind to a standstill.

- Kiev will be forced to help itself to "transit gas" destined for Europe - and threaten to cut off the pipeline that connects Russia with the European Union.

 

The most powerful player in this brutal game of chess will be Gazprom. Gazprom is a company so powerful it's sometimes called a "state within the state". Its former Chairman of the Board, Alexander Medvedev, is now the Russian president. The company was even granted the right to form its own armed security force to safeguard its pipelines against "sabotage and terrorist acts" that could disrupt gas supplies to Europe. Gazprom's "kontraktniki" are an army of mercenaries, recruited from veteran Russian special forces. They have tanks. They have helicopters. And they're backed up by the conventional and nuclear firepower of the Russian military...

[...]

Link to comment
Share on other sites

Brist på dricksvatten, brist på odlingsbara ytor, brist på, ja.. Uran why not, det har vi också gott om, alla dessa och säkert fler som jag inte tänkt på, kan komma att bli bristvaror runtom i världen men knappast här.

 

Det är nog framförallt Rysslands brist på odlingsbara ytor som skulle kunna föranleda en invasion av Sverige (även om allt vårt vatten säkert sticker i ögonen på dem också).

Link to comment
Share on other sites

Brist på dricksvatten, brist på odlingsbara ytor, brist på, ja.. Uran why not, det har vi också gott om, alla dessa och säkert fler som jag inte tänkt på, kan komma att bli bristvaror runtom i världen men knappast här.

 

Det är nog framförallt Rysslands brist på odlingsbara ytor som skulle kunna föranleda en invasion av Sverige (även om allt vårt vatten säkert sticker i ögonen på dem också).

Vilket den globala uppvärmningen borde mildra på längre sikt.

Ryssland är ju en av de få som har mycket att vinna där.

Link to comment
Share on other sites

Tittar man på en karta över Ryssland så kan man slås av den enorma mängd yta och det antal floder och sjöar de har.

Eller har haft i alla fall. Aralsjön som en gång var en av världens största sötvattensjöar är väl så gott som försvunnen numera?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

http://www.svd.se/naringsliv/varlden/artikel_2279295.svd

 

i denna artikeln skrivs det att kanske ska europa få gas från en alternativ väg som inte går igenom Ryssland, därigenom minskar Rysslands makt över de allt mer gasberoende EU-länderna.

 

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artik...service=graphic

 

Här ska den nya ledningen gå... Det är inte långt ifrån de Georgiska områdena som är ockuperade av Ryssland, hur tror ni Ryssland reagerar om denna ledningen blir av? Går de in ännu längre i Georgien då och riskerar ett större krig än senast eller inser de att de inte kan ha monopol på gas från öster?

Link to comment
Share on other sites

Nja.. Jag förstår din tanke men håller inte med, varken grönisarna eller din tanke.

 

Följande saker kan p g a ett växande klimathot kunna tänkas vara av intresse för svensk försvarsmakt att hålla koll på enligt mig: Brist på dricksvatten, brist på odlingsbara ytor, brist på, ja.. Uran why not, det har vi också gott om, alla dessa och säkert fler som jag inte tänkt på, kan komma att bli bristvaror runtom i världen men knappast här. Vatten är viktigast och här finns mängder av rent vatten än så länge, är du med på mitt resonemang? Vi behöver en försvarsmakt som kan upprätthålla säkerhet och möta hot om våld från annat land i syfte att få tag på saker som vi har gott om.

 

// Junior

 

Bra Post, men skulle vilja vidare utveckla den.

 

Klimat hotet är inte ett direkt militärt hot, utan det är konsekvenserna som är ett militärt hot. Jag skulle vilja 'paraphrase' (min svenska är lite halv-taskig) Bill Bryson från hans bok 'A Short History of Nearly Everything:

 

Ang. utbredningen av Engelska Kanalen, ett antal tusen år sedan: "The subsequent dissapearance of land would surely of led to a wide-scaled war between people fighting for the diminishing resources, and would have led to starvation as the displaced people had to share land with others who did not have the capabilities to feed all these new mouths. As such the English Channel would have caused not only war, death disease and starvation for it's former inhabitants, but for all the people in its surroundings. Thank god that will never happen again /ironi."

 

Väldigt relevant i dagens försvars diskussioner. Kanske inte för att Havsnivån höjs (även om det spelar in), men pga resurs brist. Oljan sinar i mellanöstern och andra länder, medan den smältande isen i Arktis gör det allt mer möjligt att borra mer och mer olja året om. Ryssland har redan gjort anspråk på den oljan, och jag var förvånad när det som har rättighet där* inte reagerade mer. När då, frågar du. (Jag ursäktar i förväg om att använda GP som källa, men jag använde den första länken på google utav ren lathet).

