Jump to content

Rysslands militära förehavanden.

Recommended Posts

Peter den store åker till veniezuela för att öva tillsammans med venizuelas flotta. Ska bli intressant att se hur USA reagerar på detta. För USA anser att venezuela ligger i deras "intressesvär"... Även två ryska bombplan ska finnas i venezuela....

Helt klart intressant att ryssland nu börjar vara lite mer offensiva.

Oups! Det har jag missat... var står det? Det vore jätteintressant att följa Ryssens besök i Venezuela.

• Replies 608
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Rice: Ryssland alltmer aggressivt

Kanske passar man på under den pågående politiska krisen i Ukraina. Ska bli spännande att se hur EU och NATO agerar den gången, och vad Israel kan tänkas hitta på isåfall.

Uhh... Varför skulle Israel bry sig om vad Ryssland och Ukraina har för sig?

Om Ryssland binder upp sig i en konflikt med Ukraina, så kanske Israel ser chansen att "neutralisera" Irans kärnvapenprogram, utan att ryssen kommer och hjälper Iran.

Finns en tråd för detta: USA vs Iran då det är lite väl off-topic här.

Rice: Ryssland alltmer aggressivt

Kanske passar man på under den pågående politiska krisen i Ukraina. Ska bli spännande att se hur EU och NATO agerar den gången, och vad Israel kan tänkas hitta på isåfall.

Uhh... Varför skulle Israel bry sig om vad Ryssland och Ukraina har för sig?

Om Ryssland binder upp sig i en konflikt med Ukraina, så kanske Israel ser chansen att "neutralisera" Irans kärnvapenprogram, utan att ryssen kommer och hjälper Iran.

Finns en tråd för detta: USA vs Iran då det är lite väl off-topic här.

Ok, nu förstår jag vad du menar. Inte dummt tänkt, men i realiteten är inte Iran Rysslands vän (ingen naturlig eller ens historisk allierad) och R kommer nog inte göra mer än att bjäbba högt i FNs säkerhetsråd om sittuationen skulle inträffa. Iran står idag lika ensamt mot världen som man gjorde 1979 (jo, fel forum att dra upp det i). Och gällande Israel så har jag svårt att tro att ett regim/regeringsskifte i Ryssland/Ukraina skulle påverka landets utrikespolitik nämnvärt. Säga vad man vill om Israel (jag älskar henne), men hon har en ovana att slå till oväntat och hårt (och odiplomatiskt) mot externa hot mot sin existens. Och med tanke på att konflikt med USA (USS Liberty) inte har hindrat henne tidigare så har jag väldigt svårt att tro att Ryssland skulle kunna påverka landets utrikespolitik. Det Israel "gör" är väl genomtänkt och alltid planerat in i minsta detalj. Därför tror jag att en eventuell Kaukasisk konflikt knappast skulle spilla över till Israel.

Åter till ämnet: Jag tror att Ahmadinjads retorik är ett misslyckat försök att vinna inhemskt stöd (som jag har förstått det av mina Iranska vänner så är han inte alls poppulär). Men han spelar ett svårt och farligt spel. Gör han fel kan inte Iran räkna med att gå tillbaka till GÅ och betala 20 000kr (monopol), utan då blir man mottagare av XX antal Jericho missiler.

Näväl, flåt utsvävningen, åter till ämnet

Edited by GrodanBoll
Peter den store åker till veniezuela för att öva tillsammans med venizuelas flotta. Ska bli intressant att se hur USA reagerar på detta. För USA anser att venezuela ligger i deras "intressesvär"... Även två ryska bombplan ska finnas i venezuela....

Helt klart intressant att ryssland nu börjar vara lite mer offensiva.

Oups! Det har jag missat... var står det? Det vore jätteintressant att följa Ryssens besök i Venezuela.

http://www.itar-tass.com/eng/level2.html?N...8&PageNum=2

http://www.russiatoday.com/news/news/30959

http://www.itar-tass.com/eng/level2.html?N...3&PageNum=0

http://www.itar-tass.com/eng/level2.html?N...8&PageNum=0

Det finns mer om du är intresserad och provar någon sökmotor. (det gjorde jag)

Pappsen

Tackar Pappsen! I will do so!!!

