Jump to content

Danska bomber

Gripen

Recommended Posts

• BlåGul -1

Att det går att hänga på laserstyrda bomber på Gripen innebär inte automatiskt att svenska försvaret har några.

Bilden visar bara vad som är möjligt för en eventuell köpare, inte vad Sverige har.

Tyvärr.

Bara för att det finns Volvo bilar som kostar 450 000 kr nya, så kostar ju inte alla volvo så mycket.

Har man pengar kan man köpa en massa vapen till gripen.

Sverige saknar bla Antiradarrobot, tillräckligt många radarjaktrobotar ( endast köpt ca 100 AMRAAM) i väntan på nyutvecklad robot. Moderna robotar och bomber mot hårda mål. Mjölner är väl mer ett yttäckande vapen mot flera fordon.....

Istället har vi förköpt oss på över 200 Gripar...som pga pengabrist nästan blir tandlösa....

Nä..nu måste jag sticka till jobbet. B)

Det är inte första gång at det danska flygvapen har värit i strid sedan 1940.

Danska F16 har varit med i aktiv strid i Kosovo-krigen i 1999 ock den förste danska bombningen i Serbien var 26 maj 1999.

Jag är inte innsat i laserguided bomber ock missiler, men naturligt nog har man haft dem i 1999 ock från 2000:

Denmark is set to be first European customer for JDAM, having requested the purchase of 400 GBU-31 tail kits, the same number of JPFs and 120 BLU-109 penetrator bombs at an estimated cost of US$40 million.

http://www.janes.com/defence/news/idr/idr0...00921_1_n.shtml

ironi= att säga en sak och samtidigt antyda på att man menar motsatsen.

(Då Sverige aldrig skulle skicka jas dit.)

nej det kallas sarkasm.

Ha, pvt savage lär ju gilla oss ännu mer nu.

"cowards", typ.

Men jag tycker faktiskt sverige borde stödja nånting. Pvt savage kanske har en liten konversation med Bush. Då ligger vi risigt till.

• 1 year later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...