 

Förändrad klimat kan få skördar att inte ge tillräckligt med mat, tillgången till andra energi källor än olja kommer att stiga i värde. Länder har inlett krig för mycket mindre anledningar.

 

Vad har Sverige med detta att göra. Det kan hända att Sverige blir mer beroende på importerade varor och energi så att vi måste skydda det, det kan hända att vi inte kan fortsätta med våran alliansfrihet. Det kan hända att våra egna resurser blir oemotståndliga för andra nationer. Det kan hända att ett krig om oljan i Arktis drar med oss i skiten. Just nu kan man bara gissa, men faktum är att situation kommer att förvärras inom en relativt snar framtid (titta bara på hur ekonomin i USA har påverkat världen och tänk hur en större katastrof kan ha för konsekvenser). Därför måste Sverige, folket och politikerna se Klimat hotet som ett militärt hot.

 

EDIT: Den här posten hade väldigt lite med OPs fråga, men ville gärna få ut tanken. Ta gärna bort den om den är för mycket 'off topic'.

Edited by PhilipG
Link to comment
Share on other sites

Nu ställer Ryssland in gasleveranserna genom Ukraina vilket får konsekvenser i Europa: Slovakien har infört undantagstillstånd och Ungern har fattat beslut om reduktioner i industrin pga gasbrist och Bulgarien säger sig vara i ett nationellt krisläge.

Enligt DN så försöker länder i östeuropa kompensera genom att köpa gas från Iran. Detta kan ge en maktförskjutning och en position för Iran som västvärlden nog inte ser positivt på.

Detta är mycket allvarligt!

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Nu ställer Ryssland in gasleveranserna genom Ukraina vilket får konsekvenser i Europa: Slovakien har infört undantagstillstånd och Ungern har fattat beslut om reduktioner i industrin pga gasbrist och Bulgarien säger sig vara i ett nationellt krisläge.

Enligt DN så försöker länder i östeuropa kompensera genom att köpa gas från Iran. Detta kan ge en maktförskjutning och en position för Iran som västvärlden nog inte ser positivt på.

Detta är mycket allvarligt!

 

/K

 

Har Slovakien verkligen infört undantagstillstånd? Det låter verkligen dramatiskt. Varför? Rysland har ju bett om EU observatörer för att övervaka att Gazproms ledning genom Ukraina inte tappas på gas (hur sannorlikt det är väljer jag att inte spekulera i), för att snarast möjligt kunna återuppta gasleveranserna. Någon som vet hur framförallt EU, men också Ukraina har ställt sig till denna förfrågan?

Link to comment
Share on other sites

Nu ställer Ryssland in gasleveranserna genom Ukraina vilket får konsekvenser i Europa: Slovakien har infört undantagstillstånd och Ungern har fattat beslut om reduktioner i industrin pga gasbrist och Bulgarien säger sig vara i ett nationellt krisläge.

Enligt DN så försöker länder i östeuropa kompensera genom att köpa gas från Iran. Detta kan ge en maktförskjutning och en position för Iran som västvärlden nog inte ser positivt på.

Detta är mycket allvarligt!

Har Slovakien verkligen infört undantagstillstånd? Det låter verkligen dramatiskt. Varför? Rysland har ju bett om EU observatörer för att övervaka att Gazproms ledning genom Ukraina inte tappas på gas (hur sannorlikt det är väljer jag att inte spekulera i), för att snarast möjligt kunna återuppta gasleveranserna. Någon som vet hur framförallt EU, men också Ukraina har ställt sig till denna förfrågan?

Undantagstillstånd låter allvarligt, men bara ordet ger ingen ledtråd om vilka åtgärder det innebär. Jag har svårt att tänka mig att man har infört utegångsförbud etc.

Link to comment
Share on other sites

En repost som är värd att betänka:

 

http://europac.net/voicesframeset.asp?id=13

 

 

Russia's gas monopoly Gazprom has choked off gas flows to Ukraine in the past: Russia doubled the gas price for Ukraine in 2006... raised it by 37% in 2007... and by 38% this year. When Ukraine couldn't pay, they simply cut off gas deliveries. Russian Foreign Minister Sergey Lavrov said in June that his country may double the gas price again for 2009. In view of its budget situation and the continuing efforts to push through the Nabucco Project, Russia needs to strike again. The timing is crucial. It will have to happen when...

 

* Ukraine and Europe require gas most, in the dead of winter...

* The probability of U.S. interference is minimal, due to an inexperienced, "non-confrontational" new administration...