Det där med att Venezuela, Cuba, Ryssland mfl i ett oljekonsortium kan nog reta gallfeber på USA... För att inte tala om Peter den Store som kommer att ligga och guppa i Mexikanska golfen.. :banana

Edited by Lfskbat

Portad i Moskva - Bildt är inte välkommen efter att han liknade Putin vid Hitler

Enligt säker källa (Aftonbladet) är Bildt inte välkommen i Moskva efter att Sverige varit ett av de länder som tydligast tagit ställning för Georgien i kriget mellan Ryssland och Georgien. Vi med gott minne kommer ihåg när samma Bildt, då som statsminister, anklagade Ryssland under president Jeltsin för att i mitten av 90-talet skicka svärmar av miniubåtar till Sverige (vilket senare visade sig vara minkar).

Vi med gott minne kommer ihåg när samma Bildt, då som statsminister, anklagade Ryssland under president Jeltsin för att i mitten av 90-talet skicka svärmar av miniubåtar till Sverige (vilket senare visade sig vara minkar).

Ryssar är inte kända för att ha en lång stubin heller, och dom markerar gjärna stort och brett.

Skulle det vara så farligt som ryssarna utmålar det så skulle vi se mycket mera reaktioner..

Istället kommer dom gapa litegrann till, sverige ger någon form av ursäkt när EU styrkorna har kommit igång i georgien

och sedan har båda strykt ett streck över det som var.

----

Och så var detdära med vad tidningarna skriver..nu skriver dom (några timmar senare) en annan bild eller snarare rättar det som stog tidigare idag... :baskerHV:

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1318864/...n-till-ryssland

Edited by tinhead
Ryssland vill bygga nya hangarfartyg i Ukraina

Hur tror ni Ukraina ställer sig till den frågan, borde ju ge bra med arbetsmöjligheter osv, men kanske inte så positivt ur NATO / EU synvinkel?

Intressant fråga, Ukraina har nog inget emot pengarna och arbetsmöjligheterna som du nämnde, men när det gäller ökad rysk militär verksamhet i landet tror jag nog att dom tänker efter både en och två gånger innan dom säger ja. Speciellt efter ryssarnas framfart i Georgien.

• BlåGul -1
Vi med gott minne kommer ihåg när samma Bildt, då som statsminister, anklagade Ryssland under president Jeltsin för att i mitten av 90-talet skicka svärmar av miniubåtar till Sverige (vilket senare visade sig vara minkar).

Och vi med ÄNNU BÄTTRE minne minns ett rör fyllt med ryss uppe på Svensk mark...

Låt denna debatt vara UTAN ubåtsfrågan.

Du är flottist från den äldre tiden jag VET att du inte köper "mink-frågan" som absoluta sanningen.

Nog om detta ett varningen finger är höjt och vi driver INTE in på den frågan HÄR och NU.

Slut

Dobberman

Blå/Gul

Tackar Pappsen! I will do so!!!

Det där med att Venezuela, Cuba, Ryssland mfl i ett oljekonsortium kan nog reta gallfeber på USA...

..mja.. gammle arvsfienden har slagit i taket beträffande oljeproduktoion/export (gjorde man redan 2007). I dagsläget är Kina en mycket intresantare marknad, och detta verkar heller inte ha passerat Hugo obemärkt, om man bygger sin (amatörmässiga) bedömning på vilka internationella handelsavtal som Venezuela har ingått under 2008.

M.a.o, USA är säkerligen oroat, men intet för mycket. Importen av olja kommer i dagsläget mestadels från Kanada, Nigeria och Mexico (i nämnd ordning) vilket är ett resultat av en uttalad ambition att vara/bli oberoende av främst S.A och andra officiellt vänliga, men korrupta regimer på den arabiska halvön.

Edited by GrodanBoll

Mer uttalanden om hangarfartyg: http://www.defensenews.com/story.php?i=376...c=EUR&s=SEA

Om dom kommer igång med något bygge blir det intressant att se om man fortsätter i samma spår som Kuznetsov eller om man väljer en konstruktionslösning med katapulter i stället för skijump.