* The economic situation in Europe is critical thanks to the recent financial crisis!

 

Guaranteed Crisis

 

Our research indicates that Russia will make its move after Inauguration Day (Jan. 20). Most likely, it will happen during the week between Feb. 13 and Feb. 20. Here's how it will go down:

 

* Russia will double gas prices for Ukraine, quoting supply and demand. Ukraine will be unable to pay.

* Gazprom immediately will cut off natural gas deliveries.

* Ukraine's already damaged economy will grind to a standstill.

* Kiev will be forced to help itself to "transit gas" destined for Europe - and threaten to cut off the pipeline that connects Russia with the European Union.

 

Tidpunkten blev något tidigarelagd än förutspått, men helt rätt i tiden.

Två av fyra punkter har redan inträffat.

Link to comment
Share on other sites

Nu ställer Ryssland in gasleveranserna genom Ukraina vilket får konsekvenser i Europa: Slovakien har infört undantagstillstånd och Ungern har fattat beslut om reduktioner i industrin pga gasbrist och Bulgarien säger sig vara i ett nationellt krisläge.

Enligt DN så försöker länder i östeuropa kompensera genom att köpa gas från Iran. Detta kan ge en maktförskjutning och en position för Iran som västvärlden nog inte ser positivt på.

Detta är mycket allvarligt!

 

/K

 

Har Slovakien verkligen infört undantagstillstånd? Det låter verkligen dramatiskt. Varför? Rysland har ju bett om EU observatörer för att övervaka att Gazproms ledning genom Ukraina inte tappas på gas (hur sannorlikt det är väljer jag att inte spekulera i), för att snarast möjligt kunna återuppta gasleveranserna. Någon som vet hur framförallt EU, men också Ukraina har ställt sig till denna förfrågan?

Källa för det var CNN och tidpunkten var igår kväll. Jag håller med om att det låter allvarligt men jag har inte kunnat få någon som helst mer info om det.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Ursprungskällan verkar vara den Tjeckiska nyhetsbyrån CTK vilken citerade den Slovakiske finansministern Lubomir Jahnatek. I ett uttalande Jahnatek skall ha gjort under gårdagen (090106) säger han - översatt till engelska, har inte hittat originalet - att "Slovakia will declare a state of emergency".

 

Sedan kablades det vidare av Reuters och ut i världen.

 

/P

Link to comment
Share on other sites

För er som gillar att fantisera om kommande konflikter med Ryssland: ;-)

A super-sized energy crisis is brewing in Europe

[...]

Guaranteed Crisis

 

Our research indicates that Russia will make its move after Inauguration Day (Jan. 20). Most likely, it will happen during the week between Feb. 13 and Feb. 20. Here's how it will go down:

 

- Russia will double gas prices for Ukraine, quoting supply and demand. Ukraine will be unable to pay.

- Gazprom immediately will cut off natural gas deliveries.

- Ukraine's already damaged economy will grind to a standstill.

- Kiev will be forced to help itself to "transit gas" destined for Europe - and threaten to cut off the pipeline that connects Russia with the European Union.

 

The most powerful player in this brutal game of chess will be Gazprom. Gazprom is a company so powerful it's sometimes called a "state within the state". Its former Chairman of the Board, Alexander Medvedev, is now the Russian president. The company was even granted the right to form its own armed security force to safeguard its pipelines against "sabotage and terrorist acts" that could disrupt gas supplies to Europe. Gazprom's "kontraktniki" are an army of mercenaries, recruited from veteran Russian special forces. They have tanks. They have helicopters. And they're backed up by the conventional and nuclear firepower of the Russian military...

[...]

Med undantag av datumet (en månad för tidigt) så var jag väl inte helt fel ute :rolleyes:

 

Edit: Honken var snabbare.

Edited by 01/B3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
Skall bli roligt att se hur man nu skall krångla till det för att det skall vara Rysslands fel

 

Det går säkert utmärkt. Vänta lite bara så ska du få se. :)

 

Kul att en statlig myndighet gör väpnad razzia hos ett statligt företag förresten. Man får nästan lite Bagdad-vibbar. Vem minns inte när divese statliga departements olika säkerhetsstyrkor raidade och kidnappade varandras medarbetare på i princip daglig basis?

 

Nåja, skönt att våren snart är här och att vi inte behöver bry oss om tillgången på billig naturgas mer på ca 10 månader...

Link to comment
Share on other sites

Skall bli roligt att se hur man nu skall krångla till det för att det skall vara Rysslands fel

 

Det går säkert utmärkt. Vänta lite bara så ska du få se. :)

 

Kul att en statlig myndighet gör väpnad razzia hos ett statligt företag förresten. Man får nästan lite Bagdad-vibbar. Vem minns inte när divese statliga departements olika säkerhetsstyrkor raidade och kidnappade varandras medarbetare på i princip daglig basis?

 

Nåja, skönt att våren snart är här och att vi inte behöver bry oss om tillgången på billig naturgas mer på ca 10 månader...

 

Det roliga är att:

 

Ukrainas Premiärminister och Putin omförhandlar så att det kritiserade mellanhandsbolaget försvinner. Det var till 50% Ukrainskt ägt men man vet inte riktigt vem som står bakom det.

 

Presidenten, Premiärministens rival, får då tuppjuck och skickar in säkerhetstyrkorna för att sno åt sig det nya kontraktet. Utan kontrakt kan de ej exportera då tullen kräver ett kontrakt.. alltså no gas Presidental order.. : )

 

Min gissning är att Ukrainas president, eller närstående till honom, miste en god inkomstkälla i och med det nya kontraktet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Uppgifterna om att Nato tänker hålla en militärövning i Georgien i maj har fått Rysslands Nato-ambassadör att gå i taket.

 

"Scenariot bygger på en påhittad, FN-stödd, Nato-ledd snabbinsatsoperation" uppgav försvarsalliansen. Övningen ska äga rum cirka två mil öster om huvudstaden Tbilisi.

 

Georgien, under västinriktade presidenten Micheil Saakasjvili, har länge strävat efter medlemskap i Nato.

 

Källa: TT

 

Om nu nato genomför denna övning kan det bli intressant läge. Om nu nato backar pga rysslands krav blir det också intressant.

Link to comment
Share on other sites

Kanske fel forum/tråd eller ointressant! Ber vänligen blågul ta bort mitt inlägg innan "haglet" kommer i så fall.

 

källa: aftonbladet

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4912768.ab

 

FN beslutat om ny gräns för Norge ut i Barents hav där ev naturrikedomar finns.

Ryssland opponerar sig mot den nya gränsen.

 

Intressant att följa! Kanske rinner ut i sanden eller kommer det förkomma fler militärövningar i det området nu än förr? Nu finns mao "störande" element i både söder och norr för österlandet.

 

Paxen

Link to comment
Share on other sites

Uppgifterna om att Nato tänker hålla en militärövning i Georgien i maj har fått Rysslands Nato-ambassadör att gå i taket.

 

"Scenariot bygger på en påhittad, FN-stödd, Nato-ledd snabbinsatsoperation" uppgav försvarsalliansen. Övningen ska äga rum cirka två mil öster om huvudstaden Tbilisi.

 

Georgien, under västinriktade presidenten Micheil Saakasjvili, har länge strävat efter medlemskap i Nato.

 

Källa: TT

 

Om nu nato genomför denna övning kan det bli intressant läge. Om nu nato backar pga rysslands krav blir det också intressant.

 

 

Moskva svarar med en egen militärövning i Ossetien eller Abchazien?

Allt det här onödiga k*kmäteriaktiga vapenskramlet gör iaf undertecknad något nervös.

 

 

------------EDIT-------------------

 

 

Inga vapen, snarare en säkerhets- och samarbetsövning. Mer politiska signaler än militära alltså. Dock en reaktion att vänta från Kreml!

 

The Cooperative Longbow 09/Cooperative Lancer 09 exercises led by the Western military alliance will be held from May 6 through June 1, and will not feature weapons or military vehicles.

 

NATO Press Secretary Robert Pshel told RIA Novosti that during the exercises, "No one will be using weapons or tanks."

 

RIA

Edited by Zhukov
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...
Kanske fel forum/tråd eller ointressant! Ber vänligen blågul ta bort mitt inlägg innan "haglet" kommer i så fall.

 

källa: aftonbladet

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4912768.ab

 

FN beslutat om ny gräns för Norge ut i Barents hav där ev naturrikedomar finns.

Ryssland opponerar sig mot den nya gränsen.

 

Intressant att följa! Kanske rinner ut i sanden eller kommer det förkomma fler militärövningar i det området nu än förr? Nu finns mao "störande" element i både söder och norr för österlandet.

 

Paxen

 

Interessant tråd. Et tema vi har diskutert målrettet siden april 2007 i egen tråd på norske Milforum (http://www.milforum.net/forum/viewtopic.php?t=5713).

Skal lese igjennom diskusjonen dere har gående. En ting er sikkert - veldig mange norske øyne er rettet østover. Skal tipse om denne tråden her på Soldf.com i vår egen Russland diskusjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...