Hur tror ni Ukraina ställer sig till den frågan, borde ju ge bra med arbetsmöjligheter osv, men kanske inte så positivt ur NATO / EU synvinkel?

Jag tror det blir svårt för Ryssland och få till ett avtal med Ukraina. Då med tanke på att Ukraina vill närma sig väst, samtidigt som Ryssland snarare visar sig vilja gå åt andra hållet och "knyta ihop" sovjet igen.

Jag tror det blir svårt för Ryssland och få till ett avtal med Ukraina. Då med tanke på att Ukraina vill närma sig väst, samtidigt som Ryssland snarare visar sig vilja gå åt andra hållet och "knyta ihop" sovjet igen.

ja fast det är väll bara halva ukraina ungefär som vill det, östra ukraina vill stå på god fot med Ryssland.

jag letade men jag hittade inte någon källa på det, men jag läste det för någon vecka sen i svd.

Edited by Kolind
ja fast det är väll bara halva ukraina ungefär som vill det, östra ukraina vill stå på god fot med Ryssland.

jag letade men jag hittade inte någon källa på det, men jag läste det för någon vecka sen i svd.

Det ringer faktsikt en klocka där, har för mig att jag läste något liknande. Men framtiden får väl avgöra, Ukraina verkar ju ha lite politiska problem nu också med avsatt regering mm.

Jag kom ifrån Russki i går.

Det går inte längre att köpa Georgiska produkter i Ryssland. (Dom gör gott vin där... har jag hrrrm hört... och frågade runt litet.)

Öht är stämningen lite spänd emot Goergier och Ukrainare. Det kan nog ta ett litet tag att kyla ner stämningen, tror jag.

Pappsen

svd.se

Enligt Sedlabanki, Islands centralbank, har Ryssland gått med på att ge ett lån på 4 miljarder euro (39 miljarder kronor) till Island för att hantera det akuta krisläget i landets bankvärld.

Ryssland kopplar grepp om Island och stärker sitt inflytande i arktis regionen. Oroväckande.....

svd.se

Enligt Sedlabanki, Islands centralbank, har Ryssland gått med på att ge ett lån på 4 miljarder euro (39 miljarder kronor) till Island för att hantera det akuta krisläget i landets bankvärld.

Ryssland kopplar grepp om Island och stärker sitt inflytande i arktis regionen. Oroväckande.....

Publicerad: 7 oktober 2008, 14.22. Senast ändrad: 7 oktober 2008, 14.52

Lite färskare källor tack.

Rokare BG

Hjälper till på traven med färskare källa...

"Nyhetsbyrån Bloomberg uppger att det pågår samtal mellan Ryssland och Island. Enligt Ryssland sker det för att genom ett lån ”försäkra stabiliteten i Europas finansiella system”.

Lånet kommer enligt ryska källor att vara i storleksordningen fyra miljarder euro. De ryska intressenterna lånar ut pengar till Island med motivet att Ryssland påverkas i hög grad av situationen och för att ”we are part of Europe and we want Europe to be stable”.

"Ett ryskt lån på fyra miljarder euro vore dubbelt så stort som den isländska centralbankens (före detta?) totala resurser och innebär givetvis ryskt stormaktspolitiskt inflytande över Island".

(Källa: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_1886121.svd - SvD Brännpunkt 081015)

/Krigar´n

Mer stöd för ovanstående resonemang.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=841341

"Att "köpa" inflytande är ingen ovanlighet i den internationella kampen om inflytande. Men vad kan Moskva tjäna på den här affären? Finansiellt är priset lågt för Ryssland, medan de potentiella vinsterna är stora. Ingen tror att Ryssland skulle få överta den av USA övergivna militära flygbasen i Keflavik, men att knyta en medlem i den västliga försvarsalliansen Nato närmare sig vore en stor triumf. Island geostrategiska läge mitt i Nordatlanten är dessutom särskilt värdefullt. Ett räddande lån skulle göra Island ekonomiskt - och därmed politiskt - beroende av Ryssland."

Det finns fler aspekter, frågan är komplicerad anser jag. Mer om det senare när jag funderat litet till.

Pappsen

Fundera gärna vidare Pappsen och ge oss mer info i ärendet då du varit hos grannen i öst. Jag är speciellt intresserad av hur det går med våra kära vänner på Island, har ju varit på den underbara ön ett par vändor :)

Om det nu är som sägs i tråden, att det är ett viktigt geopolitisk område, varför bemödar sig inte the US of A? Kan det vara så att Ryssland har börjat visa sig lite som "räddarna i nöden" när olika länders ekonomier står och faller i parti och minut? USA har helt enkelt inte råd att köra Marchallhjälpen 2.0.

En teori jag hört, och som verkar ha lite fog för sig: är att medan oljepriset (i dollar) kanske går ner, så har värdet på en dollar samtidigt ökat - vilket till viss del verkar väga upp prisreduktionen. Sen verkar det inte som om den ryska ekonomin är riktigt lika beroende av den typ av kapital- och liknande handel som vi är i Väst (så även om den ryska börsen leker bergochdalbana så kanske det inte påverkar den ryska ekonomin lika mycket, och alltså inte heller den ryska förmågan att föra krig eller leka stormakt). Någon som kan bekräfta detta eller dementera den teorien?

edit: grisfingrar

Edited by Kaliber600
En teori jag hört, och som verkar ha lite fog för sig: är att medan oljepriset (i dollar) kanske går ner, så har värdet på en dollar samtidigt ökat - vilket till viss del verkar väga upp prisreduktionen. Sen verkar det inte som om den ryska ekonomin är riktigt lika beroende av den typ av kapital- och liknande handel som vi är i Väst (så även om den ryska börsen leker bergochdalbana så kanske det inte påverkar den ryska ekonomin lika mycket, och alltså inte heller den ryska förmågan att föra krig eller leka stormakt). Någon som kan bekräfta detta eller dementera den teorien?

edit: grisfingrar

Det där förstog jag inte. Varför skulle inte Ryssland påverkas? Vem hävdar det?

Sist jag kollade hade de en positiv bytesbalans på ca 4,5% (sverige ca 2%). Det som krånglar till det hela är att Ryssland mest exporterar Råvaror och köper slutprodukter, detta dränerar ju den gemensamma "kassakistan" på sikt.

Jag tror att Ryssland i hög grad är beroende av handel med utlandet. I princip och grovt tillyxat tillverkar Ryssarna ingenting som Ryssarna "vill ha". Allt gött importeras.

Men berätta gärna för oss mera om varför de skulle vara osårbara.

Pappsen

• 2 weeks later...
Ryssland planerar att placera ett batteri Iskanderrobotar i den ryska enklaven Kaliningrad, sade president Dmitrij Medvedev i sitt första formella tal till nationen sedan han övertog presidentposten från Vladimir Putin i maj.

Beslutet att placera robotar i Kaliningrad, på gränsen till Polen, är en direkt reaktion på USA:s planerade robotsköld i Europa. Anledningen är att skölden hotar Rysslands säkerhet, sade Medvedev som också meddelade att tidigare planer på att lägga ner tre ryska robotförband har ställts in.

Medvedev kommenterar också Rysslands relation till grannlandet Georgien. Enligt Reuters menar Medvedev att sommarens konflikt i Georgien använts som ett svepskäl för Natos intrång i Rysslands närområde.

I sitt tal lovade Medvedev också att slå till hårt mot extrema grupper i landet. Uttalandet kommer dagen efter att fler än 500 nationalister greps av polis under en demonstration i Moskva.[

Källa: TT

BAra att konstatera att den ryska björnen är på väg in på allvar i den internationella säkerhetspolitiken och att de kommer att värna mer och mer om sina sk. buffertzoner.

Ryssland planerar att placera ett batteri Iskanderrobotar i den ryska enklaven Kaliningrad, sade president Dmitrij Medvedev i sitt första formella tal till nationen sedan han övertog presidentposten från Vladimir Putin i maj.

Beslutet att placera robotar i Kaliningrad, på gränsen till Polen, är en direkt reaktion på USA:s planerade robotsköld i Europa. Anledningen är att skölden hotar Rysslands säkerhet, sade Medvedev som också meddelade att tidigare planer på att lägga ner tre ryska robotförband har ställts in.

Medvedev kommenterar också Rysslands relation till grannlandet Georgien. Enligt Reuters menar Medvedev att sommarens konflikt i Georgien använts som ett svepskäl för Natos intrång i Rysslands närområde.

I sitt tal lovade Medvedev också att slå till hårt mot extrema grupper i landet. Uttalandet kommer dagen efter att fler än 500 nationalister greps av polis under en demonstration i Moskva.[

Källa: TT

BAra att konstatera att den ryska björnen är på väg in på allvar i den internationella säkerhetspolitiken och att de kommer att värna mer och mer om sina sk. buffertzoner.

"Iskandermissilen sägs ha en räckvidd på upp till 40 mil."

"Att "köpa" inflytande är ingen ovanlighet i den internationella kampen om inflytande. Men vad kan Moskva tjäna på den här affären? Finansiellt är priset lågt för Ryssland, medan de potentiella vinsterna är stora. Ingen tror att Ryssland skulle få överta den av USA övergivna militära flygbasen i Keflavik, men att knyta en medlem i den västliga försvarsalliansen Nato närmare sig vore en stor triumf. Island geostrategiska läge mitt i Nordatlanten är dessutom särskilt värdefullt. Ett räddande lån skulle göra Island ekonomiskt - och därmed politiskt - beroende av Ryssland."

Det finns fler aspekter, frågan är komplicerad anser jag. Mer om det senare när jag funderat litet till.

Pappsen

Frågan är lika komplicerad som den är intressant/spännande. Tack för att vi har detta forum där vi kan dela med oss av våra funderingar.

(Kom att tänka på tråden om värnpliktens avskaffande: mycket intressanta och belysande inlägg. Kommer dessa till samhället/politikernas del inför ett beslut i riksdagen...?)

Tillbaks till Ryssland.

Kan man se någon form av likhet mellan, å ena sidan, stödet till Island och, å den andra, samarbetet med Tyskland kring gasledningen i Östersjön?

Jag menar att i fallet med Tyskland har det ju skapat en del irritation och "splittring" i EU vilket naturligltvis inte gynnar EU i förhållande till Ryssland.

Skulle stödet till Island kunna innebära en motsvarande kil i ett västligt samarbete?

Begreppet "söndra och härska" kanske är applicerbart?

Edited by Krigar'n

Hur stor del av Sverige ligger innom 40 mil från Kaliningrad?

Gotland, Öland, östra Småland och Blekinge, eller är det mer?

Hur stor del av Sverige ligger innom 40 mil från Kaliningrad?

Gotland, Öland, östra Småland och Blekinge, eller är det mer?

Om du drar ut en linje från Kaliningrad får du med Karlskrona kommun och södra spetsen av Öland...

(Jag mätte på Google-map)

• Super Administrators

Pappsen

Frågan är lika komplicerad som den är intressant/spännande. Tack för att vi har detta forum där vi kan dela med oss av våra funderingar.

(Kom att tänka på tråden om värnpliktens avskaffande: mycket intressanta och belysande inlägg. Kommer dessa till samhället/politikernas del inför ett beslut i riksdagen...?)

Tillbaks till Ryssland.

Kan man se någon form av likhet mellan, å ena sidan, stödet till Island och, å den andra, samarbetet med Tyskland kring gasledningen i Östersjön?

Jag menar att i fallet med Tyskland har det ju skapat en del irritation och "splittring" i EU vilket naturligltvis inte gynnar EU i förhållande till Ryssland.

Skulle stödet till Island kunna innebära en motsvarande kil i ett västligt samarbete?

Begreppet "söndra och härska" kanske är applicerbart?

Det är helt klart en strategi från ryssarnas sida att försöka splittra EU precis som Amerikanerna gör samma sak. För bada dessa länder är ett allt för starkt EU i deras mening dåligt. För båda är det dock en balansgång då amerikanerna vill ha ett lagom starkt EU som kan balansera Ryssarna och Ryssarna vill ha någon som balanserar Amerikanerna.